Pharmacopsychiatry 1992; 25(6): 273-277
DOI: 10.1055/s-2007-1014421
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Haloperidol and Lorazepam Combined: Clinical Effects and Drug Plasma Levels in the Treatmentof Acute Schizophrenic Psychosis

Kombinierte Behandlung mit Haloperidol and Lorazepam: Klinische Wirkung und Serumspiegel bei der Behandlung akuter SchizophrenieA.  Stevens , Ines  Stevens , Agnes  Mahal , H. J. Gaertner
  • Department of Psychiatry, Tübingen, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

In 61 acute schizophrenic patients the effects of haloperidol (HPL) and lorazepam combined vs. HPL alone and the interaction between these drugs were evaluated. Patients were assigned to groups randomly. The study design was open. Study duration was 28 days. Psychopathology was evaluated on the basis of BPRS scores. Extrapyramidal side effects were rated according to Simpson and Angus (1970). Pharmacological parameters included serum levels of lorazepam, HPL, and reduced HPL. Mean daily lorazepam dosage was 0.05mg/kg, mean HPL dosage 0.5mg/kg. None of the patients treated with lorazepam and HPL achieved better BPRS total or subscores, nor did their condition improve faster than in patients treated with HPL alone. A significant linear relationship between lorazepam serum levels and oral dosage was found, but none between lorazepam serum levels and BPRS total score, subscore reduction, or extrapyramidal side-effects. The authors conclude that beneficial effects of lorazepam in the treatment of acute psychosis are scant and may not justify the risks incurred with routine comedication of lorazepam.

Zusammenfassung

Wir verglichen bei 61 akut schizophrenen Patienten die Wirksamkeit einer Haloperidol-(HPL-)Monotherapie mit der einer kombinierten Behandlung mit HPL und Lorazepam. Das Design der 28 Tage umfassenden Studie war offen, die Gruppenzuteilung erfolgte zufällig. Die Psychopathologie wurde durch die BPRS, extrapyramidale Nebenwirkungen durch die ESE erfaßt, pharmakologische Parameter durch die Lorazepam-, HPL- und reduziertes HPL-Spiegel. Die durchschnittliche tägliche Lorazepamdosis betrug 0,05 mg/kg, die HPL-Dosis 0,5 mg/kg. Unter kombinierter Lorazepam-/HPL-Therapie wurde keine raschere oder ausgeprägtere Reduktion der BPRS-Scores gegenüber der HPL-Monotherapie beobachtet. Es zeigte sich eine robuste lineare Beziehung zwischen Lorazepamdosis und Serumspiegeln. Effekte der Lorazepam Spiegel auf BPRS-Gesamt- oder Subscores oder extrapyramidalen Nebenwirkungen ließen sich durch ANOVA (Meßwiederholungs-Design) nicht wahrscheinlich machen. Die Vorteile einer Lorazepam-Komedikation werden daher als eher gering eingeschätzt und rechtfertigen die Risiken einer Routine-Kombinationsbehandlung bei akuter Schizophrenie nicht.

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