Psychiatr Prax 2007; 34(6): 283-288
DOI: 10.1055/s-2006-940096
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Kooperation niedergelassener Ärzte mit den Schwerpunktpraxen „Sucht” in Mecklenburg-Vorpommern

Cooperation of General Practitioners with Priority Practices for Addiction in Mecklenburg-Western PommeraniaBeate  Coder1 , Kathrin  Röske1 , Sabina  Ulbricht1 , Dagmar  Doese2 , Ulrich  John1 , Christian  Meyer1 , Ulfert  Hapke1
  • 1Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald
  • 2Sozialministerium Mecklenburg-Vorpommern
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 May 2007 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Eine Befragung niedergelassener Ärzte soll Aufschluss über die Kooperation mit Schwerpunktpraxen „Sucht” (SPS) in Mecklenburg-Vorpommern geben. Methode Per Zufall wurde ein Drittel (n = 330) aller Ärzte für Allgemeinmedizin in Mecklenburg-Vorpommern ausgewählt. Davon nahmen 250 (75,8 %) Ärzte an einem 10-minütigen Telefoninterview teil. Ergebnisse Etwa ein Viertel der Ärzte arbeitete mit den SPS zusammen. Für das Überweisungsverhalten war nur die Entfernung zu einer SPS signifikant. Schlussfolgerungen Die SPS werden nicht ausreichend genutzt und sollten stärker in der Ärzteschaft bekannt gemacht werden. Eine flächendeckende Versorgung durch die SPS ist wünschenswert.

Abstract

Objective The nine „priority practices for addiction” in Mecklenburg-Western Pommerania participating in a model project are supposed to take a central and coordinating position within the addiction management. The aims of this study were to investigate a) the extent to which general practitioners are aware of these priority practices, b) the collaboration among general practices and priority practices and c) the predictors which promote cooperation. Methods One third of all general practitioners in Mecklenburg-Western Pommerania (n = 330) were randomly sampled. Of these, 250 (75,8 %) practitioners (M = 51 years, SD = 10; 55,6 % female) participated in a 10 minutes telephone interview. Results About a fourth of the practitioners reported cooperation with „priority practices for addiction”. Of all practitioners 53,8 % were not collaborating with these practices or did not know about them. Logistic regressions revealed distance to a priority practices as the only significant predictor which indicated if practitioners referred patients to these priority practices. Conclusions The concept of this unique project is largely unknown and insufficiently used by practitioners. It should be more strongly communicated within the medical community in order to improve the numbers of referrals. Above that, these specialised practices should be established throughout the country.

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Beate Coder, Dipl.-Psych.

Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald, Medizinische Fakultät

Walther-Rathenau-Straße 48

17487 Greifswald

Email: coder@uni-greifswald.de

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