Ultraschall Med 2006; 27(3): 251-255
DOI: 10.1055/s-2006-926544
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Transcranial Grey-Scale Sonography of Subdural Haematoma in Adults

Darstellung von subduralen Hämatomen bei Erwachsenen mit der transkraniellen B-Bild-SonographieW.-D Niesen1 , D. Burkhardt2 , J. Hoeltje3 , M. Rosenkranz2 , C. Weiller2 , U. Sliwka4
  • 1Department of Neurology, University Hospital Freiburg
  • 2Department of Neurology, UKE Hamburg
  • 3Department of Neuroradiology, UKE Hamburg
  • 4Department of Neurology, Sana Klinikum Remscheid
Further Information

Publication History

received: 9.3.2004

accepted: 18.10.2005

Publication Date:
16 February 2006 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Die hochauflösende transkranielle Grauwert-Sonographie (TGS) erlaubt bei Neugeborenen zuverlässig die Diagnose und das Monitoring von subduralen Hämatomen (SDH) und anderen extrazerebralen Flüssigkeitsansammlungen. Es existieren bislang nur wenige Untersuchungen bei Erwachsenen, jedoch lassen sich intrazerebrale Blutungen darstellen. Die vorliegende Studie untersucht die sonographische Darstellbarkeit subduraler Hämatome bei Erwachsenen. Methode: Wir untersuchten 25 konsekutive Patienten mit in der kranialen Computertomographie (CCT) oder Kernspintomographie (MRT) gesichertem SDH mit der TGS. In Anlehnung an die pädiatrischen Studien wurde der durale Grenzreflex der Arachnoidea als echoreiche Membran dargestellt und die größte Distanz zwischen der Kalotte und der echoreichen Membran gemessen. Die Ausmessung des SDH erfolgte in korrespondierenden axialen Schnitten. Untersucht wurde die Darstellbarkeit von SDH in der TGS sowie die Korrelation der SDH-Ausdehnung zwischen den beiden Methoden. Ergebnisse: Bei 22 von 25 Patienten (88 %) mit in der CCT/MRT gesichertem SDH wurde das SDH auch mit der TGS identifiziert. 3 Patienten zeigten ein insuffizientes transtemporales Schallfenster. Die Ausdehnung des SDH ergab eine lineare Korrelation zwischen den beiden Methoden (r= 0,849). Schlussfolgerung: Die TGS erlaubt eine zuverlässige Darstellung von SDH, und die Ausdehnung des SDH korreliert signifikant zwischen der CCT/MRT und der TGS. Die TGS stellt somit eine mögliche Alternative zu seriellen CCT-Untersuchungen zum Monitoring von SDH dar, da sie im Gegensatz zur CCT eine bettseitig durchführbare, nicht invasive Methode ist. Zur primären Diagnosestellung von subduralen Hämatomen ist die TGS zum jetzigen Zeitpunkt nicht geeignet.

Abstract

Aim: Transcranial high-resolution grey-scale sonography reliably allows diagnosis and monitoring of subdural haematoma (SDH) and extra-cerebral intracranial fluid collections in infants but has not been evaluated thoroughly in adults up to now. Because of rapid development of ultrasound systems, the depiction of intracerebral haemorrhage (ICH) has now become feasible. The presented study evaluated the sonographic appearance of SDH in adults. Method: We performed transcranial grey-scale sonography (TGS) in 25 consecutive patients with SDH confirmed by cranial computed tomography (CCT) or MRI. According to paediatric TGS, the dural border of the arachnoid was depicted as a highly echogenic membrane, and the distance between the skull and the echogenic membrane was measured. SDH was measured by CCT/MRI and by TGS in corresponding axial planes. The rate of identification of SDH in TGS was evaluated, and the extent of SDH as assessed by CCT/MRI and TGS was compared. Results: TGS reliably detected SDH in 22 of the 25 patients with confirmed SDH (88 %). In the remaining 3 patients, the temporal bone window was insufficient for TGS investigation. Extent of SDH measured by CCT and TGS correlated linearly (r= 0.849). Conclusion: TGS allows imaging of SDH in patients with CCT/MRI confirmed SDH, and the extent of SDH correlates significantly between TGS and CCT/MRI. Therefore, TGS may be a possible alternative to serial CCT imaging in monitoring SDH, since in contrast to CCT, TGS is a non-invasive bedside method. So far, TGS is not suitable for the diagnosis of SDH.

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Dr. med. Wolf-Dirk Niesen

Department of Neurology, University Hospital Freiburg

Breisacher Str. 64

79106 Freiburg

Germany

Phone: ++ 49/7 61/2 70 51 54

Email: wolf-dirk.niesen@uniklinik-freiburg.de

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