Klin Monbl Augenheilkd 2004; 221(1): 48-51
DOI: 10.1055/s-2003-812638
Klinische Studie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Grid-Laserkoagulation bei diffusem diabetischen Makulaödem

Grid Laser Photocoagulation in Diffuse Diabetic Macular EdemaRobert  F.  Degenring1 , Philipp  Hugger1 , Gangolf  Sauder1 , Jost  B.  Jonas1
  • 1Univ.-Augenklinik Mannheim, Fakultät für Klinische Medizin Mannheim, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
Vorgestellt als Poster bei der Jahrestagung der European Association for Vision and Eye Research, Alicante, 2. - 5. Okt. 2002
Further Information

Publication History

Eingegangen: 22. August 2003

Angenommen: 22. Oktober 2003

Publication Date:
27 January 2004 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Studie untersucht die klinischen Ergebnisse nach Grid-Laserfotokoagulation bei diffusem diabetischen Makulaödem. Patienten und Methode: Es wurden 41 Augen von 30 konsekutiven Patienten mit diffusem diabetischen Makulaödem mittels Grid-Laserkoagulation behandelt. Die Ergebnisse wurden retrospektiv ausgewertet. Die Nachbeobachtungsdauer betrug 31,4 ± 19,6 Wochen. Ergebnisse: Der Visus sank von präoperativ 0,25 ± 0,18 (0,03 - 0,8; Median 0,20) auf postoperativ 0,20 ± 0,18 (0,02 - 0,8; Median 0,16) ab (p = 0,045), entsprechend einem durchschnittlichen Verlust von - 0,9 ± 2,32 Zeilen nach ETDRS. 5 Augen (12,2 %) gewannen ≥ 2 Zeilen, 13 Augen (31,7 %) verloren ≥ 2 Zeilen und 23 Augen (56,1 %) blieben im Visus stabil. In Augen mit einem Ausgangsvisus von ≥ 0,2 (n = 24) verschlechterte sich der Visus von 0,36 ± 0,15 (0,2 - 0,8; Median 0,3) auf 0,29 ± 0,19 (0,05 - 0,8; Median 0,2) (p = 0,038). 3 Augen (12,5 %) gewannen ≥ 2 Zeilen, 11 Augen (45,8 %) verloren ≥ 2 Zeilen, in 10 Augen (41,7 %) blieb der Visus stabil. Der durchschnittliche Verlust betrug - 1,63 ± 2,53 Zeilen. Augen mit einem Ausgangsvisus ≤ 0,2 zeigten keine signifikante Veränderung. Schlussfolgerung: Nach den Ergebnissen der vorliegenden retrospektiven Studie sank der mittlere Visus nach Grid-Laserkoagulation bei diffusem diabetischen Makulaödem in der Gesamtpopulation und in der Untergruppe mit einem Ausgangsvisus ≥ 0,2 ab. Der Unterschied blieb jedoch knapp unter der definierten Grenze (≥ 2 Zeilen). In Anbetracht der neuen pharmakologischen und chirurgischen Therapieoptionen sollte der Stellenwert der Grid-Laserkoagulation neu diskutiert und entsprechende prospektive randomisierte Studien durchgeführt werden.

Abstract

Background: To evaluate the clinical outcome of macular grid laser photocoagulation in the treatment of diffuse diabetic macular oedema. Patients and method: The retrospective study included 30 consecutive patients (41 eyes) who were treated by macular argon green grid laser photocoagulation for diffuse diabetic macular oedema. Follow-up time was 31.4 ± 19.6 weeks. Results: Visual acuity decreased from 0.25 ± 0.18 (range, 0.03 - 0.8) to 0.20 ± 0.18 (range, 0.02 - 0.8) (P = 0.045), representing a change of - 0.9 ± 2,32 lines. 5 (12.2 %) eyes gained in visual acuity, visual acuity remained unchanged for 23 (56.1 %) eyes, and 13 (31.7 %) eyes showed a visual loss of more than one line. In eyes with a baseline visual acuity ≥ 0.2 (N = 24) visual acuity dropped from 0.36 ± 0.15 (0.2 - 0.8; median 0.3) to 0.29 ± 0.19 (0.05 - 0.8; median 0.2) (p = 0.038). 3 eyes (12.5 %) gained ≥ 2 lines, 11 eyes (45.8 %) lost ≥ 2 lines, 10 eyes (41.7 %) remained stable. Mean loss was - 1.63 ± 2.53 lines. Eyes with a baseline visual acuity ≤ 0.2 did not change significantly. Conclusion: In the present study mean visual acuity decreased in the whole population and especially in the subgroup with a baseline visual acuity of ≥ 0.2 after macular grid laser photocoagulation for diffuse diabetic macular oedema. Mean visual loss was just below the predefined 2 lines. In view of these results and upcoming new pharmacological and surgical treatment modalities, the significance of grid laser photocoagulation should be rediscussed.

Literatur

  • 1 Akduman L, Olk R J. Diode laser (810 nm) versus argon green (514 nm) modified grid photocoagulation for diffuse diabetic macular edema.  Ophthalmology. 1997;  104 1433-1441
  • 2 Bailey C C, Sparrow J M, Grey R H, Cheng H. The National Diabetic Retinopathy Laser Treatment Audit. III. Clinical outcomes.  Eye. 1999;  13 (2) 151-159
  • 3 Blankenship G W. Diabetic macular edema and argon laser photocoagulation: a prospective randomized study.  Ophthalmology. 1979;  86 (1) 69-78
  • 4 Early Treatment Diabetic Retinopathy Study Research Group . Treatment techniques and clinical guidelines for photocoagulation of diabetic macular edema. Early Treatment Diabetic Retinopathy Study Report Number 2.  Ophthalmology. 1987;  94 761-774
  • 5 Early Treatment Diabetic Retinopathy Study Research Group . Early photocoagulation for diabetic retinopathy. ETDRS report number 9.  Ophthalmology. 1991;  98 766-785
  • 6 Framme C, Brinkmann R, Birngruber R, Roider J. Autofluorescence imaging after selective RPE laser treatment in macular diseases and clinical outcome: a pilot study.  Br J Ophthalmol. 2002;  86 (10) 1099-1106
  • 7 Gandorfer A, Messmer E M, Ulbig M W, Kampik A. Resolution of diabetic macular edema after surgical removal of the posterior hyaloid and the inner limiting membrane.  Retina. 2000;  20 (2) 126-133
  • 8 Guyer D R, D'Amico D J, Smith C W. Subretinal fibrosis after laser photocoagulation for diabetic macular edema.  Am J Ophthalmol. 1992;  113 (6) 652-656
  • 9 Jonas J B, Kreissig I, Söfker A, Degenring R F. Intravitreal injection of triamcinolone acetonide for diabetic macular edema.  Arch Ophthalmol. 2003;  121 (1) 57-61
  • 10 Ladas I D, Theodossiadis G P. Long-term effectiveness of modified grid laser photocoagulation for diffuse diabetic macular edema.  Acta Ophthalmol (Copenh). 1993;  71 (3) 393-397
  • 11 Lee C M, Olk R J. Modified grid laser photocoagulation for diffuse diabetic macular edema. Long-term visual results.  Ophthalmology. 1991;  98 1594-1602
  • 12 Lovestam-Adrian M, Agardh E. Photocoagulation of diabetic macular oedema - complications and visual outcome.  Acta Ophthalmol Scand. 2000;  78 (6) 667-671
  • 13 Martidis A, Duker J S, Greenberg P B, Rogers A H, Puliafito C A, Reichel E. et al . Intravitreal triamcinolone for refractory diabetic macular edema.  Ophthalmology. 2002;  109 (5) 920-927
  • 14 McDonald H R, Schatz H. Grid photocoagulation for diffuse macular edema.  Retina. 1985;  5 (2) 65-72
  • 15 Otani T, Kishi S. A controlled study of vitrectomy for diabetic macular edema.  Am J Ophthalmol. 2002;  134 (2) 214-219
  • 16 Rutledge B K, Wallow I H, Poulsen G L. Sub-pigment epithelial membranes after photocoagulation for diabetic macular edema.  Arch Ophthalmol. 1993;  111 (5) 608-613
  • 17 Schatz H, Madeira D, McDonald H R, Johnson R N. Progressive enlargement of laser scars following grid laser photocoagulation for diffuse diabetic macular edema.  Arch Ophthalmol. 1991;  109 1549-1551
  • 18 Striph G G, Hart W M, Olk R J. Modified grid laser photocoagulation for diabetic macular edema. The effect on the central visual field.  Ophthalmology. 1988;  95 (12) 1673-1679
  • 19 Wilson D J, Finkelstein D, Quigley H A, Green W R. Macular grid photocoagulation. An experimental study on the primate retina.  Arch Ophthalmol. 1988;  106 (1) 100-105
  • 20 Yamamoto T, Akabane N, Takeuchi S. Vitrectomy for diabetic macular edema: the role of posterior vitreous detachment and epimacular membrane.  Am J Ophthalmol. 2001;  132 (3) 369-377

Dr. Robert F. Degenring

Universitäts-Augenklinik Mannheim · Fakultät für Klinische Medizin Mannheim · Universität Heidelberg

Theodor-Kutzer-Ufer 1 - 3

68167 Mannheim

Phone: 0621/3832242

Fax: 0621/3833803

Email: robert.degenring@augen.ma.uni-heidelberg.de

    >