Eur J Pediatr Surg 2003; 13(2): 73-80
DOI: 10.1055/s-2003-39590
Editorial

Georg Thieme Verlag Stuttart, New York · Masson Editeur Paris

Training in Pediatric Surgery - A Comparison of 24 Countries in Europe and Other Countries Around the World

C. Driller 1 , A. M. Holschneider 2
  • 1Surgical Department, Franziskus Hospital, Bielefeld, Germany
  • 2Director of the Department of Pediatric Surgery, Childrens' Hospital, Cologne, Germany
Further Information

Publication History

Received: July 31, 2001

Accepted after Revision: August 20, 2002

Publication Date:
30 May 2003 (online)

Abstract

What is the training in pediatric surgery like, how is pediatric surgery defined in other countries and what are the possibilities of quality control for training in pediatric surgery? The results of an inquiry together with information about training in pediatric surgery in 24 countries are summarised to show the different possibilities of organising training in pediatric surgery inside and outside Europe.

The number of trainees in pediatric surgery (ranging from 0 to 339 trainees per country), the density of pediatric surgeons (ranging from 424 to 35 714 live births/year per pediatric surgeon) and the number of Centres of Pediatric Surgery (ranging from 4167 to 65 000 live births or 450 000 to 5 300 000 inhabitants per Centre) varies a lot in the different countries. Countries with a higher density of pediatric surgeons often also have a higher number of trainees irrespective of the birth rate and the number of inhabitants within the country, indicating a good infrastructure for pediatric surgery.

In 87.5 % of the countries pediatric surgery is recognised as a speciality. The mean duration of training is about 6 years and 3 months, excluding the countries where it is necessary to become a fully accredited general surgeon before doing pediatric surgery. The mean duration of stay in general surgery is 2 years and 10 months. In one third of the countries it is obligatory to spend some time (3 to 12 months) in pediatrics. An elective or a compulsory period of time (1 - 6 months) in other specialities such as orthopedic surgery, plastic and reconstructive surgery, thoracic surgery and urology exists in 41.7 % of the nations.

The most common subspecialties within pediatric surgery practised during the training by the resident are abdominal surgery, thoracic surgery, oncological surgery, head and neck surgery and urology. Possible means of control to guarantee a high quality of training include a defined time of stay in each subspecialty, the number of operations done by the trainee or the number of cases treated by the resident in the respective subspecialty and the distinction of different levels of surgery done by the trainee during his residence. In many cases the type of control is not specified.

Résumé

Quel est le programme de formation en chirurgie pédiatrique de différents pays du monde et comment est-il évalué? Les résultats d'une enquête auprès de 24 pays a apporté des informations concernant les différents types d'organisation de la formation en chirurgie pédiatrique utilisés en Europe et autres régions du monde.

Les données sont très variables d'un pays à un autre: le nombre de résidents en formation varie de 0 à 339 par pays; la densité des chirurgiens pédiatriques est d'un chirurgien pour 424 à 35 714 naissances d'enfants vivants par an; le nombre de centres de chirurgie pédiatrique est d'un centre pour 4167 à 65 000 naissances d'enfants vivants ou pour 450 000 à 5 300 000 habitants. En général, les pays ayant une densité de chirurgiens pédiatriques élevée sont ceux dont le nombre de résidents en formation est élevé, quel que soit le taux de naissance et le nombre d'habitants du pays, témoignant d'une bonne infrastructure en chirurgie pédiatrique.

La chirurgie pédiatrique est une spécialité reconnue dans 87,5 % des pays. La durée moyenne de la formation est de six ans trois mois, hormis les pays où la formation en chirurgie pédiatrique n'est ouverte qu'après une habilitation en chirurgie générale.

La durée moyenne de formation dans un service de chirurgie générale est de deux ans dix mois et, dans un tiers des pays, il faut passer de trois à douze mois dans un service de chirurgie pédiatrique. Une activité dans un autre service de chirurgie (orthopédique, plastique, reconstructive, thoracique, urologique) est optionnelle ou obligatoire (d'un à six mois) dans 41,7 % des pays.

Les sous-spécialités de la chirurgie pédiatrique les plus répandues au cours de la formation sont la chirurgie abdominale, la chirurgie thoracique, la chirurgie oncologique, la chirurgie maxillofaciale et la chirurgie urologique. Différents programmes d'évaluation permettent de contrôler la qualité de la formation en terme de durée de séjour dans chaque sous-spécialité, du nombre d'opérations effectuées ou du nombre de cas traités dans chaque sous-spécialité avec une distinction entre les différents niveaux de difficulté des opérations. Dans plusieurs pays, le type d'évaluation n'est pas indiqué.

Resumen

¿Cómo es el entrenamiento en cirugía pediátrica? ¿Cómo se define la cirugía pediátrica en otros países y cuáles son las posibilidades de control de calidad en el entrenamiento?

Resuminos los resultados de una encuesta y de la informacíon sobre el entrenamiento en 24 países dentro y fuera de Europa para mostrar las diferentes posibilidades organizativas. El número de residentes en formacíon en Cirugía Pediátrica (que varía entre 0 y 339 por país), la densidad de cirujanos pediatras (que corresponde a entre 424 a 35 714 recién nacidos por año y cirujano pediatra) y el número de centros (que sirven a entre 4167 y 65 000 recién nacidos o a 450 000 a 5 300 000 habitantes por centro) varía mucho en los diferentes países. Los que tienen una mayor densidad de cirjanos pediatras tienen en general un mayor número de entrenandos independientemente de la tasa de natalidad y del número de habitantes indicando una buena infraestructura para la cirugía pediátrica.

En el 87,5 % de los países la cirugía pediátrica es reconocida como especialidad. La duración media del entrenamiento es de 6 años y 3 meses excluyendo los países en los que es necesario ser previamente cirujano general acreditado. La duración media de la estancia en cirugía general es de 2 años y 10 meses. En un tercio de los países es obligartorio pasar algún tiempo (3 a 12 meses) en pediatría. En el 41,7 % de los países se realiza un periodo electivo u obligatorio de entre 1 y 6 meses en otras especialidades como cirugía ortopédica, cirugía plástica, cirugía torácica y urología. Las subespecialidades más comunes dentro de la Cirugía Pediátrica y practicadas durante el entrenamiento por los residentes son la cirugía abdominal, torácica, oncológica, la de cabeza y cuello y la urología. Los posibles métodos de control para garantizar la alta calidad de entrenamiento includyen un tiempo definido de estancia en cada subspecialidad, el número de operaciones practicadas por el entrenando o el número de casos tratados por él/ella en las diferentes subspecialidades y la distinción de los diferentes niveles de cirugía hechos por el entrenando durante su residencia. En muchos casos este tipo de control no está especificado.

Zusammenfassung

Wie ist das Fach Kinderchirurgie in unterschiedlichen Ländern definiert, wie ist die Ausbildung zum Kinderchirurgen organisiert, und auf welche Art und Weise erfolgt eine Kontrolle der Qualität der kinderchirurgischen Weiterbildung? Die Ergebnisse einer Umfrage mit Informationen über die Ausbildung in der Kinderchirurgie in 24 Ländern veranschaulichen die Vielfalt unterschiedlicher Möglichkeiten der Strukturierung der kinderchirurgischen Weiterbildung innerhalb und außerhalb Europas.

Die Anzahl der Kinderchirurgen in Ausbildung (zwischen 0 und 339 pro Land), die Dichte der Kinderchirurgen (zwischen 424 und 35 714 Lebendgeburten/Jahr pro Kinderchirurg) und die Anzahl der kinderchirurgischen Zentren (zwischen 4167 und 65 000 Lebendgeburten bzw. zwischen 450 000 und 5 300 000 Einwohner pro Zentrum) ist in den einzelnen Ländern sehr unterschiedlich. Auffällig ist, dass in Ländern mit einer hohen Dichte von Kinderchirurgen - unabhängig von der Geburtenrate und der Einwohnerzahl - häufig auch mehr neue Kinderchirurgen ausgebildet werden, was für eine gute kinderchirurgische Versorgung in diesen Ländern spricht.

In 87,5 % der Nationen ist Kinderchirurgie als gesondertes Weiterbildungsfach anerkannt. Die mittlere Dauer der Ausbildung zum Kinderchirurgen liegt - unter Ausschluss der Länder, die primär eine abgeschlossene Weiterbildung zum Allgemeinchirurgen fordern - bei 6 Jahren und 3 Monaten. Während der Weiterbildung verbringen die auszubildenden Ärzte durchschnittlich 2 Jahre und 10 Monate in der Allgemeinchirurgie. Eine Tätigkeit in der Pädiatrie (für 3 bis 12 Monate) ist in einem Drittel der Länder obligatorisch. Zusätzlich gibt es in 41,7 % der Länder verpflichtend oder wahlweise die Möglichkeit, zwischen 1 und 6 Monaten in andere Fachrichtungen wie zum Beispiel die Orthopädie, Plastische und Wiederherstellungschirurgie, Thoraxchirurgie und Urologie zu rotieren.

Von den einzelnen Fachbereichen innerhalb der Kinderchirurgie sind die Abdominalchirurgie, Thoraxchirurgie, Onkologische Chirurgie, Kopf und Halschirurgie sowie die Urologie in fast allen Ländern in die kinderchirurgische Weiterbildung integriert. Mögliche Formen der Kontrolle zur Sicherung einer hohen Ausbildungsqualität sind die Dauer der Tätigkeit in dem jeweiligen Fachbereich der Kinderchirurgie, die Anzahl der durchzuführenden Operationen bzw. die Anzahl der vom Assistenzarzt behandelten Fälle in den unterschiedlichen Disziplinen sowie die Unterteilung der vom Arzt in Weiterbildung durchzuführenden Operationen allein gemäß deren Schwierigkeitsgrad. In vielen Fällen ist die Art der Kontrolle der Ausbildungsqualität nicht speziell definiert.

Prof. Dr. med. A. M. Holschneider

Direktor der Kinderchirurgischen Klinik des Kinderkrankenhauses der Stadt Köln

Amsterdamer Str. 59

50735 Köln

Germany

    >