Laryngorhinootologie 2002; 81(8): 573-579
DOI: 10.1055/s-2002-33365
Onkologie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Berufliche Verursachung und Bewertung von Mundhöhlen- und Rachentumoren

Occupational Exposure and Cancer of the Oral Cavity and PharynxH.  Riechelmann1
  • 1Univ. HNO-Klinik Ulm (Ärztlicher Direktor: Prof. Dr. G. Rettinger)
Auszugsweise vorgetragen: Symposium Beruflich verursachte Krebserkrankungen im HNO-Bereich, Bundeswehrkrankenhaus Ulm, 12. 7. 2000. Wiss. Leitung: Prof. Dr. H. Maier, Prof. Dr. H. Woitowitz.
Further Information

Publication History

Eingegangen: 2. November 2001

Angenommen: 7. Januar 2002

Publication Date:
21 August 2002 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Während für Larynxkarzinome das erhöhte Risiko für bestimmte Berufsgruppen und berufliche Schadstoffe außer Frage steht, wird der Zusammenhang von beruflicher Exposition und Malignomen von Mundhöhle und Rachen unterschiedlich beurteilt. Anhand einer Analyse publizierter Daten sollte untersucht werden, ob bestimmte Personengruppen durch besondere berufliche Einwirkungen in erheblich höherem Grade dem Risiko von Mundhöhlen- und Rachentumoren ausgesetzt sind als die übrige Bevölkerung.

Methoden: In der National Library of Medicine gelistete deutschsprachige und englischsprachige Publikationen seit 1990, Fachbücher sowie Veröffentlichungen des Hauptverbandes der gewerblichen Berufsgenossenschaften wurden gesichtet und ausgewertet.

Ergebnisse: In tabak- und alkoholadjustierten Fall-Kontroll-Studien und Kohortenstudien wurde konsistent ein Zusammenhang zwischen der Beschäftigung im Baugewerbe, bei Malern und Lackierern sowie in metallverarbeitenden Berufen und dem Auftreten von Mundhöhlen- und Rachenkarzinomen beschrieben. Die relativen Risiken bzw. standardisierten Mortalitätsraten bewegen sich zwischen 1,5 und 3. In einzelnen neueren Untersuchungen wurde ein Zusammenhang auch für Beschäftigte der Papier- und Gummiindustrie gefunden, die Untersuchungen zur Textilindustrie und den holzverarbeitenden Gewerben zeigten inkonsistente Ergebnisse.

Schlussfolgerungen: Neben moderatem oder auch stärkerem, aber alleinigem Tabak- oder Alkoholkonsum kann eine berufsbedingte Schadstoffexposition eine annähernd gleichwertige Teilursache für die Entstehung von Malignomen der Mundhöhle und des Rachens darstellen.

Abstract

Background: Occupational risk factors for the development of laryngeal cancer are well accepted, whereas the etiologic relationship between occupational exposure to various noxious influences and the development of cancer of the oral cavity and pharynx remain a matter of debate. Based on published data, occupational risk factors for cancer of the oral cavity and pharynx should be evaluated.

Methods: Publications since 1990 listed in the National Library of Medicine, textbooks and data obtained from the German Employer's Liability Insurance Association were evaluated.

Results: In several tobacco- and alcohol-adjusted case-control and cohort studies, an association with occupation in construction and metalworking industries, as painters, carpenters and machine operators was consistently found. The relative risks or standardized mortality rates ranged between 1.5 and 3. Some recent investigations found an association for workers in the paper and rubber industry. The results in regard to the textile and woodworking industry were inconclusive.

Conclusion: In cases with moderate isolated tobacco or moderate isolated alcohol consumption, the risk attributable to occupational factors and smoking or drinking are of similar magnitude. According to German jurisdiction, a partial compensation of the acquired disability is then justified. In pronounced combined tobacco and alcohol consumption, the non-occupational risk factors increase exponentially and occupational risks attain marginal weight.

Literatur

  • 1 Batzler W U, Baumgardt-Elms C, Eisinger B, Lehnert M, Schön D, Schüz J, Stegmaier C. Krebs in Deutschland - Häufigkeiten und Trends. Saarbrücken; Arbeitsgemeinschaft Bevölkerungsbezogener Krebsregister in Deutschland 1997: 10-13
  • 2 Biorklund A, Wennersberg J. Epidemiology of cancer of the oral cavity and oropharynx.  Recent Results Cancer Res. 1994;  134 1-8
  • 3 Butz M. Beruflich verursachte Krebserkrankungen. Sankt Augustin; Hauptverband der gewerblichen Berufsgenossenschaften 1999: 9-73
  • 4 Califano J AI, Sidransky D. Molecular biology of head and neck cancer. New York, Philadelphia; Lippincott Raven 1999: 3-10
  • 5 Grati F R, Sirchia S M, Garagiola I, Sironi E, Galioto S, Rossella F, Serafini P, Dulcetti F, Bozzetti A, Brusati R, Simoni G. Losses of heterozygosity in oral and oropharyngeal epithelial carcinomas.  Cancer Genet Cytogenet. 2000;  118 57-61
  • 6 Poetsch M, Kleist B, Lorenz G, Herrmann F H. Different numerical chromosomal aberrations detected by FISH in oropharyngeal, hypopharyngeal and laryngeal squamous cell carcinoma.  Histopathology. 1999;  34 234-240
  • 7 Wolff E, Girod S, Liehr T, Vorderwulbecke U, Ries J, Steininger H, Gebhart E. Oral squamous cell carcinomas are characterized by a rather uniform pattern of genomic imbalances detected by comparative genomic hybridisation.  Oral Oncol. 1998;  34 186-190
  • 8 Kahn T, Turazza E, Ojeda R, Bercovich A, Stremlau A, Lichter P, Poustka A, Grinstein S, zur Hausen H. Integration of human papillomavirus type 6a DNA in a tonsillar carcinoma: chromosomal localization and nucleotide sequence of the genomic target region.  Cancer Res. 1994;  54 1305-1312
  • 9 Snijders P J, Meijer C J, van den Brule A J, Schrijnemakers H F, Snow G B, Walboomers J M. Human papillomavirus (HPV) type 16 and 33 E6/E7 region transcripts in tonsillar carcinomas can originate from integrated and episomal HPV DNA.  J Gen Virol. 1992;  73 2059-2066
  • 10 Woods K V, Shillitoe E J, Spitz M R, Schantz S P, Adler-Storthz K. Analysis of human papillomavirus DNA in oral squamous cell carcinomas.  J Oral Pathol Med. 1993;  22 101-108
  • 11 Copper M P, Jovanovic A, Nauta J J, Braakhuis B J, de Vries N, van der Waal I, Snow G B. Role of genetic factors in the etiology of squamous cell carcinoma of the head and neck.  Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 1995;  121 157-160
  • 12 De Andrade M, Amos C I, Foulkes W D. Segregation analysis of squamous cell carcinoma of the head and neck: evidence for a major gene determining risk.  Ann Hum Genet. 1998;  62 505-510
  • 13 Foulkes W D, Brunet J S, Sieh W, Black M J, Shenouda G, Narod S A. Familial risks of squamous cell carcinoma of the head and neck: retrospective case-control study.  BMJ. 1996;  313 716-721
  • 14 Goffman T E, Hassinger D D, Mulvihill J J. Familial respiratory tract cancer. Opportunities for research and prevention.  Jama. 1982;  247 1020-1023
  • 15 Mork J, Moller B, Glattre E. Familial risk in head and neck squamous cell carcinoma diagnosed before the age of 45: a population-based study.  Oral Oncol. 1999;  35 360-367
  • 16 Smith G, Stanley L A, Sim E, Strange R C, Wolf C R. Metabolic Polymorphisms and Cancer Susceptibility.  Cancer Surveys. 1995;  25 27-65
  • 17 Coutelle C, Ward P J, Fleury B, Quattrocchi P, Chambrin H, Iron A, Couzigou P, Cassaigne A. Laryngeal and oropharyngeal cancer, and alcohol dehydrogenase 3 and glutathione S-transferase M1 polymorphisms.  Hum Genet. 1997;  99 319-325
  • 18 Matthias C, Jahnke V, Jones P W, Hoban P R, Alldersea J E, Worrall S F, Fryer A A, Strange R C. Cyclin D1, glutathione S-transferase, and cytochrome P450 genotypes and outcome in patients with upper aerodigestive tract cancers: assessment of the importance of individual genes using multivariate analysis.  Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 1999;  8 815-823
  • 19 Yokoyama A, Muramatsu T, Ohmori T, Yokoyama T, Okuyama K, Takahashi H, Hasegawa Y, Higuchi S, Maruyama K, Shirakura K, Ishii H. Alcohol-related cancers and aldehyde dehydrogenase-2 in Japanese alcoholics.  Carcinogenesis. 1998;  19 1383-1387
  • 20 Gronau S, Koenig-Greger D, Riechelmann H. Genepolymorphisms of detoxification enzymes influence susceptibility for head and neck cancer.  Laryngo-Rhino-Otol. 2000;  1 13-18
  • 21 Cloos J, Spitz M R, Schantz S P, Hsu T C, Zhang Z F, Tobi H, Braakhuis B J, Snow G B. Genetic susceptibility to head and neck squamous cell carcinoma.  J Natl Cancer Inst. 1996;  88 530-535
  • 22 Choi S Y, Kahyo H. Effect of cigarette smoking and alcohol consumption in the aetiology of cancer of the oral cavity, pharynx and larynx.  Int J Epidemiol. 1991;  20 878-885
  • 23 Bundgaard T, Wildt J, Frydenberg M, Elbrond O, Nielsen J E. Case-control study of squamous cell cancer of the oral cavity in Denmark.  Cancer Causes Control. 1995;  6 57-67
  • 24 Maier H, Dietz A, Zielinski D, Junemann K H, Heller W D. Risikofaktoren bei Plattenepithelkarzinomen der Mundhöhle, des Oropharynx, des Hypopharynx und des Larynx.  Dtsch Med Wochenschr. 1990;  115 843-850
  • 25 Department of Health Services .Report on Carcinogens. Triangle Park, N.C.; US Department of Health and Human Services 2000: III 2-III 3
  • 26 Elwood J M, Pearson J C, Skippen D H, Jackson S M. Alcohol, smoking, social and occupational factors in the aetiology of cancer of the oral cavity, pharynx and larynx.  Int J Cancer. 1984;  34 603-612
  • 27 Spitz M R, Fueger J J, Goepfert H, Hong W K, Newell G R. Squamous cell carcinoma of the upper aerodigestive tract. A case comparison analysis.  Cancer. 1988;  61 203-208
  • 28 Talamini R, Franceschi S, Barra S, La Vecchia C. The role of alcohol in oral and pharyngeal cancer in non-smokers, and of tobacco in non-drinkers.  Int J Cancer. 1990;  46 391-393
  • 29 Velly A M, Franco E L, Schlecht N, Pintos J, Kowalski L P, Oliveira B V, Curado M P. Relationship between dental factors and risk of upper aerodigestive tract cancer.  Oral Oncol. 1998;  34 284-291
  • 30 Schildt E B, Eriksson M, Hardell L, Magnuson A. Oral infections and dental factors in relation to oral cancer: a Swedish case-control study.  Eur J Cancer Prev. 1998;  7 201-206
  • 31 Pintos J, Franco E L, Kowalski L P, Oliveira B V, Curado M P. Use of wood stoves and risk of cancers of the upper aero-digestive tract: a case-control study.  Int J Epidemiol. 1998;  27 936-940
  • 32 Calhoun K H, Stanley D, Stiernberg C M, Ahmed A E. Vitamins A and E do protect against oral carcinoma.  Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 1989;  115 484-488
  • 33 Marshall J R, Boyle P. Nutrition and oral cancer.  Cancer Causes Control. 1996;  7 101-111
  • 34 Kune G A, Kune S, Field B, Watson L F, Cleland H, Merenstein D, Vitetta L. Oral and pharyngeal cancer, diet, smoking, alcohol, and serum vitamin A and beta-carotene levels: a case-control study in men.  Nutr Cancer. 1993;  20 61-70
  • 35 Notani P N, Jayant K. Role of diet in upper aerodigestive tract cancers.  Nutr Cancer. 1987;  10 103-113
  • 36 Pukkala E, Soderholm A L, Lindqvist C. Cancers of the lip and oropharynx in different social and occupational groups in Finland.  Eur J Cancer B Oral Oncol. 1994;  30 209-215
  • 37 Young T B, Ford C N, Brandenburg J H. An epidemiologic study of oral cancer in a statewide network.  Am J Otolaryngol. 1986;  7 200-208
  • 38 Goldberg P, Leclerc A, Luce D, Morcet J F, Brugere J. Laryngeal and hypopharyngeal cancer and occupation: results of a case control-study.  Occup Environ Med. 1997;  54 477-482
  • 39 Maier H. Plattenepithelkarzinome des oberen Atmungs- und Verdauungstraktes. Sankt Augustin; Hauptverband der gewerblichen Berufsgenossenschaften 2000: 11-65
  • 40 Johnson E S, Dalmas D, Noss J, Matanoski G M. Cancer mortality among workers in abattoirs and meatpacking plants: an update.  Am J Ind Med. 1995;  27 389-403
  • 41 Maier H, de Vries N, Weidauer H. Beruf und Krebs im Bereich von Mundhöhle, Pharynx und Larynx.  HNO. 1990;  38 271-278
  • 42 Vaughan T L. Occupation and squamous cell cancers of the pharynx and sinonasal cavity.  Am J Ind Med. 1989;  16 493-510
  • 43 Haguenoer J M, Cordier S, Morel C, Lefebvre J L, Hemon D. Occupational risk factors for upper respiratory tract and upper digestive tract cancers.  Br J Ind Med. 1990;  47 380-383
  • 44 Maier H, Fischer G, Sennewald E, Heller W D. Berufliche Risikofaktoren für Rachenkrebs. Ergebnisse der Heidelberger Rachenkrebsstudie.  HNO. 1994;  42 530-540
  • 45 Maier H, Tisch M, Dietz A, Conradt C. Arbeiter in der Bauindustrie. Eine Höchstrisikogruppe für Krebserkrankungen des oberen Atmungs- und Verdauungstraktes?.  HNO. 1999;  47 730-736
  • 46 Merletti F, Boffetta P, Ferro G, Pisani P, Terracini B. Occupation and cancer of the oral cavity or oropharynx in Turin, Italy.  Scand J Work Environ Health. 1991;  17 248-254
  • 47 Huebner W W, Schoenberg J B, Kelsey J L, Wilcox H B, McLaughlin J K, Greenberg R S, Preston-Martin S, Austin D F, Stemhagen A, Blot W J. et al . Oral and pharyngeal cancer and occupation: a case-control study.  Epidemiology. 1992;  3 300-309
  • 48 Tisch M, Enderle G, Zoller J, Maier H. Mundhöhlenkrebs bei Maschinenarbeitern.  Laryngol Rhinol Otol. 1996;  75 759-763
  • 49 Cauvin J M, Guenel P, Luce D, Brugere J, Leclerc A. Occupational exposure and head and neck carcinoma.  Clin Otolaryngol. 1990;  15 439-445
  • 50 Coggon D, Pannett B, Wield G. Upper aerodigestive cancer in battery manufacturers and steel workers exposed to mineral acid mists.  Occup Environ Med. 1996;  53 445-449
  • 51 Andjelkovich D A, Janszen D B, Brown M H, Richardson R B, Miller F J. Mortality of iron foundry workers: IV. Analysis of a subcohort exposed to formaldehyde.  J Occup Environ Med. 1995;  37 826-837
  • 52 Straif K, Weiland S K, Werner B, Chambless L, Mundt K A, Keil U. Workplace risk factors for cancer in the German rubber industry: Part 2. Mortality from non-respiratory cancers.  Occup Environ Med. 1998;  55 325-332
  • 53 Schildt E B, Eriksson M, Hardell L, Magnuson A. Occupational exposures as risk factors for oral cancer evaluated in a Swedish case-control study.  Oncol Rep. 1999;  6 317-320
  • 54 Moss E. Oral and pharyngeal cancer in textile workers.  Ann N Y Acad Sci. 1976;  271 301-307
  • 55 Whitaker C J, Moss E, Lee W R, Cunliffe S. Oral and pharyngeal cancer in the North-west and West Yorkshire regions of England, and occupation.  Br J Ind Med. 1979;  36 292-298
  • 56 Winn D M, Blot W J, Shy C M, Fraumeni J F Jr. Occupation and oral cancer among women in the South.  Am J Ind Med. 1982;  3 161-167
  • 57 Wiklund K, Dich J. Cancer risks among male farmers in Sweden.  Eur J Cancer Prev. 1995;  4 81-90
  • 58 Vaughan T L, Davis S. Wood dust exposure and squamous cell cancers of the upper respiratory tract.  Am J Epidemiol. 1991;  133 560-564
  • 59 Decoufle P. Cancer risks associated with employment in the leather and leather products industry.  Arch Environ Health. 1979;  34 33-37
  • 60 Skov T, Weiner J, Pukkala E, Malker H, Andersen A, Lynge E. Risk for cancer of the pharynx and oral cavity among male painters in the Nordic countries.  Arch Environ Health. 1993;  48 176-180
  • 61 Lynge E, Andersen A, Nilsson R, Barlow L, Pukkala E, Nordlinder R, Boffetta P, Grandjean P, Heikkila P, Horte L G, Jakobsson R, Lundberg I, Moen B, Partanen T, Riise T. Risk of cancer and exposure to gasoline vapors.  Am J Epidemiol. 1997;  145 449-458
  • 62 Maier H, Tisch M, Enderle G, Dietz A, Weidauer H. Berufliche Exposition gegenüber Farben, Lacken und Lösungsmitteln und Krebsrisiko im Bereich des oberen Aerodigestivtraktes.  HNO. 1997;  45 905-908
  • 63 Vaughan T L, Stewart P A, Davis S, Thomas D B. Work in dry cleaning and the incidence of cancer of the oral cavity, larynx, and oesophagus.  Occup Environ Med. 1997;  54 692-695
  • 64 Chen R, Dick F, Seaton A. Health effects of solvent exposure among dockyard painters: mortality and neuropsychological symptoms.  Occup Environ Med. 1999;  56 383-387
  • 65 Woitowitz H J, Hausmann K. Non-Hodgkin-Lymphom der Tonsille nach Asbeststaubexposition.  Dtsch Med Wochenschr. 1995;  120 626
  • 66 Vestbo J, Knudsen K M, Raffn E, Korsgaard B, Rasmussen F V. Exposure to cement dust at a Portland cement factory and the risk of cancer.  Br J Ind Med. 1991;  48 803-807
  • 67 Moulin J J, Wild P, Mur J M, Lafontaine M, Lefer M, Mercier-Gallay M, Villemot P, Whebi V, Coulon J P. Risk of lung, larynx, pharynx and buccal cavity cancers among carbon electrode manufacturing workers.  Scand J Work Environ Health. 1989;  15 30-37
  • 68 Gustavsson P, Jakobsson R, Johansson H, Lewin F, Norell S, Rutkvist L E. Occupational exposures and squamous cell carcinoma of the oral cavity, pharynx, larynx, and oesophagus: a case-control study in Sweden.  Occup Environ Med. 1998;  55 393-400
  • 69 Van Den Eeden S K, Friedman G D. Exposure to engine exhaust and risk of subsequent cancer.  J Occup Med. 1993;  35 307-311
  • 70 Gustavsson P, Bellander T, Johansson L, Salmonsson S. Surveillance of mortality and cancer incidence among Swedish graphite electrode workers.  Environ Res. 1995;  70 7-10
  • 71 Tisch M, Maier H. Plattenepithelkarzinom der Zunge nach beruflicher Exposition gegenüber Chrom-VI-Verbindungen.  Laryngorhinootologie. 1996;  75 455-458
  • 72 Becher H, Flesch-Janys D, Kauppinen T, Kogevinas M, Steindorf K, Manz A, Wahrendorf J. Cancer mortality in German male workers exposed to phenoxy herbicides and dioxins.  Cancer Causes Control. 1996;  7 312-321
  • 73 Gardner M J, Pannett B, Winter P D, Cruddas A M. A cohort study of workers exposed to formaldehyde in the British chemical industry: an update.  Br J Ind Med. 1993;  50 827-834
  • 74 Boffetta P, Merletti F, Magnani C, Terracini B. A population-based study of prognostic factors in oral and oropharyngeal cancer.  Eur J Cancer B Oral Oncol. 1994;  30 369-373
  • 75 Bundesministerium für Arbeit und Sozialordnung .Anhaltspunkte für die ärztliche Gutachtertätigkeit im sozialen Entschädigungsrecht und nach dem Schwerbehindertengesetz. Bonn; Bundesministerium für Arbeit und Sozialordnung 1996: 1-352
  • 76 Schwager K, Nebel A, Baier G, Hoppe F. Das Auftreten von Zweitkarzinomen im oberen Aerodigestivtrakt bei unterschiedlichen Tumorlokalisationen und Altersgruppen.  Laryngorhinootologie. 2000;  79 599-603
  • 77 Choy A T, van Hasselt C A, Chisholm E M, Williams S R, King W W, Li A K. Multiple primary cancers in Hong Kong Chinese patients with squamous cell cancer of the head or neck.  Cancer. 1992;  70 815-820
  • 78 Kotwall C, Razack M S, Sako K, Rao U. Multiple primary cancers in squamous cell cancer of the head and neck.  J Surg Oncol. 1989;  40 97-99
  • 79 Feldmann H. Das Gutachten des Hals-Nasen-Ohrenarztes. Stuttgart, New York; Georg Thieme Verlag 1997: 111
  • 80 Kauppinen T P. Assessment of exposure in occupational epidemiology.  Scand J Work Environ Health. 1994;  20 19-29
  • 81 Kauppinen T P, Mutanen P O, Seitsamo J T. Magnitude of misclassification bias when using a job-exposure matrix.  Scand J Work Environ Health. 1992;  18 105-112
  • 82 Faus-Keßler T, Brüske-Hohlfeld I, Scherb H, Tritschler J, Weigelt E. Einführung in die arbeitsmedizinische Epidemiologie. Dortmund; Bundesanstalt für Arbeitsschutz 1992: 1-307
  • 83 Brugere J, Guenel P, Leclerc A, Rodriguez J. Differential effects of tobacco and alcohol in cancer of the larynx, pharynx, and mouth.  Cancer. 1986;  57 391-395

PD Dr. Herbert Riechelmann

Univ. HNO-Klinik Ulm

Prittwitzstraße 43 · 89075 Ulm ·

Email: herbert.riechelmann@medizin.uni-ulm.de

    >