Geburtshilfe Frauenheilkd 2001; 61(12): 1001-1004
DOI: 10.1055/s-2001-19486
Fallbericht

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Mastopathia diabetica bilateralis - ein typisches Fallbeispiel und aktuelle klinische Hinweise

Bilateral Diabetic Mastopathy - A Case ReportK. Rothenberger-Janzen1 , H.-V. Gärtner2 , J. Janzen2 , M. P. Cornely1 , B. Bültmann2
  • 1 Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Städtisches Krankenhaus Sindelfingen, Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Tübingen, Arthur-Gruber-Straße 70, Sindelfingen
  • 2 Institut für Pathologie, Universitätsklinikum, Liebermeisterstraße 8, Tübingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 January 2002 (online)

Zusammenfassung

In der vorliegenden Kasuistik wird über das Auftreten einer Mastopathia diabetica bilateralis im Abstand von vier Jahren berichtet. Sowohl die klinischen als auch histopathologischen Befunde zeigen jeweils die typischen Charakteristika dieser Erkrankung. Die klinische Relevanz und therapeutische Strategien unter Einbezug minimal-invasiver Techniken werden diskutiert.

Abstract

We describe a patient with bilateral diabetic mastopathy. The lesions in the two breasts developed 4 years apart. The clinical and histopathologic features were characteristic. We discuss the clinical importance of this condition and treatment strategies including minimally invasive techniques.

Literatur

  • 1 Abrahamson D R. Recent studies on the structure and pathology of basement membranes.  J Pathol. 1986;  149 257-278
  • 2 Ashton M A, Lefkowitz M, Tavassoli F A. Epitheloid stromal cells in lymphocytic mastitis - a source of confusion with invasive carcinoma.  Mod Pathol. 1994;  7 49-54
  • 3 Bässler R. Mastitis: Klassifikation, Histopathologie und klinische Aspekte.  Pathologe. 1997;  18 27-36
  • 4 Bayer U, Horn L C, Schulz H G. Bilateral, tumorlike diabetic mastopathy-progression and regression of the disease during 5-year follow-up.  Eur J Radiol. 1998;  26 248-253
  • 5 Beck R M, Gotz L, Heywang-Kobrunner S H. Stereotaxis vacuum core biopsy experience of 560 patients.  Swiss Surg. 2000;  6 108-110
  • 6 Boullu S, Andrac L, Piana L, Darmon P, Dutour A, Oliver C. Diabetic mastopathy, complication of type-1 diabetes mellitus: report of two cases and a review of the literature.  Diabetes Metab. 1998;  24 448-454
  • 7 Byrd B F, Hartmann W H, Graham L S, Hogle H H. Mastopathy in insulin-dependent diabetics.  Ann Surg. 1987;  205 529-532
  • 8 Camuto P M, Zetrenne E, Ponn T. Diabetic mastopathy: a report of 5 cases and a review of the literature.  Arch Surg. 2000;  135 1190-1193
  • 9 Ely K A, Tse G, Simpson J F, Clarfeld R, Page D L. Diabetic mastopathy. A clinicopathologic review.  Am J Clin Pathol. 2000;  113 541-545
  • 10 Feder J M, de Paredes E S, Hogge J P, Wilken J J. Unusual breast lesions: radiologic-pathologic correlation.  Radiographics. 1999;  19 11-26
  • 11 Foschini M P, Cavazza A, Macedo Pinto I M, Eusebi V. Diabetic fibrous mastopathy. Report of two cases.  Virchows Arch Pathol Anat Histopathol. 1990;  417 529-532
  • 12 Garstin W I, Kaufman Z, Michell M J, Baum M. Fibrous mastopathy in insulin dependent diabetics.  Clin Radiol. 1991;  44 89-91
  • 13 Gump F E, McDermott J. Fibrous disease of the breast in juvenile diabetes.  N Y State J Med. 1990;  90 356-357
  • 14 Hall F M. Focal fibrosis of the breast in diabetes.  AJR, Am J Roentgenol. 2000;  174 870-871
  • 15 Hunfeld K P, Bässler R. Lymphocytic mastitis and fibrosis of the breast in long-standing insulin-dependent diabetics. A histopathologic study on diabetic mastopathy and report of ten cases.  General Diagn Pathol. 1997;  143 49-58
  • 16 Hunfeld K P, Bässler R, Kronsbein H. “Diabetic mastopathy” in the male breast - a special type of gynecomastia. A comparative study of lymphocytic mastitis and gynecomastia.  Pathol Res Pract. 1997;  193 197-205
  • 17 Kribi L, Chelli M, Sellami D, Ellouze T, Tenzekhti F, Mnif N, Hamza R. La mastopathie fibreuse diabetique.  J Radiol. 1999;  80 1579-1581
  • 18 Lammie G A, Borrow L G, Staunton M DM. Sclerosing lymphocytic lobulitis of the breast: evidence for an autoimmune pathogenesis.  Histopathology. 1991;  19 13-20
  • 19 Logan W W, Hoffmann N Y. Diabetec fibrous breast disease.  Radiology. 1989;  172 667-670
  • 20 Mayer R, Mielke G, Oettling G, Geppert M, Stoll P, Wallwiener D. Sonographisch gesteuerte Hochgeschwindigkeitsstanzbiopsien der Mamma. Eine Gegenüberstellung von Histologie, Hormonrezeptorfärbung sowie Expression von Ki-67 an Stanzbiopsien und Operationspräparaten.  Geburtsh u Frauenheilk. 1999;  59 566-568
  • 21 Morgan M C, Weaver M G, Crowe J P, Abdul-Karim F W. Diabetic mastopathy: a clinicopathologic study in palpable and nonpalpable breast lesions.  Mod Pathol. 1995;  8 349-354
  • 22 Peppoloni L, Buttaro F M, Cristallini E G. Diabetic mastopathy. A report of two cases diagnosed by aspiration cytology.  Acta Cytol. 1997;  41 1349-1352
  • 23 Pluchinotta A M, Talenti E, Lodovichetti G, Tiso E, Biral M. Diabetic fibrous breast disease: a clinical entity that mimics cancer.  Eur J Surg Oncol. 1995;  21 207-209
  • 24 Rode S, Favre C, Thivolet C. Diabetic mastopathy. A frequent source of confusion with lobular breast carcinoma.  Diabetes Care. 1998;  21 322
  • 25 Rollins S D. Fine-needle aspiration cytology of diabetic fibrous mastopathy.  Diagn Cytopathol. 1993;  9 687-690
  • 26 Scheler P, Meyer-Johann U, Kuner R P, Rinast E, Hoffmann G, Hahn M. Stereotaktische perkutane Vakuumbiopsie mit dem Mammotome®-System.  Geburtsh u Frauenheilk. 1999;  59 569-575
  • 27 Scheler P, Pollow B, Hahn M, Kuner R P, Fischer A, Hoffmann G. Die handgeführte Vakuumsaugbiopsie von Mammaläsionen unter sonographischer Kontrolle - erste Erfahrungen.  Zentralbl Gynäkol. 2000;  122 472-475
  • 28 Schwartz I S, Strauchen J A. Lymphocytic mastopathy: an autoimmune disease of the breast?.  Am J Clin Pathol. 1990;  93 725-730
  • 29 Seidman J D, Schnaper L A, Phillips L E. Mastopathy in insulin-requiring diabetes mellitus.  Hum Pathol. 1994;  25 819-824
  • 30 Shaffrey J K, Askin F B, Gatewood O M, Brem R. Diabetic fibrous mastopathy: case report and radiologic-pathologic correlation.  Breast J. 2000;  6 414-417
  • 31 Simon J R, Kalbhen C L, Cooper R A, Flisak M E. Accuracy and complication rates of US-guided vacuum-assisted core breast biopsy: initial results.  Radiology. 2000;  215 694-697
  • 32 Soler N G, Khardori R. Fibrous disease of the breast, thyroiditis, and cheiroarthropathy in type I diabetes mellitus.  Lancet. 1984;  I 193-194
  • 33 Sternberg M, Cohen-Fortere L, Peyrox J. Connective tissue in diabetes mellitus: biochemical alterations of he extracellular matrix with special reference to proteoglycans, collagens and basement membranes.  Diabetes Metab. 1985;  11 27-50
  • 34 Taniere P, Poulard G, Frappart L, Berger G, Goncalves M, Vauzelle J L, Delecluse D J, Bailly C, Boucheron S, Berger F. Mastopathie diabetique avec fibroblastes epitheloides: piege diagnostique avec un carcinome lobulaire infiltrant du sein. A propos de deux cas.  Ann Pathol. 1996;  16 33-36
  • 35 Tomaszewski J E, Brooks J S, Hicks D, Livolsi V A. Diabetic mastopathy: a distinctive clinicopathologic entity.  Hum Pathol. 1992;  23 780-786
  • 36 Underwood L CE, Parson M A, Harris S C, Dundas S AC. Frozen sections appearances simulating invasive lobular carcinoma in breast tissue adjacent to inflammatory lesions and biopsy sites.  Histopathology. 1988;  13 232-234
  • 37 Viehweg P, Heywang-Köbrunner S H, Bayer U, Friedrich T, Spielmann R P. Vortäuschung eines Mammakarzinoms durch diabetische Mastopathie. Rofo.  Fortschr Geb Röntgenstr neuen bildgeb Verfahr. 1996;  164 519-521
  • 38 Zimmerli L, Yurtsever H, Conen D, Truninger K. A diabetic breast lump.  Lancet. 2001;  357 1670

Dr. med. Katrin Rothenberger-Janzen

Leitende Oberärztin, Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Städtisches Krankenhaus Sindelfingen, Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Tübingen

Arthur-Gruber-Straße 70

71065 Sindelfingen

Email: katrin.rothenberger-janzen@kh-sindelfingen.de

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