Z Gastroenterol 2001; 39(11): 971-974
DOI: 10.1055/s-2001-18534
Kasuistiken
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Hepatosplenomegaly and progressive neurological symptoms

Late manifestation of Niemann-Pick disease type C - a case reportHepatosplenomegalie und progrediente neurologische Symptomatik - Spätmanifestation eines Morbus Niemann-Pick Typ CA. R. J Schneider1 , F. Stichling1 , M. Hoffmann2 , R. Scheler3 , J. C. Arnold1 , J. F. Riemann1
  • 1Medical Department C (Chairman: Prof. Dr. J. F. Riemann) - Gastroenterology, Hepatology and Diabetes Care -
  • 2Medical Department A (Chairman: PD Dr. M. J. Uppenkamp) - Hematology, Oncology and Nephrology -
  • 3Department of Neurology (Chairman: Prof. Dr. K. Lowitzsch)Klinikum Ludwigshafen, Academic Hospital of the University of Mainz
Further Information

Publication History

16.12.2000

4.5.2001

Publication Date:
21 November 2001 (online)

Summary: Niemann-Pick disease type C is an inborn error of metabolism that affects lipid degradation and storage. Hepatosplenomegaly and progressive neurological symptoms are the main clinical features. We present a case of an adult-onset type of Niemann-Pick disease in a 33-year-old woman who initially presented with dysarthria. At first, laboratory findings suggested Wilson’s disease. Laparoscopy showed macroscopic signs of liver cirrhosis and histology did not confirm Wilson’s disease. After bone marrow biopsy showed characteristic sea-blue histiocytes, Niemann-Pick disease was suspected and confirmed by filipin stain of cultured fibroblasts.

Though rarely encountered, lipid storage disease should be suspected especially in younger patients with organomegaly and progressive signs of neurologic disease.

Hepatosplenomegalie und progrediente neurologische Symptomatik - Spätmanifestation eines Morbus Niemann-Pick Typ C

Der Morbus Niemann-Pick Typ C betrifft als eine angeborene Stoffwechselerkankung den Abbau und die Speicherung von Lipiden. Die klinische Symptomatik wird meist von einer Hepatosplenomegalie sowie langsam progredienten neuropsychiatrischen Veränderungen bestimmt. Wir berichten über eine 33-jährige Patientin mit einer Manifestation dieser Erkrankung im Erwachsenenalter. Laborchemische Befunde und eine bestehende Dysarthrie ließen zuerst einen M. Wilson vermuten. Im Rahmen einer laparoskopischen Untersuchung zeigten sich die makroskopischen Zeichen einer Leberzirrhose, histologisch fanden sich keine Hinweise auf einen M. Wilson. Nachdem sich in der Knochenmarkhistologie charakteristische „Sea-Blue”-Histiozyten fanden, wurde der Verdacht auf das Vorliegen eines M. Niemann-Pick geäußert. Die Diagnose wurde durch eine Filipinfärbung kultivierter Fibroblasten bestätigt.

Eine Lipidspeicherkrankheit sollte insbesondere bei jüngeren Patienten mit Organomegalien und progredienten neurologischen Veränderungen differenzialdiagnostisch berücksichtigt werden.

References

  • 1 Niemann A. Ein unbekanntes Krankheitsbild.  Jahrb Kinderheilkd. 1914;  79 1-11
  • 2 Brady R O, Kanfer J N, Mock M B, Fredrickson D S. The metabolism of sphingomyelin, II: Evidence of an enzymatic deficiency in Niemann-Pick disease.  Proc Natl Acad Sci USA. 1966;  55 366-369
  • 3 Vanier M T, Pentchev P, Rodriguez-Lafrasse C, Rousson R. Niemann-Pick disease type C.  J Inherit Metab Dis. 1991;  14 580-595
  • 4 Pentchev P G, Comly M E, Kruth H S. et al . A defect in cholesterol esterification in Niemann-Pick disease (type C) patients.  Proc Natl Acad Sci. 1985;  82 8247-8251
  • 5 Vanier M T. Phenotypic and genetic heterogeneity in Niemann-Pick disease type C: Current knowledge and practical implications.  Wien Klin Wochenschr. 1997;  109 68-73
  • 6 Marx J. Cell biology. Disease genes clarify cholesterol trafficking.  Science. 2000;  290 2227-2229
  • 7 Davies J P, Levy B, Ioannou Y A. Evidence for a Niemann-Pick C (NPC) gene family: Identification and character NPC1L1.  Genomics. 2000;  65 137-145
  • 8 Quattrin N, De Rosa L, Quattrin S Jr, Cecio A. Sea blue histiocytosis. A clinical cytologic and nosographic study on 23 cases.  Klin Wochenschr. 1978;  56 17-30
  • 9 Tassoni J P Jr, Fawaz K A, Johnston D E. Cirrhosis and portal hypertension in a patient with adult Niemann-Pick disease.  Gastroenterology. 1991;  100 567-569
  • 10 Smanik E J, Tavill A S, Jacobs G H. et al . Orthotopic liver transplantation in two adults with Niemann-Pick and Gaucher’s diseases: Implications for the treatment of inherited metabolic disease.  Hepatology. 1993;  17 42-49
  • 11 Kelly D A, Portmann B, Mowat A P, Sherlock S, Lake B D. Niemann-Pick disease type C: Diagnosis and outcome in children, with particular reference to liver disease.  J Pediatr. 1993;  123 242-247
  • 12 Pennington D J, Sivit C J, Chandra R S. Hepatocellular carcinoma in a child with Niemann-Pick disease: Imaging findings.  Pediatr Radiol. 1996;  26 220-221
  • 13 Poniachik J, Bernstein D E, Reddy K R. et al . The role of laparoscopy in the diagnosis of cirrhosis.  Gastrointest Endosc. 1996;  43 568-571
  • 14 Sylvain M, Arnold D L, Scriver C R, Schreiber R, Shevell M I. Magnetic resonance spectroscopy in Niemann-Pick disease type C: Correlation with diagnosis and clinical response to cholestyramine and lovastatin.  Pediatr Neurol. 1994;  10 228-232
  • 15 Patterson M C, Di Bisceglie  A M, Higgins J J. et al . The effect of cholesterol-lowering agents on hepatic and plasma cholesterol in Niemann-Pick disease type C.  Neurology. 1993;  43 61-64
  • 16 Miranda S R, Erlich S, Friedrich V L Jr. et al . Biochemical, pathological, and clinical response to transplantation of normal bone marrow cells into acid sphingomyelinase-deficient mice.  Transplantation. 1998;  65 884-892

Address for correspondence

Arne R. J. Schneider, MD

Medical Department C
Klinikum Ludwigshafen

Bremserstraße 79

67063 Ludwigshafen

Germany

Email: MedCLu@t-online.de

    >