Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2001; 36(10): 608-618
DOI: 10.1055/s-2001-17674
DER BESONDERE BEITRAG
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Der implantierbare Kardioverter-Defibrillator

Indikationen, Funktionen, anästhesiologische AspekteImplantable Cardioverter-Defibrillators, Indications, Function and Anesthesiological AspectsA. v. Sandersleben, P. J. Dietrich, F. Wappler
  • Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (Direktor: Prof. Dr. J. Schulte am Esch)
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 October 2001 (online)

Zusammenfassung.

Implantierbare Kardioverter-Defibrillatoren (ICD) wurden 1980 zur Therapie lebensbedrohlicher ventrikulärer Tachyarrhythmien eingeführt. Moderne ICD werden endovenös subpektoral implantiert und verfügen durch eine Multiprogrammierbarkeit über die Möglichkeit Herzrhythmusstörungen zu differenzieren und mittels antitachykarder und antibradykarder Therapieoptionen zu terminieren. Die Implantationszahlen haben in den letzten Jahren deutlich zugenommen, daher ist zukünftig mit einem gehäuften Auftreten von ICD-Patienten im anästhesiologischen Tätigkeitsbereich zu rechnen. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es daher, Kenntnisse über die Indikationen, Funktionen und Komplikationen darzustellen. Außerdem werden Besonderheiten des perioperativen Managements bei der ICD-Implantation, sowie der Umgang mit ICD-Trägern bei sonstigen chirurgischen Eingriffen, in der Intensiv- und in der Notfallmedizin erläutert.

Implantable Cardioverter-Defibrillators, Indications, Functions and Anaesthesiological Aspects.

Implantable Cardioverter-Defibrillators (ICD's) were introduced into the treatment of life threatening ventricular arrhythmias in 1980. Modern ICD's are implanted using an endovenos subpectoral technique. They are programmed to differentiate between different cardiac arrhythmias, which are terminated using an anti-tachycardic or anti-bradicardic therapy option. The frequency of implantations of ICD's has increased over recent years. Therefore anaesthesiologists should anticipate encountering patients fitted with ICD's with increasing frequency. This article's intent is to provide information about indications for implantation, function and complications of ICD's. Furthermore, we will explain the specific perioperative management concerning ICD's, as well as the management of ICD patients during surgery, on ICU and during emergencies.

Literatur

  • 1 Myerburg R J, Kessler K M, Castellanos A. Sudden cardiac death: Epidemiology, transient risk, and intervention assessment.  Ann Intern Med. 1993;  119 (12) 1187-1197
  • 2 Wietholt D, Ulbricht L J, Gülker H. Implantierbare Kardioverter-Defibrillatoren. Georg Thieme Verlag Stuttgart 1997
  • 3 Trappe H J. Defibrillator-Therapie 1997, Voraussetzungen - Ergebnisse - Perspektiven.  Med Klin. 1997;  92 415-420
  • 4 Vester E G. Myokardischämien und ventrikuläre Arrhythmien.  Z Kardiol. 1998;  87 (12) 49-60
  • 5 Domanski M J, Sakseena S, Epstein A, Hallstrom A P, Brodsky M A, Kim S, Lancaster S, Schron E. Relative effectiveness of the implantable cardioverter-defibrillator and antiarrhythmic drugs in patients with varying degrees of left ventricular dysfunction who have survived malignant ventricular arrhythmias.  J Am Coll Cardiol. 1999;  34 1090-1095
  • 6 Moss A J. Implantable cardioverter defibrillator therapy - the sickest patients benefit the most.  Circulation. 2000;  101 1638-1640
  • 7 Greene H L. The Implantable Cardioverter-Defibrillator.  Clin Cardiol. 2000;  23 315-326
  • 8 Vester E G, Dees H, Dobran I, Hennersdorf M, Perings C h, Heydthausen M, Winter J, Strauer B E. 14 Jahre Erfahrung mit implantierbaren Cardioverter/Defibrillatoren: Determinanten der Prognose und des Auslöseverhaltens.  Z Kardiol. 2000;  89 (3) 194-205
  • 9 Zoll P, Linenthal A, Gibson W. Termination of ventricular fibrillation in man by externally applied electric countershock.  N Engl J Med. 1956;  254 727-732
  • 10 Lown B, Neumann J, Amarasingham R. Comparison of alternating current with direct current electroshock across the chest.  Am J Cardiol. 1962;  10 223-233
  • 11 Trappe H J, Pfitzner P, Heintze J, Kielblock B, Wenzlaff P, Fieguth H G, Demertzis S, Lichtlen P R, Panning B, Piepenbrock S. Cardioverter-defibrillator implantation in the catheterization laboratory: Initial experiences in 48 patients.  Am Heart J. 1995;  129 259-64
  • 12 Bardy G H, Hofer B, Johnson G, Kudenchuk P J, Poole J E, Dolack G L, Gleva M, Mitchel R, Kelso D. Implantable transvenous cardioverter-defibrillators.  Circulation. 1993;  87 1152-1168
  • 13 Achtelik M, Weismüller P, Trappe H J. für die CPI Ventak AV II DR-Studie Erste Erfahrungen mit einem implantierbaren Kardioverter-Defibrillator mit integrierter frequenzadaptiver Zweikammerschrittmacherfunktion in einer europäischen Multicenterstudie.  Z Kardiol. 1998;  87 (I) 182A
  • 14 Gregoratos G, Cheitlin M D, Conill A, Epstein A E, Fellows C, Ferguson T B, Freedmann R A, Hlatky M A, Nacarelli G V, Saksena S, Schlant R C, Silka M J. ACC/AHA Guidelines for implantation of cardiac pacemakers and antiarrhythmic devices. A report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines (Committee on Pacemaker Implantation).  J Am Coll Cardiol. 1998;  31 1175-1209
  • 15 Neuzner J, Pitschner H F, Schlepper M. Programmable VT Detection in implantable cardioverter defibrillator therapy.  Pace. 1995;  18 (2) 539-547
  • 16 Trappe H J, Pfitzner P, Heintze J, Kielblock B, Wenzlaff P, Fieguth H G, Klein H. Die Bedeutung der antitachykarden Stimulation bei Patienten mit Defibrillatoren der 3. Generation.  Z Kardiol. 1995;  84 35-43
  • 17 Fiek M, Hoffmann E, Dorwarth U, Müller D, Steinbeck G. Effizienz der antitachykarden Stimulation bei Patienten mit implantierbarem Cardioverter/Defibrillator und monomorphen ventrikulären Tachykardien im Langzeitverlauf - Gibt es Prädiktoren für eine erfolgreiche Überstimulation?.  Z Kardiol. 1999;  88 815-822
  • 18 Saksena S. Implantable Defibrillators in the third Millenium: Increasingly relegated to a standby role?.  J Am Coll Cardiol. 2000;  36 828
  • 19 Rüppel R, Siebels J, Schneider M A E, Kuck K H. The single endocardial lead configuration for ICD-implantation: Biphasic versus monophasic waveform.  J Am Coll Cardiol. 1993;  21 (2) A734-736
  • 20 Khastgir T, Aarons D, Veltri E. Sudden bradyarrhythmic death in patients with the implantable cardioverter-defibrillator: report of two cases. Pacing Clin.  Electrophysiol. 1991;  14 395
  • 21 Jung W, Lüderitz B. Der atriale Defibrillator.  Z Kardiol. 2000;  89 (3) 206-214
  • 22 Carlsson J, Haase H, Miketic S, Haun S, Sorges E, Dees G, Tebbe U. Pneumothorax als Ursache für eine ineffektive Schocktherapie durch einen implantierbaren „active can”-Kardioverter-Defibrillator.  Herzschr Elektrophys. 1999;  10 42-45
  • 23 Fitzpatrick A P, Lesh M D, Epstein L M, Lee R J, Siu A, Merrick S, Griffith J C, Scheinmann M M. Electrophysiological laboratory, electrophysiologist-implanted, nonthoracotomy-implantable cardioverter/defibrillators.  Circulation. 1994;  89 2503-2508
  • 24 Trappe H J, Pfitzner P, Heintze J, Kielblock B, Wenzlaff P, Fieguth H G, Panning B, Lichtlen P R. Kardioverter-Defibrillator-Implantation im Herzkatheterlabor - Beobachtungen bei 105 Patienten.  Z Kardiol. 1995;  84 385-393
  • 25 Block M, Hammel D, Borggrefe M, Scheld H H, Breithard G. Transvenös-Subkutane Implantationstechnik des Kardioverters/Defibrillators (ICD).  Herz. 1994;  19/5 259-277
  • 26 Ulbricht L J, Splittberger F H, Emmerich K, Probst H, Krakau I, Horlitz M, Wittmann N, Minale C, Gülker H. Entwicklung von Trikuspidalinsuffizienzen nach transvenöser Implantation von Cardioverter-Defibrillatorsystemen.  Z Kardiol. 1994;  83 A128
  • 27 Dübel H P, Opitz C, Aurisch R, Rutsch W. Myokardischämie durch ICD-Elektrode?.  Z Kardiol. 1999;  88 374-376
  • 28 The Antiarrhythmic Versus Implantable Defibrillator (AVID) Investigators . A comparison of antiarrhythmic-drug therapy with implantable defibrillators in patients resuscitated from near-fatal ventricular arrhythmias.  N Engl J Med. 1997;  337 1576-83
  • 29 Siebels J, Kuck K H. CASH: Implantable cardioverter defibrillator compared with antiarrhythmic drug treatment in cardiac arrest survivors (the Cardiac Arrest Study in Hamburg).  Am Heart J. 1994;  127 1139-1144
  • 30 Sheldon R, Connolly S, Krahn A, Roberts R, Gent M, Gardner M. CIDS: Identification of patients most likely to benefit from implantable cardioverter-defibrillator therapy.  Circulation. 2000;  101 1660-1664
  • 31 Gold M R. ICD therapy in the new millenium.  Cardiol Clin. 2000;  18 (2) 375-389
  • 32 Weismüller P, Trappe H J. Update Kardiologie (Elektrophysiologie).  Med Klin. 1999;  94 15-28
  • 33 Moss A J, Hall W J, Cannom D S, Daubert J P, Higgins S L, Klein H, Levine J H, Saksena S, Waldo A L, Wilber D, Brown M W, Heo M. MADIT: Improved survival with an implanted defibrillator in patients with coronary disease at high risk for ventricular arrhythmia.  N Engl J Med. 1996;  335 1933-1940
  • 34 Buxton A E, Lee K L, Fisher J D, Gold M R, Josephson M E, Prystowsky E N, Hafley G. MUSTT: A randomized study of the prevention of sudden death patients with coronary artery disease.  N Engl J Med. 1999;  341 1882-1890
  • 35 Bigger J T. Prophylactic use of implaned cardiac defibrillators in patients at high risk for ventricular arrhythmias after coronary-artery bypass graft surgery. Coronary Artery Bypass Graft (CABG) Patch Trial Investigators.  N Engl J Med. 1997;  337 1569-1575
  • 36 Keyl C, Tassani B, Kemkes B, Markewitz A, Hoffman E, Steinbeck G. Hemodynamic changes due to intraoperative testing of the automatic implantable cardioverter defibrillator. Implications for anesthesia management.  J Cardiothorac Vasc Anesth. 1993;  7 442-447
  • 37 Doering T J, Trappe H J, Panning B, Fieguth H G, Steuernagel B, Schneider B, Piepenbrock S, Fischer G C. Zerebrale Hämodynamik während der Implantation von Kardioverter-Defibrillator-Systemen.  Med Klin. 1998;  93 (5) 279-283
  • 38 Bakker P F, Vriens E M, de Vries J J, Bredée J J. Impact of defibrillation treshold testing on cerebral circulation and oxygenation.  Pacing Clin Electrophysiol. 1994;  17 A244
  • 39 Singer I, Edmonds H. Changes in cerebral perfusion during third-generation implantable cardioverter defibrillator testing.  Am Heart J. 1994;  127 1052-1057
  • 40 Michaloudis D, Fraidakis O, Kanoupakis E, Flossos A, Manios E. Idiopathic prolonged QT interval and QT dispersion: the effects of propofol during implantation of cardioverter-defibrillator.  Eur J Anaesth. 1999;  16 842-847
  • 41 Gill R M, Sweeney R J, Reid P R. The defibrillation threshold: a comparison of anesthetics and measurement methods.  Pacing Clin Electrophysiol. 1992;  16 708-714
  • 42 Tung R T, Bajaj A K. Safety of implantation of a cardioverter-defibrillator without general anesthesia in an electrophysiology laboratory.  Am J Cardiol. 1995;  75 908-912
  • 43 Stix G, Anvari A, Grabenwöger M. Implantation of a unipolar cardioverter/defibrillator- system under local anaesthesia.  Eur Heart J. 1996;  17 764-768
  • 44 Lipscomb K J, Linker N J, Fitzpatrick A P. Subpectoral implantation of a cardioverter defibrillator under local anaesthesia.  Heart. 1998;  79 253-255
  • 45 Pacifico A, Nasir N, Doyle T K, Rodriguez I M, Wheelan K D, Wells P, Seton M. Technique of cath lab ICD implantation without general anesthesia.  Circulation. 1994;  90 (4/2) 2677A
  • 46 Ulbricht L J, Emmerich K, Probst H, Krakau I, Wittmann N, Horlitz M, Klevinghaus K, Gülker H. Der automatische implantierbare Cardioverter-Defibrillator (ICD) - Probleme im Notfall- und Rettungsdienst.  Notfallmedizin. 1994;  10 534-539
  • 47 Wolfhard U, Jäger H P, Obertacke U, Doetsch N, Zerkowski H R. Erkennung und Akut-Management von implantierbaren Cardioverter/Defibrillator-Systemen (ICD) durch Notarzt und Unfallchirurg.  Notarzt. 1995;  11 3-8

Priv. Doz. Dr. F. Wappler

Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie
Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf

Martinistraße 52

20246 Hamburg

Email: wappler@uke.uni-hamburg.de

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