Nervenheilkunde 2014; 33(11): 811-815
DOI: 10.1055/s-0038-1627741
Praxisbericht
Schattauer GmbH

Erfolgreich zurück an den Arbeitsplatz

Ist ein spezifisches psychoedukatives Angebot für Patienten in der Akutpsychiatrie sinnvoll?A successful return to workValue of a specific psychoeducational program for psychiatric inpatients
P. Hölzle
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Technischen Universität München
,
L. Söhmisch
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Technischen Universität München
,
R. Mendel
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Technischen Universität München
,
W. Kissling
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Technischen Universität München
,
J. Hamann
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Technischen Universität München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingegangen am: 03 April 2014

angenommen am: 16 June 2014

Publication Date:
24 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Gegenstand und Ziel

Entwicklung und Evaluation einer Psychoedukationsgruppe zum Thema „Rückkehr an den Arbeitsplatz”.

Material und Methoden

Fokusgruppe, Manualentwicklung und Implementierung mit Evaluation.

Ergebnisse

Die Psychoedukationsgruppe wird von Patienten gut angenommen und ergänzt die Einzelberatung vor allem um die Bereiche “Umgang mit Kollegen”, “Rückkehrgespräch mit dem Vorgesetzten” und “weitere Begleitung”.

Schlussfolgerung

Vermehrte Anstrengungen zur Unterstützung berufstätiger Patienten erscheinen sinnvoll und notwendig. Weitere Studien zur Bestätigung unserer Ergebnisse und der klinischen Wirksamkeit des Psychoedukationsprogramm sind erforderlich.

Klinische Relevanz

Die Rückkehr an den Arbeitsplatz stellt eine Thematik dar, die Patienten beschäftigt und deshalb explizit angesprochen werden sollte.

Summary

Objective

Development and evaluation of a psychoeducational group program addressing return to work issues for psychiatric inpatients.

Material and methods

Focus group with five inpatients and subsequent development of a five session program. Implementation and evaluation of this program.

Results

The focus group revealed important issues during the process of returning to work. Building up on these results a five session psychoeducational group program was established addressing the issues of “how to deal with colleagues”, “how to talk to your supervisor” and “further help to successfully return to work”. Patients highly approved the program and rated it as helpful.

Conclusion

Our pilot study suggests that a program addressing patients who will return to work may fill an important gap. Further research is needed to confirm our results and to refine the intervention.

Clinical relevance

The return-to-work-process is an important subject for many inpatients and therefore should be addressed explicitly during treatment.

 
  • Literatur

  • 1 Bundesministerium für Arbeit und Soziales. Sicherheit und Gesundheit bei der Arbeit 2012 2013; 1-197.
  • 2 Bungard S. et al. BKK Gesundheitsreport 2013. 2013; 1-316.
  • 3 Statistisches Bundesamt. Herz-Kreislauf-Erkrankungen verursachen die höchsten Krankheitskosten. 2008 www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/GesellschaftStaat/Gesundheit/Krankheitskosten/Aktuell.html
  • 4 Warr PB. Work, unemployment, and mental health. Oxford: Oxford University Press; 1987
  • 5 Provencher HL. et al. The role of work in the recovery of persons with psychiatric disabilities. Psychiatric Rehabilitation Journal 2002; 26 (02) 132-44.
  • 6 Warner R. Recovery from Schizophrenia: Psychiatry and Political Economy. Brunner-Routledge: 2004
  • 7 Butterworth P. et al. Common mental disorders, unemployment and psychosocial job quality: is a poor job better than no job at all?. Psychological Medicine 2013; 43 (08) 1763-72.
  • 8 Alonso J. et al. Disability and quality of life impact of mental disorders in Europe: results from the European Study of the Epidemiology of Mental Disorders (ESEMeD) project. Acta Psychiatrica Scandinavica. Supplementum 2004; 420: 38-46.
  • 9 Ormel J. et al. Common mental disorders and disability across cultures. Results from the WHO Collaborative Study on Psychological Problems in General Health Care. JAMA 1994; 272 (22) 1741-8.
  • 10 Norder G. et al. Predictors of recurrent sickness absence due to depressive disorders-a Delphi approach involving scientists and physicians. PloS one 2012; 07 (12) e51792.
  • 11 Riedel-Heller S, Stengler K, Seidler A. Mental health and work. Psychiatrische Praxis 2012; 39 (03) 103-5.
  • 12 Thornicroft G. et al. Global pattern of experienced and anticipated discrimination against people with schizophrenia: a cross-sectional survey. Lancet 2009; 373 (9661): 408-15.
  • 13 Brohan E. et al. Systematic review of beliefs, behaviours and influencing factors associated with disclosure of a mental health problem in the workplace. BMC Psychiatry 2012; 12 (Article 11).
  • 14 Read J, Baker S. Not Just Sticks and Stones. A Survey of the Stigma, Taboos and Discrimination Experienced by People with Mental Health Problems. London: MIND; 1996
  • 15 Trust TS. Mental Health: The last workplace taboo?. London: The Shaw Trust; 2006
  • 16 Mendel R. et al. Managers’ reactions towards employees’ disclosure of psychiatric or somatic diagnoses. Epidemiology and Psychiatric Sciences December 2013; 1-4.
  • 17 Arends I. et al. Interventions to facilitate return to work in adults with adjustment disorders. Cochrane Database Syst Rev. 2012 12. (12)
  • 18 Rüsch N. et al. Efficacy of Coming Out Proud to reduce stigma’s impact among people with mental illness: pilot randomised controlled trial. The British Journal of Psychiatry 2014; 16: 16.
  • 19 Henderson C. et al. Decision aid on disclosure of mental health status to an employer: feasibility and outcomes of a randomised controlled trial. The British Journal of Psychiatry 2013; 203 (05) 350-7.
  • 20 Henderson C. et al. A decision aid to assist decisions on disclosure of mental health status to an employer: protocol for the CORAL exploratory randomised controlled trial. BMC Psychiatry 2012; 12 (133) 12-133.
  • 21 Koch S. et al. Stressbewältigung am Arbeitsplatz: Ein stationäres Gruppentherapieprogramm. Verhaltenstherapie 2006; 16: 7-15.
  • 22 Bender M. et al. Psychoedukationsprogramm zur Bewältigung von arbeitsplatzbezogenem Stress (PeBAS). Poster, DGPPN Kongress; Berlin: 2013.;
  • 23 Muschalla B, Linden M. Selbstbehauptung am Arbeitsplatz – eine Gruppentherapie für Rehabilitanden mit arbeitsbezogenen Ängsten. www.medizinisch-berufliche-orientierung.de/praxisbeispiele/gruppen-mit-arbeits-und-berufsbezogenenthemen/%E2%80%9Eselbstbehauptung-seehof2013
  • 24 Hamann J. et al. Understanding the term burnout in psychiatry and psychotherapy. Nervenarzt 2013; 84 (07) 838-43.