Phlebologie 2003; 32(04): 87-89
DOI: 10.1055/s-0037-1621451
Originalarbeit
Schattauer GmbH

Die Diagnostik der pelvinen Varikosis

Diagnosis of varicosis pelvisDiagnostic des varices pelviennes
G. Göretzlehner
1   Rostock, Kreiskrankrenhaus Güstrow
,
U. Göretzlehner
2   Abteilung für Gynäkologie und Geburtshilfe, Kreiskrankrenhaus Güstrow
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Die Varicosis pelvis kann eine der differenzialdiagnostischen Ursachen für chronische zyklische und nicht zyklische Unterbauchschmerzen sein. Die diagnostischen Möglichkeiten zum Nachweis der Varikosis im kleinen Becken werden dargestellt und dabei die Bedeutung der Laparoskopie sowie Vaginalsonographie hervorgehoben.

Summary

Pelvic varicosis may be one of the differential diagnostic causes of chronic cyclic and non-cyclic pelvic pain. The authors present the diagnostic options for demonstrating varicosis in the small pelvis and emphasise the importance of laparoscopy and vaginal ultrasonography.

Résumé

La présence de varices pelviennes peut être un diagnostic différentiel évoqué devant des douleurs chroniques, cycliques et non cycliques, du petit bassin. Les possibilités diagnostiques apportant la preuve de l’existence de varices pelviennes sont présentées et l’importance de la laparoscopie ainsi que des techniques d’échographie vaginale est ici soulignée.

 
  • Literatur

  • 1 Grobelny R, Turos-Dejnowicz B, Debniak B. Role of laparoscopy in diagnosis and therapy of pain syndromes of the small pelvis in women. Wiad lek 1993; 46: 407-9.
  • 2 Hahn L. Chronic pelvic pain in women: A condition difficult to diagnose – more than 70 different diagnoses can be considered. Lakartidningen 2001; 98: 1758-65.
  • 3 Halligan S, Campbell D, Bartram CI, Roger V, El-Haddad C, Patel S, Beard RW. Transvaginal ultrasound examination of women with and without pelvic venous congestion. Clin Radiol 2000; 55: 954-8.
  • 4 Howard FM. The role of laparoscopy as a diagnostic tool in chronic pelvic pain. Baillieres Best Pract Res Clin Obstet Gynaecol 2000; 14: 495-9.
  • 5 Nascimento AB, Mitchell DG, Holland G. Ovarian veins: magnetic resonance imaging findings in an asymptomatic population. J Magn Reon Imaging 2002; 15: 551-6.
  • 6 Pardo J, Rabinerfson D, Szendro G, Kaplan B. A different option for transvaginal color Doppler imaging: the diagnosis of pelvic varicosities. Ultrasound Obstet Gynecol 1996; 8: 137-8.
  • 7 Rabe E. Die pudendale Varikosis – eine selten diagnostizierte Entität. Vasomed 1999; 11: 194-6.
  • 8 Rozenblit AM, Ricci ZJ, Tuvia J, Amis Jr ER. Incompetent and dilated ovarian veins: a common CT finding in asymptomatic parous women. Am J Roentgenol 2001; 176: 119-22.
  • 9 Sculetus AH, Villavicencio JL, Gillespie DL. The nutcracker syndrome: its role in the pelvic venous disorders. J Vasc Surg 2001; 34: 812-19.
  • 10 Simon E, Kunath E, Göretzlehner G. Varikosis im kleinen Becken bei der gynäkologischen Laparoskopie. Vasomed 1999; 11: 197-201.
  • 11 Weber J. Pelvines Stauungssyndrom, Vulva und Beinvenenvarikose in Diagnostik und Therapie. Vasomed 1999; 11: 202-7.