Z Gastroenterol 2012; 50(5): 441-444
DOI: 10.1055/s-0031-1282072
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Treatment Results of Chronic Hepatitis C Genotype 5 and 6 Infections in Germany

Therapieergebnisse für die chronische Hepatitis C mit Genotyp-5- und -6-Infektion in Deutschland
S. Mauss
1   Center for HIV and Hepatogastroenterology, Düsseldorf, Germany
,
F. Berger
1   Center for HIV and Hepatogastroenterology, Düsseldorf, Germany
,
M. Vogel
2   Department of Internal Medicine III, Bonn, Germany
,
H. Pfeiffer-Vornkahl
3   factum – company for statistics, scientific information and communication mbH, Offenbach, Germany
,
U. Alshuth
1   Center for HIV and Hepatogastroenterology, Düsseldorf, Germany
,
J. K. Rockstroh
5   Department of Internal Medicine I, Bonn, Germany
,
C. Niederau
6   Department of Internal Medicine, Katholische Kliniken Oberhausen, Oberhausen, Germany
,
D. Hüppe
7   Practice for Gastroenterology, Herne, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

30 August 2011

02 December 2011

Publication Date:
11 May 2012 (online)

Abstract

Chronic hepatitis C due to HCV genotype 5 and 6 infection is infrequently reported and patients are usually not included in trials. As boceprevir and telaprevir are not approved for these genotypes, pegylated interferon plus ribavirin will remain the treatment of choice for the coming years. Patients infected with HCV genotype 5 or 6 were identified by data base search from an ongoing observational cohort study in Germany. Of the total 23 893 patients, 39 patients (0.2 %) carried a HCV genotype 5 and 39 patients a HCV genotype 6 (0.2 %). Compared to other genotypes patients with genotype 5 were older and more often had a history of blood transfusion. Patients with genotype 6 were more often Asian and showed higher baseline alanine transaminase. Therapy with pegylated interferon alfa-2a and ribavirin was initiated in 24 patients with HCV genotype 5 and 27 patients with HCV genotype 6. After completion of 48 weeks of therapy an end of treatment response was achieved in 79 % and 81 % of treated patients, respectively. Sustained virological response was achieved in 58 % of patients with genotype 5 and in 59 % genotype 6 patients. HCV genotype 5 and 6 infections are rare in Germany. Our findings suggest that most HCV genotype 6 infections are seen in migrants from Asia, whereas HCV genotype 5 infections seem more due to spontaneous local infections. Sustained virological response seems to be better than for patients with genotype 1 or 4 with similar treatment duration.

Zusammenfassung

Infektionen mit den HCV-Genotypen 5 oder 6 sind selten und die Behandlung zumeist nicht Gegenstand kontrollierter Studien. Die Therapie dieser HCV-Genotypen wird auch in naher Zukunft auf pegyliertem Interferon und Ribavirin beruhen, da neuere Medikamente wie Boceprevir oder Telaprevir für diese Infektion nicht zugelassen sind. Für die vorliegende Arbeit wurden die Ergebnisse einer Kohortenstudie aus Deutschland ausgewertet. Die Kohorte besteht aus 23 893 Patienten. Davon waren 39 Patienten mit dem HCV Genotyp 5 (0,2 %) und 39 Patienten mit dem HCV Genotyp 6 (0,2 %) infiziert. Im Vergleich zu anderen Patienten waren Patienten mit dem HCV-Genotyp 5 älter und hatten häufiger eine Bluttransfusionen in der Anamnese. Patienten mit dem HCV-Genotyp 6 waren häufiger Asiaten und hatten höhere Werte der Alanin-Aminotransferase. Eine Therapie mit pegyliertem Interferon alpha-2a und Ribavirin begannen 24 Patienten mit dem HCV-Genotyp 5 und 27 Patienten mit dem HCV-Genotyp 6. Zum Ende der 48 Wochen Therapie war das Virus bei 79 % der Patienten mit Genotyp 5 und in 81 % Genotyp 6 Patienten nicht nachweisbar. Eine dauerhafte Elimination der Viren (sustained virologic response) erfolgte bei 58 % der Patienten mit Genotyp 5 und bei 59 % der Genotyp 6-Patienten. Zusammenfassend gilt, dass Infektionen mit den HCV-Genotypen 5 oder 6 in Deutschland selten sind. Infektionen mit Genotyp 6 wurden meist bei Migranten aus Asien diagnostiziert, die Infektionen mit Genotyp 5 traten meist spontan und lokal begrenzt auf. Das Therapieansprechen für Patienten mit HCV Genotyp 5 oder 6 ist besser als für Patienten mit den Genotypen 1 oder 4 bei gleicher Therapiedauer.

 
  • References

  • 1 Antaki N, Craxi A, Kamal S et al. The neglected hepatitis C virus genotypes 5 and 6: an international consensus report. Liver Int 2010; 30: 342-355
  • 2 Legrand-Abravanel F, Sandres-Saune K, Barange K et al. Hepatitis C virus genotype 5: epidemiological characteristics and sensitivity to combination therapy with interferon-alpha plus ribavirin. J Infect Dis 2004; 189: 1397-1400
  • 3 D’Heygere F, George C, Van Vlieberghe H et al. Efficacy of interferon-based antiviral therapy in patients with chronic hepatitis C infected with genotype 5: a meta-analysis of two large prospective trials. J Med Virol 2011; 83: 815-819
  • 4 Akkarathamrongsin S, Praianantathavorn K, Hacharoen N et al. Geographic distribution of hepatitis C virus genotype 6 subtypes in Thailand. J Med Virol 2010; 82: 257-262
  • 5 Pham DA, Leuangwutiwong P, Jittmittraphap A et al. High prevalence of hepatitis C virus genotype 6 in Vietnam. Asian Pac J Allergy Immunol 2009; 27: 153-160
  • 6 Lam KD, Trinh HN, Do ST et al. Randomized controlled trial of pegylated interferon alfa-2a and ribavirin in treatment-naïve chronic hepatitis C genotype 6. Hepatology 2010; 52: 1573-1580
  • 7 Fung J, Ching-Lung L, Hung I et al. Chronic hepatitis C virus genotype 6 infection: Response to pegylated interferon and ribavirin. J Infect Dis 2008; 198: 808-812
  • 8 Antaki N, Hermes A, Hadad M et al. Efficacy of interferon plus ribavirin in the treatment of hepatitis C virus genotype 5. J Viral Hepat 2008; 15: 383-386
  • 9 Sarrazin C, Berg T, Ross RS et al. Prophylaxis, diagnosis and therapy of hepatitis C virus (HCV) infection: the German guidelines on the management of HCV infection. Z Gastroenterol 2010; 48: 289-351
  • 10 Hüppe D, Zehnter E, Mauss S et al. Epidemiology of chronic hepatitis C in Germany − an analysis of 10,326 patients in hepatitis centres and outpatient units. Z Gastroenterol 2008; 46: 34-44
  • 11 Tsang OT, Zee JS, Chan JM et al. Chronic hepatitis C genotype 6 responds better to pegylated interferon and ribavirin combination therapy than genotype 1. J Gastroenterol Hepatol 2010; 25: 766-771