Psychiatr Prax 2010; 37(1): 27-33
DOI: 10.1055/s-0029-1223348
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Unter welchen Bedingungen bleibt eine stationäre Depressionsbehandlung erfolglos?

Eine Analyse an routinemäßig erhobenen Daten von 511 PatientenRisk Factors for Non-Response in Inpatient Depression TreatmentAnalysis of Routinely Collected Data in 511 PatientsLars  Hölzel1 , Alessa von  Wolff1 , Levente  Kriston2 , Martin  Härter1 , 2
  • 1Universitätsklinikum Freiburg, Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Sektion Klinische Epidemiologie und Versorgungsforschung
  • 2Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Zentrum für Psychosoziale Medizin, Institut und Poliklinik für Medizinische Psychologie
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Publication Date:
12 October 2009 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Vorhersage von Nonresponse in der stationären Depressionsbehandlung anhand von routinemäßig erhobenen Daten. Methode Anhand von 511 Behandlungsepisoden aus 10 psychiatrischen Kliniken wurden mithilfe uni- und multivariater Verfahren Prädiktoren für Nonresponse identifiziert. Ergebnisse Psychotherapeutische Behandlung und Medikamentencompliance der Patienten senken die Wahrscheinlichkeit einer Nonresponse. Schlussfolgerung Die Ergebnisse lassen sich in ein gut interpretierbares Gesamtmodell der Behandlung integrieren. Nonresponse ließ sich insgesamt nur mit unzureichender Genauigkeit vorhersagen.

Abstract

Objective The aim of this study was to identify predictors of non-response in inpatient depression treatment by means of routinely collected data from 10 psychiatric clinics. Methods Evaluation was carried out through univariate analyses first; subsequently a model was developed by means of multivariate analyses. Results About one third (31.5 %) of the 511 patients included in the study was classified as non-responder. Concerning patient level, psychic comorbidity, severity of depression symptoms and serious impairment of lifestyle as indication for hospitalisation have an impact on treatment outcome. In contrast, socio-demographic characteristics are not suitable as predictors. On the level of process characteristics, psychotherapy and patient compliance to medication enhanced the chance of profiting from inpatient treatment. Conclusions The results can be integrated into a well interpretable model of the current inpatient depression treatment. Non-response is not yet sufficiently predictable through routine data.

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Dipl.-Psych. Lars Hölzel

Universitätsklinikum Freiburg, Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Sektion Klinische Epidemiologie und Versorgungsforschung

Hauptstraße 5

79104 Freiburg

Email: lars.hoelzel@uniklinik-freiburg.de

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