Klin Padiatr 2009; 221(4): 266-268
DOI: 10.1055/s-0029-1220904
Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neonatal and Childhood Mortality Rates in Myanmar

Neonatale und kindliche Mortalitätsraten in MyanmarT. Hoehn 1 , M. Hoppenz 2
  • 1General Pediatrics, University Hospital, Duesseldorf, Germany
  • 2Neonatology and Pediatric Intensive Care Medicine, Children's Hospital, Cologne, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 July 2009 (online)

Abstract

The health system performance in Myanmar was reported by WHO as having the highest childhood mortality numbers in Asia only exceeded by Cambodia and Laos. Previous data reported an infant mortality rate of as high as 105 per 1 000 live births. This review looks at the trend of the mortality rate in neonates and children in Myanmar during the two past decades. Data were retrieved from the Central Statistical Organization (CSO) of Myanmar, from UNICEF and from WHO. Data include the mortality under five years of age (U5MR), infant mortality rate (IMR), neonatal mortality rate (NMR), and maternal mortality rate (MMR). The latest report given by the CSO in 2002/2003 estimates U5MR at 66/1 000, IMR at 50/1 000, and NMR at 16/1 000. Data published by the WHO in 2003 provide a less optimistic perspective: U5MR is reported at 107/1 000, IMR at 76/1 000, and NMR at 35/1 000. 73% of death cases under the age of five years occurred in the age group 0–11 months, 34% of infant death cases happened during the first month of life. The majority of death cases were attributable to acute respiratory infections, diarrhoea, brain infections, or septicaemia. International sources (UNICEF, WHO) indicate a less fortunate situation related to childhood mortality rates in Myanmar as is published by the CSO. Further substantial reductions of mortality rates require structural changes not only in rural areas.

Zusammenfassung

Das Gesundheitssystem in Myanmar besitzt Berichten der WHO zufolge mit die höchsten Kindersterblichkeitsraten in Asien, die nur in Kambodscha und Laos noch darüber liegen. Frühere Untersuchungen berichten eine Säuglingssterblichkeit von bis zu 105 pro 1 000 Lebendgeborenen. Der vorliegende Bericht untersucht den Trend der Mortalitätsraten für Kinder unterhalb eines Alters von fünf Jahren (U5MR), die Säuglingsmortalitätsrate (IMR), die neonatale Mortalitätsrate (NMR), und die mütterliche Mortalitätsrate (MMR). Die vorgestellten Daten stammen aus Quellen der Central Statistical Organization (CSO) von Myanmar, von der UNICEF und von der WHO. Der letzte Bericht der CSO in den Jahren 2002/2003 schätzt die U5MR auf 66/1 000, die IMR auf 50/1 000, und die NMR auf 16/1 000. Die von der WHO 2003 veröffentlichten Daten zeigen ein weniger optimistisches Bild: die U5MR wird mit 107/1 000, die IMR mit 76/1 000, und die NMR mit 35/1 000 angegeben. 73% der Todesfälle unterhalb eines Alters von fünf Jahren betrafen die Altersgruppe 0–11 Monate, 34% der Säuglingstodesfälle ereigneten sich im ersten Lebensmonat. Der Mehrzahl der Todesfälle lagen akute respiratorische Infektionen, Durchfallerkrankungen, ZNS-Infektionen oder eine Sepsis zugrunde. Zukünftige Reduktionen kindlicher Mortalitätsraten setzen strukturelle Veränderungen nicht nur in ländlichen Landesteilen voraus

Literatur

Correspondence

Prof. Thomas Hoehn

University Hospital

General Pediatrics

Moorenstr. 5

40225 Duesseldorf

Germany

Phone: +49/211/811 80 91

Fax: +49/211/811 97 86

Email: thomas.hoehn@uni-duesseldorf.de

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