Skip to main content
Erschienen in:

01.08.2024 | DFP-Fortbildung

Management des Kopfschmerzes vom Spannungstyp

verfasst von: Dr. Sonja-Maria Tesar

Erschienen in: Schmerz Nachrichten | Ausgabe 3/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Auszug

Der Kopfschmerz vom Spannungstyp (auch Spannungskopfschmerz) ist die häufigste primäre Kopfschmerzerkrankung. Die International Headache Society (IHS) unterscheidet in ihrer 3. Auflage ihrer Internationalen Klassifikation der Kopfschmerzerkrankungen (ICHD-3) [1] zwischen selten bzw. häufig auftretenden episodischen Kopfschmerzen vom Spannungstyp und chronischen Verläufen. Im Rahmen eines interdisziplinären, multimodalen Therapieansatzes nehmen nichtmedikamentöse Verfahren eine bedeutende Rolle ein. Eine rezent publizierte Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Neurologie (DGN) und der Deutschen Migräne- und Kopfschmerzgesellschaft (DMKG) empfiehlt Kombinationen von unterschiedlichen nichtmedikamentösen Verfahren, aber auch Kombinationen von medikamentösen und nichtmedikamentösen Verfahren im Sinne eines multimodalen Therapiekonzeptes [2]. …
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Need L, et al. Diagnostik und Therapie des Kopfschmerzes vom Spannungstyp, S1-Leitlinie. 2023: In: Deutsche Gesellschaft für Neurologie (Hrsg.), Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie. Online seit 11.03.2024; www.dgn.org/leitlininen (zuletzt abgerufen am 24. Apr. 2024). Need L, et al. Diagnostik und Therapie des Kopfschmerzes vom Spannungstyp, S1-Leitlinie. 2023: In: Deutsche Gesellschaft für Neurologie (Hrsg.), Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie. Online seit 11.03.2024; www.​dgn.​org/​leitlininen (zuletzt abgerufen am 24. Apr. 2024).
3.
Zurück zum Zitat Porst M, et al. für die BURDEN 2020 study group. Migräne und Spannungskopfschmerz in Deutschland. Prävalenz und Erkrankungsschwere im Rahmen der Krankheitslast-Studie BURDEN 2020. Jounal oh Health Monitoring. 2020;5(S6); https://doi.org/10.25646/6988.2; Robert Koch-Institut, Berlin. Porst M, et al. für die BURDEN 2020 study group. Migräne und Spannungskopfschmerz in Deutschland. Prävalenz und Erkrankungsschwere im Rahmen der Krankheitslast-Studie BURDEN 2020. Jounal oh Health Monitoring. 2020;5(S6); https://​doi.​org/​10.​25646/​6988.​2; Robert Koch-Institut, Berlin.
5.
Zurück zum Zitat Jensen R, et al. Tension-type headache: the most common, but also the most neglected, headache disorder. Curr Opin Neurol. 2006;19(3):305–9.CrossRefPubMed Jensen R, et al. Tension-type headache: the most common, but also the most neglected, headache disorder. Curr Opin Neurol. 2006;19(3):305–9.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Stovner LJ, et al. The global prevalence oh headache: an update, with analysis of the influences of methodological factors on prevalence estimates. J Headache Pain. 2022;23:34.CrossRefPubMedPubMedCentral Stovner LJ, et al. The global prevalence oh headache: an update, with analysis of the influences of methodological factors on prevalence estimates. J Headache Pain. 2022;23:34.CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Göbel H, et al. The epidemiology of headache in Germany: a nationwide survey of a representative sample on the basis of the headache classification of the International Headache Society. Cephalalgia. 1994;14:79–106.CrossRef Göbel H, et al. The epidemiology of headache in Germany: a nationwide survey of a representative sample on the basis of the headache classification of the International Headache Society. Cephalalgia. 1994;14:79–106.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Ferrante T, et al. The PACE study: past-year prevalence of tension-type headache and its subtypes in Parma’s adult general population. Neurol Sci. 2015;36(1):35–42.CrossRefPubMed Ferrante T, et al. The PACE study: past-year prevalence of tension-type headache and its subtypes in Parma’s adult general population. Neurol Sci. 2015;36(1):35–42.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Muller B, et al. More Attacks and Analgesic Use in Old Age: Self-Reported Headache Across the Lifespan in a German Sample. Front Neurol. 2019;10:1000.CrossRefPubMedPubMedCentral Muller B, et al. More Attacks and Analgesic Use in Old Age: Self-Reported Headache Across the Lifespan in a German Sample. Front Neurol. 2019;10:1000.CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Stovner L, et al. The global burden of headache: a documentation of headache prevalence and disability worldwide. Cephalalgia. 2007;27(3):193–210.CrossRefPubMed Stovner L, et al. The global burden of headache: a documentation of headache prevalence and disability worldwide. Cephalalgia. 2007;27(3):193–210.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Olesen J. Clinical and pathophysiological observations in migraine and tension-type headache explained by integration of vascular, supraspinal and myofascial inputs. Pain. 1991;46(2):125–32.CrossRefPubMed Olesen J. Clinical and pathophysiological observations in migraine and tension-type headache explained by integration of vascular, supraspinal and myofascial inputs. Pain. 1991;46(2):125–32.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Fendrich K, et al. Headache prevalence among adolescents—the German DMKG headache study. Cephalalgia. 2007;27(4):347–54.CrossRefPubMed Fendrich K, et al. Headache prevalence among adolescents—the German DMKG headache study. Cephalalgia. 2007;27(4):347–54.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Kaltseis K, Broessner G et al ,Early Vascular Ageing (EVA) Tyrol Study Group. Primary headache disorders in adolescents in North- and South-Tyrol: Findings of the EVA-Tyrol-Study. Cephalalgia. 2022;42(10):993–1004. Kaltseis K, Broessner G et al ,Early Vascular Ageing (EVA) Tyrol Study Group. Primary headache disorders in adolescents in North- and South-Tyrol: Findings of the EVA-Tyrol-Study. Cephalalgia. 2022;42(10):993–1004.
14.
Zurück zum Zitat Bakar ANS, et al. Quality of life in primary headache disorders: a review. Cephalalgia. 2016;36(1):67–91.CrossRefPubMed Bakar ANS, et al. Quality of life in primary headache disorders: a review. Cephalalgia. 2016;36(1):67–91.CrossRefPubMed
15.
16.
Zurück zum Zitat Mitsikostas D, et al. Comorbidity of headache and depressive disorders. Cephalalgia. 1999;19(4):211–7.CrossRefPubMed Mitsikostas D, et al. Comorbidity of headache and depressive disorders. Cephalalgia. 1999;19(4):211–7.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Bendtsen L, et al. Guidelines for controlled trials of drugs in tension-type headache: second edition. Cephalalgia. 2010;30(1):1–16.CrossRefPubMed Bendtsen L, et al. Guidelines for controlled trials of drugs in tension-type headache: second edition. Cephalalgia. 2010;30(1):1–16.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Diener HC, et al. The fixed combination of acetylsalicylic acid, paracetamol and caffeine is more effective than single substances and dual combination for the treatment of headache: a multicentre, randomized, double-blind, single-dose, placebo-controlled parallel group study. Cephalalgia. 2005;25(10):776–87.CrossRefPubMed Diener HC, et al. The fixed combination of acetylsalicylic acid, paracetamol and caffeine is more effective than single substances and dual combination for the treatment of headache: a multicentre, randomized, double-blind, single-dose, placebo-controlled parallel group study. Cephalalgia. 2005;25(10):776–87.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Haag G, et al. Self-medication of migraine and tension-type headache: summary of the evidence-based recommendations of the Deutsche Migrane und Kopfschmerzgesellschaft (DMKG), the Deutsche Gesellschaft fur Neurologie (DGN), the Osterreichische Kopfschmerzgesellschaft (OKSG) and the Schweizerische Kopfwehgesellschaft (SKG). J Headache Pain. 2011;12(2):201–17.CrossRefPubMed Haag G, et al. Self-medication of migraine and tension-type headache: summary of the evidence-based recommendations of the Deutsche Migrane und Kopfschmerzgesellschaft (DMKG), the Deutsche Gesellschaft fur Neurologie (DGN), the Osterreichische Kopfschmerzgesellschaft (OKSG) and the Schweizerische Kopfwehgesellschaft (SKG). J Headache Pain. 2011;12(2):201–17.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Diener HC, et al. Use of a fixed combination of acetylsalicylic acid, acetaminophen and caffeine compared with acetaminophen alone in episodic tension-type headache: meta-analysis of four randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover studies. J Headache Pain. 2014;15:76.CrossRefPubMedPubMedCentral Diener HC, et al. Use of a fixed combination of acetylsalicylic acid, acetaminophen and caffeine compared with acetaminophen alone in episodic tension-type headache: meta-analysis of four randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover studies. J Headache Pain. 2014;15:76.CrossRefPubMedPubMedCentral
21.
Zurück zum Zitat Schachtel BP, et al. Headache pain model for assessing and comparing the efficacy of over-the-counter analgesic agents. Clin Pharmacol Ther. 1991;50(3):322–9.CrossRefPubMed Schachtel BP, et al. Headache pain model for assessing and comparing the efficacy of over-the-counter analgesic agents. Clin Pharmacol Ther. 1991;50(3):322–9.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Diamond S, et al. Ibuprofen plus caffeine in the treatment of tension-type headache. Clin Pharmacol Ther. 2000;68(3):312–9.CrossRefPubMed Diamond S, et al. Ibuprofen plus caffeine in the treatment of tension-type headache. Clin Pharmacol Ther. 2000;68(3):312–9.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Gobel H, et al. Placebokontrollierte, randomisierte und doppelblinde Studien zur Analyse der Wirksamkeit und Verträglichkeit von Oleum-menthae-piperitae-Lösung. LI, Bd. 170. bei Kopfschmerz vom Spannungstyp und Migräne, in Phytopharmaka VI. 2000. S. 117–32. Gobel H, et al. Placebokontrollierte, randomisierte und doppelblinde Studien zur Analyse der Wirksamkeit und Verträglichkeit von Oleum-menthae-piperitae-Lösung. LI, Bd. 170. bei Kopfschmerz vom Spannungstyp und Migräne, in Phytopharmaka VI. 2000. S. 117–32.
24.
Zurück zum Zitat Gobel H, et al. Peppermint oil in the acute treatment of tension-type headache. Schmerz. 2016;30(3):295–310.PubMed Gobel H, et al. Peppermint oil in the acute treatment of tension-type headache. Schmerz. 2016;30(3):295–310.PubMed
25.
Zurück zum Zitat Arnold B, et al. Multimodale Schmerztherapie für die Behandlung chronischer Schmerzsyndrome. Schmerz. 2014;28(5):459–72.CrossRefPubMed Arnold B, et al. Multimodale Schmerztherapie für die Behandlung chronischer Schmerzsyndrome. Schmerz. 2014;28(5):459–72.CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Verhagen AP, et al. Lack of benefit for prophylactic drugs of tension-type headache in adults: a systematic review. Fam Pract. 2010;27(2):151–65.CrossRefPubMed Verhagen AP, et al. Lack of benefit for prophylactic drugs of tension-type headache in adults: a systematic review. Fam Pract. 2010;27(2):151–65.CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Jackson JL, et al. Tricyclic and Tetracyclic Antidepressants for the Prevention of Frequent Episodic or Chronic Tension-Type Headache in Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Gen Intern Med. 2017;32(12):1351–8.CrossRefPubMedPubMedCentral Jackson JL, et al. Tricyclic and Tetracyclic Antidepressants for the Prevention of Frequent Episodic or Chronic Tension-Type Headache in Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Gen Intern Med. 2017;32(12):1351–8.CrossRefPubMedPubMedCentral
30.
Zurück zum Zitat Couch JR and Amitriptyline Versus Placebo Study Group. Amitriptyline in the prophylactic treatment of migraine and chronic daily headache. Headache.. 51(1). 2011. S. 33–51. Couch JR and Amitriptyline Versus Placebo Study Group. Amitriptyline in the prophylactic treatment of migraine and chronic daily headache. Headache.. 51(1). 2011. S. 33–51.
31.
Zurück zum Zitat Bendtsen L, et al. Mirtazapine is effective in the prophylactic treatment of chronic tension-type headache. Neurology. 2004;62(10):1706–11.CrossRefPubMed Bendtsen L, et al. Mirtazapine is effective in the prophylactic treatment of chronic tension-type headache. Neurology. 2004;62(10):1706–11.CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Banzi R, et al. Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) and serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors (SNRIs) for the prevention of tension-type headache in adults. Cochrane Database Syst Rev. 2015;5:CD11681. Banzi R, et al. Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) and serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors (SNRIs) for the prevention of tension-type headache in adults. Cochrane Database Syst Rev. 2015;5:CD11681.
33.
Zurück zum Zitat Zissis NP, et al. A randomized, double-blind, placebo-controlled study of venlafaxine XR in out-patients with tension-type headache. Cephalalgia. 2007;27(4):315–24.CrossRefPubMed Zissis NP, et al. A randomized, double-blind, placebo-controlled study of venlafaxine XR in out-patients with tension-type headache. Cephalalgia. 2007;27(4):315–24.CrossRefPubMed
37.
Zurück zum Zitat Rasmussen BK. Migraine and tension-type headache in a general population: precipitaZng factors, female hormones, sleep paUern and relaZon to lifestyle. Pain. 1993;53(1):65–72.CrossRefPubMed Rasmussen BK. Migraine and tension-type headache in a general population: precipitaZng factors, female hormones, sleep paUern and relaZon to lifestyle. Pain. 1993;53(1):65–72.CrossRefPubMed
38.
Zurück zum Zitat Karlı N, et al. Turkish Headache Prevalence Study Group, Onal AE. Impact of sex hormonal changes on tension-type headache and migraine: a cross-secZonal populaZon-based survey in 2,600 women. J Headache Pain. 2012;13(7):557–65.CrossRefPubMedPubMedCentral Karlı N, et al. Turkish Headache Prevalence Study Group, Onal AE. Impact of sex hormonal changes on tension-type headache and migraine: a cross-secZonal populaZon-based survey in 2,600 women. J Headache Pain. 2012;13(7):557–65.CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Management des Kopfschmerzes vom Spannungstyp
verfasst von
Dr. Sonja-Maria Tesar
Publikationsdatum
01.08.2024
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Schmerz Nachrichten / Ausgabe 3/2024
Print ISSN: 2076-7625
Elektronische ISSN: 2731-3999
DOI
https://doi.org/10.1007/s44180-024-00201-2

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2024

Schmerz Nachrichten 3/2024 Zur Ausgabe

One Minute Wonder

Kopfschmerz