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Erschienen in: rheuma plus 2/2017

01.06.2017 | BioReg

Malignome und Infektionen unter Biologika

BioReg im Vergleich zu anderen Registern

verfasst von: OA Dr. Raimund Lunzer

Erschienen in: rheuma plus | Ausgabe 2/2017

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Zusammenfassung

Die Biologika, allen voran die TNF-alpha-Blocker zu Beginn dieses Jahrtausends, haben die Therapie der entzündlich-rheumatischen Systemerkrankungen revolutioniert. Neben den deutlich besseren Ansprechraten gegenüber den klassischen DMARDs (MTX) verlängern die biologischen Arzneien das (Über)Leben, insbesondere ab 2000. Die Lebensqualität ist gestiegen, es kam zu einem Rückgang der Invalidität und zu einer Zunahme der Arbeitsfähigkeit, um nur einzelne Beispiele zu nennen.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat England BR et al (2016) Risk of incident cancer with biologic and tofacitinib therapy in rheumatoid arthritis. ACR, Omaha England BR et al (2016) Risk of incident cancer with biologic and tofacitinib therapy in rheumatoid arthritis. ACR, Omaha
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Zurück zum Zitat Gosenberg J‑E et al (2016) Incidence of cancer in patients with rheumatoid arthritis and a history of cancer treated with Rituximab or Abatacept. ACR, Straßburg Gosenberg J‑E et al (2016) Incidence of cancer in patients with rheumatoid arthritis and a history of cancer treated with Rituximab or Abatacept. ACR, Straßburg
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Zurück zum Zitat Singh JA (2016) Infections with biologics in rheumatoid arthritis and related conditions: a scoping review of serious or hospitalized infections in observational studies. Curr Rheumatol Rep. doi: 10.​1007/​s11926-016-0609-5 Singh JA (2016) Infections with biologics in rheumatoid arthritis and related conditions: a scoping review of serious or hospitalized infections in observational studies. Curr Rheumatol Rep. doi: 10.​1007/​s11926-016-0609-5
7.
Zurück zum Zitat Xie F et al (2016) Ustekinumab, apremilast, TNFi and the risk for hospitalized infection in patients with psoriasis and psoriatic arthritis. ACR, Birmingham Xie F et al (2016) Ustekinumab, apremilast, TNFi and the risk for hospitalized infection in patients with psoriasis and psoriatic arthritis. ACR, Birmingham
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Zurück zum Zitat Richter A, Zink A, Strangfeld A (2016) Impact of treatment with biologic DMARDs on the risk of sepsis or mortality after serious infection in patients with rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis. doi: 10.​1136/​annrheumdis-2015-207838 Richter A, Zink A, Strangfeld A (2016) Impact of treatment with biologic DMARDs on the risk of sepsis or mortality after serious infection in patients with rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis. doi: 10.​1136/​annrheumdis-2015-207838
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Zurück zum Zitat Arthur F. Kavenaugh et al (2016) Real World Results from a Post-Approval Safety Surveillance of Tofacitinib (Xeljanz®): Over 3 Year Results from an Ongoing US-Based Rheumatoid Arthritis Registry. LaJolla, Kalifornien (ACR) Arthur F. Kavenaugh et al (2016) Real World Results from a Post-Approval Safety Surveillance of Tofacitinib (Xeljanz®): Over 3 Year Results from an Ongoing US-Based Rheumatoid Arthritis Registry. LaJolla, Kalifornien (ACR)
11.
Zurück zum Zitat Rintelen B et al (2016) Validity of data collected in BIOREG, the Austrian register for biological treatment in rheumatology: current practice of bDMARD therapy in rheumatoid arthritis in Austria. BMC Musculoskelet Disord. doi: 10.​1186/​s12891-016-1207-4 Rintelen B et al (2016) Validity of data collected in BIOREG, the Austrian register for biological treatment in rheumatology: current practice of bDMARD therapy in rheumatoid arthritis in Austria. BMC Musculoskelet Disord. doi: 10.​1186/​s12891-016-1207-4
Metadaten
Titel
Malignome und Infektionen unter Biologika
BioReg im Vergleich zu anderen Registern
verfasst von
OA Dr. Raimund Lunzer
Publikationsdatum
01.06.2017
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
rheuma plus / Ausgabe 2/2017
Print ISSN: 1868-260X
Elektronische ISSN: 2191-2610
DOI
https://doi.org/10.1007/s12688-017-0110-x

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