Eur J Pediatr Surg 2000; 10(2): 119-124
DOI: 10.1055/s-2008-1072339
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Experience with Bailey-Dubow Rodding in Children with Osteogenesis Imperfecta

A.  Karbowski1 , M.  Schwitalle2 , R.  Brenner3 , H.  Lehmann4 , B.  Pontz5 , O.  Wörsdörfer6
  • 1Orthopaedic Department, Krankenhaus der Augustinerinnen, Cologne, Germany
  • 2Orthopaedic University Clinic Hospital, Mainz, Germany
  • 3Paediatric University Clinic Hospital, Bonn, Germany
  • 4Rheumaklinik, Bad Bramstedt, Germany
  • 5Paediatric University Clinic Hospital, Munich, Germany
  • 6Traumatologic and Orthopaedic Clinic Hospital, Fulda, Germany
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Aim: The current report presents our experience with the use of Bailey-Dubow elongation rods in children with osteogenesis imperfecta.
Material and methods: 63 patients with osteogenesis imperfecta underwent a total of 186 primary intramedullary fixations with Bailey-Dubow rods during period 1984-1996. Most of them were inserted into the femur (54.3%), followed by the tibia (38.2%) and the humerus (7.9%). Patients' age at operation ranged from 1-12 years and treatment-period varied from 1-10 years.
Results: Insertion into the femur showed the lowest complication rate (21.0%). Patients either suffered from knee-joint migration of the distal nail (3.9%), proximal nail migration (7.9%), detached T-pieces from the sleeve (7.9%) or chronical nail infection (1.0%).
Complication rate after tibia rodding was markedly higher (52.1%). Knee joint migration appeared in 8.5% and the distal piece of the rod migrated proximally in 38.0%, in 31.0% accompanied by recurrent antecurve deformity. Growth arrest and no elongation occurred in 5.6%.
Results after humerus operation were by far least satisfying. None of the nails elongated adequately. 8 of the 14 Bailey-Dubow rods (57.1%) required reoperation caused by migration and chronic nail infection, whereas reoperation rates amounted to 17.8% after femur and 29.6% after tibia insertion. However, just one refracture happened after adequate trauma (road accident), so that an extraordinary success of fracture prevention has to be scored.
Conclusions: We concluded that the use of Bailey-Dubow rods in early childhood can be recommended for the femur, whereas insertion into the tibia or humerus is associated with a considerable complication rate.

Zusammenfassung

Ziel: Mit der vorliegenden Studie sollen unsere Erfahrungen mit Bailey-Dubow-Teleskopnägeln bei Kindern mit Osteogenesis imperfecta präsentiert werden.
Material und Methode: Von 1984-1996 wurden insgesamt 186 primäre intramedulläre Fixierungen mit Bailey-Dubow-Nägeln an 63 Patienten mit Osteogenesis imperfecta vorgenommen. Sie betrafen in 54,3% den Femur, gefolgt von der Tibia mit 38,2% und dem Humerus mit 7,9%. Das Patientenalter betrug 1-12 Jahre und der Katamnesezeitraum variierte von 1-10 Jahre.
Ergebnisse: Die niedrigste Komplikationsrate ergab sich nach Femurnagelung (21,0%). In 3,9% der Fälle wurde eine Migration des distalen Nagels in das Kniegelenk und in 7,9% eine Proximalwanderung des Nagels beobachtet. Eine Dekonnektierung des T-Stücks betraf 7,9% der Fälle. Ein Patient entwickelte eine chronische Nagelosteomyelitis.
Nach Tibianagelung war die Komplikationsrate mit 52,1% erheblich größer. Es handelte sich in 8,5% um Kniegelenksperforationen und in 38,0% um Proximalwanderungen des distalen Nagels, die in 31,0% mit erneuter Antekurvationsfehlstellung einhergingen. In 5,6% der Fälle kam es zum Wachstumsstillstand mit ausbleibender Nagelelongation.
Die Versorgung des Humerus war mit Abstand am problematischsten. Nagelwanderungen und -infektionen machten eine Revision in 57,1% der Fälle unumgänglich. Dagegen betrug die Revisionsrate nach Femurnagelung 17,8% und nach Tibiaversorgung 29,6%. Zur Fraktur kam es nur bei einem Patienten durch Verkehrsunfall, so dass ein guter Präventionserfolg zu verzeichnen war.
Schlussfolgerungen: Die Versorgung des Femur mit Bailey-Dubow-Teleskopnägeln ist im frühen Kindesalter vielversprechend, während die Nagelung der Tibia und vor allem des Humerus mit einer erheblichen Komplikationsrate verbunden ist.

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