Klin Monbl Augenheilkd 2006; 223(2): 161-167
DOI: 10.1055/s-2005-858610
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Susac-Syndrom: Fallberichte und Literaturübersicht

Susac Syndrome: Case Reports and Review of the LiteratureI. W. Reiniger1 , S. Thurau1 , C. Haritoglou1 , E. Hilgert2 , M. Dichgans3 , T. Klopstock3 , A. Kampik1
  • 1Augenklinik, Klinikum der Universität München
  • 2Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Klinikum der Universität München
  • 3Neurologische Klinik und Poliklinik, Klinikum der Universität München
Further Information

Publication History

Eingegangen: 7.3.2005

Angenommen: 27.7.2005

Publication Date:
17 February 2006 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Das Susac-Syndrom ist eine seltene Erkrankung unklarer Genese, die zu Mikroangiopathie im Bereich des Gehirns, der Retina und Cochlea führt. Klinisch manifestiert sich die Erkrankung als Trias von retinalen Arterienastverschlüssen, Hörminderung und Enzephalopathie. Patienten: Wir berichten über zwei Patientinnen, die die klassischen Symptome eines Susac-Syndroms zeigten. Schlussfolgerung: Das Susac-Syndrom manifestiert sich nur selten als Trias bei Beginn der Erkrankung (3 % der Patienten), so dass Fehldiagnosen häufig sind. Deshalb sind bei jedem Patienten mit einer unklaren Enzephalopathie eine ophthalmologische Untersuchung sowie ein Audiogramm sinnvoll.

Abstract

Background: Susac syndrome is a rare disease of unknown pathogenesis. It consists of retinal arterial occlusion, hearing loss and encephalopathy (triad). Patients: The features of two cases of this syndrome are presented. Conclusion: A high percentage of patients do not have the clinical triad at the time of onset of symptoms and, therefore, this disease may be under-diagnosed. Any patient with unexplained encephalopathy should thus be examined by an ophthalmologist and have an audiogram performed.

Literatur

  • 1 Barker R A. et al . Microangiopathy of the brain and retina with hearing loss in a 50-year-old woman: extending the spectrum of Susac syndrome.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1999;  223 641-643
  • 2 Bateman N D, Johnson I JM, Gibbin K P. Susac syndrome: a rare cause of fluctuating sensorineural hearing loss.  J Laryngol Otol. 1997;  223 1072-1074
  • 3 Coppeto J R. et al . Syndrome of arterial-occlusive retinopathy and encephalopathy.  Am J Ophthalmol. 1984;  223 189-202
  • 4 Do T H, Fisch C, Evoy F. Susac syndrome: report of four cases and review of the literature.  Am J Neuroradiol. 2004;  223 382-388
  • 5 Egan R A. et al . Retinal arterial wall plaques in Susac syndrome.  Am J Ophthalmol. 2003;  223 483-486
  • 6 Flammer J, Kaiser H, Haufschild T. Susac syndrome: a vasospastic disorder?.  European J Ophthalmol. 2001;  223 175-179
  • 7 Gass J DM, Tiedeman J, Thomas M A. Idiopathic recurrent branch retinal arterial occlusion.  Ophthalmology. 1986;  223 1148-1157
  • 8 Iseli-Degen H P, Bischoff P, Waldvogel D. Das Susac-Syndrom - Eine Fallvorstellung.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1998;  223 403-404
  • 9 Li H K, Dejean B J, Tang R A. Reversal of visual loss with hyperbaric oxygen treatment in a patient with Susac syndrome.  Ophthalmology. 1996;  223 2091-2098
  • 10 MacFadyen D J, Schneider R J, Chisholm I A. A syndrome of brain, inner ear and retinal microangiopathy.  Can J Neurol Sci. 1987;  223 315-318
  • 11 Monteiro M LR. et al . A microangiopathic syndrome of encephalopathy, hearing loss and retinal artery occlusions.  Neurology. 1985;  223 1113-1121
  • 12 Murata Y, Inada Koichiro, Negi A. Susac syndrome.  Am J Ophthalmol. 2000;  223 682-684
  • 13 Nicolle M W, McLachlan R S. Microangiopathy with retinopathy, encephalopathy and deafness (RED-M) and systemic features.  Semin Arthritis Rheum. 1991;  223 123-128
  • 14 Notis C M. et al . Microangiopathy of brain, retina and inner ear.  J Neuroophthalmol. 1995;  223 1-8
  • 15 O’Halloran H S. et al . Microangiopathy of the brain, retina and cochlea (Susac Syndrom).  Ophthalmology. 1998;  223 1038-1044
  • 16 Papo T. et al . Susac Syndrom.  Medicine. 1998;  223 3-11
  • 17 Petty G W. et al . Retinocochleocerebral vasculopathy.  Medicine. 1998;  223 12-40
  • 18 Petty G W. et al . Recurrence of Susac syndrome (retinocochleocerebral vasculopathy) after remission of 18 years.  Mayo Clin Proc. 2001;  223 958-960
  • 19 Pffaffenbach D D, Hollenhurst R W. Microangiopathy of the retinal arterioles.  JAMA. 1973;  223 480-483
  • 20 Sandhya V, Anand N. Susac syndrome.  Eye. 2002;  223 788-790
  • 21 Saw V PJ. et al . Susac syndrome: microangiopathy of the retina, cochlea and brain.  Clin Exp Ophthalmol. 2000;  223 373-381
  • 22 Susac J O, Hardman M D, Selhorst J B. Microangiopathy of the brain and retina.  Neurology. 1979;  223 313-316
  • 23 Susac J O. Susac syndrome.  Neurology. 1994;  223 591-593
  • 24 Susac J O. et al . MRI findings in Susac syndrome.  Neurology. 2003;  223 1783-1787
  • 25 Schwitter J. et al . Small infarctions of the cochlear, retinal and encephalic tissue in young women.  Stroke. 1992;  223 903-907
  • 26 Szilasiová J, Klímová E. Susac syndrome: retinocochleocerebral vasculopathy.  CMJ. 2004;  223 338-343
  • 27 Weidauer T, Tenner A. Hörsturz beiderseits in Verbindung mit doppelseitigen transitorischen Astarterienverschlüssen des Auges.  Z Laryngol Rhinol Otol. 1973;  223 121-128

Ingrid W. Reiniger

Augenklinik, Klinikum der Universität München

Mathildenstraße 8

80336 München

Phone: ++ 49/89/51 60-38 11

Fax: ++ 49/89/51 60-51 60

Email: Ingrid.Reiniger@med.uni-muenchen.de

    >