Eur J Pediatr Surg 2004; 14(1): 51-55
DOI: 10.1055/s-2004-815781
Original Article

Georg Thieme Verlag Stuttart, New York · Masson Editeur Paris

Displaced Fractures of the Proximal Humerus in Children Require Open/Closed Reduction and Internal Fixation

E. Schwendenwein 1 , S. Hajdu 1 , C. Gaebler 1 , K. Stengg 1 , V. Vécsei 1
  • 1Department of Traumatology, University of Vienna Medical School, Vienna, Austria
Further Information

Publication History

Received: March 24, 2003

Accepted after Revision: May 22, 2003

Publication Date:
16 March 2004 (online)

Abstract

Fractures of the proximal humerus in children are rare and constitute only 3 % of all epiphyseal injuries. From 1992 to 2002 sixteen patients aged 4 - 15 years with a displaced fracture of the proximal humerus were treated at our level I trauma unit. The mean follow-up of the patients was 23.8 months (8 - 72). Ten children had a metaphyseal fracture and six a Salter and Harris Type II injury. Only one metaphyseal fracture was treated conservatively; the other patients underwent surgery (ORIF [= open reduction internal fixation] in ten patients, CRIF [= closed reduction internal fixation] in five patients). Follow-up examination showed no shortening or major angulation of the humerus in any of the sixteen cases. Fifteen children showed excellent and good results. There was only one average result in a polytraumatized child with additional injuries in both upper extremities. Based on the results of this study we suggest performing ORIF/CRIF in displaced fractures of the proximal humerus in children.

Résumé

Introduction: Les fractures de l'humérus proximal chez les enfants sont rares et ne représentent que 3 p.100 de toutes les lésions épiphysaires.

Méthodes: De 1992 à 2002, 16 enfants âgés de 4 à 15 ans ayant une fracture déplacée de l'humérus proximal ont été traités. Le suivi moyen était de 23,8 mois (extrêmes 8 - 72 mois).

Résultats: Dix enfants ont subi une fracture de la métaphyse et 6 une lésion du type Salter-Harris II. Tous les patients sauf un ont eu un traitement chirurgical (réduction ouverte avec fixation interne pour 10 patients et réduction fermée avec fixation interne pour 5 patients). Les radiographies ne montraient pas de raccourcissement ni d'angulation de l'humérus dans les 16 cas de traitement chirurgical. Des résultats bons ou excellents étaient obtenus chez 15 patients. Il y avait un seul résultat moyen chez un enfant polytraumatisé présentant des lésions associées des membres supérieurs.

Discussion: En vue des résultats de cette étude, nous proposons de traiter les enfants avec des fractures déplacées de l'humérus proximal par réduction ouverte/fermée et fixation interne.

Resumen

Las fracturas proximales del húmero son raras en niños y representan solamente el 3 % de todas las fracturas epifisarias. Entre 1992 y 2002 hemos tratado en este servicio de trauma de nivel I 16 pacientes entre 4 y 15 años con fractura desplazada proximal del húmero. El seguimiento medio ha sido 23,8 meses (rango 8 a 72).

Diez niños tenían una fractura metafisaria y 6 una lesión Salter y Harris tipo II. Sólo se trató conservadoramente una fractura metafisaria operándose todas las demás (reducción abierta/fijación interna, ORIF en 10, reducción cerrada/fijación interna CRIF en 5). En el seguimiento no encontramos acortamientos o angulaciones mayores del húmero en ninguno de los 16 pacientes. En 15 los resultados fueron excelentes o buenos y solamente hubo en resultado mediano en un politraumatizado con lesiones adicionales de ambas extremidades superiores.

Basándonos en los resultados de este estudio sugerimos que se lleve a cabo ORIF/CRIF en las fracturas desplazadas del húmero proximal en niños.

Zusammenfassung

Die Fraktur der proximalen Humerusepiphyse mit einer Inzidenz von 3 % bezogen auf alle Verletzungen der Wachstumsfuge ist eine seltene Verletzung im Kindesalter. In unserem Level-I-Traumazentrum wurden zwischen 1992 und 2002 insgesamt 16 Kinder (4 - 15 Jahre alt) mit einer dislozierten proximalen Oberarmfraktur behandelt. Die durchschnittliche Nachuntersuchungszeit betrug 23,8 Monate (8 - 72). In zehn Fällen handelte es sich um subkapitale Oberarmfrakturen, in sechs Fällen um Epiphysenlösungen mit Ausbruch eines metaphysären Keiles vom Typ Aitken I, Salter und Harris II. Lediglich ein Patient wurde in diesem Patientengut konservativ behandelt, die anderen Kinder wurden operativ versorgt (ORIF bei zehn Patienten, CRIF bei fünf Patienten). Bei der Nachuntersuchung konnte bei keinem der Patienten eine Achsenfehlstellung oder eine Armlängendifferenz festgestellt werden. Klinisch hatten 15 Patienten ein sehr gutes oder gutes Ergebnis, lediglich ein polytraumatisiertes Kind zeigte, bedingt vor allem durch die Zusatzverletzungen, ein mäßiges Ergebnis. Aufgrund der Ergebnisse dieser Studie empfehlen wir bei den dislozierten proximalen kindlichen Oberarmfrakturen die geschlossene/offene Reposition und die Stabilisierung mittels Osteosynthese.

References

  • 1 Aitken A P. Fractures of the proximal humeral epiphysis.  Surg Clin North Am. 1963;  43 1573-1580
  • 2 Barnet L S. Little league shoulder syndrome: proximal humeral epiphysiolysis in adolescent baseball pitchers.  J Bone Joint Surg [Am]. 1985;  67 495-496
  • 3 Baxter M P, Wiley J J. Fractures of the proximal humeral epiphysis. Their influence on humeral growth.  J Bone Joint Surg [Br]. 1986;  68 570-573
  • 4 Blount W P. Knochenbrüche bei Kindern. Stuttgart; Thieme 1957
  • 5 Böhler J. Behandlung der subkapitalen Oberarmbrüche Jugendlicher.  Klin Med. 1965;  20 136-139
  • 6 Chaill B R, Tullos H S, Fain R H. Little league shoulder.  J Sports Med. 1974;  2 150-155
  • 7 Dameron Jr T B, Reibel D B. Fractures involving the proximal humeral epiphyseal plate.  J Bone Joint Surg [Am]. 1969;  51 289-297
  • 8 Ehalt W. Verletzungen bei Kindern und Jugendlichen. Stuttgart; Enke 1961
  • 9 Judet J, Judet R. Fractures du col chirurgical de l'humerus.  Acta Orthop Belg. 1964;  30 243-248
  • 10 Larsen C F, Kiaer T, Lindequist S. Fractures of the proximal humerus in children. Nine-year follow-up of 64 unoperated on cases.  Acta Orthop Scand. 1990;  61 255-257
  • 11 Neer II C S, Horwitz B S. Fractures of the epiphyseal plate.  Clin Orthop. 1965;  41 24-30
  • 12 Ogden J A. Skeletal Injury in the Child. New York; Springer-Verlag 2000
  • 13 Salter R B, Harris R. Injuries involving the epiphyseal plate.  J Bone Joint Surg [Am]. 1963;  45 587-622
  • 14 Smith F M. Fracture-separation of the proximal humeral epiphysis: a study of cases seen at the Presbyterian Hospital from 1929 - 1953.  Am J Surg. 1956;  91 627-635
  • 15 Strauss R H, Lanese R R. Injuries among wrestlers in school and college tournaments.  JAMA. 1982;  248 2016
  • 16 von Laer L. Frakturen und Luxationen im Wachstumsalter. Stuttgart; Thieme 2001

M.D. Elisabeth Schwendenwein

Department of Traumatology · University of Vienna Medical School

Währinger Gürtel 18 - 20

1090 Vienna

Austria

Email: elisabeth.schwendenwein@akh-wien.ac.at

    >