Psychother Psychosom Med Psychol 2003; 53(5): 229-235
DOI: 10.1055/s-2003-38864
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Emotionale Belastung und Unterstützungsbedürfnis bei Mammakarzinompatientinnen zu Beginn der Strahlentherapie

Emotional Distress and Needs for Psychosocial Support among Breast Cancer Patients at Start of RadiotherapyHermann  Faller1 , Barbara  Olshausen2 , Michael  Flentje2
  • 1Stiftungsprofessur Rehabilitationswissenschaften, Institut für Psychotherapie und Medizinische Psychologie der Universität Würzburg
  • 2Klinik und Poliklinik für Strahlentherapie der Universität Würzburg
Further Information

Publication History

Eingegangen: 18. Februar 2002

Angenommen: 26. April 2002

Publication Date:
23 April 2003 (online)

Zusammenfassung

Die Strahlentherapie gilt als eine psychisch belastende Phase der Tumorbehandlung. Die vorliegende Pilotstudie hatte das Ziel, Hinweise zu emotionaler Belastung und Betreuungsbedarf bei Patientinnen mit primärem Mammakarzinom zu gewinnen. 77 meist brusterhaltend operierte Patientinnen wurden zu Beginn der Strahlentherapie befragt. Die emotionale Belastung wurde mit der Hospital Anxiety and Depression Scale und der Kurzform des Hornheider Fragebogens erfasst. Bedürfnis nach und Bereitschaft zu zusätzlicher Unterstützung wurden mit selbstentwickelten Fragen erhoben. Zusätzlich wurden Einschätzungen durch die behandelnden Klinikärzte, Pflegekräfte und radiologisch-technische Assistentinnen eingeholt. Obwohl die Patientinnen nur zu einem Drittel den Wunsch angaben, über ihre Krankheit sprechen zu wollen, und fast alle über gute Gesprächsmöglichkeiten im Rahmen der Familie berichteten, äußerten 36 % das Bedürfnis nach zusätzlicher psychosozialer Unterstützung und 75 % gaben an, sie würden ein solches Angebot annehmen. Aus Sicht der Mitglieder des Behandlungsteams (Ärzte, Pflegekräfte, radiologisch-technische Assistentinnen) wurden emotionale Belastung und Unterstützungsbedarf der Patientinnen höher eingeschätzt. Auffällige Werte (> 10) auf der Angstskala der HADS erreichten 20 %, auf der Depressivitätsskala nur 5 %. Im Hornheider Fragebogen waren 37 % der Patientinnen auffällig. HADS und Hornheider Fragebogen erwiesen sich als nicht ausreichend sensitiv und spezifisch im Hinblick auf das selbst eingeschätzte Unterstützungsbedürfnis. Auf der Basis unserer Ergebnisse besteht deutlicher Entwicklungsbedarf im Hinblick auf ein geeignetes Screeningverfahren zur Indikationsstellung für psychosoziale Unterstützung bei Mammakarzinompatientinnen in der Strahlentherapie.

Abstract

Radiotherapy is considered to be associated with psychological distress in cancer patients. The present pilot study was aimed at exploring both emotional distress and support needs among patients with primary breast cancer. 77 women were evaluated at the start of radiotherapy after completion of their breast-conserving surgical treatment. Emotional distress was measured with the Hospital Anxiety and Depression Scale and the Hornheider Questionnaire. Needs for additional psychosocial support as well as acceptance of support were assessed by single items. In addition to the patients' views, ratings from physicians, nurses and technical assistants were obtained. Although according to their self-reports only one third of the patients wished to talk about their disease and almost all of them had sufficient opportunities for discussions with their family members, 36 % reported needs for additional support and 75 % said that they would be willing to accept support in the case that it would be offered to them. Emotional distress and support needs were rated even higher by the members of the medical team. 20 % of the patients had high values (> 10) on the anxiety subscale and 5 % had high values (> 10) on the depression subscale of the HADS. 37 % were distressed according to the Hornheider Questionnaire. However, neither the HADS nor the Hornheider Questionnaire were sufficiently sensitive and specific to detect those patients reporting support needs. It was concluded that better screening tools have to be developed for identifying breast cancer patients in need of psychosocial support during radiotherapy.

Literatur

  • 1 Massie M J, Popkin M K. Depressive disorders. In: Holland JC (ed.) Psycho-oncology. New York; Oxford University Press 1998 52: 518-540
  • 2 McDaniel J S, Musselman D L, Porter M R. et al . Depression in patients with cancer. Diagnosis, biology, and treatment.  Arch Gen Psychiatry. 1995;  52 89-99
  • 3 Newport D J, Nemeroff C B. Assessment and treatment of depression in the cancer patient.  J Psychosom Res. 1998;  45 215-237
  • 4 Noyes R, Holt C S, Massie M J. Anxiety disorders. In: Holland JC (ed) Psycho-oncology. New York; Oxford University Press 1998: 548-563
  • 5 van't Spijker A, Trijsburg R W, Duivenvoorden H J. Psychological sequelae of cancer diagnosis: A meta-analytical review of 58 studies after 1980.  Psychosom Med. 1997;  59 280-293
  • 6 Härter M, Reuter K, Schretzmann B. et al . Komorbide psychische Störungen bei Krebspatienten in der stationären Akutbehandlung und medizinischen Rehabilitation.  Rehabilitation. 2000;  39 317-323
  • 7 Groenvold M, Fayers P M, Sprangers M AG. et al . Anxiety and depression in breast cancer patients at low risk of recurrence compared with the general population: A valid comparison?.  J Clin Epidemiol. 1999;  52 523-530
  • 8 Hall A, Hern R A, Fallowfield L. Are we using appropriate self-report questionnaires for detecting anxiety and depression in women with early breast cancer?.  Eur J Cancer. 1999;  35 79-85
  • 9 Hopwood P, Howell A, Maguire P. Screening for psychiatric morbidity in patients with advanced breast cancer: validation of two self-report questionnaires.  Br J Cancer. 1991;  64 353-356
  • 10 Kissane W W, Clarke D M, Ikin J. et al . Psychological morbidity and quality of life in Australian women with early-stage breast cancer: A cross-sectional study.  MJA. 1998;  169 192-196
  • 11 Aass N, Fossa S D, Dahl A A, Moe T J. Prevalence of anxiety and depression in cancer patients seen at the Norwegian Radium Hospital.  Eur J Cancer. 1997;  33 1597-1604
  • 12 Andersen B L, Karlsson J A, Anderson B, Tewfik H W. Anxiety and cancer treatment: Response to stressful radiotherapy.  Health Psychol. 1984;  3 535-551
  • 13 Irwin P H, Kramer S, Diamond N H, Malone D. Sex differences in psychological distress during definitive radiation therapy for cancer.  J Psychosoc Oncol. 1986;  4/3 63-75
  • 14 Leopold K A, Ahles T A, Walch S. et al . Prevalence of mood disorders and utility of the Prime-MD in patients undergoing radiation therapy.  Int J Radiation Oncology Biol Phys. 1998;  42 1105-1112
  • 15 Maher E J, Mackanzie C, Young T, Marks D. The use of the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) and the EORTC QCQ-C30 questionnaires to screen for treatable unmet needs. in patients attending routinely for radiotherapy.  Cancer Treatment Reviews. 1996;  22 123-129
  • 16 Maraste R, Brandt L, Olsson H, Ryde-Brandt B. Anxiety and depression in breast cancer patients at start of adjuvant radiotherapy.  Acta Oncologica. 1992;  31 641-643
  • 17 Bulman A S. Results from the HAD psychometric questionnaire in 54 breast cancer patients treated with breast conservation.  BJR. 1992;  65 553-554
  • 18 Beutel M, Henrich G, Sellschopp A. et al . Bedarf und Inanspruchnahme ambulanter psychosozialer Versorgung Krebskranker - am Beispiel der onkologischen Tagesklinik.  Psychother Psychosom med Psychol. 1996;  46 304-311
  • 19 Sanson-Fisher R, Girgis A, Boyes A. et al . The unmet supportive care needs of patients with cancer. Supportive Care Review Group.  Cancer. 2000;  88 226-237
  • 20 Söllner W, Zingg-Schir M, Rumpold G. et al . Need for supportive counselling - the professionals' versus the patients' perspective.  Psychother Psychosom. 1998;  67 97-104
  • 21 Rabe C, Braun A. Zusammenhang von Remissionsstatus und psychosozialen Bedürfnissen sowie sozialer Unterstützung bei stationären Tumorpatienten - eine erste Erprobung des Psychosocial Needs Assessment Survey.  Z Med Psychol. 2002;  11 35-43
  • 22 van Harten W H, van Noort O, Warmerdam R. et al . Assessment of rehabilitation needs in cancer patients.  Int J Rehabil Res. 1998;  21 247-257
  • 23 Muthny F A, Küchenmeister U. Patienten-Einschätzungen zum Bedarf der Patienten an psychosozialer Beratung und Psychotherapie. In: Muthny FA (Hrsg) Psychoonkologie. Bedarf, Maßnahmen und Wirkungen am Beispiel des „Herforder Modells”. Lengerich; Pabst 1998: 41-58
  • 24 Koch U, Stump S, Holschneider B. et al .Inanspruchnahme eines psycho-onkologischen Interventionsprogramms in unterschiedlichen Versorgungssettings. In: Koch U, Weis J (Hrsg) Krankheitsbewältigung bei Krebs und Möglichkeiten der Unterstützung. Stuttgart; Schattauer 1998: 343-353
  • 25 Plass A, Koch U. Participation of oncological outpatients in psychosocial support.  Psycho-Oncology. 2001;  10 511-520
  • 26 Eakin E G, Strycker L A. Awareness and barriers to use of cancer support and information resources by HMO patients with breast, prostate, or colon cancer: Patient and provider perspectives.  Psycho-Oncology. 2001;  10 103-113
  • 27 Kasper J, Kollenbaum V-E. Indikation zur psychoonkologischen Intervention.  Z Med Psychol. 2001;  1 15-22
  • 28 Weis J, Koch U, Matthey K. Bedarf psychoonkologischer Versorgung in Deutschland - Ein Ist-Soll-Vergleich.  Psychother Psychosom med Psychol. 1998;  48 417-425
  • 29 Herrmann C, Buss U, Snaith R P. HADS-D Hospital Anxiety and Depression Scale - Deutsche Version. Bern; Huber 1995
  • 30 Strittmatter G. Indikation zur Intervention in der Psychoonkologie. Münster; Waxmann 1997
  • 31 Rumpold G, Augustin M, Zschocke I. et al . Die Validität des Hornheider Fragebogens zur psychosozialen Unterstützung bei Tumorpatienten.  Psychother Psychosom med Psychol. 2001;  51 25-33
  • 32 Kraemer H C. Evaluating medical tests. Newbury Park; Sage 1992
  • 33 Schulz-Kindermann F, Schlömer U. Psychologische Problemfelder und Interventionen bei Strahlentherapiepatienten. In: Koch U, Weis J (Hrsg) Krankheitsbewältigung bei Krebs und Möglichkeiten der Unterstützung. Stuttgart; Schattauer 1998: 195-209
  • 34 Verres R, Klusmann D. Strahlentherapie im Erleben der Patienten. Heidelberg; Barth 1997
  • 35 Mose S, Rahn A N, Budischewski K M. et al . Einfluss der adjuvanten Radiotherapie auf das psychische Befinden von Patientinnen mit einem brusterhaltend operierten Mammakarzinom.  Strahlenther Onkol. 1999;  175 112-118
  • 36 Faller H, Lang H, Schilling H. Emotional distress and hope in lung cancer patients, as perceived by patients, relatives, physicians, nurses and interviewes.  Psycho-Oncology. 1995;  4 21-31
  • 37 Faller H, Kraus M R, Burth E M, Zeigert B. Emotionales Befinden, Krankheitsverarbeitung und klinischer Status bei Morbus Hodghkin-Patienten.  Z Med Psychol. 1999;  8 19-28
  • 38 Sneeuw K CA, Aaronson N K, Sprangers M AG. et al . Value of caregiver ratings in evaluating the quality of life of patients with cancer.  J Clin Oncol. 1997;  15 1206-1217
  • 39 Sneeuw K CA, Aaronson N K, Sprangers M AG. et al . Evaluating the quality of life of cancer patients: assessments by patients, significant others, physicians and nurses.  Br J Cancer. 1999;  81 87-94
  • 40 Sprangers M AG, Aaronson N K. The role of health care providers and significant others in evaluating the quality of life of patients with chronic disease: a review.  J Clin Epidemiol. 1992;  45 743-760
  • 41 Buick D L, Petrie K J, Booth R. et al . Emotional and functional impact of radiotherapy and chemotherapy on patients with primary breast cancer.  J Psychosoc Oncol. 2000;  18 39-62

Prof. Dr. med. Dr. phil. Hermann Faller

Stiftungsprofessur Rehabilitationswissenschaften · Institut für Psychotherapie und Medizinische Psychologie · Universität Würzburg

Klinikstraße 3

97070 Würzburg

Email: h.faller@mail.uni-wuerzburg.de

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