Psychiatr Prax 2001; 28: 91-96
DOI: 10.1055/s-2001-17791
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die deutsche Version der Verona Service Satisfaction Scale (VSSS-54)

Ein Instrument zur Erfassung der Patientenzufriedenheit mit psychiatrischer BehandlungThe German Adaptation of the Verona Service Satisfaction Scale: An Instrument for Patients' Satisfaction with Mental Health CareClaudia Mory, Herbert Matschinger, Christiane Roick, Reinhold Kilian, Sebastian Bernert, Matthias  C. Angermeyer
  • Universität Leipzig, Klinik und Poliklinik für Psychiatrie
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 October 2001 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Bei den Bemühungen um Qualitätssicherung in der Psychiatrie rücken neben objektiven Effizienzkriterien auch subjektive Indikatoren in den Mittelpunkt des Interesses. Patientenzufriedenheit ist eine wichtige Variable zur Evaluation psychiatrischer Versorgung geworden. Sie ist nicht nur ein Kriterium für den Behandlungserfolg, sondern auch ein Indikator für die Behandlungsbedingungen. Methode: Die italienische Verona Service Satisfaction Scale (VSSS-54) wurde übersetzt, an die deutschen Verhältnisse adaptiert und in einer Studie zur Kosten-Effektivitäts-Analyse psychiatrischer Versorgungssysteme eingesetzt. Der Prozess der Adaptation, die Testgütekriterien und die praktische Anwendung des Instruments werden beschrieben. Zudem werden Vor- und Nachteile der VSSS diskutiert. Ergebnisse: Die Testgütekriterien entsprechen allgemeinen Standards und sind mit den Ergebnissen einer internationalen Studie vergleichbar. Unkontrollierbare Ausfallmechanismen erschweren die Analyse. Schlussfolgerungen: Obwohl die VSSS methodische Mängel aufweist, ist sie für den deutschen Sprachraum das Instrument, das am ehesten zur Erfassung der Patientenzufriedenheit geeignet ist.

The German Adaptation of the Verona Service Satisfaction Scale: An Instrument for Patients' Satisfaction with Mental Health Care

Aim: Measuring effectiveness and quality of care became an important topic in psychiatry. Considering that objective criteria were not sufficient in the past, the subjective perspective gained growing interest. Client satisfaction is an important variable to evaluate psychiatric care. Patient satisfaction can influence treatment outcome as well as it determines the psychiatric system itself. Method: The Italian original version of the Verona Service Satisfaction Scale (VSSS-54) was translated and adapted to the German language. The instrument has been tested in the project „Cost-effectiveness of psychiatric service systems”. The process of development, the psychometric testing and the practical application of the German version will be presented in this paper. Additional advantages and disadvantages are discussed. Results: As psychometric properties of the instrument correspond to conventional standards, they are comparable with the results of an international study. The drop out of items cannot be controlled, therefore analysing the data is difficult. Conclusion: Although the VSSS shows various methodological limitations, it is at the moment an appropriate instrument for measuring patient satisfaction in the German language.

Literatur

  • 1 Leimkühler A M, Müller U. Patientenzufriedenheit - Artefakt oder soziale Tatsache?.  Nervenarzt. 1996;  67 765-773
  • 2 Kalman T P. An overview of patient satisfaction with psychiatric treatment.  Hosp Community Psychiatry. 1983;  34 48-54
  • 3 Ruggeri M. Satisfaction with psychiatric services. In: Thornicroft G, Tansella M (eds) Mental Health Outcome Measures. Berlin, Heidelberg; Springer 1996: 27-51
  • 4 Leimkühler A M. Die Qualität klinischer Versorgung im Urteil der Patienten. In: Gaebel W (eds) Qualitätssicherung im psychiatrischen Krankenhaus. Wien; Springer 1995: 163-172
  • 5 Gerber G J, Prince P N. Measuring client satisfaction with assertive community treatment.  Psychiatr Serv. 1999;  50 546-550
  • 6 Gruyters T, Priebe S. Die Bewertung psychiatrischer Behandlung durch die Patienten - Resultate und Probleme der systematischen Erforschung.  Psychiat Prax. 1994;  21 88-95
  • 7 Rentrop M, Böhm A, Kissling W. Patientenzufriedenheit mit stationär psychiatrischer Behandlung.  Fortschr Neurol Psychiatr. 1999;  67 456-465
  • 8 Bossert S, Wiegand M, Schmölz U, Paessens H, Krieg J-H. Stationäre Behandlung im Urteil von Patienten mit verschiedenen psychiatrischen Erkrankungen.  Prax Psychother Psychosom. 1990;  35 323-328
  • 9 Böcker F M. Zufriedenheit psychisch Kranker mit der psychiatrischen Klinikbehandlung.  Psycho. 1989;  15 34-42
  • 10 Gruyters T, Priebe S. Die Bewertung psychiatrischer Behandlungen durch die Patienten - eine Studie zu ihrer Erfassungsmethodik und zeitlichen Stabilität.  Fortschr Neurol Psychiatr. 1992;  60 140-145
  • 11 Priebe S, Gruyters T, Heinze M, Hoffmann C, Jäkel A. Subjektive Evaluationskriterien in der psychiatrischen Versorgung - Erhebungsmethoden für Forschung und Praxis.  Psychiat Prax. 1995;  22 140-144
  • 12 Terporten D, Berndt A, Seiffarth H, Wiese N, Wüstenberg I, Priebe S. Die Nutzerperspektive untersucht von Nutzern psychiatrischer Einrichtungen.  Psychiat Prax. 1995;  22 117-118
  • 13 Ware J E, Snyder M K, Wright W R, Davies A R. Defining and measuring patient satisfacton with medical care.  Eval Program Plann. 1983;  6 247-263
  • 14 Ruggeri M, Dall'Agnola R, Bisoffi G. Factor analysis of the Verona Service Satisfaction Scale-82 and development of reduced versions.  Int J Meth Psychiatr Res. 1996;  6 23-38
  • 15 Ruggeri M, Lasalvia A, Dall'Agnola R, van Wijngaarden B, Knudsen H C, Leese M, Gaite L, Tansella M. Development, internal consistancy and reliability of the European version of the Verona Service Satisfaction Scale - European version Epsilon Study 7.  Br J Psychiatry. 2000;  177 (suppl 39) S41-S48
  • 16 Ruggeri M, Dall'Agnola R. The development and use of the Verona Expectations for Care Scale (VECS) and the Verona Service Satisfaction Scale (VSSS) for measuring expectations and satisfaction with community-based psychiatric services in patients, relatives and professionals.  Psychol Med. 1993;  23 511-523
  • 17 Knudsen H C, Vázquez-Barquero J L, Welcher B, Gaite L, Becker T, Chisolm D, Ruggeri M, Schene A H, Thornicroft G. Translation and cross-cultural adaptation of outcome measurements for schizophrenia.  Br J Psychiatry. 2000;  177 (suppl 39) S8-S14
  • 18 Angermeyer M C, Kilian R, Matschinger H. Das WHOQOL-Projekt. In: Angermeyer MC, Kilian R, Matschinger H (eds) WHOQOL-100 und WHOQOL-Bref. Göttingen; Hogrefe 2000: 10-23
  • 19 Bartko J J. The intraclass correlation coefficient as a measure of reliability.  Psychol Rep. 1966;  19 3-11
  • 20 Bech P, Malt U F, Dencker S J, Ahlfors U G. Scales for assessment of diagnosis and severity of mental disorders.  Acta Psychiatr Scand Suppl. 1993;  372 1-87
  • 21 Perreault M, Leichner P. Patient satisfaction with outpatient psychiatric services - qualitative and quantitative assessments.  Eval Program Plann. 1993;  16 109-118
  • 22 Ipsen D. Das Konstrukt Zufriedenheit.  Sozial Welt. 1978;  1 44-53
  • 23 Sheppard M. Client satisfaction, extended intervention and interpersonal skills in community mental health.  J Adv Nurs. 1993;  18 246-259

Dipl.-Psych. Claudia Mory

Universität Leipzig
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie

Johannisallee 20

04317 Leipzig

Email: moryc@medizin.uni-leipzig.de

    >