Psychiatr Prax 2018; 45(04): 197-205
DOI: 10.1055/s-0043-101901
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Berufstätigkeit und Rückkehr an den Arbeitsplatz bei stationär-psychiatrisch behandelten Patienten

Psychiatric Inpatient Treatment and Return to Work
Lena Mernyi
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
,
Patricia Hölzle
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
,
Johannes Hamann
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 May 2017 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie Untersuchung der Beschäftigungsquote und des Wiedereinstiegs in den Beruf unter stationär-psychiatrisch behandelten Patienten.

Methodik Stichtagsvollerhebung stationär-psychiatrisch behandelter Patienten im Großraum München/Augsburg und anschließende Einzelinterviews.

Ergebnisse 21 % der 815 untersuchten Patienten hatten ein festes Arbeitsverhältnis. Viele Patienten kehrten nicht wieder an ihren Arbeitsplatz zurück.

Schlussfolgerung Patienten sind nach Entlassung gefährdet, aus dem Arbeitsleben auszuscheiden. Deshalb, sollten arbeitsbezogene Belastungsfaktoren in der Behandlung frühzeitig thematisiert werden und Unterstützung beim Wiedereinstiegsprozess gewährleistet werden.

Abstract

Objective People with mental diseases have a high risk of unemployment and they have only limited access to the labor market. The return to work is often associated with fears.

The present study aims to provide an overview of the number of hospitalized psychiatric patients with permanent employment. Moreover it should give an insight into the process of return to work, the experiences patients gain and the support they receive.

Methods In the participating clinics we measured the number of patients with permanent employment. The main inclusion criteria for further survey were the status of permanent employment and age between 18 and 65. The participating patients were interviewed on two occasions, at the time of inclusion and 3 months after the patient was discharged. The questions addressed working conditions, job satisfaction and the process of return-to-work. For statistical analysis, descriptive statistics (frequencies, means, standard deviations) were used.

Results Only 21 % of n = 815 inpatients of the participating hospitals were permanently employed. Many patients did not return to work after being discharged. In many cases the interviewed patients saw a connection between their job and their current episode of illness. In this context patients reported unsatisfying workplace conditions such as long working hours, bad work organization and social conflicts.

Conclusions For mentally ill patients, the employment rate in the primary labor market is devastating low. After psychiatric inpatient treatment patients are at high risk to lose their jobs. In order to prevent this development, work-related stress factors should be discussed with inpatients at an early stage and support should be provided during the return-to-work-process.

 
  • Literatur

  • 1 Badura BDA, Schröder H, Klose J, Meyer M. Hrsg. Fehlzeitenreport 2015: Neue Wege für mehr Gesundheit – Qualitätsstandards für ein zielgruppenspezifisches Gesundheitsmanagement. Berlin: Springer; 2015
  • 2 Deutsche Rentenversicherung. Statistik der Deutschen Rentenversicherung: Indikatoren zu Erwerbsminderungsrente im Zeitablauf 2015. Berlin: Deutsche Rentenversicherung; 2015
  • 3 Richter D, Berger K. Are mental disorders increasing? Update of a systematic review on repeated cross-sectional studies. Psychiat Prax 2013; 40: 176-182
  • 4 Ulrich E, Wülser M. Gesundheitsmanagement in Unternehmen: Arbeitspsychologische Perspektiven. Wiesbaden: Springer Gabler; 2015
  • 5 Paul KI, Moser K. Unemployment impairs mental health: Meta-analyses. Journal of Vocational Behavior 2009; 74: 264-282
  • 6 Bezborodovs N, Thornicroft G. Stigmatisation of mental illness in the workplace: evidence and consequence. Die Psychiatrie – Grundlagen und Perspektiven 2013; 10: 102-107
  • 7 Freigang-Bauer I, Gröben F. Eingliederung von Mitarbeitern mit psychischen Erkrankungen. Düsseldorf: Hans-Böckler-Stiftung; 2011
  • 8 Brieger P, Hoffmann H. How can the mentally ill achieve sustained employment? Supported employment versus pre-vocational training. Nervenarzt 2012; 83: 840-846
  • 9 Busner J, Targum SD. The Clinical Global Impressions Scale: Applying a Research Tool in Clinical Practice. Psychiatry (Edgmont) 2007; 4: 28-37
  • 10 Lohmann-Haislah A. Stressreport Deutschland 2012. Psychische Anforderungen, Ressourcen und Befinden. Dortmund: Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin; 2012
  • 11 Warr PB. Work, unemployment, and mental health. Oxford: Oxford University Press; 1987
  • 12 Provencher HL, Gregg R, Mead S. et al. The role of work in the recovery of persons with psychiatric disabilities. Psychiatr Rehabil J 2002; 26: 132-144
  • 13 Stuke H, Bermpohl F. Which Working Conditions Promote the Development of Depressive Disorders?. Psychiat Prax 2016; 43: 245-252
  • 14 Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin. Wenn aus Kollegen Feinde werden: Der Ratgeber zum Umgang mit Mobbing. Dortmund: Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin; 2011
  • 15 Berger M, Gravert C, Schneller C. et al. Prävention und Behandlung psychischer Störungen am Arbeitsplatz. Der Nervenarzt 2013; 84: 1291-1298
  • 16 Mendel R, Kissling W, Hamann J. Vom Tabu zum Kostenfaktor – Warum die Psyche plötzlich ein Thema für Unternehmen ist. Wirtschaftspsychologie aktuell 2010; 2: 23-27
  • 17 Steffen S, Kösters M, Becker T. Discharge planning in mental health care: A systematic review of the recent literature. Acta Psych Scand 2009; 120: 1-9
  • 18 Hamann J, Mendel R, Reichhart T. et al. A “Mental-Health-at-the-Workplace” Educational Workshop Reduces Managers’ Stigma Toward Depression. The Journal of nervous and mental disease 2016; 204: 61-63
  • 19 Linden M, Muschalla B. Anxiety disorders and workplace-related anxieties. Journal of Anxiety Disorders 2007; 21: 467-474
  • 20 Plohmann AM. Relevanz neuropsychologischer Gutachten zur Beurteilung der Arbeitsfähigkeit und Integrität. Epileptologie 2008; 25: 182-190
  • 21 Baer N. Probleme bei Arbeitsplatzerhalt und Wiedereingliederung – Grundlagen und Interventionsmöglichkeiten in der Behandlung. PSYCH up2date 2015; 9: 369-386
  • 22 Bürger W, Koch U. Arbeitsbelastungen und ihre Bedeutung für Patienten zu Beginn von stationärer psychosomatischer Fachbehandlung. Z Med Psychol 1995; 2: 66-78
  • 23 Koch U, Laschinsky D. Ein Fragebogen zur Erfassung der Situation am Arbeitsplatz und in der Familie (KOLA). Psychol Prax 1979; 4: 165-173
  • 24 Gröben F, Freigang-Bauer I, Barthen L. Betriebliches Eingliederungsmanagement von Mitarbeitern mit psychischen Störungen. Prävention und Gesundheitsförderung 2011; 6: 229-237
  • 25 Fulton S, Clohesy D, Wise FM. et al. A goal-directed woodwork group for men in community rehabilitation – A pilot project. Australian occupational therapy journal 2016; 63: 29-36