Klin Monbl Augenheilkd 2014; 231(1): 32-35
DOI: 10.1055/s-0033-1360211
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die horizontale Lidspaltung bei Involutionsentropium – eine Befragung zur postoperativen Zufriedenheit

Patient Satisfaction after Transverse Blepharotomy (Wies Procedure) in the Management of Senile Entropion – A Postoperative Analysis
J. Rosbach
Augenklinik der Universitätsmedizin Mainz
,
F. Khaleghi-Zand
Augenklinik der Universitätsmedizin Mainz
,
S. Pitz
Augenklinik der Universitätsmedizin Mainz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 05 November 2013

akzeptiert 05 December 2013

Publication Date:
17 January 2014 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Das durch Altersveränderung des Lidapparats bedingte Involutionsentropium ist häufig und kann von chronischer Irritation der Hornhaut und Bindehaut bis zu schweren Komplikationen des vorderen Augenabschnitts führen. In der Regel ist eine chirurgische Therapie indiziert. Wir berichten über Ergebnisse einer strukturierten postoperativen Patientenbefragung nach horizontaler Lidspaltung nach Wies. Patienten/Material und Methoden: Es handelt sich um eine retrospektive Studie, in die 38 Patienten (43 Lider) eingeschlossen wurden. Der Median der Nachbeobachtungszeit lag bei 34 (6 bis 96) Monaten. In 9 Fällen handelte es sich um wegen einer Lidfehlstellung voroperierte Augen (8-mal En-, 1-mal Ektropium). Alle Patienten wurden mit der Technik der horizontalen Lidspaltung nach Wies in der Modifikation nach Collin operiert. Mittels strukturierter Telefonbefragung wurden die Patienten nach Operationserfolg, subjektiven Beschwerden postoperativ, Komplikationen im Rahmen der Nachbehandlung sowie Rezidiven und Reoperationen befragt. Ergebnisse: Die horizontale Lidspaltung nach Wies erwies sich im untersuchten Kollektiv als Ersteingriff in 91,2 % (31 Lider) als erfolgreich. Bei den Rezidivoperationen wurde bei 8 von 9 Lidern (88,9 %) ein zufriedenstellendes Ergebnis erreicht. Von den 43 operierten Lidern traten postoperativ 2 Rezidive (4,7 %) und bei einem eine nicht näher bezeichnete Lidfehlstellung auf. Bei einem Lid entwickelte sich ein Ektropium (2,3 %). Damit war insgesamt 4-mal eine Revisionsoperation notwendig. 2 Patienten klagten postoperativ über ein vermehrtes Trockenheits-/Fremdkörpergefühl (4,7 %), bei 1 Patienten zeigte sich eine Granulomentwicklung nach Fadenteilentfernung (2,3 %) und bei 1 Patienten eine Fistulation (2,3 %). Schlussfolgerung: Obwohl die horizontale Lidspaltung nach Wies ein historisches „altes“ Operationsverfahren zur Behandlung des Entropiums darstellt, ist sie unseren Daten zufolge durch eine hohe Erfolgsrate gekennzeichnet. Die subjektive Erfolgsrate lag in unserem Patientenkollektiv bei 90,7 % (91,2 % bei Ersteingriffen) und war auch bei Revisionsoperationen in 88,9 % erfolgreich.

Abstract

Background: Senile entropion is a common pathology of the aging lid. Chronic irritation of the conjunctiva and/or cornea is bothersome to the patients and may cause severe complications. Surgical intervention is typically required. We present data from a postoperative telephone interview of 38 patients undergoing 43 entropion repairs, which were performed as transverse blepharotomy according to Wies in the modification of Collin. Patients and Methods: In a retrospective study 43 surgeries were evaluated. Mean follow-up time was 34 (6–96) months. 8 entropions were recurrencies, one surgery was performed after ectropion. Patient satisfaction, complications and symptoms after surgery and frequency of repeated surgery were evaluated by sending a questionnaire with subsequent telephone survey. Results: The transverse blepharotomy was successful in 31 cases (91.2 %) as a primary surgical intervention. In recurrencies, a successful result was obtained in 8 lids (88.9 %). 4 lids underwent further surgical procedures: 2/43 eyes developed another entropion (4.7 %), one exhibited overcorrection/ectropion and one developed a lid malposition which could not be exactly specified during telephone interview. 2 patients complained of newly appearing dry eye symptoms/foreign body sensation (4.7 %) and one each suffered from granuloma due to incompletely removed suture material and fistulation. Conclusion: Although being a historically “old” surgical technique to treat involutional entropion, horizontal blepharotomy according to Wies proved successful in the vast majority of our patients. The overall success rate in our series was 90.7 % and rose to 91.2 % in cases of primary surgery. Even in recurrent disease, 88.9 % of surgeries resulted in sustained correction of the lid malposition.

 
  • Literatur

  • 1 Damasceno RW, Osaki MH, Dantes PE et al. Involutional entropion and ectropion of the lower eyelid: prevalence and associated risk factors in the elderly population. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 2011; 27: 317-320
  • 2 Wozniak K, Sommer F. Operative Entropiumkorrektur. Ophthalmologe 2010; 107: 905-910
  • 3 Wright M, Bell RWD, Scott CM et al. Everting suture correction of lower lid involution entropion. Br J Ophthalmol 1999; 83: 1060-1063
  • 4 Lance SE, Wilkins RB. Involutional entropion: a retrospective analysis of the Wies procedure alone or combined with a horizontal shortening procedure. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 1991; 7: 273-277
  • 5 Collin JRO. A Manual of systematic Eyelid Surgery. 2nd. ed. Edinburgh: Churchill Livingstone (Elsevier); 1989: 7-26
  • 6 Olver JM, Barnes JA. Effective small-incision surgery for involutional lower eyelid entropion. Ophthalmology 2000; 107: 1982-1988
  • 7 Hoh HB, Harrad RA. Factors affecting the success rate of the Quickert and Wies procedures for lower lid entropion. Orbit 1998; 17: 169-172
  • 8 Bleyen I, Dolman PJ. The Wies procedure for management of trichiasis or cicatrical entropion of either upper or lower eyelid. Br J Ophthalmol 2009; 93: 1612-1615
  • 9 Millmann AL, Katzen LB, Putterman AM. Cicatricial entropion: An analysis of its treatment with transverse blepharotomy and marginal rotation. Ophthalmic Surg 1989; 20: 575-579
  • 10 Pitz S. Stellenwert der horizontalen Lidspaltung nach Wies in der Entropiumchirurgie. Klin Monatsbl Augenheilkd 2010; 227: 26-28
  • 11 Boboridis K, Bunce C, Rose GE. A comparative study of two procedures for repair of involutional lower lid entropion. Ophthalmology 2000; 107: 959-961
  • 12 Cheung D, Sandramouli S. Consecutive ectropion after the Wies procedure. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 2004; 20: 64-68
  • 13 Cluster PL. Eyelid fistula following Wies entropion repair. Ophthalmic surg 1988; 19: 417-418
  • 14 Danks JJ, Rose GE. Involutional lower lid entropion: to shorten or not to shorten?. Ophthalmology 1998; 105: 2065-2067