Dtsch Med Wochenschr 2013; 138(18): 934-940
DOI: 10.1055/s-0033-1343144
Originalarbeit | Original article
Diabetologie, Versorgungsforschung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

DIabetes Versorgungs-Evaluation (DIVE) – eine nationale Initiative zur Qualitätssicherung in der diabetologischen Versorgung

„DIabetes Versorgungs-Evaluation“ (DIVE) – a national quality assurance initiative at physicians providing care for patients with diabetes
T. Danne
1   Kinder- und Jugendkrankenhaus „AUF DER BULT“, Hannover
,
M. Kaltheuner
2   Gemeinschaftspraxis Kaltheuner – v. Boxberg, Leverkusen
3   winDiab GmbH, Düsseldorf
,
A. Koch
4   Institut für Biometrie, Medizinische Hochschule Hannover
,
S. Ernst
4   Institut für Biometrie, Medizinische Hochschule Hannover
,
W. Rathmann
5   Institut für Biometrie und Epidemiologie, Deutsches Diabetes Zentrum Düsseldorf
,
H.-J. Rüssmann †
6   Schwerpunktpraxis Dr. Rüssmann, Dinslaken-Bruch
,
P. Bramlage
7   Institut für Pharmakologie und präventive Medizin, Mahlow
,
für die DIVE Studiengruppe › Author Affiliations
Further Information

Publication History

08 October 2012

02 April 2013

Publication Date:
23 April 2013 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die strukturierte Dokumentation von Patienten mit Diabetes mellitus ist aufgrund der Vielfalt der betroffenen Organsysteme mit Notwendigkeit zur fachgebietsübergreifenden Vernetzung der individuellen diagnostischen und therapeutischen Strategien von zunehmender Bedeutung. Dabei existieren viele Qualitätsinitiativen (z. B. SWEET, QS-DPV, EUBIROD) und mehrere Software-Systeme zur Erfassung Patienten-bezogener Daten (z. B. [DPV2] DIAMAX, DPV, EMIL, Qmax), die darüber hinaus Daten mit einer fast unüberschaubaren Zahl von Praxisverwaltungssystemen austauschen.

Methodik: Um dieser Problematik adäquat zu begegnen, wurde von diabetesDE in Zusammenarbeit mit Fachgesellschaften, Arztverbänden und Ärzten eine nationale Registerplattform ins Leben gerufen. Ziel von DIVE (DIabetes Versorgungs-Evaluation) ist es, ein nationales Diabetes-Register zu etablieren, das zentral die Daten von Diabetes-Patienten in diabetologischen Schwerpunktpraxen in Deutschland zusammenführt und so für die Qualitätssicherung und Versorgungsforschung zugänglich macht.

Ergebnisse: Seit September 2011 wurden in DIVE durch 142 teilnehmende Ärzte insgesamt 84 774 Patienten dokumentiert. Diese sind im Vergleich zu weiteren Registern vor allem im hausärztlichen Bereich durch ein deutlich fortgeschritteneres Krankheitsbild mit einer substantiellen Komorbidität gekennzeichnet.

Schlussfolgerung: Mit DIVE wurde eine nationale Registerplattform geschaffen, die wesentliche Handlungsfelder einer zu entwickelnden Nationalen Diabetes-Strategie – Epidemiologie, Diabetesregister, Versorgungsforschung, Versorgungsstrukturen und Qualitätssicherung – auf der Basis üblicher Programme zur Patientendokumentation der Praxisverwaltung in den Fokus rückt und zur Verbesserung der Versorgung von Patienten mit Diabetes beitragen wird.

Abstract

Background: Due to the variety of affected organ systems, necessitating a multidisciplinary and interconnected approach in deciding on individual diagnostic and therapeutic strategies, a structured documentation of data for patients suffering from diabetes mellitus is steadily gaining importance. Towards this purpose, multiple quality initiatives (e. g. SWEET, QS-DPV, EUBIROD etc.) as well as several software systems (e. g. [DPV2] DIAMAX, DPV, EMIL, Qmax etc.) have been developed to capture patient-related data. This is further complicated by the necessity to exchange data with a large variety of doctor’s office administration systems.

Methods: To address this complex of issues, DiabetesDE in cooperation with several societies, doctor’s associations and prospective end users launched a national register platform. DIVE (Diabetes Care Evaluation) is aimed at establishing a national diabetes register to centrally capture data from diabetes patients being treated by diabetology specialists in Germany, thus making them available for quality assurance and health services research.

Results: Since September 2011, 142 so far participating doctors have documented data for 84,774 patients. Compared to patients treated by general practitioners, persons under specialist care show a more advanced clinical picture with substantial co-morbidity.

Conclusion: DIVE provides a national platform which will address essential fields of activity with regard to the development of a national diabetes strategy – epidemiology, diabetes registry, health care research, quality assurance – based on usual office administration systems, thus contributing to the improvement of care and treatment for patients suffering from diabetes.

 
  • Literatur

  • 1 Bramlage P, Binz C, Krekler M et al. Diabetes Treatment Patterns and Goal Achievement in primary diabetes care (DiaRegis). Cardiovasc Diabetol 2010; 9: 54
  • 2 Diabetologie Ap. Statement Qualitätssicherung in der Pädiatrischen Diabetologie. Monatsschr Kinderheilkd 1995; 143: 1146-1149
  • 3 DIVE Studiengruppe. Registerprotokoll Diabetes Versorgungs-Evaluation (DIVE). 2011. http://www.dive-register.de/data/Protokoll_DIVE_20110916%20110920final.pdf
  • 4 Grabert M, Schweiggert F, Holl RW. A framework for diabetes documentation and quality management in Germany: 10 years of experience with DPV. Comput Methods Programs Biomed 2002; 69: 115-121
  • 5 Hanefeld M, Koehler C, Gallo S et al. Impact of the individual components of the metabolic syndrome and their different combinations on the prevalence of atherosclerotic vascular disease in type 2 diabetes: the Diabetes in Germany (DIG) study. Cardiovasc Diabetol 2007; 6: 13
  • 6 ISPAD. Better control in Pediatric and Adolescent diabetes: working to create Centres of Reference. 2012. http://sweet-project.eu
  • 7 Jecht M, Landgraf R. Qualitätssicherung in der Diabetologie. Der Diabetologe 2011; 7: 119-132
  • 8 Schutt M, Kern W, Krause U et al. Is the frequency of self-monitoring of blood glucose related to long-term metabolic control? Multicenter analysis including 24,500 patients from 191 centers in Germany and Austria. Exp Clin Endocrinol Diabetes 2006; 114: 384-388
  • 9 ISPAD. Better control in pediatric and adolescent diabetes: working to create Centres of Reference 2012. http://sweet-project.eu