Zeitschrift für Phytotherapie 2023; 44(06): 250-256
DOI: 10.1055/a-2197-7524
Forschung

Phytotherapeutische Optionen zur Behandlung von akuten Harnwegsinfekten und interstitieller Zystitis

Phytotherapeutic Options For The Treatment Of Urinary Tract Infections And Interstitial Cystitis
Sandra Utz
1   Klinik für Integrative Medizin und Naturheilkunde, Sozialstiftung Bamberg
2   Stiftungslehrstuhl für Integrative Medizin, Medizinische Fakultät, Universität Duisburg-Essen
,
Petra Klose
3   Klinik für Naturheilkunde & Integrative Medizin, KEM | Evang. Kliniken Essen-Mitte
,
Jost Langhorst
1   Klinik für Integrative Medizin und Naturheilkunde, Sozialstiftung Bamberg
2   Stiftungslehrstuhl für Integrative Medizin, Medizinische Fakultät, Universität Duisburg-Essen
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Harnwegsinfektionen gehören zu den häufigsten bakteriellen Infektionen beim Menschen, wobei die unkomplizierte Zystitis die häufigste Form ist. Studien haben gezeigt, dass die Durchspülungstherapie mit Wasser und pflanzlichen Durchspülungsmitteln wie Birkenblätter, Brennnesselkraut, Hauhechelwurzel, Katzenbart, Schachtelhalmkraut, Bärentraubenblätter, Goldrutenkraut, Spargelwurzelstock, Cranberries und Wacholderbeeren effektiv zur Reduktion von rezidivierenden Harnwegsinfektionen beitragen kann. Die steigende Antibiotika-Resistenz hat dazu geführt, dass Phytopharmaka als mögliche Alternative betrachtet werden. Pflanzen enthalten sekundäre Inhaltsstoffe mit antibakterieller Wirkung, die auf verschiedenen Ebenen auf mikrobielle Erreger einwirken können. Phytopharmaka können als Antiinfektiva mit einer breiten Wirkung und als Adjuvantien zur Verbesserung der antibiotischen Therapie eingesetzt werden.

Bei interstitieller Zystitis (IC), einer nichtinfektiösen chronischen Erkrankung der Harnblase, sind die Ursachen vielfältig und die Behandlung ist häufig komplex. Eine mögliche Verbindung zur Histaminintoleranz wird diskutiert, da viele histaminhaltige Nahrungsmittel Symptome der IC auslösen können. Die Phytotherapie, insbesondere mit Kräutern wie Rosmarin, Tausendgüldenkraut, Liebstöckel, Hauhechelwurzel, Orthosiphonblätter und Goldrutenkraut, die histaminreduzierende oder -stabilisierende Eigenschaften haben, könnte eine vielversprechende Option sein. Es gibt jedoch noch keine formellen Studien zur Phytotherapie bei IC. Zusammenfassend lässt sich sagen, dass die Phytotherapie bei Harnwegsinfektionen, einschließlich IC, vielversprechende Ansätze bietet. Weitere klinische Studien sind jedoch erforderlich, um die Wirksamkeit und Akzeptanz in der medizinischen Praxis zu bestätigen und möglicherweise in zukünftige Leitlinien aufzunehmen.

Abstract

Urinary tract infections are among the most common bacterial infections in humans, with uncomplicated cystitis being the most prevalent form. Studies have shown that hydrotherapy with water and herbal diuretics such as birch leaves, nettle herb, restharrow root, cat's whiskers, horsetail herb, bearberry leaves, goldenrod herb, asparagus rootstock, cranberries and juniper berries can effectively contribute to reducing recurrent urinary tract infections. The rising antibiotic resistance has led to the consideration of phytopharmaceuticals as a potential alternative. Plants contain secondary compounds with antibacterial properties that can act on microbial pathogens at various levels. Phytopharmaceuticals can be used as broad-spectrum anti-infectives and as adjuvants to enhance antibiotic therapy.

In the case of interstitial cystitis (IC), a non-infectious chronic bladder condition, the causes are diverse, and treatment is challenging. A possible connection to histamine intolerance is discussed, as many histamine-rich foods can trigger IC symptoms. Phytotherapy, particularly with herbs like rosemary, centaury herb, lovage, restharrow root, orthosiphon leaves, and goldenrod herb, which have histamine-reducing or -stabilizing properties, could be a promising option. However, there are no formal studies on phytotherapy for IC at present. In summary, phytotherapy offers promising approaches for urinary tract infections, including IC. Further clinical studies are needed to confirm efficacy and acceptance in medical practice and potentially incorporate them into future guidelines.



Publication History

Article published online:
05 December 2023

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  • Literatur

  • 1 Deutsche Gesellschaft für Urologie, AWMF. S3-Leitlinie Epidemiologie, Diagnostik, Therapie, Prävention und Management unkomplizierter, bakterieller, ambulant erworbener Harnwegsinfektionen bei erwachsenen Patienten – Version: 2.0. AWMF-Register-Nr.: 043-044, Stand: 30.04. 2017. https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/043-044
  • 2 Hooton TM, Vecchio M, Iroz A. et al. Effect of increased daily water intake in premenopausal women with recurrent urinary tract infections: a randomized clinical trial. JAMA Intern Med 2018; 178: 1509-1515
  • 3 Schnabel K, Binting S, Witt CM, Teut M. Use of complementary and alternative medicine by older adults – A cross-sectional survey. BMC Geriatr 2014; 14: 38
  • 4 Italia S, Brand H, Heinrich J. et al. Utilization of complementary and alternative medicine (CAM) among children from a German birth cohort (GINIplus): patterns, costs, and trends of use. BMC Complement Altern Med 2015; 15: 49
  • 5 Umsatz mit pflanzlichen und homöopathischen Arzneimitteln in deutschen Apotheken in den Jahren 2020 bis 2022 | Statista. https://de.statista.com/statistik/daten/studie/71546/umfrage/umsatz-mit-pflanzlichen-und-homoeopathischen-arzneimitteln-in-deutschen-apotheken/
  • 6 Kraft K. Neue Aspekte zur Wirkung von Phytotherapie bei Harnwegsinfektionen. Z Phytother 2014; 35: 106-110 DOI: 10.1055/s-0034-1371728.
  • 7 Phytopharmaka – Top 10 der umsatzstärksten Indikationsgruppen auf dem deutschen Apothekenmarkt 2022 | Statista. https://de.statista.com/statistik/daten/studie/526054/umfrage/top-10-der-umsatzstaerksten-indikationsgruppen-von-phytopharmaka/
  • 8 Fischer R, Kühnau S, Widey KD, Braun R. Wirksamkeit einer Phytotherapeutikakombination bei Harnwegsinfekten. Der Allgemeinarzt 1994; 11: 863-869
  • 9 Vahlensieck W, Lorenz H, Schumacher-Stimpfl A. et al. Effect of a herbal therapy on clinical symptoms of acute lower uncomplicated urinary tract infections in women: Secondary analysis from a randomized controlled trial. Antibiotics 2019; 8: 256
  • 10 Abdel Motaal A, Ezzat SM, Tadros MG, El-Askary HI. In vivo anti-inflammatory activity of caffeoylquinic acid derivatives from Solidago virgaurea in rats. Pharm Biol 2016; 54: 2864-2870
  • 11 Tămaş M. et al. Antihyperuricemic, anti-inflammatory and antihypertensive effect of a dry extract from Solidago virgaurea L. (Asteraceae). Scientia Pharmaceutica 2021; 89: 27 DOI: 10.3390/scipharm89020027.
  • 12 Yõlmaz BS. et al. Analgesic and hepatotoxic effects of Ononis spinosa L. Phytother Res 2006; 20: 500-503
  • 13 Conrad A, Kolberg T, Engels I, Frank U. In-vitro-Untersuchungen zur antibakteriellen Wirksamkeit einer Kombination aus Kapuzinerkressenkraut (Tropaeoli majoris herba) und Meerrettichwurzel (Armoraciae rusticanae radix). Drug Res 2006; 56: 842-849
  • 14 Conrad A. et al. Broad spectrum antibacterial activity of a mixture of isothiocyanates from nasturtium (Tropaeoli majoris herba) and horseradish (Armoraciae rusticanae radix). Drug Res 2013; 63: 65-68
  • 15 Mutters NT. et al. Treating urinary tract infections due to MDR E. coli with isothiocyanates – a phytotherapeutic alternative to antibiotics?. Fitoterapia 2018; 129: 237-240
  • 16 Marcon J, Schubert S, Stief CG, Magistro G. In vitro efficacy of phytotherapeutics suggested for prevention and therapy of urinary tract infections. Infection 2019; 47: 937-944
  • 17 Kaiser SJ, Mutters NT, Blessing B, Günther F. Natural isothiocyanates express antimicrobial activity against developing and mature biofilms of Pseudomonas aeruginosa . Fitoterapia 2017; 119: 57-63
  • 18 Herz C. et al. Benzyl isothiocyanate but not benzyl nitrile from Brassicales plants dually blocks the COX and LOX pathway in primary human immune cells. Funct Foods 2016; 23: 135-143
  • 19 Herz C. et al. Evaluation of an aqueous extract from horseradish root (Armoracia rusticana radix) against lipopolysaccharide-induced cellular inflammation reaction. Evid Based Complement Alternat Med 2017; 2017: 1950692
  • 20 Tran HTT. et al. Nasturtium (Indian Cress, Tropaeolum majus nanum) dually blocks the COX and LOX pathway in primary human immune cells. Phytomedicine 2016; 23: 611-620
  • 21 Albrecht U, Goos KH, Schneider B. A randomised, double-blind, placebo-controlled trial of a herbal medicinal product containing Tropaeoli majoris herba (Nasturtium) and Armoraciae rusticanae radix (Horseradish) for the prophylactic treatment of patients with chronically recurrent lower urinary tract infections. Curr Med Res Opin 2007; 23: 2415-2422
  • 22 Goos KH, Albrecht U, Schneider B. Efficacy and safety profile of a herbal drug containing nasturtium herb and horseradish root in acute sinusitis, acute bronchitis and acute urinary tract infection in comparison with other treatments in the daily practice/results of a prospective cohort study. Drug Res 2006; 56: 249-257
  • 23 Goos KH, Albrecht U, Schneider B. On-going investigations on efficacy and safety profile of a herbal drug containing nasturtium herb and horseradish root in acute sinusitis, acute bronchitis and acute urinary tract infection in children in comparison with other antibiotic treatments. Drug Res 2007; 57: 238-246
  • 24 Wagenlehner FM, Abramov-Sommariva D, Höller M. et al. Non-antibiotic herbal therapy (BNO 1045) versus antibiotic therapy (Fosfomycin Trometamol) for the treatment of acute lower uncomplicated urinary tract infections in women: a double-blind, parallel-group, randomized, multicentre, non-inferiority phase III trial. Urol Int 2018; 101: 327-336
  • 25 Nausch B. et al. The standardized herbal combination BNO 2103 contained in Canephron® N alleviates inflammatory pain in experimental cystitis and prostatitis. Phytomedicine 2019; 60: 152987
  • 26 Butler DSC. et al. Phytotherapy (BNO 1045) of acute lower uncomplicated urinary tract infection in women normalizes local host responses. Urol Int 2023; 107: 778-784
  • 27 Williams G, Hahn D, Stephens JH. et al. Cranberries for preventing urinary tract infections. Cochrane Database Syst Rev 2023; 4: CD001321 DOI: 10.1002/14651858.CD001321.pub6.
  • 28 Deutsche Gesellschaft für Urologie, AWMF. S2K Leitlinie Diagnostik und Therapie der Interstitiellen Cystitis (IC/IBS) – Version: 1.0. AWMF-Register-Nr.: 043-050, Stand: 15.09.2018. https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/043-050
  • 29 Homma Y, Ueda T, Tomoe H. et al. Clinical guidelines for interstitial cystitis and hypersensitive bladder updated in 2015. Int J Urol 2016; 23: 542-549
  • 30 Goldman HB. Interstitial cystitis--the great enigma. J Urol 2000; 164: 1921
  • 31 Loch A, Stein U. Interstitielle Zystitis. Der Urologe, Ausgabe A 2004; 43: 1135-1146
  • 32 Homma Y. et al. Clinical guidelines for interstitial cystitis and hypersensitive bladder syndrome. Int J Urol 2009; 16: 597-615
  • 33 Park JM. Is interstitial cystitis an underdiagnosed problem in children? A diagnostic and therapeutic dilemma. Urology 2001; 57: 30-31
  • 34 Davis N, Brady C, Creagh T. Interstitial cystitis/painful bladder syndrome: epidemiology, pathophysiology and evidence-based treatment options. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2014; 175: 30-37