physioscience 2022; 18(01): 6-16
DOI: 10.1055/a-1347-0561
Originalarbeit

Barrieren und Förderfaktoren in der evidenzbasierten Praxis (EBP) der Physiotherapie – Eine Bestandsaufnahme und Eruierung von Barrieren und Förderfaktoren zur Anwendung von EBP mit Physiotherapeut*innen der deutschsprachigen Schweiz

Barriers and Supporting Factors to Evidence-based Practice (EBP) in Physiotherapy – An Evaluation of the Current Situation and Identification of Barriers and Supporting Factors in the Use of EBP with Physiotherapists from the German-speaking Part of Switzerland
Livia Freitag
1   Rehabilitation Research Laboratory (2rLab), Rehabilitation and Exercise Science Group, Department of Business Economics, Health and Social Care, University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland, Landquart/Manno, Switzerland
,
Erich Hohenauer
1   Rehabilitation Research Laboratory (2rLab), Rehabilitation and Exercise Science Group, Department of Business Economics, Health and Social Care, University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland, Landquart/Manno, Switzerland
2   Department of Neurosciences and Movement Science, University of Fribourg, Fribourg, Switzerland
3   International University of Applied Sciences THIM, Landquart, Switzerland
4   Faculty of Physical Education and Physiotherapy, Vrije Universiteit Brussel, Brussels, Belgium
,
Carlina Deflorin
1   Rehabilitation Research Laboratory (2rLab), Rehabilitation and Exercise Science Group, Department of Business Economics, Health and Social Care, University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland, Landquart/Manno, Switzerland
,
André Christoph Böni
1   Rehabilitation Research Laboratory (2rLab), Rehabilitation and Exercise Science Group, Department of Business Economics, Health and Social Care, University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland, Landquart/Manno, Switzerland
5   Department of Health, Bern University of Applied Sciences, Berne, Switzerland
,
Ron Clijsen
1   Rehabilitation Research Laboratory (2rLab), Rehabilitation and Exercise Science Group, Department of Business Economics, Health and Social Care, University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland, Landquart/Manno, Switzerland
3   International University of Applied Sciences THIM, Landquart, Switzerland
4   Faculty of Physical Education and Physiotherapy, Vrije Universiteit Brussel, Brussels, Belgium
5   Department of Health, Bern University of Applied Sciences, Berne, Switzerland
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Zusammenfassung

Hintergrund Die Akademisierung der Gesundheitsberufe führte in der Physiotherapie zu einem Wechsel von primär erfahrungsbasiertem zu evidenzbasiertem Arbeiten. Obwohl das Konzept der evidenzbasierten Praxis (EBP) in der Physiotherapie weitgehend akzeptiert ist, zeigen sich Probleme bei der Umsetzung in die Praxis.

Ziel Identifikation potentieller Barrieren und unterstützender Faktoren für die Umsetzung der evidenzbasierten Praxis in der Physiotherapie.

Methode Anhand eines Onlinefragebogens mit 49 Fragen wurden Physiotherapeut*innen (n = 138) zur evidenzbasierten Praxis befragt. Die Resultate des Fragebogens wurden deskriptiv wiedergegeben.

Ergebnisse Physiotherapeut*innen mit Masterabschluss arbeiten im Arbeitsalltag evidenzbasierter als Physiotherapeut*innen mit anderen Abschlüssen und zeigen eine höhere Bereitschaft, evidenzbasierte Praxis anwenden zu wollen. Unsicherheiten wurden vorwiegend beim Formulieren von Fragestellungen sowie bei der Suche und kritischen Bewertung von wissenschaftlichen Artikeln festgestellt. Eine Aus- oder Weiterbildung zur evidenzbasierten Praxis führt zu mehr Sicherheit bei deren Anwendung. Klinische Entscheidungswege basieren vorwiegend auf der eigenen Praxiserfahrung, dem Befinden von Patient*innen und auf Informationen aus Fachzeitschriften. Zeitmangel, sich während der Arbeit weiterzubilden, stellt die Hauptbarriere dar. Zusammengefasste Forschungsergebnisse publiziert auf einem evidenzbasierten Internetportal, per E-Mail-Versand oder in einer Fachzeitschrift sind die meistgenannten Förderfaktoren für die Anwendung evidenzbasierter Praxis.

Schlussfolgerung Fach- und Hochschulen sowie Arbeitgeber*innen spielen eine wichtige Rolle bei der Vermittlung von Kenntnissen und der Umsetzung von evidenzbasierter Praxis in der Physiotherapie.

Abstract

Background The academization of the health care professions has led to a change in physiotherapy from primarily experience-based to evidence-based work. Although the concept of evidence-based practice (EBP) is widely accepted in physiotherapy, the implementation in practice presents various challenges.

Objective To identify potential barriers and supporting factors for the implementation of evidence-based practice in physiotherapy.

Method Using an online questionnaire with 49 questions, physiotherapists (n = 138) were surveyed about evidence-based practice. The results were presented descriptively.

Results Physiotherapists with a master degree are able and willing to work more on the basis of evidence-based practice in comparison to physiotherapists with other degrees. Insecurities were mainly found in formulating scientific questions and in searching and critically evaluating articles of science. An education in evidence-based practice leads to greater confidence in its use. Clinical decision-making processes are mainly based on own practical experience, patients’ preferences and information from professional journals. The lack of time during work was stated as the main barrier to evidence-based practice. Summarized research results on an evidence-based internet portal, by e-mail or in a professional journal are the most frequently mentioned supporters for the implementation of scientific findings.

Conclusion Universities of applied sciences and employers play an important role in the transfer of knowledge and the implementation of evidence-based practice in physiotherapy.



Publication History

Received: 18 December 2020

Accepted: 29 June 2021

Article published online:
03 October 2021

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