Klassen allgemeiner Wirkfaktoren der Psychotherapie und ihr Zusammenhang mit Therapietechniken
Abstract
Zusammenfassung.Theoretischer Hintergrund: Bis heute wird die Frage, welche Faktoren für die Wirkung von Psychotherapie verantwortlich sind, kontrovers diskutiert. Im Zentrum dieser Diskussion stehen zwei vermeintlich gegensätzliche Wirkmodelle – das Modell spezifisch wirksamer Therapietechniken und das allgemeine Wirkfaktorenmodell. Allgemeine Wirkfaktoren und Therapietechniken sind konzeptuell jedoch auf unterschiedlichen Ebenen des Psychotherapieprozesses angesiedelt. An Stelle der Entweder-oder-Debatte sollte deshalb die Analyse ihres Zusammenwirkens in den Vordergrund rücken. Fragestellung: Mit Hilfe von Expertenratings wurde untersucht, ob sich verschiedene allgemeine Wirkfaktoren durch typische Zusammenhänge mit bestimmten Therapietechniken zu übergeordneten Klassen zusammenfassen lassen. Methode: 68 deutschsprachige Psychotherapieexperten schätzten in einer internetbasierten Umfrage ein, mit welchen spezifischen Therapietechniken verschiedene allgemeine Wirkfaktoren zusammenhängen. Mittels Faktorenanalyse wurde dann geprüft, welche Klassen von allgemeinen Wirkfaktoren sich durch bestimmte Muster von Technikzusammenhängen abbilden. Durch eine hierarchische Regressionsanalyse wurden zudem die Stärke und Richtung der Zusammenhänge zwischen einzelnen Wirkfaktorenklassen und den verschiedenen Techniken untersucht. Ergebnisse: Die Faktorenanalyse zeigt, dass den Zusammenhängen zwischen allgemeinen Wirkfaktoren und Techniken eine vierdimensionale Struktur unterliegt. Die vier Klassen von allgemeinen Wirkfaktoren hängen jeweils mit einer bestimmten Gruppe von Therapietechniken zusammen. Schlussfolgerungen: Die Vielzahl allgemeiner Wirkfaktoren lässt sich mittels ihrer Operationalisierung durch Therapietechniken zusammenfassen.
Abstract.Background: There is considerable disagreement as to what makes psychotherapy effective. The controversy about the comparative efficacy of different modalities of psychotherapy has generated two different major perspectives: the specific ingredients assumption and the common factors model. However, conceptual considerations suggest a synergistic view of common factors and specific techniques. Objective: Based on ratings of 68 German-speaking psychotherapy experts we examined whether the different common factors can be summarized among superordinate classes according to their associations with specific techniques. Method: Psychotherapy experts rated the degree of associations between various common factors and techniques in a web-based survey. A factor analysis was performed to analyze the dimensional structure of common factors, which underlies the rated associations between common factors and specific techniques. In addition, the strength, the direction, and the technical patterns of the different classes of common factors were analyzed by regression analysis. Results: The factor analysis revealed that common factors can be described by a four-dimensional structure. The four classes of common factors are characterized by a set of specifically associated techniques. Conclusion: The multitude of common factors can be reduced by a technique-related operationalization.
Literatur
2003). Review of therapist characteristics and techniques positively impacting the therapeutic alliance. Clinical Psychological Review, 23, 1 – 33.
(2001). Where oh where are the specific ingredients? A meta-analysis of component studies in counseling and psychotherapy. Journal of Counseling Psychology, 48, 251 – 257.
(1979). The generalizability of the psychoanalytic concept of the working alliance. Psychotherapy: Theory, Research, and Practice, 16, 252 – 260.
(1986). Specific and nonspecific factors in psychotherapy: A problematic paradigm for psychotherapy research. Psychotherapy, 23, 30 – 40.
(2014). This is common factors. Clinical Social Work Journal, 42, 151 – 160.
(2006). Principles of therapeutic change: A task force on participants, relationships, and techniques factors. Journal of Clinical Psychology, 62, 631 – 638.
(2012).
(Corrective experiences in psychotherapy: An introduction . In Castonguay, L. G.Hill, C. E.Eds., Transformation in Psychotherapy: Corrective Experiences across Cognitive Behavioral, Humanistic, and Psychodynamic approaches (pp. 3 – 9). Washington: American Psychological Association.2001). Empirically supported psychological interventions: Controversies and evidence. Annual Review of Psychology, 52, 685 – 716.
(2014). Moving evidence-based practice forward successfully. Commentary on Laska, Gurman, and Wampold. Psychotherapy, 51, 491 – 495.
(2005). Conceptual and methodological analysis of the nonspecifics argument. Clinical Psychology: Science and Practice, 12, 174 – 183.
(1980). Twoard the delineation of therapeutic change priciples. American Psychologist, 35, 991 – 999.
(2005). (Wie) kann Psychotherapie durch empirische Validierung wirksamer werden? Psychotherapeutenjournal, 4, 4 – 12.
(1990). Where are the commonalities among the therapeutic common factors? Professional Psychology: Research and Practice, 21, 372 – 378.
(2014). Evidence-based psychological interventions and the common factors approach: The beginnings of a rapprochement? Psychotherapy, 51, 510 – 513.
(2004). Active ingredients in individual psychotherapy. Searching for common factors. Psychoanalytic Psychology, 21, 516 – 540.
(1986). The specificity versus nonspecificity dilemma: Toward identifying therapeutic change agents. American Journal of Psychiatry, 143, 687 – 695.
(1966). Some myths of psychotherapy research and the search for a paradigm. Psychological Bulletin, 65, 110 – 136.
(2013).
(The efficacy and effectiveness of psychotherapy . In Lambert, M. J.Ed., Bergin and Garfield’s Handbook of Psychotherapy and Behavior Change (5th ed., pp. 169 – 218). New York: Wiley.2014). Expanding the lens of evidence-based practice in psychotherapy: A common factors perspective. Psychotherapy, 51, 467 – 481.
(2002). The Dodo Bird verdict is alive and well – mostly. Clinical Psychology: Science and Practice, 9, 2 – 12.
(2015).
(The Process of Change in Psychotherapy: Common and Unique Factors . In Gelo, C. G.Pritz, A.Rieken, B. (Eds. Pp. 293 – 310), Psychotherapy Research. Wien. Springer.1989): Signal and noise in psychotherapy. The role and control of non-specific factors. British Journal of Psychiatry, 155, 239 – 245.
(2004).
(Fifty years of psychotherapy process-outcome research: Continuity and Change . In Lambert, M. J.Ed., Bergin and Garfield’s Handbook of Psychotherapy and Behavior Change (5th ed., pp. 307 – 389). New York: Wiley.2012). Wirkfaktoren der Psychotherapie – eine Übersicht und Standortbestimmung. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie, 60, 1 – 10.
(2012). Allgemeine Wirkfaktoren der Psychtherapie: Konzepte, Widersprüche und eine Synthese. Psychotherapie, 17, 17 – 31.
(2001). Abschied vom Dodo-Vogel: Störungsspezifische versus allgemeine Therapie aus der Sicht der Psychotherapieforschung. Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie, 51, 425 – 429.
(2014). Towards a taxonomy of common factors in psychotherapy – Results of an expert survey. Clinical Psychology & Psychotherapy, 21, 82 – 96.
(2014). Tanz: eine psychotherapeutische Technik? Psychotherapie in Psychiatrie, Psychotherapeutischer Medizin und Klinischer Psychologie, 19, 169 – 181.
(1997). A meta-analysis of outcome studies comparing bona fide psychotherapies: Empirically, „all must have prizes“. Psychological Bulletin, 122, 203 – 215.
(2010).
(The research evidence for the common factors models: A historically situated perspective . In B. L. DuncanS. D. MillerWampold, B. E.Hubble, M. A.Eds., The Heart and Soul of Change: Delivering What Works in Therapy (2nd ed., pp. 49 – 81). Washington: American Psychological Association.2012). The 2011 Leona Tyler Award address: The relationship – and its relationship to the common and specific factors of psychotherapy. The Counseling Psychologist, 40, 601 – 623.
(2010). Therapist adherence/competence and treatment outcome: A meta-analytic review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 78, 300 – 2011.
(