Skip to main content
Freie Beiträge

Ressourcen - ein Grundbegriff der Entwicklungspsychologie und Entwicklungspsychopathologie?

Published Online:https://doi.org/10.1026/0942-5403.15.2.118

Zusammenfassung. Der Einbezug von Ressourcen in Diagnostik und Therapie bildet in der Behandlung von Kindern eine besondere Herausforderung. Die Begriffe “Ressource“, “Resilienz“, “Schutz- und Kompensationsfaktor“ werden geklärt. Für die Erschließung von Entwicklungspotenzialen ist die Unterscheidung in Individual- und Umfeldressourcen hilfreich. Ansätze einer ressourcenorientierten Diagnostik, Klassifikation und Therapie werden skizziert. Als ressourcenorientiert wird eine Intervention definiert, die neben der Symptomreduzierung auch der Kompetenzentwicklung eine entscheidende Rolle einräumt.


Resources - A basic concept of developmental psychology and developmental psychopathology

Abstract. The inclusion of the concept of resources in the diagnosis and treatment of children poses a special challenge. The terms “resources”, “resilience” and “protective and compensatory factors” are explained here. It is helpful to differentiate between individual and environmental resources when assessing developmental potential. Approaches to assessment, classification and resource oriented interventions are outlined. An intervention that allows for the reduction of symptoms as well as the development of competence can be described as a resource oriented intervention.

Literatur

  • Alsaker, F. D. , Bütikofer, A. (2005). Geschlechtsunterschiede im Auftreten von psychischen und Verhaltensstörungen im Jugendalter. Kindheit und Entwicklung , 14 , 169– 180 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Anthony, E. J. (1974). The syndrome of the psychologically invulnerable child. In E. J. Anthony & C. Koupernik (Eds.), The child and his family: Vol. 3: Children at psychiotic risk (pp.529-544). New York: Wiley . First citation in articleGoogle Scholar

  • Beelmann, A. (2004). Förderung sozialer Kompetenzen im Kindergarten: Evaluation eines sozialen Problemlösetrainings zur universellen Prävention dissozialer Verhaltensprobleme. Kindheit und Entwicklung , 13 , 113– 121 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Bender, D. , Lösel, F. (1998). Protektive Faktoren der psychisch gesunden Entwicklung junger Menschen: Ein Beitrag zur Kontroverse um saluto- vs. pathogenetische Ansätze. In J. Margraf, J. Siegrist & S. Neumer (Hrsg.), Gesundheits- oder Krankheitstheorie? Saluto- versus pathogenetische Ansätze im Gesundheitswesen (S. 117-145). Berlin: Springer . First citation in articleGoogle Scholar

  • Blanz, B. , Schmidt, M. H. , Esser, G. (1991). Familial adversities and child psychiatric disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 32 , 939– 950 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Crick, N. R. , Zahn-Waxler, C. (2003). The development of psychopathology in females and males: Current progress and future challenges. Development and Psychopathology , 15 , 719– 742 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Daniel, B. , Wassel, S. (2002). Assessing and promoting resilience in vulnerable children. London: Kingsley . First citation in articleGoogle Scholar

  • Egeland, B. , Carlson, E. , Sroufe, L. A. (1993). Resilience as process. Development and Psychopathology , 5 , 517– 528 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Esser, G. , Schmidt, M. H. (1990). Determinanten des Verlaufs psychischer Störungen im Jugendalter. Mannheim: Unveröffentlichter Ergebnisbericht für die Deutsche Forschungsgemeinschaft . First citation in articleGoogle Scholar

  • Heckhausen, H. (1989). Motivation und Handeln. (2. Aufl.) Berlin: Springer . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Holtmann, M. , Poustka, F. , Schmidt, M. H. (2004). Biologische Korrelate der Resilienz im Kindes- und Jugendalter. Kindheit und Entwicklung , 13 , 201– 211 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Holtmann, M. , Schmidt, M. H. (2004). Resilienz im Kindes- und Jugendalter. Kindheit und Entwicklung , 13 , 195– 200 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Kinard, M. E. (1989). Methodological issues in assessing resilience in maltreated children. Child Abuse and Neglect , 22 , 669– 680 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Klemenz, B. (2000). Ressourcendiagnostik bei Kindern. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie , 49 , 21– 43 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Klemenz, B. (2003). Multimodale Ressourcendiagnostik in Erziehungs- und Familienberatung. Psychologie in Erziehung und Unterricht , 50 , 294– 309 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Lösel, F. , Bliesener, T. (2003). Aggression und Delinquenz unter Jugendlichen. Untersuchungen von kognitiven und sozialen Bedingungen. München: Luchterhand . First citation in articleGoogle Scholar

  • Luthar, S. S. (1993). Annotation: Methodological and conceptual issues in research on childhood resilience. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 34 , 441– 453 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Luthar, S. S. (1997). Sociodemographic disadvantages and psychosocial adjustment: Perspectives from developmental psychopathology. In S. S. Luthar, J. A. Burack, D. Cicchetti & J. R. Weisz (Eds.), Developmental psychopathology. Perspectives on adjustment, risk, and disorder (pp.459-485). Cambridge: Cambridge University Press . First citation in articleGoogle Scholar

  • Luthar, S. S. (2003). Resilience and vulnerability: Adaption in the context of childhood adversities. New York: Cambridge University Press . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Luthar, S. S. , Ziegler, E. (1991). Vulnerability and competence: a review of research on resilience in childhood. American Journal of Orthopsychiatry , 61 , 6– 22 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Masten, A. S. , Hubbard, J. J. , Gest, S. D. , Tellegen, A. , Garmezy, N. , Ramirez, M. (1999). Competence in the context of adversity: Pathways to resilience and maladaptation from childhood to late adolescence. Development and Psychopathology , 11 , 143– 169 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Masten, A. S. , Powell, J. L. (2003). A resilience framework for research, policy, and practice. In S. S. Luthar (Ed.), Resilience and vulnerability. Adaptation in the context of childhood adversities (pp.1-25). New York: Cambridge University Press . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Meyerhofer, M. , Keller, W. (1966). Frustration im frühen Kindesalter. Ergebnisse von Entwicklungsstudien in Säuglings- und Kleinkinderheimen. Bern: Huber . First citation in articleGoogle Scholar

  • Naglieri, J. A. , LeBuffe, P. A. (2005). Measuring resilience in children. In S. Goldstein & R. B. Brooks (Eds.), Handbook of resilience in children (pp.107-121). New York: Kluver Academic/Plenum . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Niebank, K. , Petermann, F. (2002). Grundlagen und Ergebnisse der Entwicklungspychopathologie. In F. Petermann (Hrsg.), Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie und -psychotherapie (5. korr. Aufl., S. 57-94). Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Olson, C. A. , Bond, L. , Burns, J. M. , Vella-Brodick, D. A. , Sawyer, S. M. (2003). Adolescent resilience: A concept analysis. Journal of Adolescence , 26 , 1– 11 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Petermann, F. , Petermann, U. (2000). Aggressionsdiagnostik. Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Reynolds, A. J. , Ou, S.-R. (2003). Promoting resilience through early childhood intervention. In S. S. Luthar (Ed.), Resilience and vulnerability. Adaptation in the context of childhood adversities (pp.436-459). New York: Cambridge University Press . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rutter, M. (1985). Resilience in the face of adversity. Protecitve factors and resistance to psychiatric disorder. British Journal of Psychiatry , 147 , 598– 611 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rutter, M. (1990). Psychosocial resilience and protective mechanisms. In J. Rolf, A. S. Maston, D. Cicchetti, K. H. Nuechterlein & S. Weintraub (Eds.), Risk and protective factors in the development of psychopathology (pp.181-214). New York: Cambridge University Press . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rutter, M. (2003). Genetic influences on risk and protection: Implications for understanding resilience. In S. S. Luthar (Ed.), Resilience and vulnerability. Adaptation in the context of childhood adversities (pp.489-509). New York: Cambridge University Press . First citation in articleGoogle Scholar

  • Rutter, M. , Quinton, D. (1977). Psychiatric disorder - ecological factors and concepts of causation. In M. Gurk (Ed.), Ecological factors in human development. Amsterdam: North-Holland . First citation in articleGoogle Scholar

  • Rutter, M. , Caspi, A. , Moffitt, T. E. (2003). Using sex differences in psychopathology to study causal mechanisms: Unifying issues and research strategies. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 44 , 1092– 1115 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Sameroff, A. J. , Fiese, B. H. (2000). Transactional regulation: The developmental ecology of early intervention. In J. P. Shonkoff & S. J. Meisels (Eds.), Handbook of early childhood intervention (2. ed., pp.135-159). Cambridge: Cambridge University Press . First citation in articleGoogle Scholar

  • Sameroff, A. J. , Seifer, R. , Bartko, W. T. (1997). Environmental perspectives on adaption during childhood and adolescence. In S. S. Luthar, J. A. Burack, D. Cicchetti & J. R. Weisz (Eds.), Developmental psychopathology. Perspectives on adjustment, risk, and disorder (pp.507-526). Cambridge: Cambridge University Press . First citation in articleGoogle Scholar

  • Scarr, S. , McCartney, K. (1983). How people make their own environments: a theory of genotype greater than environment effect. Child Development , 54 , 424– 435 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneider, K. , Pickartz, A. (2004). Ein empiriegeleitetes Instrument zur Erfassung von Ressourcen bei Kindern und Jugendlichen und deren Familien. In F. Petermann & M. H. Schmidt (Hrsg.), Qualitätssicherung in der Jugendhilfe. Neue Erhebungsverfahren und Ansätze der Praxisforschung (S. 25-54). Weinheim: Beltz/Psychologie Verlags Union . First citation in articleGoogle Scholar

  • Schumacher, J. , Leppert, K. , Gunzelmann, T. , Strauß, B. , Brähler, E. (2005). Die Resilienzskala - Ein Fragebogen zur Erfassung der psychischen Widerstandsfähigkeit als Personmerkmal. Zeitschrift für Klinische Psychologie, Psychiatrie und Psychotherapie , 53 , 16– 39 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Stouthamer-Loeber, M. , Loeber, R. , Farringthon, D. P. , Zhang, Y. , Van Kamen, W. , Maguin, E. (1993). The double edge of protective and risk factors for delinquency: Interrelations and developmental patterns. Development and Psychopathology , 5 , 683– 701 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wagnild, G. M. , Young, H. M. (1993). Development and psychometric evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement , 1 , 165– 178 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Weber, H. (2005). Persönlichkeit und Gesundheit. In R. Schwarzer (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Themenbereich C Therorie und Forschung, Serie X Gesundheitspsychologie, Band 1 (S. 130-147). Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Werner, E. E. (1999). Entwicklung zwischen Risiko und Resilienz. In G. Opp, M. Fingerle & A. Freytag (Hrsg.), Was Kinder stärkt. Erziehung zwischen Risiko und Resilienz (S. 25-36). München: Reinhardt . First citation in articleGoogle Scholar

  • Werner, E. E. (2005). What can we learn about resilience from large-scale longitudinal studies. In S. Goldstein & R. B. Brooks (Eds.), Handbook of resilience in children (pp.91-105). New York: Kluver Academics/Plenum . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wyman, P. A. , Cowen, E. L. , Work, W. C. , Hoyt-Meyers, L. , Magnus, K. B. , Fagen, D. B. (1999). Caregiving and developmental factors differentiating young at-risk urban children showing resilient versus stress-affected outcomes: A replication and extension. Child Development , 70 , 645– 659 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ziegenhain, U. , Derksen, B. , Dreisörner, R. (2004). Frühe Förderung von Resilienz bei jungen Müttern und ihren Säuglingen. Kindheit und Entwicklung , 13 , 226– 234 . First citation in articleLinkGoogle Scholar