Skip to main content
Übersicht

Psychische und neuropsychologische Folgen von Schädel-Hirn-Traumen im Kindesalter

Published Online:https://doi.org/10.1026//0942-5403.10.2.70

Zusammenfassung. Die Folgezustände eines schweren Schädel-Hirn-Traumas für das neuropsychologische Leistungsverhalten sind oft sehr weitgehend und beeinträchtigen die spätere soziale Integration der betroffenen Kinder erheblich. Dennoch ergibt sich weder im Verhalten noch im Leistungsbereich ein typisches Syndrommuster, das einem regelhaft auftretenden psychoorganischen Syndrom (POS) entspricht. Aufgrund eigener empirischer Ergebnisse wird deshalb gefordert, die Beurteilung der Auswirkungen eines Schädel-Hirn-Traumas mit spezifischen Untersuchungsmethoden für die psychopathologischen und neuropsychologischen Defizite getrennt voneinander zu erheben. Die sich aus einem solchen differenzierten Vorgehen ableitbaren Befunde besitzen nicht nur akademische Bedeutung, denn erst durch ein entsprechend gründliches Vorgehen lassen sich funktionsspezifische Rehabilitationsmaßnahmen einleiten, die im Interesse der sozialen, schulischen und emotionalen Entwicklung der betroffenen Kinder möglichst früh und gezielt eingesetzt werden sollten.


Psychological and neuropsychological consequences of severe brain injuries in childhood

Abstract. The sequelae of severe brain injuries for neuropsychological performance are often extensive in scope and may complicate to a great extent the later social integration of the affected children. However, there is no typical syndrom pattern within behaviour or performance being equal to a regularly occuring psycho-organic syndrome (POS). Based on own empirical results it is proposed to examine the sequelae of traumatic brain injury separately for psychopathological and neuropsychological deficits using specific examination methods. The results of such a differentiated approach are not only of academic value but can also guide function specific rehabilitation processes. These processes should start as early and as focussed as possible in the interest of the social, school and emotional development of children.

Literatur

  • Benz, B. , Ritz, A. (1996). Verlauf neuropsychologischer Störungen nach Schädel-Hirntrauma im Kindesalter. Kindheit und Entwicklung, 5, 201– 208 First citation in articleGoogle Scholar

  • Benz, B. , Ritz, A. , Kiesow, S. (1999). Influences of age-related factors on long-term outcome after traumatic brain injury (TBI) in children: A review of recent literature and some preliminary findings. Restorative Neurology and Neuroscience, 14, 3– 9 First citation in articleGoogle Scholar

  • Boll, T.J. (1974). Behavioral correlates of cerebral damage in children aged 9-14. In M.R. Reitan & L.A. Davison (Eds.), Clinical neuropsychology (pp. 91-121). Washington: Winston First citation in articleGoogle Scholar

  • Boll, T.J. (1983). Neuropsychological assessment of the child: Myths, current status, and future prospects. In E.C. Walker & M.C. Roberts (Eds.), Handbook of clinical child psychology (pp. 186-208). New York Wiley First citation in articleGoogle Scholar

  • Brown, G. , Chadwick, O. , Rutter, M. , Traub, M. (1981). A prospective study of children with head injuries III. Psychiatric sequelae. Psychological Medicine, 2, 63– 78 First citation in articleGoogle Scholar

  • Bruninks, R. (1978). Bruninks-Oseretsky Test of Motor Proficiency. Examiner's manual . Circle Pines: American Guidance Service First citation in articleGoogle Scholar

  • Burgmayer, S. (1986). Neuropsychologie: Gegenstand \\endash diagnostische Methoden - therapeutische Konsequenzen. In U.B. Brack (Hrsg.), Frühdiagnostik und Frühtherapie (S. 215-231). München: Urban & Schwarzenberg First citation in articleGoogle Scholar

  • Caprez, G. (1984). Neuropsychologische Therapie nach Hirnschädigung . Berlin: Springer First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Dennis, M. , Kohn, B. (1975). Comprehension of syntax in infantile hemiplegics after cerebral hemicortication: Left-hemisphere superiority. Brain and Language, 2, 472– 484 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Döpfner, M. , Lehmkuhl, G. , Petermann, F. , Scheithauer, H. (2000). Diagnostik psychischer Störungen. In F. Petermann (Hrsg.), Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie und -psychotherapie (S. 95-130; 4. völlig veränd. Aufl.). Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Emanuelson, I. , von Wendt, L. , Beckung, E. , Hagberg, I. (1998). Late outcome after severe traumatic brain injury in children and adolescents. Pediatric Rehabilitation, 2, 65– 70 First citation in articleGoogle Scholar

  • Esparza, J. , Portillo, J.M. , Sarabia, M. , Guste, J.A. , Roger, R. , Lamas, E. (1985). Outcome in children with severe head injuries. Child's Nervous System, 1, 109– 114 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Finger, S. , Stein, D.G. (1982). Brain damage and recovery . New York: Academic Press First citation in articleGoogle Scholar

  • Fischer, P.A. , Jacobi, P. (1978). Diagnostik hirnorganischer Störungen. In L. Pongratz & K.H. Wewetzer (Hrsg.), Handbuch der Psychologie. Band Klinische Psychologie (S. 1756-1782). Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Gobiet, W. (1984). Intensivtherapie nach Schädel-Hirn-Trauma . Berlin: Springer First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Goodglass, H. , Kaplan, E. (1972). The assessment of aphasia and related disorders . Philadelphia: Lea & Febiger First citation in articleGoogle Scholar

  • Hartje, W. (1978). Entwicklung und Erprobung einer Testbatterie zur neuropsychologischen Diagnostik hirnorganisch bedingter Leistungsstörungen . Aachen: Habilitationsschrift First citation in articleGoogle Scholar

  • Hartje, W. (1981). Neuropsychologische Diagnose zerebraler Funktionsbeeinträchtigungen. Nervenarzt, 52, 649– 654 First citation in articleGoogle Scholar

  • Heubrock, D. (1998). Unterschiede in der spontanen Organisation auditiv-verbalen Lernens bei hirngeschädigten Jugendlichen. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 26, 136– 147 First citation in articleGoogle Scholar

  • Heubrock, D. , Petermann, F. (2000a). Lehrbuch der Klinischen Kinderneuropsychologie Grundlagen, Syndrome, Diagnostik und Intervention . Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Heubrock, D. , Petermann, F. (2000b). Neuropsychologische Störungen. In F. Petermann (Hrsg.), Fallbuch der Klinischen Kinderpsychologie und -psychotherapie (S. 243-267; 2., überarb. Aufl.). Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Klonoff, H. (1971). Factor analysis of a neuropsychological battery for children 9 to 15. Perceptual Motor Skills, 32, 603– 616 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Klonoff, H. , Clark, C. , Klonoff, P.S. (1993). Long-term outcome of head injuries: A 23 year follow-up study of children with head injuries. Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry, 56, 410– 415 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kolb, B. , Whishaw, I.Q. (1996). Neuropsychologie (2. Aufl.). Heidelberg: Spektrum First citation in articleGoogle Scholar

  • Lehmkuhl, G. , Thoma, W. (1987). Langfristige Verhaltens- und Leistungsänderungen nach einem Schädel-Hirn-Trauma im Kindesalter. Monatsschrift für Kinderheilkunde, 135, 402– 405 First citation in articleGoogle Scholar

  • Lehmkuhl, G. , Thoma, W. (1989). Gibt es ein spezifisches hirnorganisches Psychosyndrom nach Schädel-Hirn-Traumen im Kindes- und Jugendalter?. Nervenarzt, 60, 106– 114 First citation in articleGoogle Scholar

  • Limbourg, M. (1997). Der Kinderunfall - Epidemiologie und Prävention . Vortrag bei der Tagung “Prävention, Behandlung und Rehabilitation” des Kuratoriums ZNS in Düsseldorf, Oktober 1997 First citation in articleGoogle Scholar

  • Lipinski, C.G. (1996). Die weitere Entwicklung der stationären, teilstationären und ambulanten Rehabilitation neurologisch behinderter Kinder - Rehabilitationsgesamtplan. In K.-D. Voß, W. Blumenthal, F. Mehrhoff & M. Schmollinger (Hrsg.), Aktuelle Entwicklungen in der Rehabilitation am Beispiel neurologischer Behinderungen (S. 63-75). Ulm: Universitätsverlag First citation in articleGoogle Scholar

  • McFie, J. (1975). Assessment of organic intellectual impairment . London: Academic Press First citation in articleGoogle Scholar

  • Melchers, P. (2000). Frührehabilitation von schwer schädel-hirn-verletzten Kindern. In Ch. Leyendecker & T. Horstmann (Hrsg.), Große Pläne für kleine Leute. Grundlagen, Konzepte und Praxis der Frühförderung (S. 214-225). München: Reinhardt First citation in articleGoogle Scholar

  • Melchers, P. , Lehmkuhl, G. (2000). Neuropsychologie des Kindes- und Jugendalters. In W. Sturm, M. Herrmann & C. Wallesch (Hrsg.), Lehrbuch der Klinischen Neuropsychologie (S. 613-647). Lisse: Swets & Zeitlinger First citation in articleGoogle Scholar

  • Meyer-Probst, B. (1979). Ein standardisierter Fragebogen zur Erfassung des encephalopathietypischen Verhaltens. Psychiatrie, Neurologie und Medizinische Psychologie, 30, 138– 149 First citation in articleGoogle Scholar

  • Meyer-Probst, B. , Reis, O. (1998). Von der Geburt bis 25: Rostocker Längsschnittstudie (ROLS). Kindheit und Entwicklung, 8, 59– 68 First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Milner, B. (1974). Sparing of language functions after early unilateral brain damage. Neuroscientific Research Program Bulletin, 12, 213– 216 First citation in articleGoogle Scholar

  • Neumärker, K.-J. , Bzufka, M.W. (1986). Zum Stellenwert neuropsychologischer Untersuchungen bei geistig Behinderten. Acta paedopsychiatrica, 52, 307– 316 First citation in articleGoogle Scholar

  • Poeck, K. (1982). Das sogenannte psychoorganische Syndrom, “hirnlokales Psychosyndrom”, “endokrines Psychosyndrom”. In K. Poeck (Hrsg.), Klinische Neuropsychologie (S. 204-209). Stuttgart: Thieme First citation in articleGoogle Scholar

  • Poeck, K. (1983). Neurologische und neuropsychologische Aspekte der Hirnleistungsinsuffizienz. Therapiewoche, 33, 1540– 1549 First citation in articleGoogle Scholar

  • Rees, U.M. , Thoma, W. , Schulze, C. , Lehmkuhl, G. (1989). Testtheoretische Probleme der Diagnostik von Hirnschädigungen im Kindesalter am Beispiel der Validität neuropsychologischer Testverfahren. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie, 17, 17– 22 First citation in articleGoogle Scholar

  • Remschmidt, H. , Stutte, H. (1980). Neuropsychiatrische Folgen nach Schädel-Hirn-Traumen bei Kindern und Jugendlichen . Bern: Huber First citation in articleGoogle Scholar

  • Rourke, B. , Adams, K. (1984). Quantitative approaches to the neuropsychological assessment of children. In R.E. Tarter & G. Goldstein (Eds.), Advances in clinical neuropsychology, Vol. 2 (pp. 79-108). New York: Plenum First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rourke, B. , Bakker, D.J. , Fisk, J. , Strang, J. (1983). Child neuropsychology . New York: Guilford Press First citation in articleGoogle Scholar

  • Ruijs, M.B.M. , Keyser, A. , Gabreels, F.J.M. (1990). Long-term sequelae of brain damage from closed head injury in children and adolescents. Clinical Neurology and Neurosurgery, 92, 323– 328 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rutter, M. (1977). Brain damage syndroms in childhood: Concepts and findings. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 18, 1– 21 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rutter, M. (1981). Psychological sequelae of brain damage in children. American Journal of Psychiatry, 138, 1533– 1544 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rutter, M. (1982). Developmental neuropsychiatry: Concepts, issues and problems. Journal of Clinical Neuropsychology, 4, 91– 115 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rutter, M. , Chadwick, O. , Shaffer, D. (1984). Head injury. In M. Rutter (Ed.), Developmental neuropsychiatry (pp. 83-111). Edinburgh: Churchill Livingstone First citation in articleGoogle Scholar

  • Satz, P. , Zaucha, K. , McCleary, C. , Light, R. , Asarnow, R. , Becker, D. (1997). Mild head injury in children and adolescents: A review of studies (1970-1995). Psychological Bulletin, 122, 107– 131 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schneider, G.E. (1979). Is it really better to have your brain lesions early? A revision of the “Kennard Principle”. Neuropsychologia, 17, 557– 583 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schulze, C. , Rees, U.M. , Thoma, W. , Lehmkuhl, G. (1989). Die Bedeutung neuropsychologischer Testbatterien für die Diagnostik von Hirnfunktionsstörungen im Kindesalter. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie, 17, 23– 30 First citation in articleGoogle Scholar

  • Tarter, R.E. , Edwards, K.L. (1986). Neuropsychological batteries. In T. Incagnoli, G. Goldstein & C.J. Golden (Eds.), Clinical application of neuropsychological test batteries (pp. 135-153). New York: Plenum First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Teuber, H.L. (1975). Recovery of function after brain injury in man. In R. Porter & D.W. Fitzsimons (Eds.), Outcome of severe damage to the central nervous system (pp. 159-190). Amsterdam: Elsevier First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Vandermeulen, J.A.M. , Ansink, B.J.J. (1995). Neuropädagogische Aspekte bei Kindern mit erworbenem Schädel-Hirn-Trauma-Eine Übersicht. Rehabilitation, 34, 139– 147 First citation in articleGoogle Scholar

  • Wittling, W. (1983). Neuropsychologische Diagnostik. In K.-J. Groffmann & S. Michel (Hrsg.), Psychologische Diagnostik, Verhaltensdiagnostik (S.193-335). Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Woods, B.T. (1980). The restricted effects of right hemisphere lesions after age one: Wechsler test data. Neuropsychologia, 18, 65– 71 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Woods, B.T. , Carey, S. (1979). Language deficits after apparent clinical recovery from childhood aphasia. Annual of Neurology, 6, 405– 409 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Woods, B.T. , Teuber, H.L. (1978). Changing patterns of childhood aphasia. Annual of Neurology, 3, 273– 280 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ylvisaker, M. (1985). Head injury rehabilitation: Children and adolescents . San Diego: College-Hill Press First citation in articleGoogle Scholar