Skip to main content
Originalarbeiten/Original articles

Das dimensional-kategoriale Hybridmodell für Persönlichkeits- störungen im DSM-5 aus jugendpsychiatrischer Perspektive

DSM-5 Kommentar

Published Online:https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000300

Mit dem dimensional-kategorialen Hybridmodell wird im Kapitel III des DSM-5 eine grundsätzliche Neuerung in der Klassifikation von Persönlichkeitsstörungen mit dem Ziel der Reduktion von Komorbiditäten, der Verbesserung von Konstrukt- und diskriminanter Validität sowie einer höheren Stabilität der Diagnose vorgeschlagen, wenngleich die bekannte kategoriale Klassifikation in Kapitel II nach wie vor gültig ist. Nach dem Hybridmodell sind die wesentlichen Kriterien einer Persönlichkeitsstörung: Die dimensionale Erfassung der Funktionsfähigkeit im Hinblick auf selbstbezogene (Identität und Selbststeuerung) und zwischenmenschliche (Empathie und Nähe) Persönlichkeitsanteile sowie das Vorhandensein pathologisch ausgeprägter Persönlichkeitstraits. Neben fünf übergeordneten Traits gibt es 25 spezifische untergeordnete Trait-Facetten. Vorgeschlagen wird außerdem eine Reduktion der Persönlichkeitsstörungstypen auf die am besten validierten sechs Kategorien von den bisher bestehenden zehn. Die nun aufgehobene Altersbeschränkung ist als eindeutige Stellungnahme bezüglich der Fragen von Diagnostizierbarkeit und Behandlungsnotwendigkeit von Persönlichkeitspathologien im Jugendalter anzusehen. Grundsätzlich scheint das neue Hybridmodell durch die Einführung des zusätzlichen dimensionalen Ansatzes mit detaillierter Beschreibung der Funktionalität der Persönlichkeit sowie der spezifischen pathologischen Persönlichkeitstraits sowohl für klinische Belange als auch für Forschungsfragen nützlich.


The dimensional-categorical hybrid model of personality disorders in DSM-5 from an adolescent psychiatric perspective – criticism and critical outlook

By applying the dimensional-categorical hybrid model, Chapter III of the DSM-5 proposes a central innovation in the classification of personality disorders, the aim being a reduction of comorbidity and improvement of the construct as well as the discremental validity and stability of the diagnosis. The well-known categorical classification of personality disorders in Chapter II, however, remains valid. Based on the hybrid model the essential aspects of a personality disorders are as follows: the dimensional assessment of levels of personality functioning regarding disturbances in self (identity and self-direction) and interpersonal (empathy and intimacy) aspects on the one hand, and the existence of pathological personality traits on the other. Beside five higher-order traits, 25 specific trait facets are described. Moreover, a reduction in the number of personality disorder types is proposed, reflecting six instead of ten categories which are empirically best validated. The abandoned age limitation for the assessment of a personality disorder in Chapter III can be regarded as a clear statement with respect to the possibility and necessity of diagnosing and treating personality pathology in adolescence. By presenting an additional dimensional approach with a detailed description of personality functioning as well as specific pathological personality traits, the new hybrid model seems to principally be a useful approach for clinical purposes as well as research questions.

Literatur

  • Foelsch, P. , Odom, A. , Arena, H. , Krischer, M. , Schmeck, K. , Schlüter-Müller, S. (2010). Differenzierung zwischen Identitätskrise und Identitätsdiffusion und ihre Bedeutung für die Behandlung am Beispiel einer Kasuistik. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 59, 418–434. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Frances, A. (2013). Saving normal: An insider’s revolt against out-of-control psychiatric diagnosis, DSM-5, big pharma, and the medicalization of ordinary life. New York: HarperCollins. First citation in articleGoogle Scholar

  • Goth, K. , Foelsch, P. , Schlüter-Müller, S. , Birkhölzer, M. , Jung, E. , Schmeck, K. (2012). Assessment of identity development and identity diffusion in adolescence: Theoretical basis and psychometric properties of the self-report questionnaire AIDA. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 6, 27. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Kernberg, O. (2012). Overview and critique of the classification of personality disorders proposed for DSM-5. Swiss Archives of Neurology and Psychiatry, 163, 234–238. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Krischer, M. , Sevecke, K. , Döpfner, M. , Lehmkuhl, G. (2006). Persönlichkeitsstörungsmerkmale im Kindes- und Jugendalter: Konzepte, methodische Ansätze und empirische Ergebnisse. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie, 34, 87–100. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Krischer, M. , Sevecke, K. , Lehmkuhl, G. , Pukrop, R. (2007). Dimensional assessment of personality pathology in female and male juvenile delinquents. Journal of Personality Disorders, 21, 677–691. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Krischer, M. , Sevecke, K. , Petermann, F. , Herpertz-Dahlmann, B. , Lehmkuhl, G. (2010). Erfassung und Klassifikation von Persönlichkeitspathologie im Jugendalter: Welchen Beitrag können aktuelle Forschungserkenntnisse zum Verständnis dieses Konstruktes leisten? Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 38, 321–328. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Livesley, J. (2008). Toward a genetically-informed model of borderline personality disorder. Journal of Personality Disorders, 22, 42–71. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Lynam, D. R. , Vachon, D. D. (2012). Antisocial Personality Disorder in DSM-5: Missteps and missed opportunities. Journal of Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 3, 483–495. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Pukrop, R. , Steinbring, I. , Gentil, I. , Schulte, C. , Larstone, R. , Livesley, J. W. (2009). Clinical validity of the Dimensional Assessment of Personality Pathology (DAPP) for psychiatric patients with and without a personality disorder diagnosis. Journal of Personality Disorders, 23, 572–586. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Schmeck, K. , Schlüter-Müller, S. , Foelsch, P. A. , Doering, S. (2013). The role of identity in the DSM-5 classification of personality disorders. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 7, 27. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Schmid, M. , Schmeck, K. , Petermann, F. (2008). Persönlichkeitsstörung im Kindes- und Jugendalter? Kindheit und Entwicklung, 17, 190–202. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Sevecke, K. , Lehmkuhl, G. , Krischer, M. (2010). Psychopathie-, Temperaments- und Charakterdimensionen bei inhaftierten Mädchen. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 38, 91–101. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Sevecke, K. , Lehmkuhl, G. , Krischer, M. (2011). Epidemiologische Daten zu Persönlichkeitsdimensionen der Psychopathie bei Jungen und Mädchen: Ergebnisse aus der Kölner GAP-Studie. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 39, 9–21. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Skodol, A. E. (2011). Revision of the personality disorder model for DSM-5. The American Journal of Psychiatry, 168, 97. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Skodol, A. E. , Shea, T. , Yen, S. , White, C. N. , Gunderson, J. G. (2010). Personality disorders and mood disorders: Perspectives on diagnosis and classification from studies of longitudinal course and familial associations. Journal of Personality Disorders, 24, 83–108. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Tromp, N. B. , Koot, H. M. (2010). Self- and parent report of adolescent personality pathology: Informant agreement and relations to dysfunction. Journal of Personality Disorders, 24, 151–170. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar