Temperament und soziale Reaktivität bei Autismus-Spektrum-Störungen und ADHS
Abstract
Fragestellung: Vorliegende Untersuchung beschäftigt sich mit der Frage, ob spezifische Temperaments- und Persönlichkeitskonstellationen bei Kindern mit Autismus-Spektrum-Störungen (ASD) im Vergleich zu Kindern mit einfacher Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätsstörung (ADHS) bereits im Kindesalter zu finden sind und inwiefern diese Persönlichkeitsmerkmale soziale und kommunikative Schwierigkeiten beeinflussen. Methodik: Untersucht wurden insgesamt 68 Kinder mit ADHS (n = 32) oder ASD (n = 36); die Angaben über Persönlichkeit und Sozialverhalten der Kinder wurden mittels des Junior Temperament- und Charakterinventars (JTCI 7–11 R) sowie der sozialen Reaktivitätsskala (SRS) erfasst. Die Diagnose einer ASD wurde mittels standardisierter diagnostischer Verfahren erhoben (ADOS und ADI-R) Ergebnisse: Sowohl Kinder mit ASD als auch mit ADHS zeigten gegenüber Normstichproben deutlich erniedrigte Werte im Beharrungsvermögen, in der Selbstlenkungsfähigkeit und der Kooperativität. Darüber hinaus zeigten Kinder mit ASD extrem erniedrigte Werte in der Belohnungsabhängigkeit. Sie unterschieden sich signifikant von Kindern mit ADHS sowohl hinsichtlich der Temperamentsmerkmale Schadensvermeidung und Belohnungsabhängigkeit als auch in den Charakterdimensionen Selbstlenkungsfähigkeit und Kooperativität. Soziale Schwierigkeiten, erfasst mit dem SRS, waren bei beiden Gruppen deutlich durch Persönlichkeitsvariablen, vor allem der Temperamentsdimension Belohnungsabhängigkeit, beeinflusst. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse der vorliegenden Untersuchung lassen vermuten, dass spezifische Persönlichkeitskonstellationen bei Kindern mit ASD und ADHS bereits früh bestehen und auf deren soziale Fertigkeiten einwirken.
Objectives: This study addresses the question whether personality dimensions differ between children with autism spectrum disorders (ASD) and attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD), and whether these personality characteristics influence social problems in these groups of children. Methods: 68 children with ADHD (n = 32) and ASD (n = 36) were assessed with the Junior Temperament and Character Inventory (JTCI 7–11 R) and the Social Responsiveness Scale (SRS), as rated by the parents. Diagnosis of ASD was confirmed with standardized diagnostic instruments (ADOS und ADI-R). Results: Both children with ASD and ADHD displayed significantly decreased scores in persistence, self-directedness and cooperativeness compared to normative values. Additionally, children with ASD showed extremely low reward dependence and differed significantly from children with ADHD in the temperament dimensions harm avoidance and reward dependence as well as in the character dimensions self-directedness and cooperativeness. In both groups, personality dimensions, especially reward dependence, were predictive of social responsiveness, as assessed by the SRS. Conclusion: The results suggest that specific personality characteristics are present already in young children with ASD and ADHD and may have an impact on their social competence.
Literatur
2006). The impact of ADHD and autism spectrum disorders on temperament, character, and personality development. American Journal of Psychiatry, 163, 1239–1244.
(2000). Early development, temperament, and functional impairment in autism and fragile 9 syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30, 49–59.
(2001). Ignored or ineligible? The reality for adults with autism spectrum disorders. In The National Autistic Society Report for Autism Awareness week. London: NAS Publications.
(2004). Playing it cool: Temperament, emotion regulation, and social behavior in preschoolers. Journal of School Psychology, 42, 419–443.
(2006). Soziale Reaktivitätsskala. Bern: Huber
(2008). Assessing autistic traits: Cross-cultural validation of the social responsiveness scale (SRS). Autism Research, 1, 354–63.
(2006). Diagnostisches Interview für Autismus – revidiert. Bern: Huber.
(1993). A psychobiological model of temperament and character. Archives of General Psychiatry, 50, 975–990.
(2005). The Social Responsiveness Scale (SRS). Manual. Los Angeles: Western Psychological Services.
(2000). Diagnostik-System für psychische Störungen im Kindes- und Jugendalter nach ICD-10/DSM-IV. Göttingen: Hogrefe.
(1998). Elternfragebogen über das Verhalten von Kindern und Jugendlichen (dt. Bearbeitung der Child Behavior Checklist – CBCL/4–18) (2. Aufl.). Köln: Universität, Arbeitsgruppe Kinder-, Jugendlichen- & Familiendiagnostik.
(2002). Temperament and character profile of eating disorders: A controlled study with the temperament and character inventory. International Journal of Eating Disorders, 32, 412–425.
(2005). Identifying early indicators for autism in self-regulation difficulties. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 20, 106–116.
(2008). Temperament und Charakter – Die inhaltsäquivalente Abbildbarkeit der Grundpersönlichkeit vom Kindergarten- bis zum Erwachsenenalter mithilfe des sieben-dimensionalen Modell Cloningers. München: Verlag Dr. Hut.
(2009). «Das Junior Temperament und Charakter Inventar». Eine Inventarfamilie zur Erfassung der Persönlichkeit vom Kindergarten- bis zum Jugendalter nach Cloningers biopsychosozialem Persönlichkeitsmodell. Göttingen: Hogrefe.
(1999). Temperament and character inventory (TCI) and depression. Journal of Psychiatric Research, 33(1), 31–36.
(2003). Theory of mind and the self. Annual of the New York Academy of Science, 1001, 134–144.
(2006). Brief report: Using Carey Temperament Scales to assess behavioral style in children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36, 637–642.
(2004). Genetic and environmental sources of covariation between generalized anxiety disorder and neuroticism. American Journal of Psychiatry, 161, 1581–1587
(2006). Genetik des Autismus. Medizinische Genetik, 18, 170–174.
(2007). Attention deficit hyperactivity disorder symptoms in pervasive developmental disorders: Association with autistic behaviour domains and coexisting psychopathology. Psychopathology, 40, 172–177.
(1997). Linking parental perceptions to interactions in young children with autism. Journal of Autism and Developmental Disabilities, 27, 39–57.
(2004) The interrelationship of neuroticism, sex, and stressful life events in the prediction of episodes of major depression. American Journal of Psychiatry, 161, 631–636.
(2009). The brain structural disposition to social interaction. The European Journal of Neuroscience, 22, 47–52.
(2007). Personality dimensions in schizophrenia. Associations with symptoms and coping concurrently and 12 months later. Psychopathology, 40, 338–344.
(2007). Hamburg-Wechsler intelligenztest für Kinder IV (HAWIK IV). Bern: Huber.
(2010). The influence of temperament on symptoms and functional outcome in people with psychosis in the Northern Finland 1966 Birth Cohort. European Psychiatry, 25, 26–32.
(1999). Neuroticism and self-esteem as indices of the vulnerability to major depression in women. Psychological Medicine, 29, 1101–1109.
(1981). Development of individual differences in temperament. In , Advances in developmental psychology (Vol. 1, pp. 37–86). New Jersey, USA: Lawrence Earlbaum Associates.
(1995). Temperament, attention, and developmental psychopathology. In , Developmental psychopathology: Theory and methods (Vol. 1, pp. 315–340). Oxford, UK: Wiley.
(1992). Self-regulation and emotion in infancy. New Directions for Child Development, 55, 7–23.
(2004). Diagnostische Beobachtungsskala für Autistische Störungen (ADOS). Bern: Huber.
(2009). Inattention and hyperactivity dimensions of ADHD are associated with different personality profiles. Psychopathology, 42, 108–12.
(2001). Temperament und Charakter – Grundlagen zum Verständnis von Persönlichkeitsstörungen. Persönlichkeitsstörungen, 5, 13–19.
(2009). Temperament as a predictor of symptomatology and adaptive functioning in adolescents with high-functioning autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39, 842–855.
(2008). Psychiatric disorders in children with autism spectrum disorders: Prevalence, comorbidity and associated factors in a population-derived sample. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 47, 921–929.
(2009). Personality characteristics of adults with autism spectrum disorders or attention deficit hyperactivity disorder with and without substance use disorders. Journal of Nervous and Mental Disease, 197, 450–454.
(2002). Temperament and character in adults with asperger syndrome. Autism: The international journal of research and practice, 6, 287–297.
(2005). Resting cortical brain activity and social behavior in higher functioning children with autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 46, 211–222.
(1982). Temperament and follow-up to adulthood. In , Temperamental differences in infants and young children (pp. 168–175). Ciba Foundation Symposium 89. London: Pitman.
(2001). Neuroticism as a risk factor for schizophrenia. Psychological Medicine, 31, 1129–1134.
(2005). Behavioral manifestations of autism in the first year of life. International Journal of Developmental Neuroscience, 23, 143–152.
(