Skip to main content
Log in

Schlaf, Kindlein, schlaf?

Eine Inhaltsanalyse von Elternratgebern zu Schlafproblemen bei Babys

Sleep, baby, sleep?

A content analysis of guidebooks for parents of babies with sleep problems

  • Schwerpunkt
  • Published:
Somnologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Ziel der Arbeit

Frühkindliche Schlafprobleme und -störungen können sowohl für die Entwicklung des Kindes als auch für die elterliche Gesundheit teils gravierende Folgen haben. Hilfe versprechen diverse Elternratgeber. Über deren Inhalte liegen bislang keine wissenschaftlichen Analysen vor. In der vorliegenden Arbeit wurde deshalb eine Auswahl deutscher Erziehungsratgeber anhand verschiedener Kategorien inhaltlich betrachtet.

Material und Methoden

Auf amazon.de wurden mit den Suchbegriffen „Eltern“ und „schlafen“ 1800 Treffer erzielt. Hieraus wurden 31 Bücher ausgewählt, die sich an Eltern von Babys mit Schlafproblemen bis zum 1. Lebensjahr richten. Sechs dieser Bücher wurden einer Feinanalyse nach den Kategorien „Argumentation“ und „wissenschaftliche Fundierung“ unterzogen und auf dieser Basis abschließend kritisch bewertet.

Ergebnisse

Die Autoren der analysierten Ratgeber lassen sich hinsichtlich ihrer Argumentation in zwei Gruppen einteilen: Während die einen zum Bedsharing, also dem gemeinsamen Schlafen der Eltern mit dem Kind, raten, befürworten die anderen die Methode der graduierten Extinktion, die auf den amerikanischen Kinderarzt R. Ferber zurückgeht. Bezüglich der wissenschaftlichen Fundierung der Ratgeber waren große Unterschiede festzustellen: In einigen gibt es sehr wenige bis gar keine Angaben zu Quellen und verwendeter Literatur. Auch hinsichtlich weiterführender Informationen für Eltern variierten die Bücher deutlich.

In ihrer abschließenden kritischen Bewertung konnten die Autorinnen nur für einen der sechs analysierten Ratgeber eine Empfehlung aussprechen, von zwei raten sie ab. Die verbleibenden drei Ratgeber werden neutral bewertet.

Diskussion

Die untersuchten Ratgeber unterscheiden sich sowohl inhaltlich als auch qualitativ deutlich. Ein Ansatzpunkt für künftige Forschung könnte sein zu untersuchen, wie Eltern die Ratgeber tatsächlich nutzen. Erst vor diesem Hintergrund wäre eine Argumentation möglich, ob ein stärkerer Informationsaustausch zwischen Wissenschaft und Ratgebergenre hilfreich und notwendig wäre.

Abstract

Objectives/research question

Especially during infancy, many children suffer from persistent sleep difficulties that can have severe consequences for the child as well as for the parents. Numerous guidebooks are available that offer advice on how parents should handle this problem, but little is known about the content or authors of these books. The objective of this study was to perform an in-depth content analysis of select guidebooks and provide recommendations.

Materials and methods

First, we searched amazon.de using the keywords “parents” and “sleep”. Of about 1800 hits, we chose those guidebooks that were available and could be ordered. We included only those about the sleep of healthy babies and infants and those addressing parents. Of the 31 books meeting these criteria, six were chosen for an in-depth analysis of the reasoning and scientific background. The authors provide a critical evaluation of each guidebook.

Results

In terms of reasoning, we found two groups. While some authors recommend bedsharing, which means the parents and child sleep together in one bed, others support R. Ferber’s method of graduated extinction. There are also differences with respect to the scientific background. Some give detailed information such as addresses of counselors, some lack references or quote only outdated sources, while others give no further information. Consequently, the authors of this study evaluated the analyzed books differently. We recommend only one of the books, advise against two of them and judge the remaining three books as neutral.

Discussion

Taken together, we found differences between the guidebooks in terms of both content and quality. Therefore, we recommend strict standards for such guidebooks to guarantee an overall acceptable quality and protect parents against non-scientific interventions. One possibility for future research may be to investigate how parents use the guidebooks. Nothing is known about consumer behavior with respect to implementing the given advice. Against this background, one could argue that better information exchange between scientists and guidebook authors is necessary and would be helpful.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Höffer-Mehlmer M (2007) Erziehungsratgeber. In: Ecarius J (Hrsg) Handbuch Familie. Springer, Heidelberg, S 669–687

    Chapter  Google Scholar 

  2. Börsenverein des deutschen Buchhandels (2015) Umsatzanteile im deutschen Buchhandel im Jahr 2014 nach Genre. http://de.statista.com/statistik/daten/studie/71155/umfrage/umsatzanteile-im-buchhandel-im-jahr-2008-nach-genre/. Zugegriffen: 15. März 2016

    Google Scholar 

  3. Hopfner J (2001) Wie populär ist pädagogisches Wissen? Zum Verhältnis von Ratgebern und Wissenschaft. Neue Samml 41(1):73–88

    Google Scholar 

  4. Ramos K, Youngclarke D (2006) Parenting advice books about child sleep: cosleeping and crying it out. Sleep 29:1616–1623

    PubMed  Google Scholar 

  5. Fricke-Oekermann L, Lehmkuhl G (2011) Nichtorganische Schlafstörungen. In: Handbuch Kinderschlaf – Grundlagen, Diagnostik und Therapie organischer und nicht-organischer Schlafstörungen. Schattauer, Stuttgart, S 139–155

    Google Scholar 

  6. Bayer JK, Hiscock H, Hampton A, Wake M (2007) Sleep problems in young infants and maternal mental and physical health. J Paediatr Child Health 43(1–2):66–73

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Cao M, Guilleminault C (2008) Sleep difficulties and behavioral outcomes in children. Arch Pediatr Adolesc Med 162(4):385–389

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Hiscock H, Bayer J, Gold L, Hampton A, Ukoumunne OC, Wake M (2007) Improving infant sleep and maternal mental health: a cluster randomised trial. Arch Dis Child 92(11):952–958

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Hiscock H, Wake M (2001) Infant sleep problems and postnatal depression: a community-based study. Pediatrics 107(6):1317–1322

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Hiscock H, Wake M (2002) Randomised controlled trial of behavioural infant sleep intervention to improve infant sleep and maternal mood. BMJ 324(7345):1062–1065

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Friedman NP, Corley RP, Hewitt JK, Wright KP Jr. (2009) Individual differences in childhood sleep problems predict later cognitive executive control. Sleep 32(3):323–333

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Urbain C, Galer S, Van Bogaert P, Peigneux P (2013) Pathophysiology of sleep-dependent memory consolidation processes in children. Int J Psychophysiol 89(2):273–283

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Gregory AM, Van der Ende J, Willis TA, Verhulst FC (2008) Parent-reported sleep problems during development and self-reported anxiety/depression, attention problems, and aggressive behavior later in life. Arch Pediatr Adolesc Med 162(4):330–335

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Becker N, Kanis J, Kübler A. Guter Rat im Buchformat? Eine exemplarische Analyse von Elternratgebern zum Thema Kinderschlaf. (In Vorbereitung)

  15. Ferber R (1985) Solve your child’s sleep problems. Simon and Schuster, New York

    Google Scholar 

  16. Ferber R (2006) Solve your child’s sleep problems: revised edition Bd. 2006. Simon and Schuster, New York

    Google Scholar 

  17. Mindell JA, Kuhn B, Lewin DS, Meltzer LJ, Sadeh A (2006) Behavioral treatment of bedtime problems and night wakings in infants and young children. Sleep 29(10):1263–1276

    PubMed  Google Scholar 

  18. Fricke-Oekermann L, Lehmkuhl G (2011) Psychotherapeutische Behandlungsansätze. In: Handbuch Kinderschlaf – Grundlagen, Diagnostik und Therapie organischer und nicht-organischer Schlafstörungen. Schattauer, Stuttgart, S 255–277

    Google Scholar 

  19. Kast-Zahn A, Morgenroth H (2013) Jedes Kind kann schlafen lernen. Gräfe und Unzer, München

    Google Scholar 

  20. Sobralske MC, Gruber ME (2009) Risks and benefits of parent/child bed sharing. J Am Acad Nurse Pract 21(9):474–479

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. McKenna JJ, McDade T (2005) Why babies should never sleep alone: a review of the co-sleeping controversy in relation to SIDS, bedsharing and breast feeding. Paediatr Respir Rev 6(2):134–152

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Jenni OG, Fuhrer HZ, Iglowstein I, Molinari L, Largo RH (2005) A longitudinal study of bed sharing and sleep problems among Swiss children in the first 10 years of life. Pediatrics 115(1 Suppl):233–240

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Goldberg WA, Keller MA (2007) Co-sleeping during infancy and early childhood: key findings and future directions. Infant Child Dev 16(4):457–469

    Article  Google Scholar 

  24. Gaylor EE, Goodlin-Jones BL, Anders TF (2001) Classification of young children’s sleep problems: a pilot study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 40(1):61–67

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. BaHammam A, Alameri H, Hersi A (2008) Cosleeping and its correlates in Saudi school-aged children. Int J Behav Med 15(4):336–340

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Miller V (2014) Why do women choose to bed-share with their infants? University of Alaska, Anchorage.

    Google Scholar 

  27. Worthman CM, Brown RA (2007) Companionable sleep: social regulation of sleep and cosleeping in Egyptian families. J Fam Psychol 21(1):124–135

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  28. Pantley E (2014) Schlafen statt Schreien – das liebevolle Einschlafbuch. Trias, München

    Google Scholar 

  29. Weidemann-Böker P (2011) Das neue Ein- und Durchschlaf-Buch, 3. Aufl. O & P, Ratingen

    Google Scholar 

  30. Ezzo G, Bucknam R (2014) Babywise – Schlaf gut, mein kleiner Schatz, 1. Aufl. GerthMedien, Aßlar

    Google Scholar 

  31. Sears W (2010) Schlafen und Wachen – Ein Elternbuch für Kindernächte, 2. Aufl. La Leche League, Schweiz

    Google Scholar 

  32. Solmaz E (2013) Besucherritze: Ein ungewöhnliches Schlaf-Lern-Buch. Beltz, Weinheim

    Google Scholar 

  33. Rankl C (2010) Endlich durchschlafen: Schlafprobleme verstehen und lösten. Patmos, Düsseldorf

    Google Scholar 

  34. Mayring P (2010) Qualitative inhaltsanalyse. In: Handbuch qualitative Forschung in der Psychologie. Springer, Berlin, S 601–613

    Chapter  Google Scholar 

  35. Mayring P, Fenzl T (2014) Qualitative Inhaltsanalyse. In: Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung. Springer, Berlin, S 543–556

    Google Scholar 

  36. Sears W (2016) http://www.askdrsears.com/. Zugegriffen: 15. März 2016

  37. Apgar V (1952) A proposal for a new method of evaluation of the newborn. Classic Papers in Critical Care 32(449):97

    Google Scholar 

  38. Kolmer-Hodapp B (2007) Erstversorgung des Neugeborenen im Kreißsaal. In: Das Hebammenbuch, 5. Aufl. Schattauer, Stuttgart, S 609–626

    Google Scholar 

  39. Kolmer-Hodapp B (2007) Physiologie des Neugeborenen. In: Das Hebammenbuch, 5. Aufl. Schattauer, Stuttgart, S 627–634

    Google Scholar 

  40. Oswald-Vormdohre G (2007) Faktoren der Geburt. In: Das Hebammenbuch, 5. Aufl. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  41. Mändle C (2007) Das Reflexverhalten des Neugeborenen. In: Das Hebammenbuch, 5. Aufl. Schattauer, Stuttgart, S 662–667

    Google Scholar 

  42. Poets C, Urschitz M, von Bodman A (2003) Pathophysiologische Erklärungsmodelle zum plötzlichen Säuglingstod. Monatsschr Kinderheilkd 151(5):504–509

    Article  Google Scholar 

  43. Bauer J, Hauser A (2006) Prinzip Menschlichkeit: Warum wir von Natur aus kooperieren. Hoffmann und Campe, Hamburg

    Google Scholar 

  44. Bowlby J (1988) A secure base: Clinical applications of attachment theory. Routlege, London

    Google Scholar 

  45. Von Schlippe A, Schweitzer J (2013) The Fundamentals. Lehrbuch der systemischen Therapie und Beratung, Bd. 1. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen

    Google Scholar 

  46. Mahler MS, Pine F, Bergman A (2008) The psychological birth of the human infant: symbiosis and individuation. Basic Books, New York

    Google Scholar 

  47. Mahler MS, Pine F, Bergman A et al (1978) Die psychische Geburt des Menschen. Fischer, Frankfurt

    Google Scholar 

  48. Stern DN (2000) The interpersonal world of the infant: A view from psychoanalysis and developmental psychology. Basic Books, New York

    Google Scholar 

  49. Stern DN, Vorspohl E, Krege W (2010) Die Lebenserfahrung des Säuglings: mit einer neuen Einleitung des Autors. Klett-Cotta, Stuttgart

    Google Scholar 

  50. Borbély A (2015) Schlaf. Fischer, Frankfurt a. M.

    Google Scholar 

  51. Iglowstein I, Jenni OG, Molinari L, Largo RH (2003) Sleep duration from infancy to adolescence: reference values and generational trends. Pediatrics 111(2):302–307

    Article  PubMed  Google Scholar 

  52. Schlarb AA (2014) Mini-KiSS-Therapeutenmanual: das Elterntraining für Kinder bis 4 Jahre mit Schlafstörungen. Kohlhammer, Stuttgart

    Google Scholar 

  53. Wooding AR, Boyd J, Geddis DC (1990) Sleep patterns of New Zealand infants during the first 12 months of life. J Paediatr Child Health 26(2):85–88

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  54. Kent JC, Mitoulas LR, Cregan MD, Ramsay DT, Doherty DA, Hartmann PE (2006) Volume and frequency of breastfeedings and fat content of breast milk throughout the day. Pediatrics 117(3):e387–e395

    Article  PubMed  Google Scholar 

  55. Koletzko B 2013 Grundlagen der Ernährung im Kindes-und Jugendalter. In: Speer CP, Gahr M (Hrsg) Pädiatrie. Springer, Berlin Heidelberg, S 53–69. 10.1007/978-3-642-34269-1_4

    Google Scholar 

  56. Rein S (2015) http://www.ezzo.info. Zugegriffen: 15. März 2016

  57. Aney M (1998) „Babywise“advice linked to dehydration, failure to thrive. AAP News 14(4):21–21

    Google Scholar 

  58. infoSekta (2013) Kritische Rezension der Ezzo-Programme „Schlaf gut, mein kleiner Schatz“ und „Kindererzie hung nach Gottes Plan“. http://www.infosekta.ch/media/pdf/EZZO_BUCKNAM_2011_Schlaf_gut_EZZO_EZZO_2006_Kindererziehung.pdf. Zugegriffen: 15. März 2016

    Google Scholar 

  59. Apologetics Index Copyright (2016) http://www.apologeticsindex.org/g02.html. Zugegriffen: 15. März 2016

  60. Hug J (2016) http://www.childwise.de/kontakt.htm. Zugegriffen: 15. März 2016

  61. Holm-Hadulla RM (2000) Die therapeutische Beziehung. Psychotherapeut 45(2):124–136

    Article  Google Scholar 

  62. Krieger E, Uibel S, Müller D, Quarcoo D, Klingelhöfer D, Zitnik S et al (2012) Zum Syndrom des plötzlichen Kindstodes (SIDS) – aktueller Stand der Wissenschaft. Zentralbl Arbeitsmed Arbeitsschutz Ergonomie 62(4):206–214

    Article  Google Scholar 

  63. Oelkers J (2013) Erziehung als Verhandlung. In: Erziehung in der Wohlstandsgesellschaft. Konrad-Adenauer-Stiftung, Sankt Augustin Berlin

    Google Scholar 

  64. DGSM (2015) Patientenratgeber Schlafstörungen bei Säuglingen, Kleinkindern, Kindern und Jugendlichen. http://www.dgsm.de/patienteninformationen_ratgeber.php. Zugegriffen: 15. März 2016

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Kanis.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

J. Kanis, V. Link, C. Dippon, N. Becker und A. Kübler geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Kanis, J., Link, V., Dippon, C. et al. Schlaf, Kindlein, schlaf?. Somnologie 20, 261–274 (2016). https://doi.org/10.1007/s11818-016-0092-2

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11818-016-0092-2

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation