Abstract
Background
A good night’s sleep is highly important for children’s healthy development. Therefore, it is also important to provide parents with information on sleep and disturbed sleep of children.
Objective
Little is known about German parents’ knowledge about sleep in children, or about how parents react when faced with children’s sleep problems. Therefore, a preliminary, primarily descriptive demographic survey was carried out.
Materials and methods
A questionnaire comprising theoretical and applied items on healthy sleep in children, as well as on prevention and handling of childhood sleep problems, was developed. Information on prevention and handling of childhood sleep difficulties was requested using open questions. Parents of seven randomly selected primary schools and kindergartens in Germany were included. Altogether, 875 questionnaires were issued and N = 391 (45 %) parents responded.
Results
All in all, parents had a good knowledge of sleep and sleep difficulties in children, as they correctly answered 69.56 % of the questions. In particular, parents correctly answered 56.96 % of the knowledge questions and 84.30 % of the applied questions. In comparison, families with a child suffering from sleep problems answered significantly fewer of the questions correctly (68.78 %) and more of the questions with “do not know” (19.34 %), as compared to families with children without sleep problems (14.86 %).
Conclusion
The results demonstrate a need for sleep education – particularly in terms of transferring knowledge into daily life. Therefore, prevention programs and practical guidelines should be implemented to support families seeking help.
Zusammenfassung
Hintergrund
Für eine gesunde kindliche Entwicklung ist guter Schlaf sehr wichtig. Entsprechend sollten sich auch Eltern mit kindlichem Schlaf auskennen und über das nötige Wissen verfügen, um gegebenenfalls auch mit Schlafproblemen ihrer Kinder umgehen zu können.
Fragestellung
Über schlafbezogenes Wissen deutscher Eltern ist wenig bekannt. Um dieses elterliche Wissen und den Umgang mit Schlafschwierigkeiten im Kindesalter zu erfassen, wurde eine deskriptive Befragung durchgeführt.
Material und Methoden
Es wurde ein Fragebogen mit Items zu theoretischem (Faktenwissen) und angewandtem (Erziehungskompetenz) Wissen zu gesundem Schlaf im Kindesalter sowie zur Vorbeugung von und zum Umgang mit kindlichen Schlafproblemen entwickelt. Prävention von und Umgang mit kindlichen Schlafproblemen wurde mit offenen Fragen erfasst. Der Fragebogen wurde an 875 Eltern von sieben randomisiert erfassten deutschen Grundschulen und Kindergärten verteilt. Der Rücklauf betrug N = 391 (45 %).
Ergebnisse
Die Eltern verfügten über adäquates Wissen über den kindlichen Schlaf und beantworteten insgesamt 69,56 % der Fragen richtig. Bezüglich der beiden Kategorien Faktenwissen und Erziehungskompetenz zeigte sich, dass die Eltern 56,96 % der theoretischen und 84,30 % der anwendungsbezogenen Fragen richtig beantworteten. Es ergaben sich signifikante Unterschiede im elterlichen Wissen in Abhängigkeit davon, ob Eltern angaben, dass das eigene Kind Schlafprobleme gehabt habe. Eltern, die angaben, dass das Kind zum Untersuchungszeitpunkt unter Schlafschwierigkeiten leide, beantworteten weniger Fragen richtig (68,78 %) und gaben bei mehr Fragen an, die Antwort nicht zu wissen (19,43 %) als Eltern, die angaben, das eigene Kind habe zum Untersuchungszeitpunkt keine Schlafschwierigkeiten gehabt (14,86 %).
Diskussion
Diese Ergebnisse zeigen den Informations- und Aufklärungsbedarf über Schlaf im Kindesalter. Es gab einen Unterschied zwischen theoretischem und angewandtem elterlichen Wissen, insbesondere der Transfer theoretischen Wissens für die elterliche Erziehungskompetenz scheint hier von Bedeutung zu sein. Patienteninformationen sollten entsprechend möglichst praxisnah formuliert werden.
Similar content being viewed by others
References
Jan JE et al (2010) Long-term sleep disturbances in children: a cause of neuronal loss. Eur J Paediatr Neurol 14:380–390
Owens J (2001) The practice of pediatric sleep medicine: results of a community survey. Pediatrics 108:E51
Lehmkuhl G, Fricke-Oerkermann L, Wiater A, Mitschke A (2008) Sleep disorders in children beginning school: their causes and effects. Dtsch Arztebl Int 105:809–814
Paavonen EJ et al (2000) Sleep problems of school-aged children: a complementary view. Acta Paediatr 89:223–228
Paavonen EJ et al (2009) Short sleep duration and behavioral symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder in healthy 7-to 8-year-old children. Pediatrics 123:e857–e864
Hoedlmoser K, Kloesch G, Wiater A, Schabus M (2010) Self-reported sleep patterns, sleep problems, and behavioral problems among school children aged 8–11 years. Somnologie 14:23–31
Wagner J, Schlarb AA (2013) Schlafstörungen im Kindesalter: Klassifikation, Diagnostik und Therapie. Pädiat Prax 80(2):205–215
Johnson EO, Chilcoat HD, Breslau N (2000) Trouble sleeping and anxiety/depression in childhood. Psychiatry Res 94:93–102
Lam P, Hiscock H, Wake M (2003) Outcomes of infant sleep problems: a longitudinal study of sleep, behavior, and maternal well-being. Pediatrics 111:203–207
Lumeng JC et al (2007) Shorter sleep duration is associated with increased risk for being overweight at ages 9 to 12 years. Pediatrics 120:1020–1029
Paavonen EJ et al (2002) Poor sleep and psychiatric symptoms at school: An epidemiological study. Eur Child Adolesc Psychiatry 11:10–17
Riemann D, Berger M, Voderholzer U (2001) Sleep and depression – results from psychobiological studies: an overview. Biol Psychol 57:67–103
Snell EK, Adam EK, Duncan GJ (2007) Sleep and the body mass index and overweight status of children and adolescents. Child Dev 78:309–323
Cao M, Guilleminault C (2008) Sleep difficulties and behavioral outcomes in children. Arch Pediatr Adolesc Med 162:385–389
Boergers J, Hart C, Owens JA, Streisand R, Spirito A (2007) Child sleep disorders: Associations with parental sleep duration and daytime sleepiness. J Fam Psychol 21:88–94
Meltzer LJ, Mindell JA (2007) Relationship between child sleep disturbances and maternal sleep, mood, and parenting stress: a pilot study. J Fam Psychol 21:67–73
Mindell JA, Moline ML, Zendell SM, Brown LW, Fry JM (1994) Pediatricians and sleep disorders: training and practice. Pediatrics 94:194–200
Mindell JA, Kuhn B, Lewin DS, Meltzer LJ, Sadeh A (2006) Behavioral treatment of bedtime problems and night wakings in infants and young children. Sleep 29:1263–1276
Schlarb AA, Velten-Schurian K, Poets CF, Hautzinger M (2011) First effects of a multicomponent treatment for sleep disorders in children. Nature and Science of. Sleep 3:1–11
Fricke-Oerkermann L, Frölich J, Lehmkuhl G, Wiater A (2007) Schlafstörungen – Information für Betroffene, Eltern. Lehrer und Erzieher. Hogrefe, Göttingen
Acknowledgment
We thank the deans of the schools and kindergartens for supporting the study, and especially the parents for participating. We also wish to thank Stefanie Klöcker for collecting the data.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Conflict of interest
J. B. Kanis, B. Schwerdtle, A. Kübler and A. A. Schlarb state that there are no conflicts of interest.
All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Kanis, J.B., Schwerdtle, B., Kübler, A. et al. Parent perceptions and practices regarding sleep in children. Somnologie 19, 263–270 (2015). https://doi.org/10.1007/s11818-015-0033-5
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11818-015-0033-5