Skip to main content
Log in

Parent perceptions and practices regarding sleep in children

Results of a demographic survey in a nonclinical sample

Theoretisches und praktisches elterliches Wissen zum kindlichen Schlaf

Ergebnisse einer demographischen Studie in einer außerklinischen Stichprobe

  • Review
  • Published:
Somnologie - Schlafforschung und Schlafmedizin Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Background

A good night’s sleep is highly important for children’s healthy development. Therefore, it is also important to provide parents with information on sleep and disturbed sleep of children.

Objective

Little is known about German parents’ knowledge about sleep in children, or about how parents react when faced with children’s sleep problems. Therefore, a preliminary, primarily descriptive demographic survey was carried out.

Materials and methods

A questionnaire comprising theoretical and applied items on healthy sleep in children, as well as on prevention and handling of childhood sleep problems, was developed. Information on prevention and handling of childhood sleep difficulties was requested using open questions. Parents of seven randomly selected primary schools and kindergartens in Germany were included. Altogether, 875 questionnaires were issued and N = 391 (45 %) parents responded.

Results

All in all, parents had a good knowledge of sleep and sleep difficulties in children, as they correctly answered 69.56 % of the questions. In particular, parents correctly answered 56.96 % of the knowledge questions and 84.30 % of the applied questions. In comparison, families with a child suffering from sleep problems answered significantly fewer of the questions correctly (68.78 %) and more of the questions with “do not know” (19.34 %), as compared to families with children without sleep problems (14.86 %).

Conclusion

The results demonstrate a need for sleep education – particularly in terms of transferring knowledge into daily life. Therefore, prevention programs and practical guidelines should be implemented to support families seeking help.

Zusammenfassung

Hintergrund

Für eine gesunde kindliche Entwicklung ist guter Schlaf sehr wichtig. Entsprechend sollten sich auch Eltern mit kindlichem Schlaf auskennen und über das nötige Wissen verfügen, um gegebenenfalls auch mit Schlafproblemen ihrer Kinder umgehen zu können.

Fragestellung

Über schlafbezogenes Wissen deutscher Eltern ist wenig bekannt. Um dieses elterliche Wissen und den Umgang mit Schlafschwierigkeiten im Kindesalter zu erfassen, wurde eine deskriptive Befragung durchgeführt.

Material und Methoden

Es wurde ein Fragebogen mit Items zu theoretischem (Faktenwissen) und angewandtem (Erziehungskompetenz) Wissen zu gesundem Schlaf im Kindesalter sowie zur Vorbeugung von und zum Umgang mit kindlichen Schlafproblemen entwickelt. Prävention von und Umgang mit kindlichen Schlafproblemen wurde mit offenen Fragen erfasst. Der Fragebogen wurde an 875 Eltern von sieben randomisiert erfassten deutschen Grundschulen und Kindergärten verteilt. Der Rücklauf betrug N = 391 (45 %).

Ergebnisse

Die Eltern verfügten über adäquates Wissen über den kindlichen Schlaf und beantworteten insgesamt 69,56 % der Fragen richtig. Bezüglich der beiden Kategorien Faktenwissen und Erziehungskompetenz zeigte sich, dass die Eltern 56,96 % der theoretischen und 84,30 % der anwendungsbezogenen Fragen richtig beantworteten. Es ergaben sich signifikante Unterschiede im elterlichen Wissen in Abhängigkeit davon, ob Eltern angaben, dass das eigene Kind Schlafprobleme gehabt habe. Eltern, die angaben, dass das Kind zum Untersuchungszeitpunkt unter Schlafschwierigkeiten leide, beantworteten weniger Fragen richtig (68,78 %) und gaben bei mehr Fragen an, die Antwort nicht zu wissen (19,43 %) als Eltern, die angaben, das eigene Kind habe zum Untersuchungszeitpunkt keine Schlafschwierigkeiten gehabt (14,86 %).

Diskussion

Diese Ergebnisse zeigen den Informations- und Aufklärungsbedarf über Schlaf im Kindesalter. Es gab einen Unterschied zwischen theoretischem und angewandtem elterlichen Wissen, insbesondere der Transfer theoretischen Wissens für die elterliche Erziehungskompetenz scheint hier von Bedeutung zu sein. Patienteninformationen sollten entsprechend möglichst praxisnah formuliert werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Fig. 1
Fig. 2
Fig. 3
Fig. 4

Similar content being viewed by others

References

  1. Jan JE et al (2010) Long-term sleep disturbances in children: a cause of neuronal loss. Eur J Paediatr Neurol 14:380–390

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Owens J (2001) The practice of pediatric sleep medicine: results of a community survey. Pediatrics 108:E51

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Lehmkuhl G, Fricke-Oerkermann L, Wiater A, Mitschke A (2008) Sleep disorders in children beginning school: their causes and effects. Dtsch Arztebl Int 105:809–814

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  4. Paavonen EJ et al (2000) Sleep problems of school-aged children: a complementary view. Acta Paediatr 89:223–228

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Paavonen EJ et al (2009) Short sleep duration and behavioral symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder in healthy 7-to 8-year-old children. Pediatrics 123:e857–e864

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Hoedlmoser K, Kloesch G, Wiater A, Schabus M (2010) Self-reported sleep patterns, sleep problems, and behavioral problems among school children aged 8–11 years. Somnologie 14:23–31

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  7. Wagner J, Schlarb AA (2013) Schlafstörungen im Kindesalter: Klassifikation, Diagnostik und Therapie. Pädiat Prax 80(2):205–215

    Google Scholar 

  8. Johnson EO, Chilcoat HD, Breslau N (2000) Trouble sleeping and anxiety/depression in childhood. Psychiatry Res 94:93–102

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Lam P, Hiscock H, Wake M (2003) Outcomes of infant sleep problems: a longitudinal study of sleep, behavior, and maternal well-being. Pediatrics 111:203–207

    Article  Google Scholar 

  10. Lumeng JC et al (2007) Shorter sleep duration is associated with increased risk for being overweight at ages 9 to 12 years. Pediatrics 120:1020–1029

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Paavonen EJ et al (2002) Poor sleep and psychiatric symptoms at school: An epidemiological study. Eur Child Adolesc Psychiatry 11:10–17

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Riemann D, Berger M, Voderholzer U (2001) Sleep and depression – results from psychobiological studies: an overview. Biol Psychol 57:67–103

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Snell EK, Adam EK, Duncan GJ (2007) Sleep and the body mass index and overweight status of children and adolescents. Child Dev 78:309–323

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Cao M, Guilleminault C (2008) Sleep difficulties and behavioral outcomes in children. Arch Pediatr Adolesc Med 162:385–389

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Boergers J, Hart C, Owens JA, Streisand R, Spirito A (2007) Child sleep disorders: Associations with parental sleep duration and daytime sleepiness. J Fam Psychol 21:88–94

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Meltzer LJ, Mindell JA (2007) Relationship between child sleep disturbances and maternal sleep, mood, and parenting stress: a pilot study. J Fam Psychol 21:67–73

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Mindell JA, Moline ML, Zendell SM, Brown LW, Fry JM (1994) Pediatricians and sleep disorders: training and practice. Pediatrics 94:194–200

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Mindell JA, Kuhn B, Lewin DS, Meltzer LJ, Sadeh A (2006) Behavioral treatment of bedtime problems and night wakings in infants and young children. Sleep 29:1263–1276

    PubMed  Google Scholar 

  19. Schlarb AA, Velten-Schurian K, Poets CF, Hautzinger M (2011) First effects of a multicomponent treatment for sleep disorders in children. Nature and Science of. Sleep 3:1–11

    Google Scholar 

  20. Fricke-Oerkermann L, Frölich J, Lehmkuhl G, Wiater A (2007) Schlafstörungen – Information für Betroffene, Eltern. Lehrer und Erzieher. Hogrefe, Göttingen

    Google Scholar 

Download references

Acknowledgment

We thank the deans of the schools and kindergartens for supporting the study, and especially the parents for participating. We also wish to thank Stefanie Klöcker for collecting the data.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. B. Kanis.

Ethics declarations

Conflict of interest

J. B. Kanis, B. Schwerdtle, A. Kübler and A. A. Schlarb state that there are no conflicts of interest.

All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Kanis, J.B., Schwerdtle, B., Kübler, A. et al. Parent perceptions and practices regarding sleep in children. Somnologie 19, 263–270 (2015). https://doi.org/10.1007/s11818-015-0033-5

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11818-015-0033-5

Keywords

Schlüsselwörter

Navigation