Skip to main content
Log in

Komplementärmedizinische Behandlungsansätze bei Verlust des Riechens und Schmeckens

Complementary medical treatment approaches for patients with loss of smell and taste

  • Integrative Onkologie
  • Published:
Der Onkologe Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Patienten mit Tumoren im Kopf-Hals-Bereich leiden oft an einem iatrogenen Verlust des Riechens und Schmeckens. Beides führt zu einer erheblichen Beeinträchtigung der Ernährung und Lebensqualität der Betroffenen

Methode

Klinisch bereits geprüfte komplementärmedizinische Behandlungsansätze wurden zusammengestellt. Ergänzend wurden phytotherapeutische Möglichkeiten aus dem Kanon der Traditionellen Europäischen Medizin aufgelistet.

Ergebnisse

Sowohl zur Behandlung der Anosmie als auch der Ageusie gibt es eine Reihe medikamentöser und nichtmedikamentöser Behandlungsansätze, die der Onkologe kennen und beachten sollte. Europäische Phytotherapeutika sind bisher relativ selten einer klinischen Prüfung unterzogen worden.

Schlussfolgerungen

Die Nutzung komplementärmedizinischer Maßnahmen kann bei Verlust des Riechens oder Schmeckens im Einzelfall sinnvoll sein. Forschungsbedarf besteht insbesondere auf dem Gebiet der traditionellen europäischen Heilkräuter, da diese eine hohe Akzeptanz bei den Patienten haben.

Abstract

Background

Head and neck cancer patients often suffer from iatrogenic loss of taste and smell. Both symptoms lead to a severe impairment of patients’ nutritional status and the quality of life.

Method

Compilation of several approaches of complementary alternative medicine (CAM), which have been tested in clinical studies. Additionally, known phytopharmaceutical remedies of traditional European herbal medicine are listed.

Results

There are several drug-based and non-medicamentous therapeutic approaches for treating acute loss of smell as well as loss of taste, which an oncologist should know and consider for treatment. So far there are only very few clinical studies investigating traditional European phytopharmaceutical drugs.

Conclusion

The use of CAM for improving smell or taste can be reasonable in individual cases. More in-depth investigations of the effects of traditional European medicinal herbs are required as patients show a high consumer acceptance for these remedies.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1

Literatur

  1. Achmüller A (2012) Teufelskraut, Bauchwehblüml, Wurmtod: das Kräuterwissen Südtirols: Mythologie, Volksmedizin und wissenschaftliche Erkenntnisse. Edition Raetia, Bozen

    Google Scholar 

  2. Adler M (2010) Lehrbuch Naturheilverfahren. Thieme, Stuttgart (106 Tabellen)

    Google Scholar 

  3. Brisbois TD, de Kock IH, Watanabe SM et al (2011) Delta-9-tetrahydrocannabinol may palliate altered chemosensory perception in cancer patients: results of a randomized, double-blind, placebo-controlled pilot trial. Ann Oncol Off J Eur Soc Med Oncol 22:2086–2093. https://doi.org/10.1093/annonc/mdq727

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Büntzel J, Glatzel M, Mücke R et al (2007) Influence of amifostine on late radiation-toxicity in head and neck cancer—a follow-up study. Anticancer Res 27:1953–1956

    PubMed  Google Scholar 

  5. Büntzel J, Hübner J, Büntzel J (2019) Komplementärmedizinische Behandlungsansätze bei oraler Mukositis und Xerostomie. Onkol 25:269–274. https://doi.org/10.1007/s00761-019-0521-5

    Article  Google Scholar 

  6. Büntzel J, Riesenbeck D, Glatzel M et al (2010) Limited effects of selenium substitution in the prevention of radiation-associated toxicities. Results of a randomized study in head and neck cancer patients. Anticancer Res 30:1829–1832

    PubMed  Google Scholar 

  7. Caldas ASC, Facundes VLD, Melo TMA et al (2011) Modifications and evaluation of smell and taste functions in total laryngectomy: systematic review. J Soc Bras Fonoaudiol 23:82–88

    Article  Google Scholar 

  8. Martínez CC, Diaz Gómez M, Oh MS (2017) Use of traditional herbal medicine as an alternative in dental treatment in Mexican dentistry: a review. Pharm Biol 55:1992–1998. https://doi.org/10.1080/13880209.2017.1347188

    Article  Google Scholar 

  9. Deutsche Gesellschaft für Allgemeinmedizin (2019) S2k-Leitlinie 017/049 und 053-012.: Rhinosinusitis. https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/017-049_und_053-012l_S2k_Rhinosinusitis_2017-12.pdf. Zugegriffen: 03.01.2019

    Google Scholar 

  10. Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde (2019) Kopf-Hals Chirurgie S2k-Leitlinie 017/050: Riech- und Schmeckstörungen. https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/017-049.html. Zugegriffen: 03.01.2019

    Google Scholar 

  11. Deutsche Gesellschaft für Mund‑, Kiefer- und Gesichtschirurgie (DGMKG) (2019) Antiresorptiva-assoziierte Kiefernekrose (AR-ONJ); Registernummer 007-091. https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/007-091.html. Zugegriffen: 03.01.2019

    Google Scholar 

  12. Färber S, Meyer A (2016) Aromaöle für die Hausapotheke: Naturdüfte kennen und richtig anwenden. Kosmos, Stuttgart

    Google Scholar 

  13. Femiano F, Scully C, Gombos F (2002) Idiopathic dysgeusia; an open trial of alpha lipoic acid (ALA) therapy. Int J Oral Maxillofac Surg 31:625–628. https://doi.org/10.1054/ijom.2002.0276

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Fujii H, Hirose C, Ishihara M et al (2018) Improvement of Dysgeusia by Polaprezinc, a zinc-L-carnosine, in outpatients receiving cancer chemotherapy. Anticancer Res 38:6367–6373. https://doi.org/10.21873/anticanres.12995

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Goektas O, Fleiner F, Frieler K et al (2008) The scent-diffusing ventilator for rehabilitation of olfactory function after laryngectomy. Am J Rhinol 22:487–490. https://doi.org/10.2500/ajr.2008.22.3213

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Göktas O, Fleiner F, Paschen C et al (2008) Rehabilitation of the olfactory sense after laryngectomy: long-term use of the larynx bypass. Ear Nose Throat J 87:528–530

    Article  Google Scholar 

  17. Heiser C, Hofauer B, Scherer E et al (2016) Liposomal treatment of xerostomia, odor, and taste abnormalities in patients with head and neck cancer. Head Neck 38(Suppl 1):E1232–E1237. https://doi.org/10.1002/hed.24198

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Jham BC, Chen H, Carvalho AL, Freire AR (2009) A randomized phase III prospective trial of bethanechol to prevent mucositis, candidiasis, and taste loss in patients with head and neck cancer undergoing radiotherapy: a secondary analysis. J Oral Sci 51:565–572. https://doi.org/10.2334/josnusd.51.565

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Kumar BV (2015) Ayurveda and holistic approach in oro-dental care. J Res Dent Sci 3(6):181–186

    Google Scholar 

  20. Kumbargere Nagraj S, George RP, Shetty N et al (2017) Interventions for managing taste disturbances. Cochrane Database Syst Rev 12:CD10470. https://doi.org/10.1002/14651858.CD010470.pub3

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Laccourreye O, Werner A, Laccourreye L, Bonfils P (2017) Benefits, pitfalls and risks of phytotherapy in clinical practice in otorhinolaryngology. Eur Ann Otorhinolaryngol Head Neck Dis 134:95–99. https://doi.org/10.1016/j.anorl.2016.11.001

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Liebell D (2019) Waking up and literally smelling the coffee: inducing olfactory function with 3‑phase auricular therapy. Med Acupunct 31:45–48. https://doi.org/10.1089/acu.2018.1326

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Lyckholm L, Heddinger SP, Parker G et al (2012) A randomized, placebo controlled trial of oral zinc for chemotherapy-related taste and smell disorders. J Pain Palliat Care Pharmacother 26:111–114. https://doi.org/10.3109/15360288.2012.676618

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  24. Mayer JG, Uehleke B, Saum K (2013) „Das“ große Buch der Klosterheilkunde: neues Wissen über die Wirkung der Heilpflanzen; vorbeugen, behandeln und heilen. Zabert Sandmann, München

    Google Scholar 

  25. Nicole E, Nina S, Anika PB-E, Hartmut B (2016) Ernährungspraxis Onkologie: Behandlungsalgorithmen, Interventions-Checklisten, Beratungsempfehlungen – griffbereit. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  26. Niederegger O, Mayr C (2005) Hausbuch der Südtiroler Heilkräuter. Gesundheit aus der Natur, Bd. 1. Athesia Tappeiner Verlag, Bolzano

    Google Scholar 

  27. Okada N, Hanafusa T, Abe S et al (2016) Evaluation of the risk factors associated with high-dose chemotherapy-induced dysgeusia in patients undergoing autologous hematopoietic stem cell transplantation: possible usefulness of cryotherapy in dysgeusia prevention. Support Care Cancer Off J Multinatl Assoc Support Care Cancer 24:3979–3985. https://doi.org/10.1007/s00520-016-3244-9

    Article  Google Scholar 

  28. Rehwaldt M, Wickham R, Purl S et al (2009) Self-care strategies to cope with taste changes after chemotherapy. Oncol Nurs Forum 36:E47–E56. https://doi.org/10.1188/09.ONF.E47-E56

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  29. Rossi S, Di Noia V, Tonetti L et al (2018) Does sarcopenia affect outcome in patients with non-small-cell lung cancer harboring EGFR mutations? Future Oncol Lond Engl 14:919–926. https://doi.org/10.2217/fon-2017-0499

    Article  CAS  Google Scholar 

  30. Schriever VA, Lehmann S, Prange J, Hummel T (2014) Preventing olfactory deterioration: olfactory training may be of help in older people. J Am Geriatr Soc 62:384–386. https://doi.org/10.1111/jgs.12669

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Siddiqui R, Garg Y, Dheer A, Saxena S (2018) Application of alternative medicine in dentistry: an overview. Int J Oral Health Med Res. https://doi.org/10.19080/ADOH.2018.09.555754

    Article  Google Scholar 

  32. Sinaei F, Emami SA, Sahebkar A, Javadi B (2017) Olfactory loss management in view of Avicenna: focus on Neuroprotective plants. Curr Pharm Des 23:3315–3321. https://doi.org/10.2174/1381612823666170316122949

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Spolarich AE, Andrews L (2007) An examination of the bleeding complications associated with herbal supplements, antiplatelet and anticoagulant medications. J Dent Hyg Jdh 81:67

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  34. Steinau P, Laskova J, Hübner J, Büntzel J (2019) Subjektive Bedeutung des Riechverlustes nach Laryngektomie-Fragen wir unsere Patienten. 90 Jahresversamml. Dtsch. Ges. Für Hals-Nasen-Ohrenheilkd. Kopf-Halschirurgie

    Book  Google Scholar 

  35. Zhang W, Ishida T (2006) An ageusia and dysosmia patient treated by acupuncture. Chin J Integr Med 12:66–67

    Article  Google Scholar 

  36. Leitlinienprogramm Onkologie (2018) Supportive Therapie. https://www.leitlinienprogramm-onkologie.de/leitlinien/supportive-therapie/. Zugegriffen: 11.11.2018

    Google Scholar 

  37. S2k-Leitlinie 017/050: Riech- und Schmeckstörungen. https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/017-049.html. Zugegriffen: 03. Januar 2019

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Judith Büntzel.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

J. Büntzel, J. Hübner, P. Steinau und J. Büntzel geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Büntzel, J., Hübner, J., Steinau, P. et al. Komplementärmedizinische Behandlungsansätze bei Verlust des Riechens und Schmeckens. Onkologe 25, 615–620 (2019). https://doi.org/10.1007/s00761-019-0590-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-019-0590-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation