Zusammenfassung
Hintergrund
Obwohl Schmerzen der bei Weitem häufigste Grund sind, einen Arzt aufzusuchen, konnten Ärzte ihre Ausbildung abschließen, ohne sich mit Schmerz und Schmerzmanagement auseinandergesetzt zu haben. Die resultierende Unsicherheit ist vermutlich einer der Hauptgründe, weshalb eine angemessene Behandlung unterbleibt. Viele Patienten beklagen daher zu Recht eine Ignoranz seitens des medizinischen Personals gegenüber ihrem Leiden.
Problemstellung
Dem Anspruch auf Schmerzerfassung und der Sicherstellung der Therapie akuter und chronischer Schmerzen gebührt höchste Priorität. Die Angebote zur Zusatzweiterbildung „Spezielle Schmerztherapie“ und schmerzmedizinische Fortbildungen für entsprechend Interessierte konnten dies allein nicht erreichen. Jeder Arzt muss daher schmerzmedizinische Grundkenntnisse haben. Die Schmerzmedizin muss daher in den Curricula der medizinischen Fakultäten verankert werden. In Deutschland ist es 2012 gelungen, weltweit erstmals (mit Frankreich) die Schmerzmedizin durch Aufnahme in die ärztliche Approbationsordnung als Pflichtfach in der studentischen Lehre zu etablieren.
Ausblick
Die Änderung der Approbationsordnung ist eine Herausforderung für die Fakultäten, die curricularen und formalen Strukturen der Schmerzmedizin in der Lehre kurzfristig zu definieren und anschließend zu implementieren. Dieser Artikel berichtet über das Kerncurriculum Schmerzmedizin der Deutschen Schmerzgesellschaft und über erste praktische Erfahrungen mit der Umsetzung dieses Curriculums in Modell-, Reform- und Regelstudiengängen.
Abstract
Background
Unrelieved pain is a substantial public health concern owing in part to deficits in clinical expertise among physicians. In most medical faculties worldwide, teaching on pain and pain management is either nonexistent or limited to a small number of students attending voluntary courses. In light of the fact that pain is the most frequent reason to seek medical advice, the lack of formal training of pain medicine is considered the leading reason for inadequate pain management. Therefore, the patients’ unmet needs for adequate diagnosis and therapy call for action.
Situation
Pain assessment and effective pain management should be a priority in the health care system. The limited number of pain specialists available in hospitals and primary care and CME (continuous medical education) activities focusing on pain are not sufficient to solve the problem. Every practicing physician should, therefore, have basic knowledge of the most prominent painful conditions and management strategies. To achieve this goal, pain medicine should become an integral part of the undergraduate curriculum for medical students. In Germany, pain medicine became a mandatory subject in undergraduate medical studies in 2012.
Perspective
The introduction of pain medicine into the undergraduate curriculum in Germany is a major challenge regarding the development and implementation processes. This article describes current instruments and implementation strategies for pain medicine as a new cross-sectional subject in Germany.
Literatur
Alt-Epping B, Jung W, Simmenroth-Nayda A et al (2010) Implementierung des Querschnittsfachs Palliativmedizin (Q13) vor dem Hintergrund der neuen gesetzlichen Rahmenbedingungen am Beispiel der Universitätsmedizin Göttingen. GMS Z Med Ausbild 27:67–71
Breivik H, Collett B, Ventafridda V et al (2006) Survey of chronic pain in Europe: prevalence, impact on daily life, and treatment. Eur J Pain 10:287–333
Breuer B, Fleishman SB, Cruciani RA et al (2011) Medical oncologists‘ attitudes and practice in cancer pain management: a national survey. J Clin Oncol 20:4769–4775
Briggs E, Carr EC, Whittaker MS (2011) Survey of undergraduate pain curricula for healthcare professionals in the United Kingdom. Eur J Pain 15:789–795
Briggs-E (2012) Evaluating the impact of pain education: how do we know we have made a difference? Br J Pain 6:85–91
Briggs E, Battelli D, Kopf A (2014) Current pain education within undergraduate medical studies across Europe: Advancing the Provision of Pain Education and Learning (APPEAL) study. Lancet (submitted)
Bundesgesetzblatt Jahrgang 2002, Nr. 44 vom 03.07.2002, Teil I, S. 2405
Bundesgesetzblatt Jahrgang 2012 Nr. 34 vom 23.07.2012, Teil I, S. 1540, §15
Core curriculum. http://www.efic.org/index.asp?sub=40275570Ac7l08. Zugegriffen: 27. April 2014
Dusch M, Quandt C (2013) Teaching with pain. Schmerz 27:454–455
Erste Verordnung zur Änderung der Approbationsordnung für Ärzte. Verordnung vom 17.07.2012, BGBl. I S 1539
Evers S, Brockmann N, Gralow I et al (2005) Requirements for an interdisciplinary lecture on pain. Results from a survey of medical students. Schmerz 19:308–313
Fishman SM, Young HM, Lucas Arwood E et al (2013) Core competencies for pain management: results of an interprofessional consensus summit. Pain Med 14:971–981
Fredheim OM, Kaasa S, Fayers P et al (2008) Chronic non-malignant pain patients report as poor health-related quality of life as palliative cancer patients. Acta Anaesthesiol Scand 52:143–148
Gaskin DJ, Richard P (2012) The economic costs of pain in the United States. J Pain 13:715–724
Genn JM (2001) AMEE medical education guide no. 23: curriculum, environment, climate, quality and change in medical education-a unifying perspective. Med Teach 23:337–344 et 445–454
Global consensus for social accountability of medical schools. http://healthsocialaccountability.org. Zugegriffen: 23. April 2014
Gustavsson A, Bjorkman J, Ljungcrantz C et al (2012) Socio-economic burden of patients with a diagnosis related to chronic pain-register data of 840,000 Swedish patients. Eur J Pain 16:289–299
Hanna MN, Donnelly MB, Montgomery CL et al (2005) Perioperative pain management education: a short structured regional anesthesia course compared with traditional teaching among medical students. Reg Anesth Pain Med 30:523–528
Haq I, Fuller J, Dacre J (2006) The use of patient partners with back pain to teach undergraduate medical students. Rheumatology (Oxford) 45:430–434
Johnson M, Collett B, Castro-Lopes JM (2013) The challenges of pain management in primary care: a pan-European survey. J Pain Res 22:393–401
Kern DE, Thomas PA, Howard DM et al (1998) Curriculum development for medical education: a six-step approach. Johns Hopkins University Press, Baltimore
Kerncurriculum. http://www.dgss.org/kerncurriculum/. Zugegriffen: 27. April 2014
Kopf A, Breckwoldt J (2011) Teaching, learning, testing: think about the correlation. Schmerz 25:617–618
Kress HG (2013) The importance of putting pain on the curricula in medical schools in Europe. J Pain Palliat Care Pharmacother 27:182–184
Meldrum M (2005) The ladder and the clock: cancer pain and public policy at the end of the twentieth century. J Pain Symptom Manage 29:41–54
Mezei L, Murinson BB (2011) Pain education in North American medical schools. J Pain 12:1199–1208
Murinson BB, Nenortas E, Mayer RS et al (2011) A new program in pain medicine for medical students: integrating core curriculum knowledge with emotional and reflective development. Pain Med 12:186–195
Nationaler Aktionsplan gegen den Schmerz. http://www.dgss.org/nationaler-aktionsplan. Zugegriffen: 23. April 2014
Pöyhiä R, Niemi-Murola L, Kalso E (2005) The outcome of pain related undergraduate teaching in Finnish medical faculties. Pain 115:234–237
Niemi-Murola L, Nieminen JT, Kalso E et al (2007) Medical undergraduate students‘ beliefs and attitudes toward pain: how do they mature? Eur J Pain 11:700–706
Pogatzki-Zahn EM, Englbrecht JS, Pöpping D et al (2013) Oral therapy algorithm for the treatment of postoperative pain. A prospective observational study. Schmerz 27:26–37
Quandt C, Ruschulte H, Friedrich L et al (2013) Longitudinal model in pain medicine (LoMoS). Needs assessment and learning developement of learning goals. Schmerz 27:475–486
Raftery MN, Ryan P, Normand C et al (2012) The economic cost of chronic noncancer pain in Ireland: results from the PRIME study, part 2. J Pain 13:139–145
Sapir R, Catane R, Strauss-Liviatan N et al (1999) Cancer pain: knowledge and attitudes of physicians in Israel. J Pain Symptom Manage 17:266–276
Schiessl C, Gärtner J, Wildfeuer S et al (2012) Pain management in international curricula for undergraduate education in palliative medicine. A palliative education assessment tool (PEAT) analysis. Schmerz 26:200–205
Sinatra R (2010) Causes and consequences of inadequate management of acute pain. Pain Med 11:1859–1871
Stevens DL, King D, Laponis R et al (2009) Medical students retain pain assessment and management skills long after an experiential curriculum: a controlled study. Pain 145:319–324
Umfrage Q14 Deutschland. http://www.dgss.org/aus-weiter-fortbildung/curriculare-lehre/. Zugegriffen: 23. April 2014
Vadivelu N, Mitra S, Hines R et al (2012) Acute pain in undergraduate medical education: an unfinished chapter. Pain Pract 12:663–671
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. A. Kopf, M. Dusch, B. Alt-Epping, F. Petzke und R.-D. Treede geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Für die Ad-hoc-Kommission Studienordnungen der Deutschen Schmerzgesellschaft e. V.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Kopf, A., Dusch, M., Alt-Epping, B. et al. Das Querschnittsfach „Schmerzmedizin“. Schmerz 28, 405–413 (2014). https://doi.org/10.1007/s00482-014-1433-3
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-014-1433-3