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Querschnittsbereich 14 Schmerzmedizin

Umsetzung des Kerncurriculums der Deutschen Schmerzgesellschaft im Modellstudiengang MaReCuM

Cross-sectional field 14 pain medicine

Implementation of the German Pain Society (DGSS) core curriculum in the model study course MaReCuM

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Zusammenfassung

Hintergrund

Mit der aktuellen Änderung der Approbationsordnung für Ärzte wurde die Einführung des Querschnittsbereichs 14 „Schmerzmedizin“ beschlossen. Die Fakultäten haben bis 2016 Zeit, diese Änderung curricular umzusetzen.

Material und Methoden

Die Schmerzmedizin wurde 2010 in den Modellstudiengang MaReCuM der Medizinischen Fakultät Mannheim als Pflichtfach integriert. Sie ist longitudinal in 5 Abschnitte gegliedert. Den zentralen Abschnitt bildet die Schmerzwoche im fünften Studienjahr. Sie orientiert sich inhaltlich und organisatorisch am Kerncurriculum der Deutschen Schmerzgesellschaft. Ausgewertet wurden die Klausurergebnisse sowie die Modulevaluationen der Studienjahre 2010/2011 und 2011/2012.

Ergebnisse

Die Studierenden schätzen die Relevanz des Fachs Schmerzmedizin für ihre spätere berufliche Tätigkeit hoch ein. Von besonderem Interesse scheint die Kompetenz einer konkreten und patientenbezogenen Therapieplanerstellung zu sein. Von großer Bedeutung ist eine gute inhaltliche Abstimmung der klinischen Lehrveranstaltungen auf die Grundlagen der Vorklinik.

Schlussfolgerungen

Mit dem Kerncurriculum der Deutschen Schmerzgesellschaft existiert eine inhaltliche und organisatorische Orientierungshilfe für die curriculare Implementierung der Schmerzmedizin. Für das Ziel einer verbesserten schmerzmedizinischen Grundversorgung der Bevölkerung könnte die gemeinsame Lehre mit dem Fach Allgemeinmedizin hilfreich sein. Die Schmerzmedizin eignet sich exemplarisch für die Lehre von Inhalten der ambulanten Medizin.

Abstract

Background

The recent introduction of amendments to the medical licensure laws led to the introduction of the field of pain medicine into the study program “Human Medicine”. The implementation has to be completed by all medical faculties before 2016.

Material and methods

Pain medicine was implemented into the model study course“MaReCuM” at the medical faculty in Manheim as a compulsory subject in the year 2010. It is structured into five sections in a longitudinal manner. The core section is the “pain awareness week” in the fifth academic year of the medical studies. The content and structure is based on the German Pain Society (DGSS) curriculum. For the purpose of this study the examination results and the student evaluation forms from the academic years 2010/2011 and 2011/2012 were analyzed.

Results

The students regarded pain medicine as being highly relevant concerning its impact on the professional activities. The competence to develop a specific and individual therapy was of special interest. A good coordination of the contents of teaching between preclinical and clinical teaching was considered to be of major importance.

Conclusions

The DGSS curriculum is a useful tool for the implementation of pain medicine in a study program. In order to improve access to basic pain medicine in general, a combined teaching program consisting of pain medicine and general medicine could be helpful. Pain medicine could be used as a guide for teaching contents of outpatient medicine.

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Literatur

  1. (o A) (2012) Bundesgesetzblatt 43

  2. Gerbershagen K, Gerbershagen HJ, Lutz J et al (2009) Pain prevalence and risk distribution among inpatients in a German teaching hospital. Clin J Pain 25:431–437

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Maier C, Nestler N, Richter H et al (2010) The quality of pain management in German hospitals. Dtsch Arztebl Int 107:607–614

    PubMed  Google Scholar 

  4. (o A) (2008) http://www.dgss.org. Ref Type: Internet Communication

  5. Kern DE, Thomas PA, Howard DM, Bass EB (1998) Curriculum Development for Medical Education: a Six-Step approach. John Hopkins University Press, Baltimore

  6. Joos S, Eicher C, Musselmann B, Kadmon M (2008) Development and implementation of a ‚curriculum complementary and alternative medicine‘ at the Heidelberg Medical School. Forsch Komplementmed 15:251–260

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Schulz C, Moller MF, Seidler D, Schnell MW (2013) Evaluating an evidence-based curriculum in undergraduate palliative care education: piloting a phase II exploratory trial for a complex intervention. BMC Med Educ 13:1

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Moher D, Liberati A, Tetzlaff J, Altman DG (2009) Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. BMJ 339:b2535

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Genn JM (2001) AMEE Medical Education Guide No. 23 (Part 1): curriculum, environment, climate, quality and change in medical education—a unifying perspective. Med Teach 23:337–344

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Kopf A, Breckwoldt J (2011) Teaching, learning, testing: think about the correlation! Schmerz 25:617–618

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Evers S, Brockmann N, Gralow I, Husstedt IW (2005) Requirements for an interdisciplinary lecture on pain. Results from a survey of medical students. Schmerz 19:308–313

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Danksagung

Wir möchten uns bedanken bei Frau A.M. Bordes (GB Studium und Lehrentwicklung, Medizinische Fakultät Mannheim) für die Auswertung der EvaSys-Evaluationsbogen. Darüber hinaus danken wir den zahlreichen Dozenten der verschiedenen Lehrveranstaltung im Curriculum Schmerzmedizin. Hervorheben möchten wir das Engagement der Dozenten im Institut für Anästhesiologie und Notfallmedizin I von Herrn Prof. C. Madler unseres Lehrkrankenhauses Westpfalzklinikum in Kaiserslautern.

Einhaltung der ethischen Richtlinien

Interessenkonflikt. M. Dusch, J. Benrath, J. Fischer, M. Schmelz, H. Fritz, H. Klüter, M. Thiel und R.D. Treede geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Correspondence to M. Dusch.

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M. Dusch und J. Benrath trugen zu gleichen Teilen zum Manuskript bei.

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Dusch, M., Benrath, J., Fischer, J. et al. Querschnittsbereich 14 Schmerzmedizin. Schmerz 27, 387–394 (2013). https://doi.org/10.1007/s00482-013-1343-9

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