Zusammenfassung
Hintergrund
Zur Qualitätssicherung und Dokumentation des Behandlungserfolges bzw. des sich ändernden therapeutischen Bedarfs von Palliativpatienten ist v. a. die wiederholte Selbsteinschätzung von Problemen und Symptomen notwendig. In Deutschland wurde MIDOS speziell für Palliativpatienten konstruiert und in einer 2. Fassung als deutsche Version der Edmonton Symptom Assessment Scale (ESAS) angepasst. Diese Fassung verzichtet auf 2 Items zur mittleren und stärksten Schmerzintensität und integriert zusätzlich je 1 Item zu Schmerzen, Erbrechen, Appetitmangel und Depressivität auf einer 4-stufigen verbalen Rangskala.
Methode
Alle stationären Patienten der Klinik für Palliativmedizin in Aachen wurden um freiwillige Teilnahme an dieser Validierung gebeten. MIDOS2, die deutschen Versionen der Lebensqualitätsfragebögen ESAS und EORTC-QLQ-C15pal wurden an einem Tag während des Aufenthaltes ausgefüllt; MIDOS2 wurde am Folgetag wiederholt.
Ergebnisse
Von August 2009 bis März 2010 nahmen 60 Patienten (55% Männer, 45% Frauen) im Alter von 23,6–92,4 Jahren (Mittel = 64,3±13,3) an der Erhebung teil. Die Belastung durch die Selbsteinschätzung mit den kategorischen Skalen wurde im Mittel mit 1,1±2,0 (Bereich 0 = keine bis 10 = maximale Belastung) angegeben, dauert durchschnittlich 2,4±1,5 min (Bereich 1–7 min) und wurde von 61,7% der Patienten gegenüber den numerischen Rangskalen im ESAS (30%) bevorzugt. Die Kriteriumsvalidität durch Inter-Item-Korrelationen von MIDOS2 und ESAS variierten zwischen r=0,533 für Angst und 0,881 für Übelkeit und zwischen r=0,348 für Depressivität und 0,717 für Verstopfung für die analogen Items des EORTC-QLQ-C15pal. Die Test-Retest-Reliabilität der Summenscores aller Probleme und Symptome aus MIDOS2 betrug r=0,688 und des Befindens r=0,573.
Diskussion
MIDOS2 kann durch seine geringe Belastung, niedrigen Zeitaufwand und hohe Beteiligungsquoten zur täglichen Selbsteinschätzung von Problemen und Symptomen für Palliativpatienten empfohlen werden. Statistische Kennwerte bestätigen gute externe und interne Validität und Reliabilität des Messinstrumentes.
Abstract
Background
Repeated self-assessment of symptoms and problems of patients is required for quality assurance in palliative care. In Germany, the Minimal Documentation System (MIDOS) has been designed specifically for palliative care patients. To adapt MIDOS as a German version of the Edmonton Symptom Assessment Scale (ESAS) a revised version of MIDOS2 has now been validated. Two original items on average and highest pain intensity (11-step NRS) were replaced by one item on pain intensity on a 4-step VRS and the assessment of vomitus, lack of appetite and depressive mood were added to the assessment of nausea, dyspnoea, constipation, weakness, tiredness, anxiety, others and well-being which were already part of the original version.
Method
All patients admitted to the palliative care unit were asked to participate voluntarily in this study. MIDOS2, the German versions of the ESAS and the quality of life questionnaire EORTC QLQ-C15-Pal were completed on the same day during their inpatient stay. MIDOS2 was repeated on the next day.
Results
From August 2009 to March 2010, 60 patients (55% men, 45% women; mean age = 64.3, range = 23.6–92.4 years) treated in the palliative care unit completed the study. Self-assessment with MIDOS2 was reported to burden the patients only slightly (mean burden = 1.1, range: 0 = no to 10 = maximum burden on a NRS), application of MIDOS2 took between 1 and 7 min (mean duration = 2.4 min) and 61.7% of the patients preferred MIDOS2 (with VRS) to ESAS (30%) (with NRS) for routine daily documentation. External criterion validity by inter-item correlations of MIDOS2 with ESAS varied between r = .533 (anxiety) and .881 (nausea) and between r = .348 (depressive mood) and .717 (constipation) for the corresponding items of the EORTC QLQ-C15-Pal. Test-retest reliability between the sum scores of symptoms and problems reported in MIDOS2 on the first day and on the second day was .688, and r = .573 for well-being.
Conclusion
MIDOS2 can be recommended for routine daily documentation in palliative care because of low burden, little expenditure of time and high participation of patients. Statistical evaluation indicated good external validity and reliability.
Literatur
Bruera E, Kuehn N, Miller MJ et al (1991) The Edmonton Symptom Assessment System (ESAS): a simple method for the assessment of palliative care patients. J Palliat Care 7(2):6–9
Chang VT, Hwang SS, Feuerman M (2000) Validation of the Edmonton Symptom Assessment Scale. Cancer 88(9):2164–2171
Conill C, Verger E, Salamero M (1990) Performance status assessment in cancer patients. Cancer 65(8):1864–1866
Groenvold M, Petersen MA, Aaronson NK et al (2006) The development of the EORTC QLQ-C15-PAL: a shortened questionnaire for cancer patients in palliative care. Eur J Cancer 42(1):55–64
Grossman SA, Sheidler VR, Swedeen K et al (1991) Correlation of patient and caregiver ratings of cancer pain. J Pain Symptom Manage 6(2):53–57
Hodgkins M, Albert D, Daltroy L (1985) Comparing patients‘ and their physicians‘ assessments of pain. Pain 23(3):273–277
HOPE Clara (2009) https://www.hope-clara.de/download/HOPE2009Basisbogen.pdf (Access date July 2010)
HOPE Clara (2009) https://www.hope-clara.de/download/HOPE2009Expose.pdf (Access date July 2010)
HOPE Clara (2009) https://www.hope-clara.de/download/HOPE2009Midos.pdf (Access date July 2010)
Ingham JPR (1998) The measurement of pain and other symptoms. In: Doyle DHG, MacDonal N (Hrsg) Oxford textbook of palliative medicine. Oxford University Press, Oxford, S 203–219
Jacox ACD, Payne R, Berde CG et al (1994) Management of cancer pain. Clinical practice guideline no 9, U.S. Department of Health and Human Services PHS. Vol. AHCPR. Agency for Health Care Policy and Research, Rockville
Krumm N, Stiel S, Ostgathe C et al (2008) Subjektives Befinden bei Palliativpatienten – Ergebnisse der Hospiz- und Palliativerhebung (HOPE). Z Palliativmedizin 9:132–138
Lindena G, Nauck F, Bausewein C et al (2005) Qualitatssicherung in der Palliativmedizin – Ergebnisse der Kerndokumentation 1999–2002. Z Arztl Fortbild Qualitatssich 99(9):555–565
Nauck F, Ostgathe C, Klaschik E et al (2004) Drugs in palliative care: results from a representative survey in Germany. Palliat Med 18(2):100–107
Nauck F, Radbruch L, Ostgathe C et al (2002) Kerndokumentation für Palliativstationen – Strukturqualität und Ergebnisqualität. Z Palliativmedizin 3:41–49
Nelson JE, Meier DE, Oei EJ et al (2001) Self-reported symptom experience of critically ill cancer patients receiving intensive care. Crit Care Med 29(2):277–282
Oken MM, Creech RH, Tormey DC et al (1982) Toxicity and response criteria of the Eastern Cooperative Oncology Group. Am J Clin Oncol 5:649–655
Philip J, Smith WB, Craft P, Lickiss N (1998) Concurrent validity of the modified Edmonton Symptom Assessment System with the Rotterdam Symptom Checklist and the Brief Pain Inventory. Support Care Cancer 6(6):539–541
Portenoy RK, Thaler HT, Kornblith AB et al (1994) The Memorial Symptom Assessment Scale: an instrument for the evaluation of symptom prevalence, characteristics and distress. Eur J Cancer 30A(9):1326–1336
Radbruch L, Loick G, Kiencke P et al (1999) Validation of the German version of the Brief Pain Inventory. J Pain Symptom Manage 18(3):180–187
Radbruch L, Nauck F, Fuchs M et al (2002) What is palliative care in Germany? Results from a representative survey. J Pain Symptom Manage 23(6):471–483
Radbruch L, Nauck F, Ostgathe C et al (2003) What are the problems in palliative care? Results from a representative survey. Support Care Cancer 11(7):442–451
Radbruch L, Nauck F, Ostgathe C, Lindena G (2009) HOPE – Handbuch zu Dokumentation und Qualitätsmanagement in der Hospiz- und Palliativversorgung. Hospiz Wuppertal
Radbruch L, Ostgathe C, Elsner F et al (2004) Prozesse und Interventionen auf den deutschen Palliativstationen. Ergebnisse der Kerndokumentation 2001. Schmerz 18(3):179–188
Radbruch L, Sabatowski R, Elsner F et al (2003) Validation of the German version of the brief fatigue inventory. J Pain Symptom Manage 25(5):449–458
Radbruch L, Sabatowski R, Loick G et al (2000) MIDOS Validierung eines minimalen Dokumentationssystems für die Palliativmedizin. Schmerz 14(4):231–239
Radbruch L, Sabatowski R, Loick G et al (2000) Cognitive impairment and its influence on pain and symptom assessment in a palliative care unit: development of a minimal documentation system. Palliat Med 14(4):266–276
Rees E, Hardy J, Ling J et al (1998) The use of the Edmonton Symptom Assessment Scale (ESAS) within a palliative care unit in the UK. Palliat Med 12(2):75–82
Richardson LA, Jones GW (2009) A review of the reliability and validity of the Edmonton Symptom Assessment System. Curr Oncol 16(1):55
Alberta Health Service (2010) Guidelines for using the Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) (Access date July 2010)
Stiel S, Pulst K, Krumm N et al (2010) Palliativmedizin im Spiegel der Zeit – Ein Vergleich der Ergebnisse der Hospiz- und Palliativerhebungen von 2004 und 2009. Z Palliativmedizin 11:78–84
Walke LM, Byers AL, Gallo WT et al (2007) The association of symptoms with health outcomes in chronically ill adults. J Pain Symptom Manage 33(1):58–66
Walke LM, Gallo WT, Tinetti ME, Fried TR (2004) The burden of symptoms among community-dwelling older persons with advanced chronic disease. Arch Intern Med 164(21):2321–2324
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Die Autorinnen S. Stiel und M.E. Matthes haben im gleichen Maße zu diesem Manuskript beigetragen.
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Stiel, S., Matthes, M., Bertram, L. et al. Validierung der neuen Fassung des Minimalen Dokumentationssystems (MIDOS2) für Patienten in der Palliativmedizin. Schmerz 24, 596–604 (2010). https://doi.org/10.1007/s00482-010-0972-5
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-010-0972-5