Zusammenfassung
Der Morbus Whipple ist eine seltene infektiöse Erkrankung, die verschiedene Organsysteme betreffen kann. Aufgrund der häufig auftretenden Arthritiden wird die Erkrankung des Öfteren als seronegative rheumatoide Arthritis fehldiagnostiziert. In seltenen Fällen kann eine Infektion mit Tropheryma whipplei auch Hautveränderungen wie subkutane Knoten, Erythema nodosum oder eine Vaskulitis hervorrufen. Die Kasuistik beschreibt eine 77-jährige Patientin mit erosiven Gelenkveränderungen, persistierend erhöhten serologischen Entzündungszeichen und rezidivierenden ulzerierenden Hautveränderungen an den unteren Extremitäten, welche initial ebenfalls als rheumatoide Vaskulitis fehldiagnostiziert wurden. Bei klinischem Verdacht auf eine Infektion mit Tropheryma whipplei sollte daher zeitnah eine bioptische Abklärung der betroffenen Organsysteme zum Erregernachweis erfolgen.
Abstract
Whipple’s disease is a rare infectious disease, which can affect various organ systems. Arthritis is a common symptom and therefore the infection is often misdiagnosed as seronegative rheumatoid arthritis. In rare cases an infection with Tropheryma whipplei can also cause skin lesions, such as subcutaneous nodules, erythema nodosum or vasculitis. This article reports the case of a 77-year-old female patient with erosive joint changes, persistently elevated serological inflammation markers and recurrent ulcerative lesions of the lower extremities, which were initially misdiagnosed as rheumatoid vasculitis. In cases of a clinically suspected infection with Tropheryma whipplei an early biopsy of the affected organ system is essential for the diagnosis.
Literatur
Puéchal X (2016) Whipple’s arthritis. Joint Bone Spine 83:631–635
Marth T (2015) Systematic review: Whipple’s disease and its unmasking by tumor necrosis factor inhibitors. Aliment Pharmacol Ther 41:709–724
Lagier JC, Lepidi H, Raoult D, Fenollar F (2010) Systemic Tropheryma whipplei: clinical presentation of 142 patients with infections diagnosed or confirmed in a reference center. Medicine 89:337–345
Balestrieri GP, Villanacci V, Battocchio S et al (1996) Cutaneous involvement in Whipple’s disease. Br J Dermatol 135:666
Canal L, Fuente D, Rodriguez-Moreno J et al (2014) Specific cutaneous involvement in Whipple disease. Am J Dermatopathol 36:344–346
Kwee D, Fields JP, King LE (1987) Subcutaneous Whipple’s disease. J Am Acad Dermatol 16:188
Friedmann A, Perera G, Jayaprakasam A et al (2004) Whipple’s disease presenting with symmetrical panniculitis. Br J Dermatol 151:907–911
Schaller J, Carlson JA (2009) Erythema nodosum-like lesions in treated Whipple’s disease: signs of immune reconstitution inflammatory syndrome. J Am Acad Dermatol 60:277
Al-Hamoudi et al (2007) Eosinophilic vasculitis: a rare presentation of Whipple’s disease. Can J Gastroenterol 21(3):189–191
Angelakis E, Fenollar F, Lepidi H et al (2010) Tropheryma whipplei in the skin of patients with classic Whipple’s disease. J Infect 61:266
Hagel S, Epple HJ, Feurle GE (2015) S2k-Leitlinie Gastrointestinale Infektionen und Morbus Whipple. Z Gastroenterol 53:418–459
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M. Krusche, D.D. Boro, J. Bertolini und I. Kötter geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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F. Moosig, Neumünster
M.O. Becker, Zürich
A. Hueber, Bamberg
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Krusche, M., Boro, D., Bertolini, J. et al. Seltenes erosives Arthritis- und Dermatitissyndrom bei Morbus Whipple. Z Rheumatol 78, 180–182 (2019). https://doi.org/10.1007/s00393-019-0602-2
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