Skip to main content
Log in

Operationen bei ankylosierender Spondylitis (Morbus Bechterew)

Surgical management of ankylosing spondylitis (Bechterew’s disease)

  • Leitthema
  • Published:
Zeitschrift für Rheumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die ankylosierende Spondylitis ist eine entzündliche rheumatische Erkrankung des Achsenskeletts, die mit Schmerzen und Bewegungseinschränkung im Bereich der Wirbelsäule einhergehen kann. Im Spätstadium der Erkrankung können eine komplette Verknöcherung der gesamten Wirbelsäule und ausgeprägte Deformitäten resultieren. Diese gehen nicht selten mit einer deutlichen Minderung der Lebensqualität und bei zunehmender Einschränkung des Blickfelds einem drohenden Verlust der Selbstständigkeit einher. Patienten mit ankylosierender Spondylitis weisen ein erhöhtes Risiko für Wirbelsäulenfrakturen auf. Dabei handelt es sich meist um komplexe Verletzungen mit hoher Morbidität und Mortalität, häufig liegen neurologische Defizite vor. Die konventionelle radiologische Diagnostik ist oft nicht wegweisend, die konservative Behandlung von Wirbelsäulenverletzungen unbefriedigend. Operative Verfahren sind die Therapie der ersten Wahl bei frakturierten sowie in Fehlstellung ankylosierten Wirbelsäulen. Die Korrekturspondylodese der Globalkyphose führt zu einer Wiederherstellung der Statik, Normalisierung der Blickachse und Verbesserung der Lebensqualität. Durch operative Stabilisierung mit ggf. Dekompression, bei relevanten Fehlstellungen auch mit Korrektur, lassen sich akute Frakturen und chronische Frakturfolgen suffizient therapieren. Die Langzeitergebnisse nach operativer Versorgung sind trotz relativ hoher Komplikationsrate gut bis sehr gut. Minimalinvasive Verfahren können die Komplikationsrate weiter senken. Eine dezidierte präoperative Planung ist essenziell, um den Besonderheiten der Wirbelsäule bei Patienten mit ankylosierender Spondylitis gerecht zu werden.

Abstract

Ankylosing spondylitis is an inflammatory rheumatic disease that is often associated with back pain and restricted spinal movement. In the later stages of the disease, complete ossification of the entire spine and severe deformity can occur, often resulting in a marked reduction in quality of life and an increased risk of loss of independence due to diminished visual field. Patients with ankylosing spondylitis are at greater risk of spinal fractures. These are generally complex fractures associated with high morbidity and mortality; in addition, neurological deficits are not unusual. Conventional radiological diagnosis is often insufficient to establish a diagnosis. Conservative treatment of fractures of the spine in this patient group is unsatisfactory. Surgical procedures, if necessary combined with decompression, are often the preferred treatment of choice in the fractured or malaligned ankylosed spine. Rebalancing of the sagittal profile with normalization of the visual axis and an improvement of quality of life is achieved through corrective osteotomies. Despite the high rate of complications, long-term results following spinal surgery in patients with ankylosing spondylitis are good. Minimally invasive surgery is appropriate for a further reduction in the complication rate. Meticulous preoperative planning is essential in the treatment of patients with ankylosing spondylitis.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7 a,b

Literatur

  1. Andersson O (1937) Rontgenbilden vid spondylarthritis ankylopoetica. Nord Med 14:2000–2002

    Google Scholar 

  2. Barrey C, Perrin G, Michel F, Vital JM, Obeid I (2014) Pedicle subtraction osteotomy in the lumbar spine: indications, technical aspects, results and complications. Eur J Orthop Surg Traumatol 24(Suppl 1):S21–S30

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Böhm H, Hehne HJ, Zielke K (1989) Die Korrektur der Bechterew-Kyphose. Orthopäde 18:142–154

    PubMed  Google Scholar 

  4. Böhm H (2001) Operative Möglichkeiten an Wirbelsäule und Gelenken bei Morbus Bechterew. Ärztebl Thüring 4:202–209

    Google Scholar 

  5. Boehm H, Ramersaud YR (2016) Treatment: spinal surgery. In: Oxford textbook of axial spondyloarthritis. Oxford University Press, Oxford (Chapter 23)

    Google Scholar 

  6. Braun J, Sieper J (2007) Ankylosing spondylitis. Lancet 369:1379–1390

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Braun J, van den Berg R, Baraliakos X, Boehm H, Burgos-Vargas R, Collantes-Estevez E, Dagfinrud H, Dijkmans B, Dougados M, Emery P, Geher P, Hammoudeh M, Inman RD, Jongkees M, Khan MA, Kiltz U, Kvien T, Leirisalo-Repo M, Maksymowych WP, Olivieri I, Pavelka K, Sieper J, Stanislawska-Biernat E, Wendling D, Ozgocmen S, van Drogen C, van Royen B, van der Heijde D (2011) 2010 update of the ASAS/EULAR recommendations for the management of ankylosing spondylitis. Ann Rheum Dis 70:896–904

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Caron T, Bransford R, Nguyen Q et al (2010) Spine fractures in patients with ankylosing spinal disorders. Spine 35:E458–E464

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Etame AB, Than KD, Wang AC, La Marca F, Park P (2008) Surgical management of symptomatic cervical or cervicothoracic kyphosis due to ankylosing spondylitis. Spine 33(16):E559–E564

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Ibrahim MF (2017) Minimally invasive anterior and posterior approaches for management of thoracolumbar sagittal imbalance in ankylosing spondylitis patients. PhD Thesis, Faculty of Medicine, Assiut University 2017, Egypt

  11. Krüger K, Albrecht K, Rehart S et al (2014) Z Rheumatol 73(1):77–84. https://doi.org/10.1007/s00393-013-1301-z

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Longo UG, Loppini M, Petrillo S, Berton A, Maffulli N, Denaro V (2015) Management of cervical fractures in ankylosing spondylitis: anterior, posterior or combined approach? Br Med Bull 115(1):57–66

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Obeid I, Bourghli A, Boissière L, Vital JM, Barrey C (2014) Complex osteotomies vertebral column resection and decancellation. Eur J Orthop Surg Traumatol 24(Suppl 1):S49–S57

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Park YS, Kim JH, Ryu JA, Kim TH (2011) The Andersson lesion in ankylosing spondylitis. J Bone Joint Surg Br 93-B:961–966

    Article  Google Scholar 

  15. Poddubnyy D, Sieper J (2012) Diagnose und Therapie der axialen Spondyloarthritis einschließlich des Morbus Bechterew. Orthopäde 41:533–538

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Puvanesarajah V, Cancienne JM, Shimer AL, Shen FH, Hassanzadeh H (2017) Complications after fusion for thoracolumbar fractures in patients with ankylosing spondylitis. Global Spine J 7(1):28–32

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Rehart S, Kerschbaumer F, Braun J, Sieper J (2007) Moderne Behandlung des Morbus Bechterew. Orthopäde 36:1067–1078

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Rehart S, Sell S (2016) Expertise Orthopädische Rheumatologie. Thieme, Stuttgart, New York

    Google Scholar 

  19. Sell S, Rehart S (2013) Operationsatlas, Orthopädische Rheumatologie. Thieme, Stuttgart, New York

    Book  Google Scholar 

  20. Tsuchiya K, Nagamine R, Iwamoto Y (2002) Discovertebral lesion in ankylosing spondylitis: differential diagnosis with discitis by magnetic resonance imaging. Mod Rheumatol 12:113–117

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Westerveld LA, Verlaan JJ, Oner FC (2009) Spinal fractures in patients with ankylosing spinal disorders: a systematic review of the literature on treatment, neurological status and complications. Eur Spine J 18(2):145–156

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Westerveld LA, van Bemmel JC, Dhert WJ, Oner FC, Verlaan JJ (2014) Clinical outcome after traumatic spinal fractures in patients with ankylosing spinal disorders compared with control patients. Spine J 14(5):729–740

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Zhang HQ, Huang J, Guo CF, Liu SH, Tang MX (2014) Two-level pedicle subtraction osteotomy for severe thoracolumbar kyphotic deformity in ankylosing spondylitis. Eur Spine J 23(1):234–241

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Allouch.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

H. Allouch und M. Shousha geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. H. Böhm weist auf folgende Beziehung hin: Wegen Implantatentwicklung ist er mit den Firmen Medicon und Königsee patentgebunden.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben.

Additional information

Redaktion

B. Swoboda, Erlangen

W. Rüther, Hamburg

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Allouch, H., Shousha, M. & Böhm, H. Operationen bei ankylosierender Spondylitis (Morbus Bechterew). Z Rheumatol 76, 848–859 (2017). https://doi.org/10.1007/s00393-017-0400-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-017-0400-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation