Zusammenfassung
Um eine sachgerechte Versorgung des älteren Rheumapatienten zu gewährleisten, sind nicht nur häufig eine umfassende Diagnostik und eine Ausschlussdiagnostik von z. B. koronarer Herzerkrankung, Osteoporose, Niereninsuffizienz, Diabetes mellitus Typ 2 wie auch Schilddrüsendysfunktionen notwendig, sondern es kann auch aufgrund der komplexen Behandlungssituation die Einbindung mehrerer Fachrichtungen sowie eine akutstationäre Versorgung erforderlich sein.
Die Komplexität von Multimorbidität bei älteren Rheumapatienten wächst nicht nur mit dem Alter, sondern stellt zudem eine erhebliche Herausforderung aufgrund der zumeist vorliegenden Fähigkeitsstörungen wie auch aufgrund der zurückliegenden und der aktuell durchgeführten immunsuppressiven Therapie dar. Der hier notwendige Behandlungsrahmen wird aus Sicht des Rheumatologen und des Geriaters aufgezeigt.
Geriatrietypische Symptome wie Sarkopenie, Malnutrition, Immobilität und „frailty“ (Altersgebrechlichkeit) können bei gleichzeitig vorliegender Multimorbidität noch verstärkt werden.
Abstract
An appropriate treatment of elderly rheumatic patients implements comprehensive diagnostics and exclusion diagnostics of e.g. coronary heart disease, osteoporosis, renal failure, diabetes mellitus type 2 and thyroid gland dysfunction. Furthermore, the complex disease situation might require the integration of other faculties or might be a reason for inpatient treatment.
The complexity in the treatment of multimorbid elderly patients suffering from rheumatism not only rises with increasing age but also constitutes a considerable challenge due to existing incapacities and preceding as well as currently performed immunosuppressive therapies. The necessary treatment framework is outlined from the perspective of rheumatologists and geriatricians.
Typical geriatric symptoms, such as malnutrition, immobility and frailty might be enhanced if multimorbidity is simultaneously present.
Literatur
Bauer JM (2008) Malnutrition sarkopenia and cachexia in the elderly: from pathophysiology to treatment. Conclusion of an international meeting of experts, sponsered by the BAnss foundation. Dtsch Med Wochenschr 133:305–310
Blain A, Vuillememin A et al (2001) Influence of muscle strength and body weight and composition on regional bone mineral density in healthy women aged 60 years and over. Gerontology 47(4):207–212
Braithwaite RS, Col NF, Wong J (2003) Estimating hip fracture morbidity, mortality and costs. J Am Ger Soc 51:364–370
Busche H van den, Scherer M (2011) Das Verbundvorhaben Komorbidität und Multimorbidität in der hausärztlichen Versorgung. Z Gerontol Geriatr 44:73–100
Canaris GJ, Manowitz NR, Mayor G, Ridgway EC (2000) The colorado thyroid disease prevalence study. Arch Intern Med 160:526–534
Clegg A, John Y (2011) The frailty syndrome. Clin Med 11(1):72–74
Confavreux CB, Charpurlat RD (2011) Systemic bone effects of biologic therapies in rheumatoid arthritis and ankylosing spondylitis. Osteoporos Int 22(4):1023–1036
David JP, Schett G (2010) TNF and bone. Curr Dir Autoimmun 11:135–144
Drey M, Kaiser MJ (2011) Mangelernährung im Alter. Dtsch Med Wochenschr 126:176–178
De Groot K, Märker-Hermann E (2011) Behandlung der Komorbiditäten entzündlich-rheumatischer Erkrankungen. Internist 52:688–696
Flodin L, Swensson S, Cederholm T (2000) Body mass index as a predictorof 1 year mortality in geriatric patient. Clin Nutr 19:121–125
Frischknecht R (1998) Effect of training on muscle strength and motor function in the elderly. Reprod Nutr Dev 38:167–174
Fuchs J, Busch M, Lange C, Scheidt-Nave C (2012) Prevalence and patterns of morbidity among adults in Germany. Bundesgesundheitsblatt 55:576–586
Goodsson N (2002) Coronary artery diesease and rheumatoid arthritis. Curr Opin Rheumatol 14:115–120
Groß P (2009) Von Selbstständigkeit zu Abhängigkeit – das Frailty-Syndrom. Arthritis Rheuma 29:13–16
Guigoz Y, Yellas B, Garry PJ (1996) Assessing the nutritional status oft the elderly: the Mini Nutritional Assessment a spart of geriatric evaluation. Nutr Rev 54:59–64
Huscher D, Sengler C, Gromnica-Ihle E et al (2013) Clinical presentation, burden of disease and treatment in young-onset and late-onset rheumatoid arthritis: a matched-pairs analysis taking age and disease duration into account. Clin Exp Rheumatol 31:256–262
Jaspers C, Lakomek HJ (2009) Osteoporosebehandlung im höheren Lebensalter. Arthritis Rheuma 29:31–36
Kitas GD, Gabriel SE (2011) Cardiovaskular disease risk in rheumatoid arthritis: state of the art and future perspectives. Ann Rheum Dis 70:8–14
Kortebein P, Ferrando A, Lombeida J et al (2007) Effect on ten days of bed rest on skeletal muscle in healthy older adults. JAMA 297:1772–1774
Kuhlmey A (2009) Spezielle Versorgungsanforderungen bei älteren und alten Menschen. Z Gerontol Geriatr 42:425–431
Lakomek H-J (2006) Brauchen wir eine stationäre Rheumatologie. Dtsch Med Wochenschr 131:2292–2294
Lakomek H-J, Krause A (2011) „Treat-to-Target“ (T2T) aus der Sicht der stationären Rheumatologie. Z Rheumatol 70:656–663
Lucke C, Krause D, Lüttje D (2000) Die Betreuung von Patienten im hohen Lebensalter durch den Internisten in der Praxis. Internist 41:563–572
Maradit-Kremers H, Nicola PJ, Crowsons CS et al (2005) Cardiovascular death in rheumatoid arthritis; a population-based study. Arthritis Rheum 52:722–732
McCoy S, Crowson CS, Gabriel SE, Matteson EL (2012) Hypothyreoidism as a risk factor for development of cardiovascular disease in patients with rheumatoid arthritis. J Rheumatol 39:5. doi:10,3899/jrheum.111076
Moulias RZ, Meaume S, Raynaud-Simon A (1999) Sarcopenia hypermetabolisme and aging. Gerontol Geriatr 32:425–432
Mühlberg W, Sieber C (2004) Sarcopenia und frailty in geriatric patient; implications for training und prevention. Z Gerontol Geriatr 37(1):2–8
Ochs N, Auer R, Bauer DC et al (2008) Meta-analysis: subclinical thyroid dysfunction and the risk for coronary heart disease and mortality. Ann Intern Med 148:832–845
o A (1998) Osteoporosis: review oft he evidence for prevention, diagnosis and treatment and costeffectiveness analysis. Status report developed by the National Osteoporosis Foundation. Osteoporos Int 8(Suppl 4)
Parle JV, Maisonneuve P, Sheppard MC et al (2001) Prediction of all-cause and cardiovascular mortality in elderly people from one low serum thyrotropin result: a 10-year cohort study. Lancet 358:861–865
Rall C, Roubenoff R (2004) Rheumatoid cachexia: metabolic abnormalities, mechanisms and interventions. Rheumatology 43:1219–1223
Raterman HG, Halm VP van, Voskuyl AE (2008) Rheumatoid arthritis is associated with a high prevalence of hypothyroidism that amplifies its cardiovascular risk. An Rheum Dis 67:229–232
Rauner M, Hofbauer LC, Aringer M (2012) Lokale und systemische Knocheneffekte bei rheumatoider Arthritis. Z Rheumatol 71:869–874
Redlich K, Hayer S, Ricci R et al (2002) Osteoclasts are essential for TNF a mediated joint destruction. J Clin Invest 110(10):1419–1427
Schäffler A (2010) Hormone replacement after thyroid and parathyroid surgery. Dtsch Ärztebl Int 107(47):827–834. doi:10.3238/arztebl.2010.0827
Scheidt-Nave C, Richter S, Fuchs J, Kuhlmey A (2010) Herausforderungen an die Gesundheitsforschung für eine alternde Gesellschaft am Beispiel „Multimorbidität“. Bundesgesundheitsblatt 53:441–450
Schüz B, Dräger D, Richter S et al (2011) Autonomie trotz Multimorbidität im Alter – Der Berliner Forschungsbund AMA. Z Gerontol Geriatr 44(Suppl 2):9–25
Shiroky JB, Cohen M, Ballachey ML, Neville C (1993) Thyroid dysfunction in rheumatoid arthritis: a controlled prospective survey. Ann Rheum Dis 52:454–456
Sieber C (2012) Sarcopenia und Frailty. In: Cruz-Jentoft AJ, Morley J (Hrsg) Sarcopenia. Wiley & Blackwell, (11), S 154–168
Smolen JS, Aletaha D, Bijlsma JWJ et al (2010) Treating rheumatoid arthritis to target: recommendations of an international task force. Ann Rheum Dis 69:631–637
Solomon DH, Curhan GC, Rimm EB et al (2004) Cardiovascular risk factors in women with and without rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 50:3444–3449
Solomon DH, Kremer J, Curtis JR et al (2010) Explaining the cardiovascular risk associated with rheumatoid arthritis: traditional risk factors versus markers of rheumatoid arthritis severity. Ann Rheum Dis 69:1920–1925
Summers GD, Deighon CM et al (2008) Rheumatoid cachexia: a clinical perspective. Rheumatology 47:1124–1131
Thiem U, Hinrichs T, Müller CA et al (2011) Voraussetzungen für ein neues Versorgungsmodell für ältere Menschen mit Multimorbidität. Z Gerontol Geriatr 44(Suppl 2):101–112
Trivalle C, Doucet J, Chassagne P et al (1996) Differences in the signs and symptoms of hyperthyreoidism in older and younger patients. J Am Geriatr Soc 44:50–53
Van den Akker M, Van den Buntinx F, Knottnerus JA (1996) Comorbidity or multimorbidity: what’s in a name. A review of literature. Eur J Gen Pract 2:65–70
Visser M, Kiel DP et al (1998) Muscle mass and fat mass in relation to bone mineral density in very old man and women. The Framingham heart study. Appl Radiat Isot 48:745–747
Völzke H, Lüdemann J, Robinson DM et al (2003) The prevalence of undiagnosed thyroid disorders in a previously iodine-deficient area. Thyroid 13(8):803–810
Westhoff G, Weber C, Zink A (2006) Komorbidität bei früher rheumatoider arthritis. Z Rheumatol 65:487–496
Westlake S, Colebatch A, Baird J et al (2011) Tumor necrosis factor antagonists and the risk of cardiovascular disease in patient with rheumatoid arthritis: a systematic literature review. Rheumatology 50:518–531
o A (o J) http://www.g-ba.de
o A (o J) http://www.mna-elderly.com
Yao X, Li H et al (2011) Inflammation and immunsystem systems alterations in frailty. Clin Geriatr Med 27:79–87
Einhaltung der ethischen Richtlinien
Interessenkonflikt. H.-J. Lakomek, T. Brabant, M. Lakomek und D. Lüttje geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Lakomek, HJ., Brabant, T., Lakomek, M. et al. Multimorbidität bei älteren Rheumapatienten Teil 1. Z. Rheumatol. 72, 530–538 (2013). https://doi.org/10.1007/s00393-012-1115-4
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-012-1115-4