Skip to main content
Log in

The Other Opinion: Nephrotoxizität von niedrig dosiertem Methotrexat – ein Problem, das keines ist

The other opinion: nephrotoxicity of low-dose methotrexate – a problem which does not exist

  • Hot Topics
  • Published:
Zeitschrift für Rheumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Nephrotoxizität von Methotrexat (MTX) ist ein Phänomen, das bei Hochdosistherapien zur Behandlung von malignen Erkrankungen beobachtet wird. Auch die niedrig dosierte MTX-Therapie zur Behandlung von rheumatischen Erkrankungen soll Beeinträchtigungen der Nierenfunktion verursachen können. Die Notwendigkeit der Dosisanpassung der MTX-Therapie bei Nierenfunktionsstörungen anderer Genese steht jedoch im Vordergrund. Dass die Nephrotoxizität von niedrig dosiertem MTX klinisch keine Relevanz hat und dagegen nichtsteroidale Antirheumatika (NSAR) als problematischste nephrotoxische Substanzgruppe langfristig aus dem therapeutischen Arsenal bei rheumatoider Arthritis (RA) eliminiert werden sollte, wird im Folgenden ausgeführt.

Abstract

The nephrotoxicity of methotrexate (MTX) is a phenomenon which is observed in high-dose therapy for treatment of malignant diseases. Even low-dose MTX therapy for treatment of rheumatic diseases is claimed to cause impairment in renal function. The necessity to adapt the dosage of MTX therapy for renal function disorders due to other causes however has first priority. The following article describes why nephrotoxicity of low-dose MTX has no clinical relevance and why in contrast non-steroidal anti-rheumatic drugs (NSARDs) are a problematic nephrotoxic group of substances and a long-term elimination from the therapeutic armamentarium for rheumatoid arthritis (RA) should be instigated.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Erdbrugger U, Groot K de (2011) Nierenschädigung durch Methotrexat? Dosisabhängigkeit, Komorbidität und Komedikation. Z Rheumatol 70(7):549–552

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Fiehn C (2010) Methotrexate transport mechanisms: the basis for targeted drug delivery and ß-folate-receptor-specific treatment. Clin Exp Rheumatol 28(5 Suppl 61):S40–45

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Seideman P, Muller-Suur R (1993) Renal effects of aspirin and low dose methotrexate in rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis 52(8):613–615

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Kremer JM, Petrillo GF, Hamilton RA (1995) Examination of pharmacokinetic variables in a cohort of patients with rheumatoid arthritis beginning therapy with methotrexate compared with a cohort receiving the drug for a mean of 81 months. J Rheumatol 22(1):41–44

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Kremer JM, Petrillo GF, Hamilton RA (1995) Pharmacokinetics and renal function in patients with rheumatoid arthritis receiving a standard dose of oral weekly methotrexate: association with significant decreases in creatinine clearance and renal clearance of the drug after 6 months of therapy. J Rheumatol 22(1):38–40

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Widemann BC, Adamson PC (2006) Understanding and managing methotrexate nephrotoxicity. Oncologist 11(6):694–703

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Zachariae H, Hansen HE, Søgaard H, Olsen TS (1990) Kidney biopsies in methotrexate-treated psoriatics. Dermatologica 181(4):273–276

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Westhoff G, Weber C, Zink A (2006) Komorbidität bei früher rheumatoider Arthritis – Besonders betroffene Outcomeparameter. Z Rheumatol 65(6):487–494, 496

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Fiehn.

Additional information

Kommentar zu:

Erdbrügger U, Groot K de (2011) Nierenschädigung durch Methotrexat? Dosisabhängigkeit, Komorbidität und Komedikation. Z Rheumatol 70(7):549–552

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Fiehn, C. The Other Opinion: Nephrotoxizität von niedrig dosiertem Methotrexat – ein Problem, das keines ist. Z. Rheumatol. 70, 825–826 (2011). https://doi.org/10.1007/s00393-011-0909-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-011-0909-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation