Zusammenfassung
Der vorliegende Beitrag hat das Ziel, die infolge der Erkrankung „Inkontinenz“ auftretenden Belastungen zu beschreiben.
Untersucht wurden 112 Frauen und Männer mit Harn- und/oder Analinkontinenz im Alter zwischen 59 und 93 Jahren zu einem Messzeitpunkt im Zeitraum 2005/2006. Das subjektive Belastungserleben wurde mithilfe eines halbstrukturierten Interviews erhoben. Die Auswertung erfolgte mittels qualitativer Inhaltsanalyse. In der Stichprobe der 59- bis 93-jährigen inkontinenten Frauen und Männer dominierten psychische Belastungen. Soziale Belastungen und Belastungen der Verhaltensebene traten an die zweite und dritte Stelle. Körperliche und ökonomische Belastungen spielten kaum eine Rolle. Die Untersuchungsergebnisse führen zu konkreten Implikationen für die psychosoziale Versorgung von alten inkontinenten Menschen im medizinischen und pflegerischen Setting. Ergebnisse und Schlussfolgerungen aus der Untersuchung können dem Medizinalsystem Hilfestellungen für das Verständnis emotionaler Reaktionen und möglicher Probleme im Bereich der Compliance des Patienten geben.
Abstract
The aim of this study was to describe the aspects of psychological and physical burden caused by incontinence. The study involved 112 women and men with urinary and/or fecal incontinence aged between 59 and 93 years. The subjective experience of burden was measured in a qualitative manner by means of a semi-structured interview. The semi-structured interviews were evaluated by applying content analysis. In the group of 59- to 93-year-old incontinent women and men, mental stress factors were predominant. Social factors and factors of the behavioural level ranked second and third, respectively. Physical and economic stress factors played only a minor role. Study results are discussed in relation to their implications for theory and practice. Findings result in recommendations for health care professionals (physicians, nurses and psychologists).
Article PDF
Literatur
Abrams P, Cardozo L, Fall M, Griffiths D, Rosier P, Ulmsten U et al (2002) The standardisation of terminology of lower urinary tract function: report from the Standardisation Sub-committee of the International Continence Society. Neurourology and Urodynamics 21:167–178
Ahnis A (2005) Inkontinenz, Scham, Ekel – sprechen wir darüber?! In: Kuhlmey A, Rosemeier HP, Rauchfuß M (Hrsg) Tabus in Medizin und Pflege. Peter Lang, Frankfurt am Main, S 115–133
Ashworth PD, Hagan MT (1993) The meaning of incontinence: a qualitative study of non-geriatric urinary incontinence sufferers. Journal of Advanced Nursing 18:1415–1423
Beutel M (1988) Verarbeitung chronischer Krankheit. Theorien, Forschung und Möglichkeiten praktischer Hilfen an ausgewählten Krankheitsbildern. VCH, Weinheim
Borrie MJ, Davidson HA (1992) Incontinence in institutions: costs and contributing factors. Canadian Medical Association Journal 147:322–328
Cheater FM, Castleden CM (2000) Epidemiology and classification of urinary incontinence. Baillièr’s Clinical Obstetrics and Gynaecology 14:183–205
Cohen SJ, Robinson D, Dugan E, Howard G, Suggs P, Pearce KF et al (1999) Communication between older adults and their physicans about urinary incontinence. The Journal of Gerontology: Series A: Biological Sciences & Medical Sciences 54:M34–M37
Donovan JL, Badia X, Corcos J, Gototh M, Kelleher C, Naughton MJ et al (2002) Symptom and Quality of Life assessment. In Abrams P, Cardozo L, Khoury S, Wein A (eds) Incontinence. Plymbridge Distributors, Plymouth, S 267–316
Dugan E, Roberts CP, Cohen SJ, Preisser JS, Davis CC, Bland DR et al (2001) Why older community-dwelling adults do not discuss urinary incontinence with their primary care physicians. Journal of American Geriatrics Society 49:462–465
Edwards NI, Jones D (2001) The prevalence of faecal incontinence in older people living at home. Age Ageing, 30:503–507
Flick U (1995) Qualitative Forschung. Theorie, Methoden, Anwendung in Psychologie und Sozialwissenschaften. Rowohlt, Reinbek
Frudinger A (2002) Anale Inkontinenz. Gynäkologisch Geburtshilfliche Rundschau 42:153–157
Grimby A, Milsom I, Molander U, Wiklund I, Ekelund P (1993) The influence of urinary incontinence on the quality of life of elderly women. Age and Ageing 22:82–89
Gutzmann H, Schmidt K-H, Rapp MA, Rieckmann N, Folstein MF (2005) MikroMental Test – Ein kurzes Verfahren zum Demenzscreening. Zeitschrift für Gerontopsychologie & -psychiatrie 18:115–119
Heim E, Augustiny K, Blaser A, Schaffner L (1991) Berner Bewältigungsformen (BEFO). Handbuch. Huber, Bern
Hunskaar S, Lose G, Sykes D, Voss S (2004) The prevalence of urinary incontinence in women in four European countries. BJU International 93:324–330
Kalbe W (2002) Scham – Komponenten, Determinanten, Dimensionen. Dissertation, Psychologisches Institut der Universität Hamburg
Khullar V, Damiano R, Toozs-Hobson P, Cardozo L (1998) Prevalence of faecal incontinence among women with urinary incontinence. British Journal of Obstetrics and Gynaecology 105:1211–1213
Kuhlmey A, Brennecke R, Naegler D (2005) Das Graduiertenkolleg „Multimorbidität im Alter und ausgewählte Pflegeprobleme“. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie 38(Suppl 1): I/45–I/47
Lockot R (1983) Zur Medizinpsychologie der Intimität. In Lockot R, Rosemeier HP (Hrsg) Ärztliches Handeln und Intimität: Eine medizinischpsychologische Perspektive. Enke, Stuttgart, S 3–17
Mayring P (2000) Qualitative Inhaltsanalyse. In Flick U, v. Kardorff E, Steinke I (Hrsg) Qualitative Forschung. Rowohlt, Reinbek, S 468–475
Mayring P (2003) Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken. Beltz, Weinheim
McClish DK, Wyman JF, Sale PG, Camp J, Earle B (1999) Use and costs of incontinence pads in female study volunteers. Continence program for women research group. Journal of Wound, Ostomy and Continence Nursing, 26:207–213
Norton C, Christiansen J, Butler U, Harari D, Nelson RL, Pemberton J et al (2002) Anal incontinence. In: Abrams P, Cardozo L, Khoury S, Wein A (eds) Incontinence. Plymbridge Distributors, Plymouth, S 987–1043
Nelson R, Furner S, Jesudason V (1998) Fecal incontinence in Wisconsin nursing homes: Prevalence and associations. Diseases of the Colon and Rectum 41:1226–1229
Rapp MA, Rieckmann N, Gutzmann H, Folstein MF (2002) Mikro-Mental- Test – Ein Kurzverfahren zum Demenzscreening. Nervenarzt 73:839–844
Roche B, Chautems R, Rakotoarimanana R, Berclaz O, Marti MC (2002) Epidemiologie der Analinkontinenz. Chirurgische Gastroenterologie 18:282–285
Rosemeier HP (1993) Intimität – Umgang mit Scham, Peinlichkeit und Sexualität. In Rosemeier HP, Hoefert H-W, Göpfert W (Hrsg) Intimität und Sexualität. Quintessenz, München, S 45–52
Schlenger R (2004) Das Tabu bei Patienten und Ärzten brechen. Bericht vom 15. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Inkontinenzhilfe, Berlin 2003. Ärztliche Praxis Urologie 1:16
Stenzelius K, Mattiasson A, Hallberg IR, Westergren A (2004) Symptoms of urinary and faecal incontinence among men and women 75+ in relations to health complaints and quality of life. Neurourology and Urodynamics 23:211–222
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Ahnis, A., Knoll, N. Subjektives Belastungserleben bei alten Menschen mit Inkontinenz – eine qualitative Analyse. Z Gerontol Geriat 41, 251–260 (2008). https://doi.org/10.1007/s00391-008-0559-2
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-008-0559-2