Skip to main content
Log in

Evaluation eines neuen Weiterbildungsprogramms in der Augenklinik der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf

Evaluation of a new residency program at the department of ophthalmology of the Heinrich Heine University Düsseldorf

  • Originalien
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Zur Optimierung der Facharztausbildung an der Augenklinik der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf wurde Anfang 2013 ein neues internes Curriculum eingeführt. In dieser Studie wurde die Zufriedenheit der Assistenten mit dem neuen Curriculum evaluiert.

Material und Methoden

Das neue Curriculum besteht aus 3 wesentlichen Änderungen: 1) einer festen Strukturierung der Ausbildung durch festgelegte Rotationen in verschiedene Teams entsprechend der Spezialgebiete der einzelnen Oberärzte, 2) einer Liste sog. „Mini-Examina“, in denen praktische Fähigkeiten während der gesamten 5 Jahre mit steigendem Schwierigkeitsgrad kontinuierlich abgeprüft werden, und 3) einer jährlichen Zwischenprüfung. Die Zufriedenheit der Assistenten mit dem Curriculum wurde anhand eines Fragebogens mit insgesamt 15 Likert-Skala-basierten Items sowie Freitextkommentaren überprüft.

Ergebnisse

1) Die feste Strukturierung der Ausbildung wurde überwiegend positiv bewertet. So befürworteten 9 von 12 Befragten eine Fortsetzung des Ausbildungskonzeptes in dieser Form. 2) Bei den „Mini-Examina“ wünschten sich nur 64 % (7 von 11) der Assistenten eine Fortführung in dieser Form. Nur gut die Hälfte der Assistenten sah einen positiven Effekt der Prüfungen. 3) Bezüglich der jährlichen Prüfung gaben 73 % (8 von 11) der Assistenten an, dass sie ihnen geholfen hat, ihre Fähigkeiten besser einzuschätzen; 91 % (10 von 11) gaben eine Lernmotivation und 90 % (9 von 10) einen Lernfortschritt an; 73 % (8 von 11) wünschten sich, dass die Prüfung regelmäßig stattfinden sollte.

Diskussion

Die feste Strukturierung sowie die jährliche Zwischenprüfung wurden positiv evaluiert. Diese Maßnahmen konnten auch bei relativ kleiner Personalstruktur gut umgesetzt werden. Die „Mini-Examina“ wurden im Vergleich schlechter bewertet, vermutlich da sie die Arbeitsverdichtung weiter erhöhen. Die Zahl der zu demonstrierenden Fertigkeiten wird aktuell reduziert und die Integration der Prüfung in den täglichen Klinikalltag von Prüfern und Prüflingen eingeübt.

Abstract

Background

The German ophthalmological training is still a very individually organized system with only one final oral examination at the end of the 5-year residency. At the beginning of 2013 a new residency program was introduced at the department of ophthalmology of the Heinrich-Heine University Duesseldorf. This study evaluated the resident satisfaction with the new concept.

Material and methods

The new residency program consists of three main changes: firstly a structured training with fixed rotation in the various subdisciplines of ophthalmology, secondly a list of practical skills examinations that has to be completed during the 5-year program and thirdly annual intermediate oral examinations. The satisfaction of the residents with the new program was anonymously evaluated with a Likert scale-based questionnaire with 15 items and additional free text comments.

Results

(1) The structured training was mostly rated positively and 9 out of 12 of residents favored a continuation of the training concept in this form. (2) Only 7 out of 11 residents (64 %) wanted to continue the practical skills examinations in this form and only approximately half of the residents saw a positive effect of these examinations. (3) Regarding the annual examinations 8 out of 11 residents (73 %) reported that the examinations helped them to assess their skills better, 91 % (10 out of 11) reported a learning motivation, 90 % (9 out of 10) an improvement in learning due to the examinations and 73 % (8 out of 11) were of the opinion that the examinations should take place regularly.

Discussion

The structured training and the annual examinations were positively evaluated. These changes could be effectively implemented even with a relatively small personnel structure. In comparison the practical skill examinations were rated relatively negatively, probably because of the further increase of daily work. The number of skills to be demonstrated is currently reduced and the integration of testing into the clinical routine of examiners and examinees is under revision.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Notes

  1. Im nachstehenden Text werden die Bezeichnungen „(Weiterbildungs-)Assistent“ und „Arzt“ einheitlich und neutral für (Weiterbildungs-)Assistentinnen und Assistenten sowie für Ärztinnen und Ärzte verwendet.

Literatur

  1. Weiterbildungsordnung vom 1. Oktober 2005 in der Fassung vom 28. August 2014. http://epaper-archiv.de/aekno/2014_WBO/. Zugegriffen: 16. März 2015

  2. ZPA direkt 1/2015. http://newsletter.kaden-verlag.de/m/8538774/137300–57b3df5a6da1ac5f114f5a30f9f37014 Zugegriffen: 16. März 2015

  3. Gebiet Augenheilkunde – Ärztekammer Nordrhein. http://www.aekno.de/page.asp?pageID=9594

  4. Moorfields Eye Hospital NHS Foundation Trust. http://www.moorfields.nhs.uk/. Zugegriffen: 16. März 2015

  5. Harden RM, Stevenson M, Downie WW, Wilson GM (1975) Assessment of clinical competence using objective structured examination. Br Med J 1(5955):447–451

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  6. EBO European Board of Ophthalmology. http://ebo-online.org/newsite/EBODexam/default.asp. Zugegriffen: 16. März 2015

  7. Al-Salem KM, Al-Sarayra FA, Abu Al-Dabaat M, Shihadeh W, Al-Salem MM, Al-Salem MK et al (2014) Ophthalmology residency training in Jordan: an evaluation of quality and comparison with international standards. Int J Ophthalmol 7(5):898–904

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  8. Mostafaei A, Hajebrahimi S (2011) Perceived satisfaction of ophthalmology residents with the current Iranian ophthalmology curriculum. Clin Ophthalmol Auckl NZ 5:1207–1210

    Google Scholar 

  9. http://www.findl.at/content/contentmedia/med%20network_44–45_prof-findl.pdf. Zugegriffen: 16. März 2015

  10. Ophthalmology Clinical Fellowships Eyedocs. http://www.eyedocs.co.uk/ophthalmology-learning/fellowships/clinical/. Zugegriffen: 16. März 2015

  11. Hos et al (2015) Situation der Assistenzärztinnen und – ärzte in der Ophthalmologie in Deutschland. Ergebnisse einer Online-Umfrage. Ophthalmologe 112:doi: 10.1007/s00347-015-0030-x

  12. Programme Delivery The Royal College of Ophthalmologists – Curriculum for Ophthalmic Specialist Training. http://curriculum.rcophth.ac.uk/programme-delivery/. Zugegriffen: 16. März 2015

  13. Kampmeier J, Rau T, Liebhardt H, Fegert JM, Lang GK (2011) [Adoption of OSCE Examination Procedures in Ophthalmology]. Klin Monatsblätter Für Augenheilkd 228(6):550–554

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Brief Outline of Examinations – The Royal College of Ophthalmologists. http://www.rcophth.ac.uk/page.asp?section=115sectionTitle=Brief+Outline+of+Examinations

  15. Examinations. https://www.rcophth.ac.uk/examinations/. Zugegriffen: 16. März 2015

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Finis.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

D. Finis, E. Bramann und G. Geerling geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Die in diesem Artikel vorgestellten Ergebnisse wurden in Teilen bereits auf dem Jahreskongress der Association for Research in Vision and Ophthalmology (ARVO) 2015 in Denver vorgestellt.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Finis, D., Bramann, E. & Geerling, G. Evaluation eines neuen Weiterbildungsprogramms in der Augenklinik der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf. Ophthalmologe 112, 504–511 (2015). https://doi.org/10.1007/s00347-015-0078-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-015-0078-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation