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Glaskörperstatus und retinaler Venenverschluss

Vitreous body and retinal vein occlusion

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Zusammenfassung

Hintergrund

Ziel der vorliegenden Studie war es zu evaluieren, ob der Anheftungsstatus der hinteren Glaskörpergrenzschicht (PVC) an der Lamina limitans interna (ILM) der neurosensorischen Netzhaut einen Einfluss auf die Entstehung von retinalen Zentralvenen- (ZVV) oder Venenastverschlüssen (VAV) hat.

Material und Methoden

Es erfolgte eine retrospektive Auswertung von 238 Augen, die mit einer Pars-plana-Vitrektomie (ppV) und radiärer Optikusneurotomie (RON) bei einem ZVV bzw. mit einer ppV und arteriovenöser Sheathotomie (AVS) bei Vorliegen eines VAV behandelt wurden. Der intraoperative Glaskörperstatus wurde gemäß der vorliegenden Operationsberichte evaluiert und mit Augen einer jeweils altersgleichen gesunden Kontrollgruppe verglichen.

Ergebnisse

Es wurden 145 Augen (60,9 %) mit einem ZVV sowie 93 Augen (39,1 %) mit einem VAV in die Auswertung eingeschlossen. In Augen mit ZVV/VAV war die PVC signifikant häufiger anliegend (126 Augen, 86,9 %/89 Augen, 95,7 %) als komplett abgehoben (19 Augen, 13,1 %/4 Augen, 4,3 %; jeweils p < 0,001). In den Altersgruppen von 70 bis 79 Jahren und von 80 bis 89 Jahren ergab sich für beide Verschlussentitäten eine statistisch signifikant häufiger anliegende PVC in Augen mit ZVV (70 bis 79 Jahre: p = 0,001; 80 bis 89 Jahre: p = 0,002) und VAV (70 bis 79 Jahre: p < 0,001; 80 bis 89 Jahre: p = 0,011) im Vergleich zu einer altersentsprechenden gesunden Kontrollgruppe. In jüngeren Augen bei Patienten zwischen 65 und 69 Jahren war die PVC im Vergleich zur Kontrollgruppe nicht signifikant häufiger anliegend (ZVV: p = 0,334; VAV: p = 0,114).

Schlussfolgerung

Ein anliegender Glaskörper ist in der Altersgruppe ab 70 Jahren als Risikofaktor für die Entstehung von retinalen Venenverschlüssen anzusehen.

Abstract

Purpose

The aim of this study was to evaluate whether the adhesion status of the posterior vitreous cortex (PVC) towards the internal limiting membrane (ILM) has an impact on the development of retinal vein occlusion (RVO).

Material and methods

In a retrospective analysis the operation protocols of 238 eyes receiving pars plana vitrectomy (ppV) and radial optic neurotomy (RON) for central retinal vein occlusion (CRVO) or ppV in combination with arteriovenous sheathotomy (AVS) for branch retinal vein occlusion (BRVO) were evaluated with respect to the intraoperative status of posterior vitreous body adhesion. The results were compared with age-matched healthy controls.

Results

In this study 145 eyes (60.9 %) suffering from CRVO and 93 eyes (39.1 %) diagnosed with BRVO were included. In eyes with CRVO and BRVO the posterior vitreous cortex (PVC) was significantly more often attached (126 eyes, 86.9 % and 89 eyes, 95.7 %, respectively) than completely detached (19 eyes, 13.1 % and 4 eyes, 4.3 %, respectively, in each case p < 0.001). In the age groups between 70 and 79 years as well as between 80 and 89 years the PVC was significantly more often attached in both RVO entities in comparison to age-matched healthy controls (CRVO 70–79 years, p = 0.001 and 80–89 years, p = 0.002 and BRVO 70–79 years, p < 0.001, 80–89 years, p = 0.011). In eyes from the age group between 65 and 69 years (of age) the PVC was not significantly more often attached in comparison to healthy controls (CRVO p = 0.334 and BRVO p = 0.114).

Conclusion

According to these findings posterior vitreous adhesion is an independent risk factor for the development of retinal vein occlusion among patients aged 70 years or older.

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Literatur

  1. Avunduk AM, Cetinkaya K, Kapicioğlu Z et al (1997) The effect of posterior vitreous detachment on the prognosis of branch retinal vein occlusion. Acta Ophthalmol Scand 75:441–442

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Bertelmann T, Kičová N, Messerschmidt-Roth A et al (2011) The vitreomacular interface in retinal vein occlusion. Acta Ophthalmol 89:e327–e331

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Smet MD de, Gad Elkareem AM, Zwinderman AH (2013) The vitreous, the retinal interface in ocular health and disease. Ophthalmologica 230:165–178

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Hikichi T, Konno S, Trempe CL (1995) Role of the vitreous in central retinal vein occlusion. Retina 15:29–33

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Jackson TL, Nicod E, Angelis A et al (2013) Vitreous attachment in age-related macular degeneration, diabetic macular edema, and retinal vein occlusion: a systematic review and metaanalysis. Retina 33:1099–1108

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Jaulim A, Ahmed B, Khanam T et al (2013) Branch retinal vein occlusion: epidemiology, pathogenesis, risk factors, clinical features, diagnosis, and complications. An update of the literature. Retina 33:901–910

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Kado M, Trempe CL (1988) Role of the vitreous in branch retinal vein occlusion. Am J Ophthalmol 105:20–24

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Kičová N, Bertelmann T, Irle S et al (2012) Evaluation of a posterior vitreous detachment: a comparison of biomicroscopy, B-scan ultrasonography and optical coherence tomography to surgical findings with chromodissection. Acta Ophthalmol 90:e264–e268

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. McAllister IL (2012) Central retinal vein occlusion: a review. Clin Experiment Ophthalmol 40:48–58

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Murakami T, Takagi H, Ohashi H et al (2007) Role of posterior vitreous detachment induced by intravitreal tissue plasminogen activator in macular edema with central retinal vein occlusion. Retina 27:1031–1037

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Querques G, Triolo G, Casalino G et al (2013) Retinal venous occlusions: diagnosis and choice of treatments. Ophthalmic Res 49:215–222

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Shah GK, Rosenblatt BJ, Blinder KJ et al (2005) Triamcinolone-assisted internal limiting membrane peeling. Retina 25:972–975

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Stalmans P, Benz MS, Gandorfer A et al (2012) Enzymatic vitreolysis with ocriplasmin for vitreomacular traction and macular holes. N Engl J Med 367:606–615

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Stefánsson E (2009) Physiology of vitreous surgery. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 247:147–163

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Stefánsson E, Novack RL, Hatchell DL (1990) Vitrectomy prevents retinal hypoxia in branch retinal vein occlusion. Invest Ophthalmol Vis Sci 31:284–289

    PubMed  Google Scholar 

  16. Tachi N, Hashimoto Y, Ogino N (1999) Vitrectomy for macular edema combined with retinal vein occlusion. Doc Ophthalmol 97:465–469

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Takahashi MK, Hikichi T, Akiba J et al (1997) Role of the vitreous and macular edema in branch retinal vein occlusion. Ophthalmic Surg Lasers 28:294–299

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Trempe CL, Takahashi M, Topilow HW (1981) Vitreous changes in retinal branch vein occlusion. Ophthalmology 88:681–687

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Weber-Krause B, Eckardt C (1997) Incidence of posterior vitreous detachment in the elderly. Ophthalmologe 94:619–623

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. T. Bertelmann, I. Bertelmann, P. Szurman, U. Mester, J. Schmidt, W. Sekundo und S. Mennel geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Correspondence to T. Bertelmann FEBO.

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Die Ergebnisse der vorliegenden Arbeit wurden als Präsentation für den 112. DOG-Kongress in Leipzig im September 2014 angemeldet.

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Bertelmann, T., Bertelmann, I., Szurman, P. et al. Glaskörperstatus und retinaler Venenverschluss. Ophthalmologe 111, 1178–1182 (2014). https://doi.org/10.1007/s00347-014-3086-0

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