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Visuelles Rehabilitationstraining bei homonymen Gesichtsfeldausfällen

Visual rehabilitation training for homonymous field defects

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Zusammenfassung

Homonyme Gesichtsfeldausfälle führen zu Einschränkungen der Lese- und Orientierungsfähigkeit. Die Lesestörung hängt ab von der Größe der makularen Aussparung, der Seite des Ausfalls (ungünstig in Leserichtung) und spontanen Anpassungsmechanismen. Als evidenzbasierte Trainingsmaßnahmen sind Methoden zu empfehlen, die kompensatorische Strategien fördern: für die Lesestörung optokinetisches Training mit bewegtem Text und für die Orientierungsstörung Sakkadentraining. Durch optimierte Nutzung des gesamten Blickfeldes verbessern sich die Exploration, die Reaktionszeiten bei Suchaufgaben und die Lebensqualität.

Abstract

Homonymous field defects cause reading and orientation disorders. The reading disorder depends on the size of the macular sparing, the side of the field defect (unfavorable in reading direction) and spontaneous adaptive mechanisms. Methods which support compensation strategies should be recommended as evidence-based training procedures: optokinetic training with scrolled text for reading disorders and saccade training for orientation disorders. By optimized utilization of the total field of gaze, general exploration of the environment, reaction times during search tasks and quality of life can be improved.

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Literatur

  1. Kerkhoff G, Münßinger U, Haaf E et al (1992) Rehabilitation of homonymous scotoma in patients with postgeniculate damage of the visual system: saccadic compensation training. Restor Neurol Neurosci 4:245–254

    PubMed  Google Scholar 

  2. Meienberg O (1988) Augenbewegungsmuster bei Hemianopsie und visuellem Neglekt. Klin Monatsbl Augenheilkd 192:108–112

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Paul C (1999) Reha-Sehtraining; Therapieleitfaden für Orthoptistinnen. Praefcke, Ravensburg

  4. Pambakian ALM, Mannan SK, Hodgson TL, Kennard C (2004) Saccadic visual search training: a treatment for patients with homonymous hemianopia. J Neurol Neurosurg Psychiatry 75:1443–1448

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Roth T, Sokolov AN, Messias A et al (2009) Comparing explorative saccade and flicker training in hemianopia: a randomized controlled study. Neurology 72(4):324–331

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Roth T, Sokolov AN, Messias A et al (2009) Sakkadentraining verbessert visuelle Exploration bei Hemianopsie. Ein randomisierte kontrollierte Studie. Z Prakt Augenheilkd 30:403–410

    Google Scholar 

  7. Schuett S, Heywood CA, Kentridge RW et al (2008) Rehabilitation of hemianopic dyslexia: Are words necessary for re-learning oculomotor control? Brain 131:3156–3168

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Spitzyna GA, Wise RJ, McDonald SA et al (2007) Optokinetic therapy improves text reading in patients with hemianopic alexia: a controlled trial. Neurology 68:1922

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Trauzettel-Klosinski S (1997) Eccentric fixation in hemianopic field defects – a valuable strategy to improve reading ability and an indication for cortical plasticity. Neurol Ophthalmol 18:117–131

    Article  Google Scholar 

  10. Trauzettel-Klosinski S, Brendler K (1998) Eye movements in reading with hemianopic field defects: the significance of clinical parameters. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 236:91–102

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Trauzettel-Klosinski S (2009) Rehabilitation bei Sehbahnschäden. Klin Monatsbl Augenheilkd 226:897–907

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Trauzettel-Klosinski S (2012) Zeitgemäße Möglichkeiten visueller Rehabilitation. Current methods of visual rehabilitation. Dtsch Arztebl Int 2011:108(51–52):871–878

    Google Scholar 

  13. Trauzettel-Klosinski S (2007) Reading disorders. In: Schiefer U, Wilhelm H, Hart W (Hrsg) Clinical neuro-ophthalmology. Springer, Heidelberg, S 303–308

  14. Trauzettel-Klosinski S, Dietz K, IReST Study Group (2012) Standardized assessment of reading performance: the new International Reading Speed Texts IReST. Invest Ophthalmol Vis Sci (in review)

  15. Zhang X, Kedar S, Lynn MJ et al (2006) Homonymous hemianopias, clinical-anatomic correlations in 904 cases. Neurology 28:906–910

    Article  Google Scholar 

  16. Zihl J, Krischer C, Meissen Z (1984) Die hemianopische Lesestörung und ihre Behandlung. Nervenarzt 55:317–323

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Zihl J (1995) Visual scanning behaviour in patients with homonymous hemianopia. Neuropsychologia 33:287–303

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist für sich und seine Koautoren auf folgende Beziehungen hin: Die Autorin war an der Entwicklung International Reading Speed Texts „IReST“ und der Sakkadentrainings-Software „visiocoach“ beteiligt und hat ausschließlich ein wissenschaftliches und kein finanzielles Interesse. Potenzielle Einnahmen werden direkt in die Weiterentwicklung der Software reinvestiert. Somit besteht kein Interessenkonflikt.

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Trauzettel-Klosinski, S. Visuelles Rehabilitationstraining bei homonymen Gesichtsfeldausfällen. Ophthalmologe 109, 496–500 (2012). https://doi.org/10.1007/s00347-012-2571-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-012-2571-6

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