Skip to main content
Log in

Anatomie und Physiologie der ableitenden Tränenwege

Anatomy and physiology of efferent tear ducts

  • Leitthema
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die ableitenden Tränenwege setzen sich aus dem oberen und dem unteren Tränenkanälchen, Tränensack und Tränennasengang zusammen. Sie drainieren die Tränenflüssigkeit vom Auge in den unteren Nasengang. Das auskleidende Epithel von Tränensack und Tränennasengang zeigt einen dichten Besatz mit Mikrovilli, der resorptive Vorgänge vermuten lässt. Aufgrund ihrer Zusammensetzung werden den vom Epithel gebildeten Sekretionsprodukten Eigenschaften im Rahmen des Tränenabflusses und der mikrobiellen Abwehr zugeschrieben. Weitere Abwehrmechanismen stellen IgA und Abwehrzellen dar, die intra- sowie subepithelial eine besondere Verteilung aufweisen. Ferner kommt tränenwegsassoziiertes lymphatisches Gewebe (TALT) vor, dass die zytomorphologischen und immunphänotypischen Charakteristika von mukosaassoziiertem Gewebe (MALT) aufweist. Die Mechanismen des Tränenabflusses sind letztendlich nicht geklärt. Es existieren zahlreiche Hypothesen. Bedeutung kommt der Pars lacrimalis des M. orbicularis oculi um die Tränenkanälchen zu sowie dem spiralförmigen Wickelsystem aus Bindegewebsfasern und dem Schwellkörpergewebe, die Tränensack und Tränennasengang umgeben. Das Schwellkörpergewebe hat darüber hinaus Schutzfunktion und ist unter emotionalen Zuständen aktiv.

Abstract

The human nasolacrimal ducts consist of the upper and lower lacrimal canaliculi, the lacrimal sac and the nasolacrimal duct and drain tear fluid from the ocular surface into the nose. The lining epithelium of the lacrimal sac and the nasolacrimal duct is lined by microvilli supporting the hypothesis that tear fluid components are absorbed. Based on its composition epithelial secretions fulfill functions in tear transport and antimicrobial defense. Further defense mechanisms are displayed by IgA and defense cells which show a special intraepithelial and subepithelial distribution. Moreover, tear duct-associated lymphoid tissue (TALT) is present, displaying the cytomorphological and immunophenotypic features of mucosa-associated lymphoid tissue (MALT). The mechanisms of tear outflow are not yet resolved and several hypotheses exist. Significance is attributed to the lacrimal part of the orbicularis eye muscle surrounding the canaliculi, the helically arranged system of connective tissue fibres and the cavernous body that surrounds the lacrimal sac and the nasolacrimal duct. Moreover, the cavernous body has a function in protecting the lacrimal passage and is active during emotions.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Ayub M, Thale A, Hedderich J et al. (2003) The cavernous body of the human efferent tear ducts functions in regulation of tear outflow. Invest Ophthalmol Vis Sci 44: 4900–4907

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Bräuer L, Börgermann J, Johl M et al. (2007b) Detection and localization of the hydrophobic surfactant proteins B and C in human tear fluid and the human lacrimal system. Curr Eye Res 32: 931–938

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bräuer L, Kindler C, Jäger K et al. (2007a) Detection of surfactant proteins A and D in human tear fluid and the human lacrimal system. Invest Ophthalmol Vis Sci 48: 3945–3953

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Busse H, Müller KM, Osmers F (1977) The radiological anatomy of the tear ducts in neonates. Rofo Fortschr Geb Rontgenstr Neuen Bildgeb Verfahr 127: 154–158

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Paulsen F (2003) The human nasolacrimal ducts. Adv Anat Embryol Cell Biol Vol 170: 1–106

    Google Scholar 

  6. Paulsen F (2006) Cell and molecular biology of human lacrimal gland and nasolacrimal duct mucins. Int Rev Cytol 249: 229–279

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Paulsen F (2007) Anatomy and physiology of the nasolacrimal ducts. In: Weber R, Keerl R, Schaefer SD, Della Rocca RC (eds) Atlas of Lacrimal Surgery. Springer, Berlin Heidelberg New York, pp 1–13

  8. Paulsen F, Berry M (2006) Mucins and TFF peptides of the tear film and lacrimal apparatus. Prog Histochem Cytochem 41: 1–53

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Paulsen F, Schaudig U, Thale A (2003) Drainage of tears – impact on the ocular surface and lacrimal system. Ocular Surf 1: 180–191

    Google Scholar 

  10. Putz R (1971) Anatomy of the orifice of the nasolacrimal duct. Verh Anat Ges 65: 377–381

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Tillmann B (2005) Atlas der Anatomie. Springer, Berlin Heidelberg

Download references

Danksagung

Die Arbeiten an den ableitenden Tränenwegen wurden durch die DFG (PA738/1–5), das BMBF-Wilhelm-Roux Programm (FKZ 12/08) und die Sicca Forschungsförderung unterstützt

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to F. Paulsen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Paulsen, F. Anatomie und Physiologie der ableitenden Tränenwege. Ophthalmologe 105, 339–345 (2008). https://doi.org/10.1007/s00347-008-1735-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-008-1735-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation