Skip to main content
Log in

Erblicher Darmkrebs bei Lynch‑/HNPCC-Syndrom in Deutschland

Hereditary colon cancer in Lynch syndrome/HNPCC syndrome in Germany

  • Schwerpunkt: Seltene Erkrankungen
  • Published:
Der Pathologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Erblicher Darmkrebs (Lynch‑/HNPCC-Syndrom) basiert auf Keimbahnmutationen, die zu gehäuftem Auftreten von kolorektalen Karzinomen in jungem Alter führen. Neben Darmkrebs besteht zudem ein erhöhtes Risiko für das Auftreten zahlreicher extraenteraler Krebserkrankungen. Das Deutsche HNPCC-Konsortium hat es sich zur Aufgabe gemacht, das Bewusstsein für erblichen Darmkrebs bei Ärzten und Patienten zu stärken.

Fragestellung

Eine zuverlässige Erkennung von Patienten mit erblichem Darmkrebs basiert auf gründlicher klinischer Anamnese und darauf aufbauend ergänzenden Untersuchungen in Pathologie und Humangenetik. Das vorliegende Manuskript stellt ein Konzept hierzu vor.

Material und Methoden

Neben relevanter Literatur werden die wichtigsten diagnostischen Parameter sowie Strategien zur Vorsorgediagnostik für HNPCC-Patienten dargestellt und in Zusammenschau mit aktuellen Kennzahlen des Deutschen HNPCC-Konsortiums diskutiert.

Ergebnisse

Das Deutsche HNPCC-Konsortium fördert eine enge Zusammenarbeit zwischen klinisch tätigen Ärzten, Humangenetikern und Pathologen. Nach einer Förderperiode durch die Deutsche Krebshilfe gelang es dem Deutschen HNPCC-Konsortium, die HNPCC-Diagnostik und -Vorsorgeuntersuchungen in die Regelversorgung zu überführen. Bislang wurden 5770 Familien (8873 Patienten) mit Verdacht auf Lynch-Syndrom untersucht. Insgesamt konnten in 1296 Familien Mutationen im MLH1-, MSH2-, MSH6-, PMS2- oder EPCAM-Gen detektiert werden. Zudem wurden 612 pathogene Varianten und 325 Varianten unklarer Signifikanz erfasst.

Schlussfolgerungen

Eine sichere Erkennung von HNPCC-Patienten basiert auf einer standardisierten interdisziplinären Diagnostik, die in dieser Übersichtsarbeit am Beispiel des Deutschen HNPCC-Konsortiums vorgestellt wird.

Abstract

Background

Hereditary nonpolyposis colorectal cancer (Lynch/HNPCC syndrome) is based on a germline mutation inducing increased occurrence of colorectal cancer and extracolonic carcinomas in young age. The German HNPCC consortium aims to increase awareness for detection of hereditary colon cancer among patients and physicians.

Objectives

Reliable detection of HNPCC patients is based on a thorough documentation of patients’ medical history and on further diagnostics delivered by human genetics and surgical pathology. This manuscript presents a standardized diagnostic concept.

Methods

Relevant literature is reviewed and discussed and diagnostic parameters are outlined. In addition, operating figures of the German HNPCC consortium are presented.

Results

The German HNPCC consortium is based on an efficient cooperation between clinical physicians, human geneticists, and surgical pathologists. After a funding period from the Deutsche Krebshilfe, HNPCC diagnostics and preventive medical examinations were transferred into standard care in Germany. In total, 5770 families (8873 patients) were included in HNPCC diagnostics. To date, in 1296 families, mutations of the MLH1-, MSH2-, MSH6-, PMS2-, or EPCAM-gene have been detected. Furthermore, 612 pathogenic variants and 325 variants of unknown significance were found.

Conclusions

Reliable detection of HNPCC patients is based on a standardized diagnostic concept, which has been established within the German HNPCC consortium.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Warthin AS (1985) Classics in oncology. Heredity with reference to carcinoma as shown by the study of the cases examined in the pathological laboratory of the University of Michigan, 1895–1913. By Aldred Scott Warthin. 1913. Ca Cancer J Clin 35(6):348–359

    Article  Google Scholar 

  2. Lynch HT, Krush AJ (1971) Cancer family “G” revisited: 1895–1970. Cancer 27(6):1505–1511

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Leach FS et al (1993) Mutations of a mutS homolog in hereditary nonpolyposis colorectal cancer. Cell 75(6):1215–1225

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Peltomaki P et al (1993) Genetic mapping of a locus predisposing to human colorectal cancer. Science 260(5109):810–812

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Haggar FA, Boushey RP (2009) Colorectal cancer epidemiology: incidence, mortality, survival, and risk factors. Clin Colon Rectal Surg 22(4):191–197

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Lynch HT, de la Chapelle A (2003) Hereditary colorectal cancer. N Engl J Med 348(10):919–932

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Lynch HT et al (2010) FAP, gastric cancer, and genetic counseling featuring children and young adults: a family study and review. Fam Cancer 9(4):581–588

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Lynch HT et al (2006) Phenotypic and genotypic heterogeneity in the Lynch syndrome: diagnostic, surveillance and management implications. Eur J Hum Genet 14(4):390–402

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Abdel-Rahman WM, Mecklin JP, Peltomaki P (2006) The genetics of HNPCC: application to diagnosis and screening. Crit Rev Oncol Hematol 58(3):208–220

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Schwartz RA, Torre DP (1995) The Muir-Torre syndrome: a 25-year retrospect. J Am Acad Dermatol 33(1):90–104

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Kast K et al (2016) Prevalence of Lynch syndrome in unselected patients with endometrial or ovarian cancer. Arch Gynecol Obstet 294(6):1299–1303

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. De Jong AE et al (2004) The role of mismatch repair gene defects in the development of adenomas in patients with HNPCC. Gastroenterology 126(1):42–48

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Lynch HT et al (2009) Review of the Lynch syndrome: history, molecular genetics, screening, differential diagnosis, and medicolegal ramifications. Clin Genet 76(1):1–18

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Bettstetter M et al (2008) MethyQESD, a robust and fast method for quantitative methylation analyses in HNPCC diagnostics using formalin-fixed and paraffin-embedded tissue samples. Lab Invest 88(12):1367–1375

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Giuffre G et al (2005) Microsatellite analysis of hereditary nonpolyposis colorectal cancer-associated colorectal adenomas by laser-assisted microdissection: correlation with mismatch repair protein expression provides new insights in early steps of tumorigenesis. J Mol Diagn 7(2):160–170

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Huth C et al (2012) The molecular basis of EPCAM expression loss in Lynch syndrome-associated tumors. Mod Pathol 25(6):911–916

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Rumilla K et al (2011) Frequency of deletions of EPCAM (TACSTD1) in MSH2-associated Lynch syndrome cases. J Mol Diagn 13(1):93–99

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Steinke V et al (2013) Hereditary nonpolyposis colorectal cancer (HNPCC)/Lynch syndrome. Dtsch Arztebl Int 110(3):32–38

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Engel C et al (2018) No Difference in Colorectal Cancer Incidence or Stage at Detection by Colonoscopy Among 3 Countries With Different Lynch Syndrome Surveillance Policies. Baillieres Clin Gastroenterol 155(5):1400–1409 (e2)

    Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir bedanken uns ganz herzlich bei Herrn PD. Dr. Christoph Engel, Institut für Medizinische Informatik, Statistik und Epidemiologie, Universität Leipzig, für die Bereitstellung der Kennzahlen des Deutschen HNPCC-Konsortiums.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to N. Friedrichs.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

R. Büttner und N. Friedrichs geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Schwerpunktherausgeber

C. Röcken, Kiel

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Büttner, R., Friedrichs, N. Erblicher Darmkrebs bei Lynch‑/HNPCC-Syndrom in Deutschland. Pathologe 40, 584–591 (2019). https://doi.org/10.1007/s00292-019-0643-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00292-019-0643-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation