Skip to main content
Log in

Themen der Ausbildungsforschung in der Psychotherapie

Issues of research in psychotherapy training

  • Übersichten
  • Published:
Psychotherapeut Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Übersicht geht von einer Bestandsaufnahme der Ausbildungsforschung in der Psychotherapie aus, die zeigt, dass viele Fragen noch unbeantwortet sind. Aufbauend auf ein Schema zur Ordnung von Forschungsbefunden in diesem Bereich, in dem Input-, Prozess- und Output-Variablen unterschieden werden, folgt eine Zusammenfassung exemplarischer Studien zu Aspekten wie Berufswahl, Vorerfahrungen und Verfahrenswahl, zur Persönlichkeit von Ausbildungsteilnehmern, Merkmalen von Ausbildungseinrichtungen, Qualitätssicherungsstandards sowie zur Organisation und Struktur von Ausbildungsprogrammen. Prozessorientierte Studien fokussieren u. a. auf die Operationalisierung und Entwicklung von Fertigkeiten, die Bedeutung und den Effekt von sowie die Zufriedenheit mit den Ausbildungskomponenten. Unter dem Output-Aspekt werden schließlich die unmittelbaren Ergebnisse der Ausbildungsabschlüsse und die professionelle Entwicklung während und nach der Ausbildung sowie die Kompetenzentwicklung und deren Vorhersage zusammengefasst.

Abstract

This review is based upon an appraisal of training research in psychotherapy showing that many questions are still unanswered. By means of a schema for the organization of research results that differentiates input, process and output variables, unselected results are summarized relating to issues such as the choice of the psychotherapeutic profession, pre-experiences of candidates, the selection of an orientation, personality factors, characteristics of training institutes, quality standards, as well as the organisation and structure of training programs. Process oriented studies mainly focus on the operationalisation and development of skills, the significance, the effects of and the satisfaction with training components. Finally, the output category comprises results related to graduation, to professional development during and following training and to the development of competence and its prediction.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  • Ambuhl H, Orlinsky D, Cierpka M et al (1995) Zur Entwicklung der theoretischen Orientierung von Psychotherapeuten. Psychother Psychosom Med Psychol 45:109–120

    PubMed  Google Scholar 

  • Arthur AR (2000) The personality and cognitive-epistemological traits of cognitive-behavioural and psychoanalytic psychotherapists. Br J Med Psychol 73:243–257

    PubMed  Google Scholar 

  • Arthur AR (2001) Personality, epistemology and psychotherapists‘ choice of theoretical model: a review and analysis. Eur J Psychother Counsel Health 4:45–64

    Google Scholar 

  • Bayer J (2007) Ausbildungszufriedenheit. Diplomarbeit, Institut für Psychologie, Albert-Ludwigs-Universität, Freiburg

  • Berns U (2005) Psychotherapieausbildung im Licht empirischer Psychotherapieforschung. Psychotherapeut 51:26–43

    Google Scholar 

  • Beutler LE, Malik M, Alimohamed S et al (2004) Therapist variables. In: Lambert MJ (ed) Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change, 5th edn. John Wiley & Sons, New York, pp 227–306

  • Binder J (1993) Is it time to improve psychotherapy training? Clin Psychol Rev 13:301–318

    Google Scholar 

  • Borg-Laufs M (2005) Prozessqualität der Ausbildung in Psychotherapie/Verhaltenstherapie und ihre Sicherung. In: Laireiter AR (Hrsg) Ausbildung in Verhaltenstherapie. Hogrefe, Göttingen, S 383–403

  • Boswell JF, Castonguay LG (2007) Psychotherapy training: suggestions for core ingredients and future research. Psychother Theor Res 44:378–383

    Google Scholar 

  • Botermans JF (1996) The training of psychotherapists: impact on confidence and mastery, self-efficacy and emotional reactivity. Unveröffentlichte Dissertation, Institut für Psychologie, Katholische Universität Leuven, Belgien

  • Bundespsychotherapeutenkammer (2009) Kernkompetenzen von Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten. Positionspapier, BPtK, Berlin

  • Busche W, Mösko M, Kliche T et al (2006). Die „Praktische Tätigkeit“ in der psychotherapeutischen Ausbildung. Eine Akteurs- und Betroffenenbefragung zur Struktur- und Prozessqualität und zur Lage der PiA in diesem Ausbildungsabschnitt. Rep Psychol 9:390–401

    Google Scholar 

  • Caspar F (1997) What goes on in a psychotherapists mind? Psychother Res 7:105–125

    Google Scholar 

  • Caspar F (2005) Die Entwicklung klinischer Informationsverarbeitung. In: Laireiter AR (Hrsg) Ausbildung in Verhaltenstherapie. Hogrefe, Göttingen, S 04–425

  • Caspar F (2008) Gibt es gute und schlechte Psychotherapeuten und Psychotherapeutinnen? Psychother Psychosom Med Psychol 58:227

    PubMed  Google Scholar 

  • Caspar F, Berger T, Hautle I (2004) The right view of your patient: a computer-assisted, individualized module for psychotherapy training. Psychother Theor Res 41:125–135

    Google Scholar 

  • Caspar F, Eversmann J (2009) Was müssen Kandidatinnen und Kandidaten mitbringen, um einmal gute Therapeutinnen und Therapeuten zu werden? Psychother Psychosom Med Psychol 59:213–214

    Google Scholar 

  • Castonguay LG (2000) A common factors approach to psychotherapy training. J Psychother Integr 10:263–282

    Google Scholar 

  • Castonguay LG, Beutler LE (2006) Principles of therapeutic change: a task force on participants, relationships, and techniques factors. J Clin Psychol 62:631–638

    PubMed  Google Scholar 

  • Chambless DL, Ollendick TH (2001) Empirically supported psychological interventions: controversies and evidence. Annu Rev Psychol 52:685–716

    PubMed  Google Scholar 

  • Costanzo M, Philpott J (1986) Predictors of therapeutic talent in aspiring clinicians: a multivariate analysis. Psychotherapy 23:362–369

    Google Scholar 

  • Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde (DGPPN) (2008) Empfehlungen der DGPPN an Chefärzte psychiatrisch-psychotherapeutischer Kliniken zur Gestaltung der praktischen Tätigkeit während der Ausbildung zum Psychologischen Psychotherapeuten. Nervenarzt 79:632–634

    Google Scholar 

  • Dobernig E, Laireiter AR (2000) Where do behavior therapists take their troubles? III. Befunde zu Häufigkeit, Art und Nutzen von Selbsterfahrung und Eigentherapie von Teilnehmern und Absolventen verhaltenstherapeutischer Ausbildung. In: Laireiter AR (Hrsg) Selbsterfahrung in Psychotherapie und Verhaltenstherapie – Empirische Befunde. dgvt, Tübingen, S 417–456

  • Domma J (2007) Kompetenz von Verhaltenstherapeuten in der Ausbildung. Dissertation, Justus-Liebig-Universität, Gießen

  • Dresenkamp A, Jäger R (2007) Fragebogen zur Qualitätssicherung in der Psychotherapieausbildung (QuaSiP) – Eine Methode zur Einbeziehung der Ausbildungsteilnehmer. Verhaltensther Psychosoz Prax 39:145–160

    Google Scholar 

  • Deutsche Psychoanalytische Vereinigung (DPV) (2009) Optimal standards der IPA. http://www.dpv-psa.de/ausbildung/optimal-standards-der-ipa/. Gesehen 16.09.2009

  • Eichenberg C, Müller K (2007) Curriculare Gestaltung überdenken. Dtsch Arztebl PP10:456–457

    Google Scholar 

  • Eichenberg C, Müller K, Fischer G (2007) Die Motivation zur Berufswahl Psychotherapeut/in: Ein Vergleich zwischen Schülern, Studierenden und (angehenden) Psychotherapeuten. Z Psychol Traumatol Psychother Wiss Psychol 2:83–98

    Google Scholar 

  • Elliott DM, Guy JD (1993) Mental health professionals versus non-mental health professionals: childhood trauma and adult functioning. Prof Psychol Res Pract 24:83–90

    Google Scholar 

  • Eversmann J (2008) Psychometrische Überprüfung eines Auswahlverfahrens psychotherapeutischer Weiterbildungskandidaten. Dissertation, Universität Osnabrück

  • Farber BA, Golden V (1997) Psychological mindedness in psychotherapists. In: Mc-Callum M, Piper WE (eds) Psychological mindedness. Erlbaum, Hillsdale, NJ

  • Farber BA, Manevich I, Metzger J, Saypol E (2005) Choosing psychotherapy as a career: why did we cross that road? J Clin Psychol 61:1009–1031

    PubMed  Google Scholar 

  • Fauth J, Vinca AM, Gates S et al (2007) Big ideas for psychotherapy training. Psychother Theor Res 44:384–391

    Google Scholar 

  • Fiedler F (1950) The concept of an ideal therapeutic relationship. J Consult Psychol 14:239–245

    PubMed  Google Scholar 

  • Fliegel S, Ruggaber G (2003) Ausbildung in Psychologischer Psychotherapie und Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie bei der Deutschen Gesellschaft für Verhaltenstherapie (DGVT). Verhaltensther Psychosoz Prax 35:173–186

    Google Scholar 

  • Fussell FW, Bonney WC (1990) A comparative study of childhood experiences of psychotherapists and physicists: implications for clinical practice. Psychother Theor Res 27:505–512

    Google Scholar 

  • Gahleitner SB, Borg-Laufs M (2007) Wer wird Kinder- und JugendlichentherapeutIn nach der Bologna-Reform? Perspektiven der Sozialarbeit, Sozialpädagogik und Heilpädagogik. Psychotherapeutenj 2:108–117

    Google Scholar 

  • Geller J, Norcross J, Orlinsky DE (2005) The psychotherapist’s own psychotherapy: patient and clinicians perspectives. Oxford University Press, New York

  • Glaesmer H, Sonntag A, Barnow S et al (2009) Die Psychotherapeutenausbildung aus Sicht der Absolventen. Ergebnisse der Absolventenbefragung im Rahmen des Forschungsgutachtens. Psychotherapeut 54:#–#

    Google Scholar 

  • Grawe K (1998) Psychologische Therapie. Hogrefe, Göttingen

  • Gray LA, Ladany N, Walker JA, Ancis JR (2001) Psychotherapy trainees‘ experience of counterproductive events in supervision. J Couns Psychol 48:371–383

    Google Scholar 

  • Haag A (2008) Die „Seelenkulturrevolution“. Ein Erfahrungsbericht einer deutschen Psychoanalytikerin in China. Psychotherapeut 53:124–129

    Google Scholar 

  • Härter M et al (2009) S3-Leitlinie/Nationale Versorgungs-Leitlinie: Unipolare Depression (im Druck)

  • Heffler B, Sandell R (2009) The role of learning style in choosing one’s therapeutic orientation. Psychother Res: 1–10

    Google Scholar 

  • Henry WE, Sims JH, Spray SL (1971) The fifth profession. Bass, San Francisco

  • Hessisches Sozialministerium (HSM), Hessisches Landesprüfungs- und Untersuchungsamt im Gesundheitswesen (HLPUG) (2007) Evaluierung der Psychotherapieausbildung in Hessen. Projektvortrag, Frankfurt a.M., März 2007

  • Hill CE (1989) Therapist techniques and client outcomes: eight cases of brief psychotherapy. Sage, Newbury Park, CA

  • Hill CE (2005) Therapist techniques, client involvement, and the therapeutic relationship: inextricably intertwined in the therapy process. Psychother Theor Res 42:431–442

    Google Scholar 

  • Hill CE (2009) Helping skills. Facilitating exploration, insight, and action. American Psychological Association, Washington, DC

  • Hill CE, Knox S (2009) Processing the therapeutic relationship. Psychother Res 19:13–29

    PubMed  Google Scholar 

  • Hill CE, Lent RW (2006) Training novice therapists: skills plus. Psychother Bull 41:11–16

    Google Scholar 

  • Hill CE, Roffman M, Stahl J et al (2008) Helping skills training for undergraduates: outcomes and prediction of outcomes. J Couns Psychol 55:359–370

    Google Scholar 

  • Hiller W, Bleichhardt G (2004) Qualitätssicherung in einer psychotherapeutischen Hochschulambulanz. Verhaltensther Verhaltensmed 25:315–344

    Google Scholar 

  • Hölzel HH (2006) Zur finanziellen Situation der Psychotherapeuten in Ausbildung: Ergebnisse einer internetgestützten Fragebogenstudie. Psychotherapeutenj 3:232–237

    Google Scholar 

  • Holt RR, Luborsky (1958) Personality patterns of psychiatrists. Basic Books, New York

  • Kahl-Popp J (2007) Lernen und Lehren psychotherapeutischer Kompetenz am Beispiel der psychoanalytischen Ausbildung. Ergron, Würzburg

  • Keen AJA, Freeston MH (2008) Assessing competence in cognitive-behavioural therapy. Br J Psychiatry 193:60–64

    PubMed  Google Scholar 

  • Kohl S, Barnow S, Brähler E, Fegert JM et al (2009) Die Psychotherapieausbildung aus Sicht der Lehrkräfte. Ergebnisse der Befragung von Dozenten, Supervisoren und Selbsterfahrungsleitern im Rahmen des Forschungsgutachtens. Psychotherapeut 54:#–#

    Google Scholar 

  • Krampen G, Hank P, Saile H, Wiland-Heil K (2005) Evaluationsbericht zur Psychotherapie-Weiterbildung im SS 2004 und WS 2004/2005. Weiterbildungsstudiengang Psychologische Psychotherapie im Fach Psychologie an der Universität Trier. Trierer Psychologische Berichte 32: Heft 1

    Google Scholar 

  • Kröner-Herwig B, Fydrich T, Tuschen-Caffier B (2001) Ausbildung für Psychologische Psychotherapie und Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie: Ergebnisse einer Umfrage. Verhaltenstherapie 11:137–142

    Google Scholar 

  • Kuhr A (2005) Strukturqualität der Psychotherapieausbildung. In: Laireiter AR, Willutzki U (Hrsg) Ausbildung in der Psychotherapie. Hogrefe, Göttingen

  • Ladany N, Friedlander ML, Nelson ML (2008) Critical events in psychotherapy supervision: an interpersonal approach. American Psychological Association, Washington, DC

  • Ladany N, Hill CE, Corbett MM, Nutt EA (1996) Nature, extent, and importance of what psychotherapy trainees do not disclose to their supervisors. J Couns Psychol 43:10–24

    Google Scholar 

  • Laireiter AR (2005) Selbsterfahrung in der Ausbildung in Verhaltenstherapie. In: Laireiter AR, Willutzki U (Hrsg) Ausbildung in Verhaltenstherapie. Hogrefe, Göttingen, S 263–292

  • Laireiter AR (2008) Qualitätssicherung gefordert. Dtsch Arztebl PP9:413–414

    Google Scholar 

  • Laireiter AR, Botermans JF (2005) Ausbildungsforschung in der Psychotherapie – Entwicklungen und aktueller Stand. In: Laireiter AR, Willutzki U (Hrsg) Ausbildung in Verhaltenstherapie. Hogrefe, Göttingen, S 53–101

  • Lambert M (2007) Presidential address: what we have learned from a decade of research aimed at improving psychotherapy outcome in routine care. Psychother Res 17:1–4

    Google Scholar 

  • Lambert M, Bergin AE, Garfield SL (2004) Handbook of psychotherapy and behavior change, 5th edn. John Wiley & Sons, New York

  • Loo C (1979) Measures for predicting therapeutic skill and the effects of training. Psychother Theor Res 16:460–466

    Google Scholar 

  • Luborsky L, Spence DP (1971) Quantitative research on psychoanalytic therapy. In: Lambert MJ (ed) Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behaviour change, 3rd edn. John Wiley & Sons, New York, pp 408–437

  • Matarazzo RG, Patterson DR (1986) Methods of teaching therapeutic skill. In: Lambert MJ (ed) Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behabior change, 3rd edn. John Wiley & Sons, New York, pp 821–843

  • Michels-Lucht F, Freyberger HJ, von Rad K et al (2009) Ergebnisse der Delphi-Expertenbefragung des Forschungsgutachtens zur Ausbildung von Psychologischen Psychotherapeuten und Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeuten. Psychodyn Psychother (eingereicht)

  • Millon T (1994) Millon index of personality styles – Manual. Psychological Corporation Harcourt, Brace & Company, San Antonio

  • Moskowitz SA, Rupert PA (1983) Conflict resolution within the supervisory relationship. Prof Psychol Res Pract 14:632–641

    Google Scholar 

  • Müller-Locher P (2008) Qualitätssicherung in der Psychotherapieweiterbildung: Ergebnisse der periodischen Überprüfung der Mitglieder der Schweizer Charta für Psychologie. Psychother Forum 16:39–46

    Google Scholar 

  • Murphy RA, Halgin RP (1995) Influences on the career choice of psychotherapists. Prof Psychol Res Pract 26:422–426

    Google Scholar 

  • Nigam T, Cameron PM, Leverette JS (1997) Impasses in the supervisory process: a resident’s perspective. Am J Psychother 51:252–272

    PubMed  Google Scholar 

  • Norcross J (2002) Insider’s guide to graduate programs in clinical and counseling psychology. Guilford, New York

  • Norcross J, Bike D, Evans K, Schatz D (2008) Psychotherapists who abstain from personal therapy: do they practice what they preach? J Clin Psychol 64:1368–1376

    PubMed  Google Scholar 

  • Okiishi J, Lambert MJ, Nielsen SL, Ogles BM (2003) Waiting for the supershrink: an empirical analysis of therapist effects. Clin Psychol Psychother 10:361–373

    Google Scholar 

  • Orlinsky DE, Ambuhl H, Ronnestad MH et al (1999) Development of psychotherapists: concepts, questions, and methods of a collaborative international study. Psychother Res 9:127–153

    Google Scholar 

  • Orlinsky D, Howard KI (1987) A generic model of psychotherapy. J Integr Eclect Psychother 6:6–27

    Google Scholar 

  • Orlinsky DE, Ronnestad H (2005) How psychotherapists develop. A study of therapeutic work and professional growth. American Psychological Association, Washington, DC

  • Perilstein J (1975) Intraception in psychotherapists. Dissertation Abstracts International 36:3620-B

    Google Scholar 

  • Piper WE (2004) Implications of psychotherapy research for psychotherapy training. Can J Psychiatry 49:221–228

    PubMed  Google Scholar 

  • Pritz A (2002) Globalized psychotherapy. Faculats, Wien

  • Reichelt S, Skjerve J (2002) Correspondence between supervisors and trainees in their perception of supervision events. J Clin Psychol 58:759–772

    PubMed  Google Scholar 

  • Ronnestad MH, Orlinsky DE (2006) Therapeutische Arbeit und berufliche Entwicklung. Psychotherapeut 51:271–275

    Google Scholar 

  • Ronnestad MH, Skovholt T (1997) Berufliche Entwicklung und Supervision von Psychotherapeuten. Psychotherapeut 42:299–306

    Google Scholar 

  • Rosenberg JI (2006) Real-time training: transfer of knowledge through computer-mediated, real-time feedback. Prof Psychol Res Pract 37:539–546

    Google Scholar 

  • Ruggaber G (2003) Drei Jahre Psychotherapieausbildung nach dem PsychThG – Eine Zwischenbilanz. Verhaltensther Psychosoz Prax 35:37–42

    Google Scholar 

  • Ruggaber G (2005) Psychotherapieausbildung in Deutschland fünf Jahre nach Einführung des Psychotherapeutengesetzes. In: Laireiter AR (Hrsg) Ausbildung in Verhaltenstherapie. Hogrefe, Göttingen, S 429–438

  • Ruggaber G, Fiegel S (2006) Was macht Ausbildungsteilnehmer zufrieden? Verhaltensther Psychosoz Prax 38:741–745

    Google Scholar 

  • Ruggaber G, Kuhr A, Dresenkamp A, Adam R (2005) Qualität in der Psychotherapieausbildung. Verhaltensther Psychosoz Prax 37:327–333

    Google Scholar 

  • Sartory G (2009) Selbsterfahrung für Psychotherapeuten ist nicht mehr zeitgemäß. Verhaltenstherapie 19:54–55

    Google Scholar 

  • Scherer U, Mayer K, Neuser J (2005) Die schriftlichen Prüfungen nach dem Psychotherapeutengesetz: Ergebnisse und Analysen. Psychotherapeutenj 3:212–221

    Google Scholar 

  • Schwartz BD (1978) The initial vs. subsequent theoretical positions: does the psychotherapist’s personality make a difference? Psychother Theor Res 15:344–349

    Google Scholar 

  • Seligman MEP (1995) The effectiveness of psychotherapy: the Consumer Reports Study. Am Psychol 50:965–974

    PubMed  Google Scholar 

  • Skovholt TM, Jennings L (2004) Master therapist: exploring expertise in therapy and counseling. Allyn & Bacon, Needham Heights, MA

  • Sonntag A (2009) Datenbericht Teilnehmer-Befragung. Unveröffentlichter Bericht, Universitätsklinikum Leipzig

  • Sonntag A, Glaesmer H, Barnow S et al (2009) Die Psychotherapeutenausbildung aus Sicht der Teilnehmer. Ergebnisse einer Ausbildungsteilnehmerbefragung im Rahmen des Forschungsgutachtens. Psychotherapeut 54:#–#

    Google Scholar 

  • Stein DM, Lambert MJ (1995) Graduate training in psychotherapy: are therapy outcomes enhanced? J Consult Clin Psychol 63:182–196

    PubMed  Google Scholar 

  • Stevens HB, Dinoff BL, Donnenworth EE (1998) Psychotherapy training and theoretical orientation in clinical psychology programs: a national survey. J Clin Psychol 54:91–96

    PubMed  Google Scholar 

  • Strauß B (2010) Leaving splendid isolation: why psychotherapy researchers and trainees should communicate with each other. Psychother Res 19 (in press)

  • Strauß B, Barnow S, Brähler E et al (2009a) Forschungsgutachten zur Ausbildung von Psychologischen Psychotherapeuten und Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeuten. http://www.med.uni-jena.de/mpsy/forschungsgutachten/Endfassung_Forschungsgutachten_Psychotherapieausbildung.pdf

  • Strauß B, Barnow S, Brähler E et al (2009b) Die Ausbildung zum Psychologischen Psychotherapeuten und zum Kinder- und Jugendlichen-Psychotherapeuten – Angebot und Nachfrage. Psychotherapeut 54:#–#

  • Strauß B, Kohl S (2009) Entwicklung der Psychotherapie und der Psychotherapieausbildung in europäischen Ländern – Ergebnisse einer Expertenbefragung. Psychotherapeut 54:#–#

  • Sude K, Wollatz M, Richter R (2006) E-Learning in der Psychotherapieausbildung. Psychodyn Psychother 53:154–170

    Google Scholar 

  • Sussman MB (1992) A curious calling: unconscious motivations for practicing psychotherapy. Aronson, Lanham, MD

  • Topolinski S, Hertel G (2007) The role of personality in psychotherapists‘ careers: relationships between personality traits, therapeutic schools, and job satisfaction. Psychol Res 17:378–390

    Google Scholar 

  • Tremblay JM, Herron WG, Schultz CL (1986) Relation between therapeutic orientation and personality in psychotherapists. Prof Psychol Res Pract 17:106–110

    Google Scholar 

  • unith (2004) Qualitätssicherung im Rahmen der Ausbildung von Psychologischen Psychotherapeuten und Kinder- und Jugendlichen-Psychotherapeuten. http://www.unith.de/download/unithqualitaetssicherung0504.pdf. Gesehen 16.09.2009

  • Vasco AB, Dryden W (1994) The development of psychotherapists‘ theoretical orientation and clinical practice. Br J Guid Counsel 22:327–341

    Google Scholar 

  • Vogel H, Schieweck R (2005) Ergebnisqualität in der Psychotherapieausbildung. In: Laireiter AR (Hrsg) Ausbildung in Verhaltenstherapie. Hogrefe, Göttingen, S 404–425

  • Wampold BE (2001) The great psychotherapy debate. Models, methods and findings. Earlbaum, Mahwah, NJ

  • Wissenschaftlicher Beirat Psychotherapie (1999) Gutachten zur Gesprächspsychotherapie als wissenschaftliches Psychotherapieverfahren vom 30.09.1999. http://www.wbpsychotherapie.de/page.asp?his=0.1.17.57.58. Gesehen 16.09.2009

  • Wündrich M, Peters J, Philipsen A (2008) Einsatz von Simulationspatienten in den Lehrfächern Psychiatrie und Psychotherapie. Nervenarzt 79:1273–1282

    PubMed  Google Scholar 

  • Yager J, Bienenfeld D (2003) How competent are we to assess psychotherapeutic competence in psychiatric residents? Acad Psychiatry 27:174–181

    PubMed  Google Scholar 

  • Yourman DB, Farber BA (1996) Nondisclosure and distortion in psychotherapy supervison. Prof Psychol Res Pract 33:567–575

    Google Scholar 

  • Zarbock G, Drews M, Bodansky A, Dahme B (2009) The evaluation of supervision: construction of brief questionnaires for the supervisor and the supervisee. Psychother Res 19:194–204

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Keine Angaben

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Bernhard Strauß.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Strauß, B., Kohl, S. Themen der Ausbildungsforschung in der Psychotherapie. Psychotherapeut 54, 411–426 (2009). https://doi.org/10.1007/s00278-009-0710-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00278-009-0710-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation