Zusammenfassung
Hintergrund
Achsenfehlstellungen des Kniegelenks in der Frontalebene erhöhen das Arthroserisiko und bewirken eine rasche Arthroseprogredienz des betroffenen Kompartiments. Bei unilateraler Gonarthrose ist in Abhängigkeit von der metaphysären/konstitionellen Fehlstellung des Kniegelenks die gelenknahe Osteotomie eine Therapiealternative zum Gelenkersatz.
Methoden
Eine exakte Planung anhand einer Ganzbeinaufnahme ist zwingend erforderlich. Die valgisierende Tibiakopfosteotomie kann sicher und atraumatisch als öffnende Osteotomie von medial unter Verwendung eines speziellen Plattenfixateurs durchgeführt werden. Für die distale Femurosteotomie wurde eine neue schließende biplanare Osteotomietechnik unter Verwendung eines anatomisch adaptierten Plattenfixateurs entwickelt.
Bewertung
Eine eigene Nachuntersuchung von 533 Patienten ergab nach 3 bis 5 Jahren hohe Punktwerte im Oxford-Score bei geringer Komplikationsrate. Die subjektiven Bewertungen lagen dabei höher als bei Vergleichsgruppen mit Schlitten- oder Vollprothesen. Aktuelle Metaanalysen zeigen günstige Langzeitergebnisse der knienahen Osteotomie bei Gonarthrose.
Schlussfolgerung
Bei korrekter Indikationsstellung und Operationstechnik kann mit einer valgisierenden Tibiakopfosteotomie ein mittelfristiges funktionelles Ergebnis erzielt werden, welches mindestens gleichwertig zu dem einer Schlittenprothese und besser als jenes einer Vollprothese ist.
Abstract
Background
Frontal plane deformities result in significant overload of the (ipsilateral) affected compartment of the knee and in rapid progression of osteoarthritis. The indication for osteotomy around the knee is related mainly to the constitutional metaphyseal deformity in the frontal plane.
Methods
Exact analysis and planning based on a long-leg standing radiograph is mandatory. Valgus high tibial osteotomy can be performed safely and atraumatically by biplanar open-wedge osteotomy from medial using a specific plate-fixator. A new technique of closed wedge biplanar distal femur osteotomy with fixation by a new plate fixator is also presented.
Results
Our multicenter follow-up study with 533 patients revealed good functional outcome scores with a small complication rate. The subjective ratings were better than in comparable groups with unicondylar knee replacement and with total knee arthroplasty. Metaanalysis from the literature have proven good long-term results of osteotomy around the knee.
Conclusion
Osteotomy around the knee results in good middle-term and long-term results if the indication criteria are respected and a specific surgical technique is used.
Literatur
Agneskirchner JD, Hurschler C, Stukenborg-Colsman C et al (2004) Effect of high tibial flexion osteotomy on cartilage pressure and joint kinematics: a biomechanical study in human cadaveric knees. Winner of the AGA-DonJoy Award 2004. Arch Orthop Trauma Surg 124:575–584
Agneskirchner JD, Hurschler C, Wrann CD et al (2007) The effects of valgus medial opening wedge high tibial osteotomy on articular cartilage pressure of the knee: a biomechanical study. Arthroscopy 23:852–861
Babis GC, An KN, Chao EY et al (2002) Double level osteotomy of the knee: a method to retain joint-line obliquity. Clinical results. J Bone Joint Surg [Am] 84-A:1380–1388
Bellemans J, Colyn W, Vandenneucker H et al (2012) The Chitranjan Ranawat award: is neutral mechanical alignment normal for all patients? The concept of constitutional varus. Clin Orthop Relat Res 470:45–53
Brinkman JM, Hurschler C, Agneskirchner JD et al (2011) Axial and torsional stability of supracondylar femur osteotomies: biomechanical comparison of the stability of five different plate and osteotomy configurations. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 19:579–587
Brinkman JM, Hurschler C, Staubli AE et al (2011) Axial and torsional stability of an improved single-plane and a new bi-plane osteotomy technique for supracondylar femur osteotomies. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 19:1090–1098
Brinkman JM, Lobenhoffer P, Agneskirchner JD et al (2008) Osteotomies around the knee: patient selection, stability of fixation and bone healing in high tibial osteotomies. J Bone Joint Surg [Br] 90:1548–1557
Brouwer RW, Verhaar JA (2004) Osteotomy at knee level for young patients with gonarthrosis. Ned Tijdschr Geneeskd 148:1955–1960
Floerkemeier S, Staubli AE, Schroeter S et al (2013) Does obesity and nicotine abuse influence the outcome and complication rate after open-wedge high tibial osteotomy? A retrospective evaluation of five hundred and thirty three patients. Int Orthop (im Druck)
Floerkemeier S, Staubli AE, Schroeter S et al (2013) Outcome after high tibial open-wedge osteotomy: a retrospective evaluation of 533 patients. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 21:170–180
Freiling D, Van Heerwaarden R, Staubli A et al (2010) The medial closed-wedge osteotomy of the distal femur for the treatment of unicompartmental lateral osteoarthritis of the knee. Oper Orthop Traumatol 22:317–334
Gaasbeek RD, Sonneveld H, Van Heerwaarden RJ et al (2004) Distal tuberosity osteotomy in open wedge high tibial osteotomy can prevent patella infera: a new technique. Knee 11:457–461
Heller MO, Matziolis G, Konig C et al (2007) Musculoskeletal biomechanics of the knee joint. Principles of preoperative planning for osteotomy and joint replacement. Orthopade 36:628–634
Hinterwimmer S, Rosenstiel N, Lenich A et al (2012) Femoral osteotomy for patellofemoral instability. Unfallchirurg 115:410–416
Lobenhoffer P, Agneskirchner J, Zoch W (2004) Open valgus alignment osteotomy of the proximal tibia with fixation by medial plate fixator. Orthopade 33:153–160
Lobenhoffer P, Agneskirchner JD (2003) Improvements in surgical technique of valgus high tibial osteotomy. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 11:132–138
Lobenhoffer P, Agneskirchner JD, Galla M (2007) Kniegelenknahe Osteotomien Indikation – Planung – Operationstechnik mit Plattenfixateuren. Thieme, Stuttgart
Lobenhoffer P, Heerwaarden RJ van, Staubli AE et al (2008) Osteotomies around the knee. Indications-planning – surgical techniques using plate fixators. Thieme, Stuttgart
Luites JW, Brinkman JM, Wymenga AB et al (2009) Fixation stability of opening- versus closing-wedge high tibial osteotomy: a randomised clinical trial using radiostereometry. J Bone Joint Surg [Br] 91:1459–1465
Niemeyer P, Koestler W, Kaehny C et al (2008) Two-year results of open-wedge high tibial osteotomy with fixation by medial plate fixator for medial compartment arthritis with varus malalignment of the knee. Arthroscopy 24:796–804
Paley D, Pfeil J (2000) Principles of deformity correction around the knee. Orthopade 29:18–38
Schroter S, Lobenhoffer P, Mueller J et al (2012) Changes of patella position after closed and open wedge high tibial osteotomy: review of the literature. Orthopade 41:186, 188–194
Sharma L, Song J, Dunlop D et al (2010) Varus and valgus alignment and incident and progressive knee osteoarthritis. Ann Rheum Dis 69:1940–1945
Sharma L, Song J, Felson DT et al (2001) The role of knee alignment in disease progression and functional decline in knee osteoarthritis. JAMA 286:188–195
Spahn G, Hofmann GO, Von Engelhardt LV et al (2013) The impact of a high tibial valgus osteotomy and unicondylar medial arthroplasty on the treatment for knee osteoarthritis: a meta-analysis. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 21:96–112
Staubli AE, De Simoni C, Babst R et al (2003) TomoFix: a new LCP-concept for open wedge osteotomy of the medial proximal tibia – early results in 92 cases. Injury 34(Suppl 2):B55–B62
Takeuchi R, Aratake M, Bito H et al (2009) Clinical results and radiographical evaluation of opening wedge high tibial osteotomy for spontaneous osteonecrosis of the knee. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 17:361–368
Takeuchi R, Saito T, Koshino T (2008) Clinical results of a valgus high tibial osteotomy for the treatment of osteoarthritis of the knee and the ipsilateral ankle. Knee 15:196–200
Victor JM, Bassens D, Bellemans J et al (2014) Constitutional varus does not affect joint line orientation in the coronal plane. Clin Orthop Relat Res 472:98–104
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. P. Lobenhoffer gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Soweit der Beitrag personenbezogene Daten enthält, wurde von den Patienten eine zusätzliche Einwilligung nach erfolgter Aufklärung eingeholt. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Lobenhoffer, P. Stellenwert der knienahen Osteotomie bei medialer Gonarthrose. Orthopäde 43, 425–431 (2014). https://doi.org/10.1007/s00132-013-2189-7
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-013-2189-7