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Pathohistologie der Femurkopfnekrose

Pathohistology of femoral head necrosis

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Zusammenfassung

Die Femurkopfnekrose stellt eine spezielle Form der aseptischen Knochennekrosen dar, da sie unmittelbar in der hoch belasteten Region des Hüftgelenks auftritt. Die Häufigkeit der Erkrankung ist nicht genau bekannt. Eine Zunahme wird beschrieben. Charakteristische makroskopische Befunde sind die Ablösung des Gelenkknorpels in der Belastungszone unmittelbar unterhalb der subchondralen Knochenlamelle, die daran grenzende Nekrose der Markräume und Knochenzellen, das Einbrechen der Spongiosa und die allmähliche Entrundung des Femurkopfes. Ursache der Erkrankung ist eine Zirkulationsstörung in der Versorgung des proximalen Femurs. Gehäuft tritt die Erkrankung bei Fettstoffwechselstörungen, nach Steroidmedikation, bei Sichelzellenanämie und bei chronischem Alkoholismus und nach Schenkelhalsfrakturen auf. Histopathologisch ist die Arthrose mit sekundärer Femurkopfnekrose von den primären Formen abzugrenzen. Differentialdiagnostisch sind anhand der histologischen Befunde eine primäre Koxarthrose mit sekundärer Femurkopfnekrose, Metastasen und einige wenige epiphysär gelegene Knochentumoren abzugrenzen. Besonders bedeutsam ist in dieser Problematik das Klarzellchondrosarkom.

Abstract

Necrosis of the femoral head represents a special form of aseptic bone necrosis because it develops in the high load-bearing region of the hip joint. The incidence of the disease is not precisely known. Characteristic macroscopic findings include articular cartilage detachment in the load-bearing zone immediately below the subchondral osseous lamella, the bordering necrosis of the marrow space and bone cells, incursion of the spongiosa, and the gradual loss of roundness of the femoral head. The cause of the disease is a disorder in circulation supplying the proximal femur. The disease frequently occurs in disorders of lipometabolism, after steroid medication, in sickle cell anemia and chronic alcoholism, and after fractures of the femoral neck. Histopathological classification should distinguish between arthropathy with secondary femoral head necrosis and primary forms. Differential diagnosis based on histological findings should distinguish between primary coxarthrosis with secondary femoral head necrosis, metastases, and a few bone tumors in the epiphyses. Clear cell chondrosarcoma is particularly important in the context.

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Literatur

  1. Antti-Poika I, Karaharju E, Vankka E, Paavilalnen T (1987) Alcohol-associated femoral head necrosis. Ann Chir Gynaecol 76: 318–322

    PubMed  Google Scholar 

  2. Bauer TW, Plenk H Jr (1998) The pathology of early osteonecrosis of the femoral head. Semin Arthropl 9: 192–202

    Google Scholar 

  3. Bullough PG (ed) (1992) Orthopedic pathology with clinical and radiologic correlations. 2nd edn. Gower Medical Publ, New York London, pp 10.11–10.24

  4. Catto M (1965) A histological study of avscular necrosis of the femoral head after transcervical fracture. J Bone Joint Surg Br 47: 794–776

    Google Scholar 

  5. Delling G, Morlock M, Hahn M, Rüther W (2007) Morphologische Befunde bei frühem Versagen von Hüftkappen-Endoprothesen. 28. Münchner Symposium für experimentelle Orthopädie 2006 (in Vorbereitung)

  6. Delling G, Sulzbacher I, Werner M (2000) Dialyse-assoziierte Amyloidose – „Knochenzysten“, Schenkelhalsfrakturen, Gelenkveränderungen und Befunde in Beckenkammbiopsien. Nieren- und Hochdruckkrankheiten 29: 432–439

  7. Engels C, Werner M, Schulte M et al. (2000) Das Klarzellchondrosarkom. Pathologe 21: 449–455

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Ficat RP (1985) Idiopathic bone necrosis of the femoral head: Early diagnosis and treatment. J Bone Joint Surg Br 67: 3–9

    PubMed  Google Scholar 

  9. Glimcher MJ, Kenzora JE (1979) The biology of osteonecrosis of the human femoral head and its clinical implications: I. Tissue biology. Clin Orthop 138: 284–309

    PubMed  Google Scholar 

  10. Glimcher MJ, Kenzora JE (1979) The biology of osteonecrosis of the human femoral head and its clinical implications: II. The pathological changes in the femoral head as an organ and in the hip joint. Clin Orthop 139: 283–312

    PubMed  Google Scholar 

  11. Glimcher MJ, Kenzora JE (1979) The biology of osteonecrosis of the human femoral head and its clinical implications: III. Discussion of the etiology and genesis of the pathological aequelae; comments on treatment. Clin Orthop 140: 273–312

    PubMed  Google Scholar 

  12. Hofmann S, Schneider W, Breitenseher M et al. (2000) Die „transiente Osteoporose“ als reversible Sonderform der Hüftkopfnekrose. Orthopade 29: 411–419

    PubMed  Google Scholar 

  13. Hofmann S, Engel A, Neuhold A et al. (1993) Bone marrow oedema syndrome and transient osteoporosis of the hip: An MRI-controlled study of treatment by core decompression. J Bone Joint Surg Br 75: 16–20

    Google Scholar 

  14. Huch K, Werner M, Puhl W, Delling G (2001) Osteolyse bei Osteochondromatose: Invasiver teno-synovialer Riesenzelltumor – eine seltene Differentialdiagnose zum sekundären Chondrosarkom. Osteologie 10: 54–60

    Google Scholar 

  15. Ito H, Matsuno T, Kaneda K (1999) Prognosis of early stage avscular necrosis of the head. Clin Orthop 358: 149–157

    PubMed  Google Scholar 

  16. Jones JP (2000) Epidemiologische Risikofaktoren für die nichttraumatische Osteonekrose. Orthopade 29: 370–379

    PubMed  Google Scholar 

  17. Koo K-H, Jeong S-T, Jones JP Jr (1999) Borderline necrosis of the femoral head. Clin Orthop 358: 158–165

    PubMed  Google Scholar 

  18. Mitchell DG, Steinberg ME, Dalinka MK et al. (1989) Magnetic resonance imaging of the ischemic hip: alterations within the osteonecrosis viable, and reactive zones. Clin Orthop 244: 60–77

    PubMed  Google Scholar 

  19. Mont MA, Hungerford DS (1995) Current concepts: non-traumatic avascular necrosis of the femoral head. J Bone Joint Surg Am 77: 459–474

    PubMed  Google Scholar 

  20. Mont MA, Jones LC (1998) Osteonecrosis of the femoral head. Potential treatment with growth and differentiation factors. Clin Orthop 335: 314–335

    Google Scholar 

  21. Plenk H Jr, Hofmann S, Eschberger J et al. (1997) Histomorphology and bone morphometry of the bone marrow edema syndrome of the hip. Clin Orthop 334: 73–84

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Plenk H Jr, Hofmann S, Breitenseher M, Urban M (2000) Pathomorphologische Aspekte und Reparaturmechanismen der Femurkopfosteonekrose. Orthopade 29: 389–402

    PubMed  Google Scholar 

  23. Pösl M, Amling M, Ritzel H et al. (1996) Morphologische Charakteristika des Chondroblastom. Eine retrospektive Untersuchung an 56 Fällen des Hamburger Knochentumorregisters. Pathologe 17: 26–34

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Sugano N, Kubo T, Takaoka K et al. (1999) Diagnostic criteria for non-traumatic osteonecrosis of the femoral head. A multicentre study. J Bone Joint Surg Br 81: 590–595

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Vande Berg BC, Malghem JJ, Lecouvet FE et al. (1999) Idiopathic bone marrow edema lesions of the femoral head: predictive value of MR imaging findings. Radiology 212: 527–535

    PubMed  Google Scholar 

  26. Wirtz C, Zilkens KW, Adam G, Niethard FU (1998) MRT-kontrollierte Ergebnisse nach Core Decompression des Hüftkopfes bei aseptischer Osteonekrose und transientem Marködem. Z Orthop 136: 138–146

    PubMed  Google Scholar 

  27. Yamamoto T, DiCarlo EF, Bullough PG (1999) The prevalence and clinicopathological appearance of extension of osteonecrosis in the femoral head. J Bone Joint Surg Br 81: 328–332

    PubMed  Google Scholar 

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Delling, G. Pathohistologie der Femurkopfnekrose. Orthopäde 36, 404–413 (2007). https://doi.org/10.1007/s00132-007-1080-9

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